Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla vil ikke utlevere servicehistorikk

Startet av kristoffer, fredag 12. juli 2019, klokken 18:16

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: kristoffer på fredag 12. juli 2019, klokken 18:16
Hentet en preowned model X forrige uke.
Gått 29.000km, 2016 modell reg i desember.

Når jeg etterspør hva som er servicehistorikk på bilen, får jeg et noe spesielt svar fra Tesla:
Tidligere servicehistorikk er en avtale mellom Tesla og den eier av bilen i tidsrommet hvor eventuelle reklamasjoner, eller reperasjoner var aktuelle, og vi har ikke lov å videreføre denne informasjonen til andre eier med mindre vi får dette skriftlig godkjent av vedkommende, ettersom dette regnes som personopplysninger.

Slik er dessverre vår policy, og vi kan ikke gjøre unntak. Beklager dette.


Har aldri vært borti noe tidligere fra andre merker: er dette kutyme?
Jeg har jo kjøpt bilen fra Tesla - Hvordan tenker de at jeg skal finne ut hvem som har hatt bilen før?  ::)
Jeg har vært borti dette med en S100 jeg vurderte å kjøpe. Kostet meg en mail til tidligere eier og fikk han til å sende en mail til Tesla og jeg fikk historikken printet ut mens jeg ventet.

Reglene ble forklart på samme måte som til deg.

Tesla tar personvern alvorlig på en amerikansk måte.

Litt omstendelig men ikke like ille som Møller som ikke hadde historikken på en Passat (som jeg faktisk kjøpte, dog for 12 år siden).

Tuxedo

Sitat fra: Rosstopher på fredag 12. juli 2019, klokken 22:40
Nå vet jeg ikke hvor detaljert servicehistorikken til Tesla er, men man vil jo gjerne vite om de tingene som er anbefalt er gjort. Står det bare "service" og en dato, eller står det faktisk hva som er gjort. Dersom førstnevnte er tilfelle har du rett i at det er uinteressant. Dersom man får vite hva som er gjort er det absolutt interessant.
Jeg har hatt min bil på to servicer.  Husker jeg rett så byttet de vindusviskere, kupéfilter, samt fylte på spylervæske.  Og dett var dett.

Amoss

Sitat fra: Ellemelle på fredag 12. juli 2019, klokken 22:53
Men hvor skal grensen gå?
Skal forsikringsselskapet kunne be Tesla om full historikk for å se om de kan kjøre regress mot deg hvis du totalvraker bilen?
Etter at du har fått oppgjøret står nemlig forsikringsselskapet som eier av bilen.

Ikke vet jeg.

Hva i alle dager har forsikringsselskapet med dette å gjøre? DE eier jo ikke bilen. (Ok, dersom de "kondemnerer" bilen så overtar de jo ofte eierskapet, så kanskje i det tilfellet?  Men da ikke før de har utbetalt beløpet)

Men som (ny) eier av bilen har du krav på å få vite alle relevante opplysninger om bilen fra selger. Service-historikk er generelt sett relevant, også evnt. garantireparasjoner. Normalt følger det med en "service bok" med bilen. Hos Tesla har de droppet denne fysisk og har den digitalt på sine systemer. Som kjøper/eier av bilen har du så klart krav på å kunne se hva som står i "service boka".

Noen ganger virker det som om Tesla opererer basert på at eierne bare låner bilen av dem. Men det er altså ikke slik det er...
Model S 85D

dundun

Synes faktisk ikke dette er så opplagt. Tidligere eier bør iallfall ha mulighet til å nekte utlevering, evt måtte gi aktivt samtykke til at data utleveres. Gjør han ikke dét bør selvsagt prisen senkes deretter, men det bør ikke være noen automatikk i at sånne data utleveres.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Rosstopher

Sitat fra: Amoss på lørdag 13. juli 2019, klokken 00:40
Men som (ny) eier av bilen har du krav på å få vite alle relevante opplysninger om bilen fra selger. Service-historikk er generelt sett relevant, også evnt. garantireparasjoner. Normalt følger det med en "service bok" med bilen. Hos Tesla har de droppet denne fysisk og har den digitalt på sine systemer. Som kjøper/eier av bilen har du så klart krav på å kunne se hva som står i "service boka".

Man har ikke krav om å få med servicehistorikk når man kjøper bruktbil. Under halvparten av bilene som selges på Finn selges med servicehistorikk. Når det er sagt så er det jo etablert praksis hos de fleste at servicehistorikk følger bilen og ikke personen.

Det man har krav på derimot er relevante opplysninger om bilens tilstand. Dersom man oppdager store feil på bilen og det viser seg at selger har holdt tilbake opplysninger om denne feilen, så har man en god sak mot selger. Dersom man oppdager at kupéfilteret ikke er byttet og selger holdt tilbake opplysninger om dette så har man derimot ingen sak.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Amoss

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 13. juli 2019, klokken 07:08
Det man har krav på derimot er relevante opplysninger om bilens tilstand.

Og det var vel omtrent akkurat det jeg skrev?

Vedrørende kupèfilteret så skrev jeg da også: "Service-historikk er generelt sett relevant, ...", ikke at alle detaljer er like relevante. Så vi er nok egentlig helt enige her...


Sitat fra: dundun på lørdag 13. juli 2019, klokken 06:31
Tidligere eier bør iallfall ha mulighet til å nekte utlevering, evt måtte gi aktivt samtykke til at data utleveres.

Hvorfor?  Du ber ikke om personlige data om tidligere eier, men om detaljer om hva som nå er - eller er i ferd med å bli - din egen eiendom. Altså bilen. Skulle det i service historikken fremkomme noe som er irrelevant for bilen, men som røper sensitive data om tidligere eier(e) så må det så gjerne få bli sladdet/klippet ut av den historikken som utleveres kjøper/ny eier.
Model S 85D

DeepFu

Dette høres helt merkelig ut, og er stikk motsatte av hva Mazda har som policy. På min forrige bil var all servicehistorikk i en app, og når jeg solgte bilen mistet jeg tilgang til historikken, og den nye eieren fikk tilgangen. Hva slags personvern er det som blir brutt av at ny eier får vite at det ble skiftet olje den 13/5-18 på merkeverksted??
Har stadig følelsen av at å ha kjøpt Tesla er som å være med i et sosialt eksperiment, for å se hvor langt det er mulig å tøye strikken.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Super7

#22
Jeg syns det bør være påbudt å levere ut opplysninger om bilen til potensielle kjøpere og i hvert fall hvis du eier bilen uten forbehold. Det er snakk om utrolig mye penger og verdien kan være kraftig forringet dersom bilen har hatt en større skade eller vedlikehold ikke har blitt fulgt. Hvordan kan kjøper vite om tidligere eier har gjort noe som gjør at garantien bortfaller for eksempel? Nok en gang helt elendig av Tesla.

1000kwh

Sitat fra: Super7 på lørdag 13. juli 2019, klokken 16:24
Jeg syns det bør være påbudt å levere ut opplysninger om bilen til potensielle kjøpere og i hvert fall hvis du eier bilen uten forbehold. Det er snakk om utrolig mye penger og verdien kan være kraftig forringet dersom bilen har hatt en større skade eller vedlikehold ikke har blitt fulgt. Hvordan kan kjøper vite om tidligere eier har gjort noe som gjør at garantien bortfaller for eksempel? Nok en gang helt elendig av Tesla.
Service er ikke påkrevd og forsikringsoppgjør får du aldri vite noe om i Norge. Så det er ikke elendig i det hele tatt.

Du er oppriktig ute etter å kjlpe en Tesla? Jeg tviler

Super7

#24
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 13. juli 2019, klokken 16:40
Sitat fra: Super7 på lørdag 13. juli 2019, klokken 16:24
Jeg syns det bør være påbudt å levere ut opplysninger om bilen til potensielle kjøpere og i hvert fall hvis du eier bilen uten forbehold. Det er snakk om utrolig mye penger og verdien kan være kraftig forringet dersom bilen har hatt en større skade eller vedlikehold ikke har blitt fulgt. Hvordan kan kjøper vite om tidligere eier har gjort noe som gjør at garantien bortfaller for eksempel? Nok en gang helt elendig av Tesla.
Service er ikke påkrevd og forsikringsoppgjør får du aldri vite noe om i Norge. Så det er ikke elendig i det hele tatt.

Du er oppriktig ute etter å kjlpe en Tesla? Jeg tviler

Greit nok at det ikke et påkrevet med service på de, men for en kjøper er det et minus hvis man ikke kan vise til noe historikk. Det betyr at det er større sjanse for at vedlikeholdet havner på den nye eieren hvis ting ikke har blitt gjort av tidligere eier. De fleste vet at glemt vedlikehold kan bli dyrt. Dessuten anbefaler Tesla årlig service selv om du ikke er nødt. https://www.tesla.com/en_IE/support/car-maintenance?redirect=no

Hvis ting skjer med bremser for eksempel tviler jeg at Tesla vil godta reklamasjon hvis man ikke har fulgt opp bilen med 12 måneders gjennomgang av bremsene slik de anbefaler. De kan da skylde på slitasje og at det ikke dekkes av garanti for eksempel. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.tv2.no/a/9629220/&ved=2ahUKEwi9xpnJn7LjAhVjl4sKHTI_CDMQFjABegQIBhAC&usg=AOvVaw1xuwq6zBcmAj0OG7M6dCLY

MrBacardi

Her står det litt om praksis hos de ulike merkene, i forhold til Datatilsynets reglement:
https://www.nettavisen.no/okonomi/--a-kjope-bruktbil-er-som-a-kjope-kjoleskap/3086234.html

Jevnt over er forhandlerne litt uenige med Datatilsynet, så dermed gis nåværende eier av bilen tilgang til full historikk.

Men det står også at Datatilsynet synes det er greit at forhandlerne har en mer liberal holdning til dette, så her bør nok Tesla ta en prat med Datatilsynet igjen for å få oppdatert sine rutiner. Nåværende eier bør jo absolutt få tilgang til historikken.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

geear

Forstår ikke at så mange er kritiske til dette. Hvis jeg selger en bil, så er det mitt ansvar som selger å opplyse om det jeg mener at har en betydning for salget, til kjøper. Ikke forhandleren som har hatt service, eller har rettet en kollisjonsskade. Det kan være sensitive opplysninger. Man vil jo også kunne risikere at en kjøper blir misfornøyd fordi det har vært mange garantireparasjoner og ikke ønsker den bilen allikevel, anser det som en mandagsbil, selv om bilen er i orden på salgstidspunktet. Ser ingen problemer med at selger må samtykke til utlevering av slike data.

Ser mange henviser til Møller i denne tråden, men det har vært store oppslag om tilsvarende i media, nettopp om Møller, hvor de nektet å utlevere historikk på en VW i Haugesundsområdet. Fant ikke igjen noen artikler nå, men det er ikke så lenge siden, så kanskje noen andre husker hva en kan søke på, eller hvor det var?

kristoffer

Sitat fra: gr på onsdag 17. juli 2019, klokken 10:46
Forstår ikke at så mange er kritiske til dette. Hvis jeg selger en bil, så er det mitt ansvar som selger å opplyse om det jeg mener at har en betydning for salget, til kjøper. Ikke forhandleren som har hatt service, eller har rettet en kollisjonsskade. Det kan være sensitive opplysninger. Man vil jo også kunne risikere at en kjøper blir misfornøyd fordi det har vært mange garantireparasjoner og ikke ønsker den bilen allikevel, anser det som en mandagsbil, selv om bilen er i orden på salgstidspunktet. Ser ingen problemer med at selger må samtykke til utlevering av slike data.

Ser mange henviser til Møller i denne tråden, men det har vært store oppslag om tilsvarende i media, nettopp om Møller, hvor de nektet å utlevere historikk på en VW i Haugesundsområdet. Fant ikke igjen noen artikler nå, men det er ikke så lenge siden, så kanskje noen andre husker hva en kan søke på, eller hvor det var?
I utgangspunktet ening. Men nå er det selger jeg forsøker å få denne dokumentasjonen av. Jeg kjøpte den av Tesla... Jeg har ingen anelse hvem som har hatt bilen før.
eGolf 2014
ModelX 90D

Electrix

Spurte Ford for en del år siden om servicehistorikk på en bil jeg hadde kjøpt av dem og da var svaret ca det samme som du fikk fra Tesla. De kunne ikke gi ut informasjon til meg om andre personers kundeforhold til dem.

Vil du vite dette må du nok finne forrige eier(e) og be om deres bekreftelse på at du kan få dette.

Men jeg er enig i at en del slike opplysninger burde følge bilen, og dette kan jo enkelt gjøres ved at eier må gi samtykke til at relevante opplysninger lagres og gis videre til neste eier. Mulig det er slik i den Mazda-appen som er nevnt her.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

daktari

Hvis man kjøper en brukt bil, eller ny for den saks skyld, så bør man alltid spørre "har den vært skadet", "har den hatt alle servicer," "har den hatt andre reparasjoner og utbedringer" og eventuelt be om dokumentasjon på disse. Holder selger noe tilbake etter et slikt spørsmål har selger et problem.
Får man derimot ikke svar eller nekting,  ikke kjøp den bilen.

Hvis man derimot ikke bryr seg om dette så er det jo ikke så farlig.

Så istedet for å be om "utskrift av servicehistorikk" kan man be om "hvilke reparasjoner har vært gjort".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA