Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sentry mode går tunge dager i møte i Norge?

Startet av Lynkjapp, fredag 12. juli 2019, klokken 16:01

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Amoss på søndag 14. juli 2019, klokken 22:04
Kontinuerlig opptak er ikke greit, men at jeg kan risikere å havne i bakgrunnen på en film i ett eller annet kamera, det være seg i bil, fastmontert (f.eks. i en butikk/bensinstasjon i nærheten) eller noen som står i nærheten og filmer noe helt annet og jeg kommer med i bakgrunnen, er ting jeg må regne med. Selv om jeg nok ikke liker det.
Man har faktisk ikke lov til å filme annet område enn det man skal overvåke. Software har vanligvis funksjonalitet for å maskere ut uønsket område.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

olavxxx

#46
Sitat fra: Svein_H på søndag 14. juli 2019, klokken 11:34
Sitat fra: olavxxx på søndag 14. juli 2019, klokken 00:07
Sitat fra: Svein_H på fredag 12. juli 2019, klokken 20:03
Jeg har dashcam med parkeringsmodus i bilen min, og den lagrer kun når noen dunker borti bilen min selv om den er koblet til 12V hele tiden. At en Tesla skal begynne å filme omgivelsene så snart noe passerer i nærheten av bilen er totalt uakseptabelt, det er langt over grensen for hva som generelt er tillatt her i Norge, så jeg syns det er veldig bra at slikt som dette blir satt fokus på.
Hvilket dashcam er det du har?

BlackVue DR650S-2ch. Var litt usikker på om jeg burde kjøpe en slik boks som automatisk kutter strømmen før bilbatteriet går tomt, men har aldri hatt noen problemer med det. Kameraet står jo i standby-modus og filmer hele tiden, men ingenting blir lagret før det blir registrert en rystelse, da blir det opprettet en videofil som viser hendelsen pluss ca 30 sekunder før og etter. Hvis det skjer noe under vanlig kjøring vil den aktuelle tidsperioden skilles ut som en egen videofil. Følsomheten kan jo selvfølgelig justeres, av og til opplever jeg den som i overkant følsom, når den f.eks reagerer på humper i veien eller at jeg tar S-svinger litt for kjapt, men er jo greit at den reagerer tenker jeg.

(edit:skriveleif)
Den filmer hele tiden, men når den får hendelse så vil den legge den i egen mappe.

I praksis vil du ta vare på flere klipp enn en Tesla. I Tesla kan du også sette at den ikke skal filme på oppgitte lokasjoner.

Svein_H

Sitat fra: olavxxx på onsdag 17. juli 2019, klokken 08:43
Sitat fra: Svein_H på søndag 14. juli 2019, klokken 11:34
Sitat fra: olavxxx på søndag 14. juli 2019, klokken 00:07
Sitat fra: Svein_H på fredag 12. juli 2019, klokken 20:03
Jeg har dashcam med parkeringsmodus i bilen min, og den lagrer kun når noen dunker borti bilen min selv om den er koblet til 12V hele tiden. At en Tesla skal begynne å filme omgivelsene så snart noe passerer i nærheten av bilen er totalt uakseptabelt, det er langt over grensen for hva som generelt er tillatt her i Norge, så jeg syns det er veldig bra at slikt som dette blir satt fokus på.
Hvilket dashcam er det du har?

BlackVue DR650S-2ch. Var litt usikker på om jeg burde kjøpe en slik boks som automatisk kutter strømmen før bilbatteriet går tomt, men har aldri hatt noen problemer med det. Kameraet står jo i standby-modus og filmer hele tiden, men ingenting blir lagret før det blir registrert en rystelse, da blir det opprettet en videofil som viser hendelsen pluss ca 30 sekunder før og etter. Hvis det skjer noe under vanlig kjøring vil den aktuelle tidsperioden skilles ut som en egen videofil. Følsomheten kan jo selvfølgelig justeres, av og til opplever jeg den som i overkant følsom, når den f.eks reagerer på humper i veien eller at jeg tar S-svinger litt for kjapt, men er jo greit at den reagerer tenker jeg.

(edit:skriveleif)
Den filmer hele tiden, men når den får hendelse så vil den legge den i egen mappe.

I praksis vil du ta vare på flere klipp enn en Tesla. I Tesla kan du også sette at den ikke skal filme på oppgitte lokasjoner.

Det er helt feil. Jeg sjekker minnebrikken jevnlig, og når bilen står parkert og det ikke skjer noe blir det heller ikke lagret noe. Det er kun når det registreres en rystelse at videofilen blir lagret, hvilket betyr at folk fint kan passere tett forbi bilen min uten å være redd for å bli filmet så lenge de ikke dunker borti den.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Rosstopher

Sitat fra: Svein_H på onsdag 17. juli 2019, klokken 09:56
Det er helt feil. Jeg sjekker minnebrikken jevnlig, og når bilen står parkert og det ikke skjer noe blir det heller ikke lagret noe. Det er kun når det registreres en rystelse at videofilen blir lagret, hvilket betyr at folk fint kan passere tett forbi bilen min uten å være redd for å bli filmet så lenge de ikke dunker borti den.

Jeg skrev et innlegg her, men slettet det da jeg misforsto og trudde du kjørte Tesla.

Dersom dashcamet lagrer video fra 30 sekunder før hendelsen så må jo det bety at det filmer og lagrer kontinuerlig, og at det blir slettet/overskrevet etter hvert dersom det ikke skjer en hendelse. Det vil jo i så fall si at alle som går forbi bilen din kan bli lagret på video dersom det kommer noen innen 30 sekunder etterpå og dulter borti bilen din.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Svein_H

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 17. juli 2019, klokken 16:15
Sitat fra: Svein_H på onsdag 17. juli 2019, klokken 09:56
Det er helt feil. Jeg sjekker minnebrikken jevnlig, og når bilen står parkert og det ikke skjer noe blir det heller ikke lagret noe. Det er kun når det registreres en rystelse at videofilen blir lagret, hvilket betyr at folk fint kan passere tett forbi bilen min uten å være redd for å bli filmet så lenge de ikke dunker borti den.

Og hvordan forklarer du at videofilen som blir lagret har starttidspunkt før rystelsen skjer? Det er selvfølgelig fordi alt blir lagret, men det blir slettet igjen dersom det ikke skjer noe som tilsier at videoen bør beholdes. Med andre ord: alle som passerer tett forbi bilen din kan være redd for å bli filmet dersom det skjer ett eller annet i løpet av de neste 10 minuttene etter de passerte bilen.

Nå roter du fælt her. Kameraet mitt filmer selvfølgelig i loop slik som Teslakameraet, men den loopen er kun på ett minutt og ikke 10 slik som Tesla bruker. Den loopen blir heller ikke lagret på minnekortet, men mest sannsynlig på en intern chip i kameraet som jeg ikke har tilgang til. Filene som lagres på minnekortet er kun de ordinære videofilene på 3 minutter ved kontinuerlig opptak under kjøring, pluss eventuelle hendelsesvideoer (1 minutt lange) og GPS-datafiler knyttet til de ulike videoene.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 17. juli 2019, klokken 16:37
Sitat fra: Svein_H på onsdag 17. juli 2019, klokken 09:56
Det er helt feil. Jeg sjekker minnebrikken jevnlig, og når bilen står parkert og det ikke skjer noe blir det heller ikke lagret noe. Det er kun når det registreres en rystelse at videofilen blir lagret, hvilket betyr at folk fint kan passere tett forbi bilen min uten å være redd for å bli filmet så lenge de ikke dunker borti den.

Jeg skrev et innlegg her, men slettet det da jeg misforsto og trudde du kjørte Tesla.

Dersom dashcamet lagrer video fra 30 sekunder før hendelsen så må jo det bety at det filmer og lagrer kontinuerlig, og at det blir slettet/overskrevet etter hvert dersom det ikke skjer en hendelse. Det vil jo i så fall si at alle som går forbi bilen din kan bli lagret på video dersom det kommer noen innen 30 sekunder etterpå og dulter borti bilen din.

Jeg ser den, men vil uansett påstå at det er stor forskjell på et kamera som lagrer 30 sekunder med opptak ved en rystelse, og et som lagrer 10 minutter med opptak hvis noen passerer nærme nok uten å faktisk være borti bilen, og det regner jeg med du også kan være enig i.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Rosstopher

Sitat fra: Svein_H på onsdag 17. juli 2019, klokken 16:42
Jeg ser den, men vil uansett påstå at det er stor forskjell på et kamera som lagrer 30 sekunder med opptak ved en rystelse, og et som lagrer 10 minutter med opptak hvis noen passerer nærme nok uten å faktisk være borti bilen, og det regner jeg med du også kan være enig i.

Jeg er helt enig i at det er stor forskjell, men jeg er usikker på om din form for "overvåkning" er mer lovlig enn den i Teslaer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Svein_H

#52
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 17. juli 2019, klokken 16:50
Sitat fra: Svein_H på onsdag 17. juli 2019, klokken 16:42
Jeg ser den, men vil uansett påstå at det er stor forskjell på et kamera som lagrer 30 sekunder med opptak ved en rystelse, og et som lagrer 10 minutter med opptak hvis noen passerer nærme nok uten å faktisk være borti bilen, og det regner jeg med du også kan være enig i.

Jeg er helt enig i at det er stor forskjell, men jeg er usikker på om din form for "overvåkning" er mer lovlig enn den i Teslaer.

Det handler ikke om mer eller mindre lovlig, enten er det lovlig eller ikke. Datatilsynet har faktisk sagt at Sentry mode er lovlig så lenge det kun er til privat bruk (https://www.tek.no/artikler/er-tesla-sentry-mode-lovlig-i-norge/466616), men i følge artikkelen tar de da utgangspunkt i at filmingen begrenses til "konkrete hendelser hvor noen berører bilen eller knuser en rute", med andre ord ikke hvis noen bare passerer forbi i tilstrekkelig nærhet. Nå vet ikke jeg om Atle Årnes bare uttrykte seg litt krøkkete i intervjuet, eller om han faktisk ikke vet hva Sentry mode innebærer, men det kunne jo vært interessant å finne ut.

For øvrig sjekket jeg akkurat en slik "hendelsesvideo" fra kameraet mitt som jeg tok vare på, og den viser at opptaket starter kun 5 sekunder før hendelsen blir registrert, resten av opptaket skjer etter hendelsen inntil det har gått ett minutt. Med andre ord er det veldig sannsynlig at loopen i mitt dashcam er kun noen sekunder lang.

(edit: skriveleif og uheldig grammatikk)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Rosstopher

Sitat fra: Svein_H på onsdag 17. juli 2019, klokken 17:04
Det handler ikke om mer eller mindre lovlig, enten er det lovlig eller ikke. Datatilsynet har faktisk sagt at Sentry mode er lovlig så lenge det kun er til privat bruk (https://www.tek.no/artikler/er-tesla-sentry-mode-lovlig-i-norge/466616), men i følge artikkelen tar de da utgangspunkt i at filmingen begrenses til "konkrete hendelser hvor noen berører bilen eller knuser en rute", med andre ord ikke hvis noen bare passerer forbi i tilstrekkelig nærhet. Nå vet ikke jeg om Atle Årnes bare uttrykte seg litt krøkkete i intervjuet, eller om han faktisk ikke vet hva Sentry mode innebærer, men det kunne jo vært interessant å finne ut.

For øvrig sjekket jeg akkurat en slik "hendelsesvideo" fra kameraet mitt som jeg tok vare på, og den viser at opptaket starter kun 5 sekunder før hendelsen blir registrert, resten av opptaket skjer etter hendelsen inntil det har gått ett minutt. Med andre ord er det veldig sannsynlig at loopen i mitt dashcam kun er noen sekunder lang.

(edit: skriveleif)

Det som beskrives i den artikkelen høres jo ut som slik et normalt dashcam fungerer (og ikke slik Sentry Mode fungerer). Vi kan vel da si ganske sikkert at et dashcam som fungerer slik er lovlig.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Svein_H

#54
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 17. juli 2019, klokken 17:11
Det som beskrives i den artikkelen høres jo ut som slik et normalt dashcam fungerer (og ikke slik Sentry Mode fungerer). Vi kan vel da si ganske sikkert at et dashcam som fungerer slik er lovlig.
Jeg tolker også artikkelen slik, så på det punktet er vi nok enige. Det jeg reagerer på er at Sentry mode lagrer hele 10 minutter med opptak bare noen passerer forbi bilen, og den funksjonen kan helt klart misbrukes slik at det i praksis handler om aktiv videoovervåkning.

Edit: Da jeg leser starten av denne tråden på nytt ser jeg at Datatilsynet nylig har gått tilbake på den uttalelsen jeg linket til, og derfor ble denne tråden opprettet, så de har kanskje reagert på samme måte som meg...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

arv

Sentry mode reddet meg. En 81 år gammel mann kjørte inn i meg. Han mente jeg kjørte inn i hans bil. Filmen viser klart og tydelig hendelsen. Sparte både meg og IF store utlegg.
Arne
Modell 3 awd
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Linka

Sitat fra: Svein_H på søndag 14. juli 2019, klokken 11:40
Sitat fra: hELgenen på søndag 14. juli 2019, klokken 02:29
Sitat fra: Svein_H på lørdag 13. juli 2019, klokken 18:56
Ser at diskusjonen tar av litt her, så OK.

Jeg fjerner Tesla fra innlegget mitt og tar en annen vilkårlig bil i stedet. Monterer masse overvåkningskameraer med bevegelsessensorer som aktiveres når noe passerer innenfor, tja si 150cm og lagrer all filming inkludert 10 minutter tidligere, parkerer den på et offentlig sted og forsvarer filmingen med at det kun skal brukes privat og i tilfelle skade på bilen. Høres det greit ut?

Nei. Selvfølgelig ikke. Hvorfor skulle det være det?

Det er jo nettopp det Tesla i Sentry mode gjør, og det er visst flere her som mener at det er helt innafor. Var usikker på hva Sentry mode egentlig innebar, så jeg måtte søke det opp, og det med 10 minutters opptak er det faktisk Tesla selv som opplyser om: https://www.tesla.com/no_NO/blog/sentry-mode-guarding-your-tesla.

Ingen av videosnuttene fra Sentry-mode har vært i nærheten av å være 10-minutter lange i vår bil. (Heller ingen hendelser). Kun når jeg manuelt trykker på dashcam-ikonet på skjermen så lagrer den de siste 10 minuttene med filming.

Sistnevnte er jo tenkt brukt for å fange ulykker/hendelser under kjøring ikke når bilen står parkert. Krever også at jeg aktivt gjør noe.

Antar at sentry-mode blir smartere etterhvert, for det er mye de kan gjøre med programvaren og regler rundt opptak. Husk at det var en ransbølge mot parkerte Tesla i USA, og Sentry-mode løste jo det problemet ganske effektivt. Så hvor mye detaljer de la inn utover å skremme og filme tyvene mistenker jeg var minimalt.

fredag

Datatilsynet har tidligere - i årevis - publisert følgende holdning til lovligheten av kamera-overvåking fra dashcam-kameraer i bil:

SitatDashbord-kamera (frontrute-kamera)
Frontrute-kamera er kamera som installeres foran i biler eller lastebiler og som filmer ut frontruta. Når vi skal vurdere lovligheten rundt dette, må vi skille mellom om dette gjelder en privatbil eller en yrkesbil.

Så lenge kameraovervåkingen gjøres av en privatperson vil selve overvåkingen være lovlig. Det er hva du bruker opptakene til som du må vurdere nøye. Som privatperson kan du for eksempel ikke offentliggjøre bilder eller legge opptak ut på nett og begrunne publiseringen med at dette er et privat formål. Hvis du derimot skal bruke opptaket i en forsikringssak i forbindelse med et krav, vil det vurderes som et privat formål, og dermed være en lovlig.

Når det gjelder kamera i yrkesbiler er situasjonen mer uavklart. Datatilsynets foreløpige konklusjon er at dersom en yrkessjåfør har fått pålagt å ha kamera i bilen av sin arbeidsgiver, vil personopplysningsloven gjelde. Det betyr at arbeidsgiveren på forhånd må gjøre en grundig vurdering av behovet for overvåkingen for å kunne filme og lagre opplysningene fra filmen. Alle pliktene i loven vil også gjelde.

URL der Datatilsynet publiserte denne presiseringen: https://datatilsynet.no/teknologi/kameraovervaking/hvilke-omrader-kan-man-overvake
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

automat

Sitat fra: fredag på søndag 21. juli 2019, klokken 23:09
Datatilsynet har tidligere - i årevis - publisert følgende holdning til lovligheten av kamera-overvåking fra dashcam-kameraer i bil:


Spørsmålet er om de her har tatt høyde for dashcam med parkeringsfunksjon. Eller om uttalelsene egentlig er rettet mot dashcam under kjøring.

Uansett, så har det kommet en revidering om oppkoblede kjøretøy, og der finner man dette:
47. Vehicle sensor systems should avoid storing personal data of persons that are outside the vehicle. In addition, if data is stored and not immediately deleted after real time processing, faces and vehicle plates collected by vehicle cameras should be detected and permanently blurred.

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/bil-og-transport/oppkoblede-kjoretoy/

https://www.datatilsynet.no/contentassets/31b3fbb011ae4c06bf6ee076549ab5df/working-paper-connected-vehicles.pdf
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på mandag 22. juli 2019, klokken 00:11
Uansett, så har det kommet en revidering om oppkoblede kjøretøy, og der finner man dette:

Dette gjelder kamera brukt som sensorer. I sentry mode blir de jo ikke det. At det tilfeldigvis er de samme kameraene bør ikke være vesentlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA