Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sentry mode går tunge dager i møte i Norge?

Startet av Lynkjapp, fredag 12. juli 2019, klokken 16:01

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: gr på lørdag 13. juli 2019, klokken 12:04
Mistenker at det diskuteres på feil forutsetninger her.

Hvilke forutsetninger andre har skal jeg ikke uttale meg om, men mine forutsetninger for debatten er at artikkelens fremstilling i det minste er mer eller mindre korrekt. Har så langt i debatten ikke sett noen andre som har argumentert mot den fremstillingen men kun forsvart/bekreftet hva som fremkom der.

Dersom den faktisk fungerer slik du fremstiller det her så er det helt ok. Evnt. om man får en bedre definisjon av "tett på" eller "i nærheten av". Hadde vært greit - og relevant for å vurdere evnt. lovlighet/ulovlighet av dette - å vite mer om hvordan Tesla har definert dette i SW.

Nb: har ingen personlige erfaringer med SM, så må forholde meg til hva som fremkommer i artikkelen eller her i tråden.
Model S 85D

Svein_H

Ser at diskusjonen tar av litt her, så OK.

Jeg fjerner Tesla fra innlegget mitt og tar en annen vilkårlig bil i stedet. Monterer masse overvåkningskameraer med bevegelsessensorer som aktiveres når noe passerer innenfor, tja si 150cm og lagrer all filming inkludert 10 minutter tidligere, parkerer den på et offentlig sted og forsvarer filmingen med at det kun skal brukes privat og i tilfelle skade på bilen. Høres det greit ut?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

geear

#32
Akkurat hvor grensa går vil du få tusen svar på, men for å finne bakgrunnen for en skade trenger du ikke ti minutter før skaden, og det tar heller ikke sentry mode opp såvidt jeg har sett. Har ikke sjekket, men vil tippe det er maks ett minutt totalt for hele seansen, ikke før.

Har heller aldri sett seks timer sammenhengende opptak, fra parkering midt i Sandnes sentrum på 17. mai (når det er titalls tusen i sentrum) varslet den om 17 eventer.

erikf

Mange ikke-tesla-biler med dashcam montert som altså står og tar opp alt hele tiden. I England ca en fjerdedel av alle bilene, usikker på hvor mange det kan være i Norge, men trenden er at flere og flere installerer dette.
Hvorfor er det da tesla som havner i søkelyset? De har jo attpåtil en snillere variant som tar opp kun når sensoren går av.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

olavxxx

Sitat fra: Svein_H på fredag 12. juli 2019, klokken 20:03
Jeg har dashcam med parkeringsmodus i bilen min, og den lagrer kun når noen dunker borti bilen min selv om den er koblet til 12V hele tiden. At en Tesla skal begynne å filme omgivelsene så snart noe passerer i nærheten av bilen er totalt uakseptabelt, det er langt over grensen for hva som generelt er tillatt her i Norge, så jeg syns det er veldig bra at slikt som dette blir satt fokus på.
Hvilket dashcam er det du har?

Amoss

Sitat fra: erikf på søndag 14. juli 2019, klokken 00:00
Hvorfor er det da tesla som havner i søkelyset?

Fordi det er standard utstyr. Så vidt jeg vet må du kjøpe eget tredjeparts dashcam og montere i alle andre biler.
Desuten genererer Tesla flere klikk...

Men ja, noen for informere journalisten om dette, og om vedkommende er seriøs så kommer det en oppfølger av artikkelen i tråden der dette taes opp på ett bredere basis.

Sitat fra: erikf på søndag 14. juli 2019, klokken 00:00
De har jo attpåtil en snillere variant som tar opp kun når sensoren går av.

Ikke i følge artikkelen. Hele artikkelen bygger jo nettopp på at den "tar opp hele tiden" (formodentligvis i motsetning til alle andre).
Model S 85D

hELgenen

Sitat fra: Svein_H på lørdag 13. juli 2019, klokken 18:56
Ser at diskusjonen tar av litt her, så OK.

Jeg fjerner Tesla fra innlegget mitt og tar en annen vilkårlig bil i stedet. Monterer masse overvåkningskameraer med bevegelsessensorer som aktiveres når noe passerer innenfor, tja si 150cm og lagrer all filming inkludert 10 minutter tidligere, parkerer den på et offentlig sted og forsvarer filmingen med at det kun skal brukes privat og i tilfelle skade på bilen. Høres det greit ut?

Nei. Selvfølgelig ikke. Hvorfor skulle det være det?

Svein_H

#37
Sitat fra: olavxxx på søndag 14. juli 2019, klokken 00:07
Sitat fra: Svein_H på fredag 12. juli 2019, klokken 20:03
Jeg har dashcam med parkeringsmodus i bilen min, og den lagrer kun når noen dunker borti bilen min selv om den er koblet til 12V hele tiden. At en Tesla skal begynne å filme omgivelsene så snart noe passerer i nærheten av bilen er totalt uakseptabelt, det er langt over grensen for hva som generelt er tillatt her i Norge, så jeg syns det er veldig bra at slikt som dette blir satt fokus på.
Hvilket dashcam er det du har?

BlackVue DR650S-2ch. Var litt usikker på om jeg burde kjøpe en slik boks som automatisk kutter strømmen før bilbatteriet går tomt, men har aldri hatt noen problemer med det. Kameraet står jo i standby-modus og filmer hele tiden, men ingenting blir lagret før det blir registrert en rystelse, da blir det opprettet en videofil som viser hendelsen pluss ca 30 sekunder før og etter. Hvis det skjer noe under vanlig kjøring vil den aktuelle tidsperioden skilles ut som en egen videofil. Følsomheten kan jo selvfølgelig justeres, av og til opplever jeg den som i overkant følsom, når den f.eks reagerer på humper i veien eller at jeg tar S-svinger litt for kjapt, men er jo greit at den reagerer tenker jeg.

(edit:skriveleif)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Sitat fra: hELgenen på søndag 14. juli 2019, klokken 02:29
Sitat fra: Svein_H på lørdag 13. juli 2019, klokken 18:56
Ser at diskusjonen tar av litt her, så OK.

Jeg fjerner Tesla fra innlegget mitt og tar en annen vilkårlig bil i stedet. Monterer masse overvåkningskameraer med bevegelsessensorer som aktiveres når noe passerer innenfor, tja si 150cm og lagrer all filming inkludert 10 minutter tidligere, parkerer den på et offentlig sted og forsvarer filmingen med at det kun skal brukes privat og i tilfelle skade på bilen. Høres det greit ut?

Nei. Selvfølgelig ikke. Hvorfor skulle det være det?

Det er jo nettopp det Tesla i Sentry mode gjør, og det er visst flere her som mener at det er helt innafor. Var usikker på hva Sentry mode egentlig innebar, så jeg måtte søke det opp, og det med 10 minutters opptak er det faktisk Tesla selv som opplyser om: https://www.tesla.com/no_NO/blog/sentry-mode-guarding-your-tesla.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Rosstopher

Sitat fra: stefse på lørdag 13. juli 2019, klokken 11:58
Og du har lest gjennom vilkårene for alt du laster ned eller surfer innom, og du forventer da å bli overvåket ikke sant?  I såfall bør biler merkes med overvåkning og det er da OK.

Om jeg har lest gjennom vilkårene eller ikke har vel fint lite å si? Om jeg begir meg inn på et kameraovervåket område er det ikke sikkert jeg leser skiltene heller. Likevel forventer jeg at det skal skiltes der det er kameraovervåkning. Hjemme hos meg er det kameraovervåkning og dette er selvfølgelig skiltet, selv om kameraene bare aktiveres når det skjer noe (i motsetning til Tesla sine, som alltid er på, se nedenfor).

Sitat fra: gr på lørdag 13. juli 2019, klokken 12:04
Bilen starter kun opptak når den detekterer personer tett på bilen, og varsler dette med en stor rød knapp på den store skjermen i bilen, og teksten "Recording...".

Bilen varsler eier/sjåfør ja. Det er det vel ingen som krever. Varsler den de som blir overvåket?

Jeg trur det er mange her som har misforstått hva Sentry Mode gjør. Kameraene blir ikke aktivert når det skjer noe. De filmer hele tiden. I følge Tesla selv lagres video fra 10 minutter før hendelsen oppstår. Hvordan klarer Tesla dette uten å filme og lagre kontinuerlig? Er de utstyrt med tidsmaskin?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

sjokomelk

Sitat fra: Rosstopher på søndag 14. juli 2019, klokken 18:44
Bilen varsler eier/sjåfør ja. Det er det vel ingen som krever. Varsler den de som blir overvåket?
De som blir overvåket blir varslet når bilen lagrer video. Lysene på bilen skrur seg på, og skjermen i midtkonsollen lyser opp med stor, rød tekst RECORDING.

Sitat fra: Rosstopher på søndag 14. juli 2019, klokken 18:44
Jeg trur det er mange her som har misforstått hva Sentry Mode gjør. Kameraene blir ikke aktivert når det skjer noe. De filmer hele tiden. I følge Tesla selv lagres video fra 10 minutter før hendelsen oppstår. Hvordan klarer Tesla dette uten å filme og lagre kontinuerlig? Er de utstyrt med tidsmaskin?
De gjør det på akkurat samme måte som andre overvåkingskamera som også kun lagrer video av bevegelse/hendelser. Det er 10 minutters opptak som går i kontinuerlig loop, og kun der hvor det faktisk skjer noe som trigger varselet på skjermen blir det lagret for ettertiden.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Rosstopher

Sitat fra: sjokomelk på søndag 14. juli 2019, klokken 18:53
De som blir overvåket blir varslet når bilen lagrer video. Lysene på bilen skrur seg på, og skjermen i midtkonsollen lyser opp med stor, rød tekst RECORDING.
Denne skjønte jeg ikke. Mener du at alle som blir fanget opp av bilens kameraer kan se denne skjermen? Og at alle som har blitt fanget opp av bilens kameraer i løpet av de siste 10 minuttene også på en eller annen måte skal bli varslet av denne skjermen?

Sitat fra: sjokomelk på søndag 14. juli 2019, klokken 18:53
Det er 10 minutters opptak som går i kontinuerlig loop, og kun der hvor det faktisk skjer noe som trigger varselet på skjermen blir det lagret for ettertiden.
Akkurat. Så alt blir lagret kontinuerlig, og sannsynligvis slettet i ettertid. Det at videoen sannsynligvis blir slettet i ettertid er vel ikke synonymt med at dette ikke er kontinuerlig overvåkning?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Amoss

Sitat fra: Rosstopher på søndag 14. juli 2019, klokken 19:42
Akkurat. Så alt blir lagret kontinuerlig, og sannsynligvis slettet i ettertid. Det at videoen sannsynligvis blir slettet i ettertid er vel ikke synonymt med at dette ikke er kontinuerlig overvåkning?

Nå kjenner altså ikke jeg detaljene i hvordan dette fungerer, men dersom det er kontinuerlig 10 minutts opptak som fortløpende blir overskrevet (og ingen har mulighet til å streame dette online) så er det ikke kontinuerlig overvåkning nei. Da er det kun de til en hver tid siste 10 minuttene som er lagret og kan taes vare på.

Lagrer den 6++ timer før det blir overskrevet (slik som fremstilt i artikkelen i TP) så kan det regnes som kontinuerlig overvåkning. Nøyaktig hvor grensen går mellom det ene og det andre skal jeg ikke si noe for bombastisk om, men opp til ett kvarter/20 minutter bør etter min mening være greit innafor. Men ser egentlig ikke at det skal være nødvendig med mer enn ett drøyt minutt eller 2.
Model S 85D

Rosstopher

Sitat fra: Amoss på søndag 14. juli 2019, klokken 20:35
Nå kjenner altså ikke jeg detaljene i hvordan dette fungerer, men dersom det er kontinuerlig 10 minutts opptak som fortløpende blir overskrevet (og ingen har mulighet til å streame dette online) så er det ikke kontinuerlig overvåkning nei. Da er det kun de til en hver tid siste 10 minuttene som er lagret og kan taes vare på.

Lagrer den 6++ timer før det blir overskrevet (slik som fremstilt i artikkelen i TP) så kan det regnes som kontinuerlig overvåkning. Nøyaktig hvor grensen går mellom det ene og det andre skal jeg ikke si noe for bombastisk om, men opp til ett kvarter/20 minutter bør etter min mening være greit innafor. Men ser egentlig ikke at det skal være nødvendig med mer enn ett drøyt minutt eller 2.

Tesla beskriver det slik:
SitatIf a car switches to "Alarm" state, owners will also receive an alert from their Tesla mobile app notifying them that an incident has occurred. They'll be able to download a video recording of an incident (which begins 10 minutes prior to the time a threat was detected) by inserting a formatted USB drive into their car before they enable Sentry Mode.

Altså hver gang det skjer noe lagres et opptak som starter 10 minutter før hendelsen. Går utifra at videoen fortsetter så lenge bilen mener det er nødvendig, og at det går an å lagre mer enn én hendelse.

I mine øyne er ikke hovedproblemet at bilen filmer det som skjer på en parkeringsplass, men at veldig mange steder man parkerer kan man se inn på private områder hvor det ikke er greit at alle med kamera i bilen skal få filme deg. Altså folk med kamera i bilen parkerer utenfor jobben din, barnehagen og skolen til barna dine, huset ditt, etc. Er det greit at bilen da står og filmer alt som skjer på disse stedene?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Amoss

Sitat fra: Rosstopher på søndag 14. juli 2019, klokken 21:28
Altså hver gang det skjer noe lagres et opptak som starter 10 minutter før hendelsen. Går utifra at videoen fortsetter så lenge bilen mener det er nødvendig, og at det går an å lagre mer enn én hendelse.

Begge deler er nok sannsynlig ja. Men innen man klager på det første - "at videoen fortsetter så lenge bilen mener det er nødvendig" må man vite litt om hvilke kriterier som gjelder for at det skal være "nødvendig". Om det er helt til eier kommer tilbake til bilen så blir det feil. Ett par minutter etter er helt ok.

Når det gjelder at det kan komme mer enn en hendelse så har du så klart rett i det. Men det skal mye til at det skjer hele tiden - og skjer det hele tiden så bør det nok justeres litt på hva som skal til for å iverksette hendelsen. Om eier er i nærheten og sørger for å fortløpende skape nye "hendelser" som får bilen til å ta opp, så er det eieren som i realiteten overvåker, ikke bilen.

Sitat fra: Rosstopher på søndag 14. juli 2019, klokken 21:28
I mine øyne er ikke hovedproblemet at bilen filmer det som skjer på en parkeringsplass, men at veldig mange steder man parkerer kan man se inn på private områder hvor det ikke er greit at alle med kamera i bilen skal få filme deg. Altså folk med kamera i bilen parkerer utenfor jobben din, barnehagen og skolen til barna dine, huset ditt, etc. Er det greit at bilen da står og filmer alt som skjer på disse stedene?

Jeg er i utgangspunktet helt med deg i hva du bekymrer deg om, men her er det to motstridene interesser som kommer i konflikt. Det ene er å ikke bli filmet uten å vite om det, det andre er bileiers interesse for å kunne finne ut hvem som har herpet bilen dersom det skjer. Dersom bilen (eller ett annet dashcam) kun tar opp når noe skjer, ikke for lenge før og heller ikke for lenge etter og heller ikke ved bevegelse irrelevant langt borte, så er det helt ok etter min mening. Definisjonen av hvor "langt borte" som er relevant, eller hvor lang tid før/etter er definisjoner som sikkert kan diskuteres i det vide og brede...

... men på den annen side, jeg regner meg ikke som i ett "privat" område hverken på vei inn/ut av jobben, på skolen (for de det er relevant for), i barnehagen eller i en del av en privat hage som kan sees i fra offentlig vei/ariale. Kontinuerlig opptak er ikke greit, men at jeg kan risikere å havne i bakgrunnen på en film i ett eller annet kamera, det være seg i bil, fastmontert (f.eks. i en butikk/bensinstasjon i nærheten) eller noen som står i nærheten og filmer noe helt annet og jeg kommer med i bakgrunnen, er ting jeg må regne med. Selv om jeg nok ikke liker det.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA