Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sentry mode går tunge dager i møte i Norge?

Startet av Lynkjapp, fredag 12. juli 2019, klokken 16:01

« forrige - neste »

Tesla91

Jeg tror og håper dette blir ulovlig i Norge.  (Har selv Telsa med dette her men bruker det ikke).

Jeg synes ikke det er greit at "halve" nabolaget konstant er under overvåking. Det samme gjelder jobben, utenfor butikken, etc. Jeg har intet å skjule men det er ikke greit at naboer, kollega og andre fritt kan benytte seg av denne form for overvåking.


geear

Jeg er MYE mer bekymret for overvåkningen som foregår på nettet enn noen dashcams som slår seg på om jeg er litt for nære en annens bil. Dessverre tror jeg svært få innser omfanget av det.

Chirp

Fikk en melding på mobilen om at alarmen var gått, så ingenting på bilen så sjekket opptakene da jeg kom hjem. Synes ikke den filmet så veldig mye. Og så ingenting som skulle utløst alarmen. Eneste personen jeg så på filmen var meg selv.
--Ny blå Nissan Leaf Acenta med 6.6kw lader ventes i slutten av oktober--

Rosstopher

Sitat fra: Øggen på fredag 12. juli 2019, klokken 23:04
Ka fanken har folk å skjule da?? E jo kun om du e kriminell og har nokke å skjule du burde ha et problem med slikt??
Fatta ikkje ka det e å lage problem for.
Sitat fra: stefse på fredag 12. juli 2019, klokken 23:26
det er omtrent bare lovbrytere og deres advokater som har bruk for slike personvernlover.

Så det er altså helt greit at naboen setter opp kamera som filmer inn på din tomt? Du har jo ikke noe å skjule? At kameraet også får med seg din kone som ligger i bikini og soler seg på terrassen er selvfølgelig helt greit. Hun er jo ikke kriminell. Kameraet ser inn i stua di og de kan følge med på alt dere gjør på kvelden. Det gjør jo ingenting, for det skjer jo ikke noe kriminelt der. Kameraet får også med seg vinduene til badet ditt og soverommet, men det er jo også helt greit, for det foregår på soverommet er jo godt innenfor lovens rammer.

Nei, det beste er nok å avskaffe alt av lover om personvern. Vi som er lovlydige borgere har ikke behov for slikt tull, vel?

Jeg sier som Ben Franklin:
SitatThose who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Øggen

Kjære Rosstopher??
Her drar du alt ut av proporsjoner, og gir eksempel som e totalt latterlig.
Og, har nokken nevnt at vi skal avskaffe alle lover om personvern??
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

NegativeElectrode

Jeg mener det vil være sunt og nødvendig at men får gjennomgått Teslas sentry mode, men artikkelen har en grunnleggende feil. Det står at Sentry mode må skrus av, men det er jo motsatt. Sentry mode skrus på når man ønsker å bruke den. Diskusjonen bygger på feil forutsetninger.

Filming bør nok ikke starte før de ultrasoniske sensorene detekterer noe, evt så kunne man stilt inn hva som trigger filming. Bilen kunne kanskje selv slettet om det ble detektert bevegelse i kamera, men ingen aktivitet registrert av de ultrasoniske sensorene innen f.eks. 5 min. Kanskje sentry mode profiler for offentlig og private parkeringsplasser kunne løst noe av problemet.

Sentry mode har størst bruksverdi på offentlige plasser, men det er samtidig mest problematisk på de samme stedene.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Rosstopher

Sitat fra: Øggen på lørdag 13. juli 2019, klokken 09:41
Kjære Rosstopher??
Her drar du alt ut av proporsjoner, og gir eksempel som e totalt latterlig.
Og, har nokken nevnt at vi skal avskaffe alle lover om personvern??

Drar jeg det ut av proporsjoner? Det ser ut som du mener at det er helt innafor for privatpersoner å overvåke offentlige steder. Hvor mener du grensen skal gå da, siden det tydeligvis ikke er greit for deg å bli overvåket hjemme? Er det greit å bli overvåket i bilen sin? I barnehagen/skolen/arbeidsplassen? Hvordan mener du det skal håndheves hvis all overvåking av privatpersoner på offentlig sted er greit, men ingen overvåking i hjemmet er greit? Fins det programvare som automatisk sladder alt som skjer innenfor grensene til et privat område?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Øggen på lørdag 13. juli 2019, klokken 09:41
Her drar du alt ut av proporsjoner, og gir eksempel som e totalt latterlig.
Poenget er vel at man hele tiden strekker grensene, og jeg synes Sentry Mode som den er nå er litt over streken.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Amoss på fredag 12. juli 2019, klokken 23:48
Finnes (som vanlig) også en mellomting: Sentry mode kan ikke lagre film uten at den registrere bevegelse innen for en viss radius fra bilen og/eller ved tilt (om tilt-alarm er påslått). DA kan den f.eks. lagre det siste minuttet før, og frem til f.eks. ett minutt etter. elevant.
Dette. Litt tuning så bør Sentry være helt greit.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

stefse

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 13. juli 2019, klokken 09:57
Sitat fra: Øggen på lørdag 13. juli 2019, klokken 09:41
Kjære Rosstopher??
Her drar du alt ut av proporsjoner, og gir eksempel som e totalt latterlig.
Og, har nokken nevnt at vi skal avskaffe alle lover om personvern??

Drar jeg det ut av proporsjoner? Det ser ut som du mener at det er helt innafor for privatpersoner å overvåke offentlige steder. Hvor mener du grensen skal gå da, siden det tydeligvis ikke er greit for deg å bli overvåket hjemme? Er det greit å bli overvåket i bilen sin? I barnehagen/skolen/arbeidsplassen? Hvordan mener du det skal håndheves hvis all overvåking av privatpersoner på offentlig sted er greit, men ingen overvåking i hjemmet er greit? Fins det programvare som automatisk sladder alt som skjer innenfor grensene til et privat område?

Man overvåkes overalt hele tiden. Du er på nett, du har smartlf som du kanskje tilogmed har med på soverommet, du er kanskje på SoMe, du har kanskje app for rabatter på kolonialbutikken som forøvrig har både kamera og blåtann detektorer, du har kanskje smarthusløsning, du har AMS måler, du har DLD som nå er innført, du har signert på en "bruksavtale" på jobbens IT utstyr etc.

Forskjellen er at her er det ikke er en myndighet eller et multinasjonalt selskap som overvåker deg, men en annen privatperson som nyttiggjør seg overvåking for å verne private verdier. Da blir det straks mer synlig, og jeg ser at det kan virke støtende at bilen filmer i nabolaget.
Men det sagt, jeg tok en sjekk i går og den har ikke lagret unyttige filmer av verken folk eller kjøretøy som passerer foran bilen, hvilket jeg er sikker på at det har vært mye av, så jeg tror ikke at man kan "utplassere" en Tesla for å overvåke noe bestemt.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

knute

Sitat fra: Øggen på fredag 12. juli 2019, klokken 23:04
Ka fanken har folk å skjule da?? E jo kun om du e kriminell og har nokke å skjule du burde ha et problem med slikt??

SitatAlle mennesker har en ukrenkelig egenverdi. Som enkeltmenneske har du derfor rett på en privat sfære som du selv kontrollerer, hvor du kan handle fritt uten tvang eller innblanding fra staten eller andre mennesker. Dette prinsippet er blant annet forankret i Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK)
https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/hva-er-personvern/

Et par sider til som jeg synes du burde lese før du argumenterer videre på "jeg har ikke noe å skjule"-tankegangen:

https://www.aclu.org/blog/national-security/secrecy/you-may-have-nothing-hide-you-still-have-something-fear
https://rationalwiki.org/wiki/Nothing_to_hide#Why_the_argument_is_ridiculous
https://en.wikipedia.org/wiki/Nothing_to_hide_argument
https://en.wikipedia.org/wiki/Right_to_privacy
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Rosstopher

Sitat fra: stefse på lørdag 13. juli 2019, klokken 11:24
Forskjellen er at her er det ikke er en myndighet eller et multinasjonalt selskap som overvåker deg, men en annen privatperson som nyttiggjør seg overvåking for å verne private verdier. Da blir det straks mer synlig, og jeg ser at det kan virke støtende at bilen filmer i nabolaget.

Nei, forskjellen er at overvåkingen foregår uten samtykke, uten at det informeres om, på steder hvor man ikke forventer å bli overvåket, og at den i mange tilfeller er lovstridig.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

stefse

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 13. juli 2019, klokken 11:34
Sitat fra: stefse på lørdag 13. juli 2019, klokken 11:24
Forskjellen er at her er det ikke er en myndighet eller et multinasjonalt selskap som overvåker deg, men en annen privatperson som nyttiggjør seg overvåking for å verne private verdier. Da blir det straks mer synlig, og jeg ser at det kan virke støtende at bilen filmer i nabolaget.

Nei, forskjellen er at overvåkingen foregår uten samtykke, uten at det informeres om, på steder hvor man ikke forventer å bli overvåket, og at den i mange tilfeller er lovstridig.
Og du har lest gjennom vilkårene for alt du laster ned eller surfer innom, og du forventer da å bli overvåket ikke sant?  I såfall bør biler merkes med overvåkning og det er da OK.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

geear

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 13. juli 2019, klokken 11:34
Sitat fra: stefse på lørdag 13. juli 2019, klokken 11:24
Forskjellen er at her er det ikke er en myndighet eller et multinasjonalt selskap som overvåker deg, men en annen privatperson som nyttiggjør seg overvåking for å verne private verdier. Da blir det straks mer synlig, og jeg ser at det kan virke støtende at bilen filmer i nabolaget.

Nei, forskjellen er at overvåkingen foregår uten samtykke, uten at det informeres om, på steder hvor man ikke forventer å bli overvåket, og at den i mange tilfeller er lovstridig.
Bilen starter kun opptak når den detekterer personer tett på bilen, og varsler dette med en stor rød knapp på den store skjermen i bilen, og teksten "Recording...".

Mistenker at det diskuteres på feil forutsetninger her. Bilen min stod parkert på et travelt kjøpesenter i går, i er par timer, med sentry på. Da jeg kom tilbake hadde den tatt opp ÉN event, jeg gikk derfor en runde rundt bilen (som jeg uansett alltid gjør), og da jeg ikke så noe så sjekker jeg heller ikke opptak. Dette er ikke noen som helst form for kontinuerlig overvåkning.

geear

Sitat fra: stefse på lørdag 13. juli 2019, klokken 11:58
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 13. juli 2019, klokken 11:34
Sitat fra: stefse på lørdag 13. juli 2019, klokken 11:24
Forskjellen er at her er det ikke er en myndighet eller et multinasjonalt selskap som overvåker deg, men en annen privatperson som nyttiggjør seg overvåking for å verne private verdier. Da blir det straks mer synlig, og jeg ser at det kan virke støtende at bilen filmer i nabolaget.

Nei, forskjellen er at overvåkingen foregår uten samtykke, uten at det informeres om, på steder hvor man ikke forventer å bli overvåket, og at den i mange tilfeller er lovstridig.
Og du har lest gjennom vilkårene for alt du laster ned eller surfer innom, og du forventer da å bli overvåket ikke sant?  I såfall bør biler merkes med overvåkning og det er da OK.
Regner også med han teiper over kameraene på TV, mobiltelefon, PCer, og ikke minst iallfall ikke bruker Android, som er det verste man kan begi seg ut på om man er opptatt av personvern. Har man androidtlf og ellers surfer uten blokkeringer/vpn på nett, slik at Google adwords/adsense/analytics kan logge resten av hva man driver med, og worst case også google home eller alexa eller hva det heter, så har man ikke lenger et privatliv. Slikt bekymrer meg MYE mer enn at en bil tar opp et minutt med film om jeg kommer for nær den.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA