Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sentry mode går tunge dager i møte i Norge?

Startet av Lynkjapp, fredag 12. juli 2019, klokken 16:01

« forrige - neste »

Amatøren

Flere som ettermonterer dashcam velger også å koble de så de filmer hele tiden i tilfelle de blir påkjørt og vedkommende som gjør det stikker av.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Lynkjapp

Det som er det nye og veldig aktuelle er denne delen av artikkelen:

"Datatilsynet har tidligere uttalt seg om sentry mode til Tek.no. Men tilsynet har siden endret tolkning, blant annet etter et nytt vedtak i Personvernrådet som kom denne uka. Alle datatilsynene i Europa vedtok nye retningslinjer for kameraovervåking, som også gjelder for kjøretøy."

Det betyr at det er vanskeligere å komme unna med at "det har ikke vært noe problem før". I tillegg gjør artikler som denne folk mer bevisste på at Tesla gjør opptak av dem. Mulig at det gjør at noen tenker seg om før de kjører av gårde etter å ha parkeringsbulket en Tesla, men det er muligens enda større risiko for at folk blir negativt innstilt til disse "parkerte overvåkingskameraene", i verste fall med risiko for hærverk.

Klykken

Hvorfor skal "enten eller" føre til at folk gjør (mer) hærverk? Skjønner ikke tankerekka her.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Lynkjapp

Sitat fra: Klykken på fredag 12. juli 2019, klokken 17:56
Hvorfor skal "enten eller" føre til at folk gjør (mer) hærverk? Skjønner ikke tankerekka her.

Jeg tenkte at hvis Tesla blir sett på som overvåkingskameraer så kanskje det blir hærverk på selve kameraene. Det var tankerekka. :)

Svein_H

Jeg har dashcam med parkeringsmodus i bilen min, og den lagrer kun når noen dunker borti bilen min selv om den er koblet til 12V hele tiden. At en Tesla skal begynne å filme omgivelsene så snart noe passerer i nærheten av bilen er totalt uakseptabelt, det er langt over grensen for hva som generelt er tillatt her i Norge, så jeg syns det er veldig bra at slikt som dette blir satt fokus på.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

GRS

Synes den filmer i hytt og pine uansett, og uavh. av Sentry mode. Når jeg ser på filmene fra minnepenn etter å ha ladet feks, virker det nesten som det filmes hele tiden, men overskrives om ikke jeg lagrer det. 99,9% av det som blir filmet skjønner ikke jeg poenget med.
TM3P sort/sort

geear

Sitat fra: Svein_H på fredag 12. juli 2019, klokken 20:03
Jeg har dashcam med parkeringsmodus i bilen min, og den lagrer kun når noen dunker borti bilen min selv om den er koblet til 12V hele tiden. At en Tesla skal begynne å filme omgivelsene så snart noe passerer i nærheten av bilen er totalt uakseptabelt, det er langt over grensen for hva som generelt er tillatt her i Norge, så jeg syns det er veldig bra at slikt som dette blir satt fokus på.
Bare vent til du får skade som ikke er logget av bilen, så syns du ikke det er så kult lenger. Been there, done that, med Blackvue 750-2ch. Sentry er bedre på dette, og gir også varsel på skjermen inni bilen når noen kommer i nærheten av bilen. Helt topp. Man skal forøvrig være ganske tett på før noe lagres.

stefse

Hva slags bragd er det fyren som er intervjuet er ute etter å gjøre? Frister nesten å ta en telefon..
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Øggen

Ka fanken har folk å skjule da?? E jo kun om du e kriminell og har nokke å skjule du burde ha et problem med slikt??
Fatta ikkje ka det e å lage problem for.
Og han i avisa skal jo kun publisere firma han jobba for med saken.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

stefse

Jeg kaller det lite oppbyggelig å jobbe for at eieren av et ødelagt kjøretøy skal straffes for å ha filmet innbruddstyven, mens innbruddstyven i beste fall får en symbolsk straff. Men det skulle ikke forbause meg om det skulle skje. Dette er naturligvis kontraproduktivt for samfunnet, det er omtrent bare lovbrytere og deres advokater som har bruk for slike personvernlover.

Men når det er sagt så kan Tesla sikkert bruke litt AI til å begrense unødig filming, og jeg regner med at de er på saken.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Lynkjapp

Sitat fra: stefse på fredag 12. juli 2019, klokken 22:50
Hva slags bragd er det fyren som er intervjuet er ute etter å gjøre? Frister nesten å ta en telefon..

Jeg ser at han får litt pepper på FB også. Det synes jeg er unødvendig. Denne saken dreier seg ikke om at han har "avslørt" sentry mode for resten av verden. Den dreier seg om at reglene ble endret denne uka og at at Datatilsynet har endret sitt syn på saken. Noe som jo er av interesse for Tesla-eiere og dermed helt greit at media tar opp. At de har intervjuet akkurat ham kan være fordi han har gjort en kompistjeneste og så har journalisten vridd det til at Tesla-eieren ble "sjokkert" over at så mye ble tatt opp.

Må innrømme at jeg synes det er på kanten når jeg har minnepinnen inne for å tømme den og ser på noen tilfeldige filmer av folk som har parkert ved siden av bilen min og sitter der og peller seg i nesa fordi de er helt alene. Og så sitter jeg, en ukjent og ser dem på opptak hjemme på min pc. Min personlige konklusjon er at man ser etter bulker og riper på bilen og hvis man finner noen så kan man prøve å finne riktig film på minnepinnen. Hvis ikke man har noen skader på bilen så tar man bare og sletter alle opptakene uten å bruke tid på dem.

hELgenen

Sitat fra: Øggen på fredag 12. juli 2019, klokken 23:04
Ka fanken har folk å skjule da?? E jo kun om du e kriminell og har nokke å skjule du burde ha et problem med slikt??
Fatta ikkje ka det e å lage problem for.
Og han i avisa skal jo kun publisere firma han jobba for med saken.

Det handler ikke om å ha noe en vil skjule,det handler om hvem som helst kan filme når og hvor som helst uten at den som blir filmet har samtykket eller i det hele tatt vet at den blir filmet. Det handler mao om retten til privatliv. Så om Tesla filmer personer som ikke er i nærheten av å berøre bilen og respekterer din eiendom,så burde du kunne respektere at de ikke ønskes å filmes

Amoss

Sitat fra: hELgenen på fredag 12. juli 2019, klokken 23:32
Det handler ikke om å ha noe en vil skjule,det handler om hvem som helst kan filme når og hvor som helst uten at den som blir filmet har samtykket eller i det hele tatt vet at den blir filmet. Det handler mao om retten til privatliv. Så om Tesla filmer personer som ikke er i nærheten av å berøre bilen og respekterer din eiendom,så burde du kunne respektere at de ikke ønskes å filmes

Helt enig.

... og ser at mange her ser ut til å mene at her er det enten eller: Enten kan Sentry mode fortsette å være slik den er, eller så blir den tatt bort. Finnes (som vanlig) også en mellomting: Sentry mode kan ikke lagre film uten at den registrere bevegelse innen for en viss radius fra bilen og/eller ved tilt (om tilt-alarm er påslått). DA kan den f.eks. lagre det siste minuttet før, og frem til f.eks. ett minutt etter. DA har man fanget opp det som er relevant å ta opp, og ikke noe mer. Nøyaktig hvor stor/liten denne radiusen bør være er jeg litt usikker på, men behøver neppe være mange cm. Tipper den i så fall vil kunne falle innenfor også det nye regelverket, noe "normale" dashcam's kan ha litt større problemer med å få til.

Som en bonus vil minnepinnene/harddiskene bli mindre belastet og kan vare lengre. Og kanskje den også bruker mindre strøm i tillegg? Og det blir enklere å finne det som er relevant.
Model S 85D

stefse

Bilen varsler når opptak starter, er det nok, eller må vi sette skilt med "kameraovervåket" på bilen for at det skal være lov?

Kanskje det kan løses ved at sentry mode filmer ikke er tilgjengelig for private uten at du har levert en politianmeldelse av hærverket med ca klokkeslett og sendt kopi av anmeldelsen til Tesla? Er jo kun da en har bruk for disse filmene, jeg gidder iallefall ikke sitte å se gjennom timesvis med opptak av tilfeldig forbipasserende for moro skyld. Det er heller ikke spesielt lettvint å bruke disse opptakene pr nå, og sistnevnte er noe Tesla uansett burde og sannsynligvis kommer til å forbedre.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA