Skrevet av Emne: Bytte til elbil eller ei?  (Lest 1195 ganger)

Kårepåsporet

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 758
    • Vis profil
Sv: Bytte til elbil eller ei?
« Svar #15 på: Tirsdag 16. Juli 2019, klokken 08:16 »
Denne bør vel klare 8 mil?
Bagasjeplass uslåelig.....
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=150633697

Vaduz

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 61
    • Vis profil
Sv: Bytte til elbil eller ei?
« Svar #16 på: Torsdag 01. August 2019, klokken 20:40 »
Økonomisk og miljømessig: beholde bilen du har. Om dere virkelig vil ha ny bil, kjøpe brukt elbil med 40mil rekkevidde og hurtiglading (om den skal erstatte fossil til alle formål).

RunarBT

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 778
    • Vis profil
Sv: Bytte til elbil eller ei?
« Svar #17 på: Onsdag 14. August 2019, klokken 08:06 »
støtter de som sier du bør vurdere brukt. Da får du elbil som klarer 10mil til ca. 100-150k.
Eg kjører ein forrige gen. env200 som går 10mil sommer 8mil vinter. Super bruksbil. Siste versjon av disse går 20mil.

Dersom du vil kjøpe ny, så strekk deg til 367.000 og gå for ein Tesla Model3. Denne har "Ingen over ingen ved siden" når det gjelder totalen, ytelse/kjøregenskaper, sikkerhet og teknologi for pengene. :-D imho

Alle andre blir bleike kopier i sammenligning. ;-) Eg forsøker ikkje å fornærme noken, min ærlige meining.
« Siste redigering: Onsdag 14. August 2019, klokken 08:10 av RunarBT »

Thomas Parsli

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3404
    • Vis profil
Sv: Bytte til elbil eller ei?
« Svar #18 på: Onsdag 14. August 2019, klokken 10:04 »
1.Kjøre fosilbilene fram til de ryker (evt MÅ ha større bil pga evt familieforøkelse).

Vil lønne seg hvis du har flaks (ingen dyre reperasjoner), men du bør regne inn økte bilavgifter og mva. på elbiler i fremtiden.
Om 3-5 år kan deg vise seg at dette ble det dyreste alternativet.

2. Selge dieselbilen og kjøpe en ny Leaf med minste pakken til ca 300k.

Jeg har Leaf og vil heller anbefale en brukt Hyundai Ioniq. Bedre rekkevidde, bedre bagasjeplass, raskere lading og sannsynligvis mindre verditap.

3. Bytte dieselbil i en ladbarhybrid typ nye VW Passat GTE eller Superb

Ser ikke helt økonomien, hvis du da ikke kjører ekstremt mye.
Hybridene kommer nok også til å få miljøavgifter fremover (bompenger, årsavgift etc.).


Jeg ville enten kjøpt en brukt Hyundai Ioniq, eller en ny Model 3 Standard Range Pluss (fra 367.700,-).
En Model 3 vil både kunne brukes daglig og til langtur. Den koster rundt mer enn en Leaf men er latterlig mye mer bil for pengene.
En brukt Hyundai Ioniq med noen få tusen km på telleren og nybilgaranti koster rundt 250.000,- fra forhandler
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)