Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte til elbil eller ei?

Startet av Bjork, fredag 12. juli 2019, klokken 10:11

« forrige - neste »

Kårepåsporet


Vaduz

Økonomisk og miljømessig: beholde bilen du har. Om dere virkelig vil ha ny bil, kjøpe brukt elbil med 40mil rekkevidde og hurtiglading (om den skal erstatte fossil til alle formål).

RunarBT

#17
støtter de som sier du bør vurdere brukt. Da får du elbil som klarer 10mil til ca. 100-150k.
Eg kjører ein forrige gen. env200 som går 10mil sommer 8mil vinter. Super bruksbil. Siste versjon av disse går 20mil.

Dersom du vil kjøpe ny, så strekk deg til 367.000 og gå for ein Tesla Model3. Denne har "Ingen over ingen ved siden" når det gjelder totalen, ytelse/kjøregenskaper, sikkerhet og teknologi for pengene. :-D imho

Alle andre blir bleike kopier i sammenligning. ;-) Eg forsøker ikkje å fornærme noken, min ærlige meining.

Thomas Parsli

Sitat fra: Bjork på fredag 12. juli 2019, klokken 10:11
1.Kjøre fosilbilene fram til de ryker (evt MÅ ha større bil pga evt familieforøkelse).

Vil lønne seg hvis du har flaks (ingen dyre reperasjoner), men du bør regne inn økte bilavgifter og mva. på elbiler i fremtiden.
Om 3-5 år kan deg vise seg at dette ble det dyreste alternativet.

Sitat fra: Bjork på fredag 12. juli 2019, klokken 10:11
2. Selge dieselbilen og kjøpe en ny Leaf med minste pakken til ca 300k.

Jeg har Leaf og vil heller anbefale en brukt Hyundai Ioniq. Bedre rekkevidde, bedre bagasjeplass, raskere lading og sannsynligvis mindre verditap.

Sitat fra: Bjork på fredag 12. juli 2019, klokken 10:11
3. Bytte dieselbil i en ladbarhybrid typ nye VW Passat GTE eller Superb

Ser ikke helt økonomien, hvis du da ikke kjører ekstremt mye.
Hybridene kommer nok også til å få miljøavgifter fremover (bompenger, årsavgift etc.).


Jeg ville enten kjøpt en brukt Hyundai Ioniq, eller en ny Model 3 Standard Range Pluss (fra 367.700,-).
En Model 3 vil både kunne brukes daglig og til langtur. Den koster rundt mer enn en Leaf men er latterlig mye mer bil for pengene.
En brukt Hyundai Ioniq med noen få tusen km på telleren og nybilgaranti koster rundt 250.000,- fra forhandler
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA