Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte til elbil eller ei?

Startet av Bjork, fredag 12. juli 2019, klokken 10:11

« forrige - neste »

Bjork

God dag.
Dette er min første post på elbilforum og jeg registrerte meg fordi jeg sitter på et dilemma jeg trenger hjelp med.

Familien har i dag to fosilbiler (en diesel og en bensin). Begge er på vippen til å miste sin utvidete garanti (8år) og har begge gått 80-90 tusen. Jeg vurderer å bytte den ene for å sikre meg mot framtidige økte kostnader på reparasjon/service.

Det jeg ser for meg er å skifte ut dieselen og kjøpe en elbil.
Jeg kjører 3-4mil om dagen til jobb og totalt 12 000 i året på bilen.
Passerer bom til jobb og til hytta, antar en 10-12 000 i året i kost her.

Så til dilemma:
1.Kjøre fosilbilene fram til de ryker (evt MÅ ha større bil pga evt familieforøkelse).
+ Billig nå
+ Flere valg muligheter når man skifter
- Bil bikker 8 år snart 100t km = mer påkostninger i reparasjoner/service

2. Selge dieselbilen og kjøpe en ny Leaf med minste pakken til ca 300k.
+ Sikkert med tanke på kostnader neste 5-8 år.
+ Lave kostnader i bom og drivstoff
- En utgift nå
- Ting skjer på elbil fronten
- Blir ikke brukt hvis familien skal på langtur pga mindre lasteplass enn familiens andre bil. Men holder til helgeturer på hytta og dagligkjøring.

3. Bytte dieselbil i en ladbarhybrid typ nye VW Passat GTE eller Superb
Ser at den ikke helt passer på forumet her men lufter den.
+ Kan brukes både på lang og kort tur uten planlegging.
+ Stor bil som kan fungere som familiens bil nr.1 også ved langtur.
- Får ikke benyttet goden av bom.

Evt andre alternativer taes imot med takk.





sagh

Jeg ville nok snevret behovet litt mer ned først. Du sier at du kan kjøpe en ny leaf til 300 000.
Da får du en grei bil med lang garantitid og helt grei rekkevidde til elbil å være. Også en av de med mest plass mtp barneseter (trenger du det?) og bagasje (trenger du det?).
Om du får bedre oversikt over hva bilen skal brukes til i hverdagen og hva din gjenværende ice bil kan dekke av eventuelle mangler først så er det litt enklere å hjelpe.
Er i nesten samme situasjon nå (bare at vi går fra stor elbil til mindre el/hybrid) så har testet og prøvekjørt alle elbiler den siste md.

Behov:
Bagasjeplass?
Barneseter (forovervendt eller bakover)
Rekkevidde sommer og vinter

Det er etter min mening de mest håndfaste kriteriene hvertfall.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Bjork

#2
Takk sagh for et konstruktivt og utfyllende svar.
Har to barn som sitter i forovervendt barnesete (prøvd Leaf med disse og det fungerte utmerket).
Til hytta vår er det 8 mil, men denne har strøm så bilen kan lades der.
Det er nok de lengste turene vi ser for oss at dette som da blir bil nr.2 skal på.
Bagasjeromsplass blir litt i samme gate, Leafen vil fungere greit for en helgetur på hytta, men skal vi på lengre turer er den andre bilen et naturlig valg pga plass og mulighet for å ha med sykler osv.

Kan legge ved at rent økonomisk vil jeg måtte legge ca 170-180k i mellom etter salg av egen bil.

sagh

Flott at du har det tilrettelagt med kort vei og lading, da blir det mange muligheter.
Som du nevner kan du jo kjøpe en leaf. Da tenker du sikkert 40kWh? Du vil klare de turene og hverdagskjøringen helt fint med de rimeligste leafene også. De kan du få ned i 50k, men risiko for kostnader øker jo litt.
     Har selv vurdert en 30kWh tekna til rundt 160 000,-

I tillegg så har du Kia Soul som høres ut som kan gjøre jobben. Se bort fra utseendet er den veldig god å sitte i, romslig kupé for 4-5 pers. Den har lite bagasjerom men du kan sette på takboks og fremdeles komme deg til hytta uten problem.
Den får du fra 130 000 og har Kia garanti som er kåret til Norges beste (har ingen kilder). Så et ganske trygt kjøp.

I mellomsjiktet har du også ioniq men da betaler du mer for hurtig lading Og god rekkevidde (som du ikke nødvendigvis trenger).

Mulig jeg glemmer noen relevante også nå men det var de som falt inn hos meg.
Jeg ville nok uansett kjøpt i deres situasjon hvor dere skal beholde en ice-bil.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Rosstopher

Sett opp et regnestykke. Det er ikke sikkert det blir så stor utgift nå å kjøpe seg en Leaf.
Går utifra at du sparer minst 9000 kroner i året på drivstoff ved å bytte (1200 mil x 0,5 liter per mil x 15 kroner per liter).

Hvor mye du sparer på bommer kommer an på hvor du kjører, men hvis vi sier 10.000 kroner så er du allerede oppe i 19.000 kroner spart per år.

I tillegg sparer du noen tusenlapper i året på årsavgift, sannsynligvis noe på reparasjoner og muligens noe på forsikring.

Nå sier du ikke hvilken fossilbil du skal selge (altså hvor mye egenkapital du kommer til å ha), men hvis vi går utifra at du har 50.000 i egenkapital og låner 250.000 over 10 år, kommer lånet på ca. 33.000 kroner i året (grønt billån hos DNB).

Nå sier du ikke hvor langt du kjører når du kjører langt. Går utifra at det ikke er aktuelt med de store elbilene fra Tesla, Audi, Jaguar og Mercedes, men kanskje en Nissan e-NV200 kunne ha dekt behovet? Da får du en mindre pen og mindre komfortabel bil, men du får med deg alt du trenger, og kanskje regnestykket ditt vil se hyggeligere ut hvis du har en elbil du også kan bruke på ferie?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Bjork

Takk for svar begge to.
Dagens bil regner jeg med at jeg får igjen 120-130k for, differansen tar jeg enten på huslån eller fra egen lomme. Soul syns jeg har litt for lite bagasjerom, utover det virker den grei (her ble jeg imponert over leafen).

Tenkte i hovedsak den nye typen Leaf med 40kwh batteri. E-Nv200 kunne vært et alternativ men skeptisk på komforten.

Når det gjelder regnestykke har jeg også regnet ca 20k i drivstoff og bom. Så antar jeg at dagens bil vil ha betydelig høyere kostnader på service og reparasjoner de neste 5 årene enn en Leaf.

Marzo

Selve besparelsen på bom tror jeg ikke du kan regne med så mye på de neste 5 årene.
Det er allerede takst på elbiler i noen byer og om 2-3 år må du regne med kun 50% fordel.

Det absolutt dyreste med bil er verditapet den dagen du kjører den ut fra forhandleren.
Så økonomisk sett vil du gjerne spare mest på å sette av penger i kapital eller på huslånet til å reparere bilene du allerede har. Så lenge disse fungerer til deres behov.

Drivstoff besparelsen vil du få mye igjen for ved å vurdere en hybrid i tillegg til garanti.
Men du har samtidig et godt verditap den dagen du henter ut bilen.

Det kommer nye modeller til stadighet på markedet fra mange produsenter, om et år eller to har man gjerne en bedre egnet hel elektrisk kandidat som passer familiens behov. Jo bedre den dekker behovet, jo mer blir den brukt og besparelsen av drivstoff blir større.

Panduck

Sitat fra: Bjork på fredag 12. juli 2019, klokken 10:11
2. Selge dieselbilen og kjøpe en ny Leaf med minste pakken til ca 300k.

Ville tenkt meg grundig om før jeg kjøpte en bil som nå som eneste merke satser på Chademo ladestandard. Det kan kanskje komme overganger etterhvert, men man risikerer å sitte igjen med en bil som har høyere verdifall enn andre elbiler, rett og slett fordi den kan få mer begrenset bruksområde enn biler me CCS lader.

Sier ikke "ikke kjøp LEAF", men vær obs på det.

jokr

Vi kjøpte en Leaf for snart ett år siden. Vi har også 2 barn i barnestoler, og her imponerer Leaf. Det er faktisk 3 ISOFix i den, er ett i forsettet også, men benyttes dette må du huske å slå av Air bag.
Jeg har kjørt Leafen 15000 nå de 10 mnd vi har hatt den, hurtigladet 7 ganger ettersom vi var på langtur. Med det behovet du beskriver ville jeg gått for det alternativet, og ikke bli overrasket om den ikke blir bil nr 2, men bil nr1. Her i huset er det nå den som skal kjøre kortest som må kjøre ICE, og alle turer med hele familien tas med Leaf.
Chademo hadde ikke bekymret meg med den bruken din, er veldig mange som har vel mye fokus på dette med hurtiglading, faktum er vel at de færreste gjør det så ofte. Vår Leaf dekker 99% av behovet vårt, den siste % kjører man så langt på at man uansett trenger pause med 2 unger i bilen.

Bagasjeromsplassen imponerer, i Lefaen fikk vi inn 3 kofferter, noen bagger og en STokke Barnevogn i tillegg til 2 voksne og 2 barn i barneseter, det skulle man ikke tro når man ser på bilen.
2018 Nissan Leaf Tekna

hELgenen

Leaf og Ionic er,så vidt jeg kan se ,de beste elbil alternativ i ditt valgte prissegment.
Om det vil fungere for dere er det bare å hoppe  i det.Er du usikker,eller føler det blir for mange kompromiss så kjøp,event lease en hybrid. Det med chademo er ikke noe å henge seg opp om du ikke er avhengig av hurtiglading i hverdagen. De færreste trenger faktisk hurtiglading i hverdagen. Du er nå mange hybrider å velge blant..Kia Niro,Kia Optima,Passat,Prius osv. Trenger du ikke ladbar og vil ha en trygg ny bil så hvorfor ikke vurdere en Corolla?

Rosstopher

Sitat fra: Bjork på fredag 12. juli 2019, klokken 11:07
E-Nv200 kunne vært et alternativ men skeptisk på komforten.

Det er bare å ta seg en prøvetur. Jeg vil si komforten er sammenlignbar med vår Mitsubishi Pajero eller andre store, tradisjonelle SUVer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Bjork

Sitat fra: Marzo på fredag 12. juli 2019, klokken 11:15
Selve besparelsen på bom tror jeg ikke du kan regne med så mye på de neste 5 årene.
Det er allerede takst på elbiler i noen byer og om 2-3 år må du regne med kun 50% fordel.

Det absolutt dyreste med bil er verditapet den dagen du kjører den ut fra forhandleren.
Så økonomisk sett vil du gjerne spare mest på å sette av penger i kapital eller på huslånet til å reparere bilene du allerede har. Så lenge disse fungerer til deres behov.

Drivstoff besparelsen vil du få mye igjen for ved å vurdere en hybrid i tillegg til garanti.
Men du har samtidig et godt verditap den dagen du henter ut bilen.

Det kommer nye modeller til stadighet på markedet fra mange produsenter, om et år eller to har man gjerne en bedre egnet hel elektrisk kandidat som passer familiens behov. Jo bedre den dekker behovet, jo mer blir den brukt og besparelsen av drivstoff blir større.

Takk for tilbakemelding Marzo. Jeg er enig i dine tanker rundt bom, det vil gradevis økes, noe jeg også personlig syns er en riktig beslutning.

Jeg likte godt din avslutning "Jo bedre den dekker behovet, jo mer blir den brukt og besparelsen av drivstoff blir større" for den oppsummerer på sett og vis hele biljakten min. Avventer jeg bilkjøp til jeg MÅ ha ny bil og kjøper en større Elbil som kan dekke alle mine behov( evt en hybrid med bra batteripakke.) Så vil denne bilen kunne brukes til absolutt alt og drivstoff besparelsen vil bli større.


Bjork

Sitat fra: jokr på fredag 12. juli 2019, klokken 11:30
Vi kjøpte en Leaf for snart ett år siden. Vi har også 2 barn i barnestoler, og her imponerer Leaf. Det er faktisk 3 ISOFix i den, er ett i forsettet også, men benyttes dette må du huske å slå av Air bag.
Jeg har kjørt Leafen 15000 nå de 10 mnd vi har hatt den, hurtigladet 7 ganger ettersom vi var på langtur. Med det behovet du beskriver ville jeg gått for det alternativet, og ikke bli overrasket om den ikke blir bil nr 2, men bil nr1. Her i huset er det nå den som skal kjøre kortest som må kjøre ICE, og alle turer med hele familien tas med Leaf.
Chademo hadde ikke bekymret meg med den bruken din, er veldig mange som har vel mye fokus på dette med hurtiglading, faktum er vel at de færreste gjør det så ofte. Vår Leaf dekker 99% av behovet vårt, den siste % kjører man så langt på at man uansett trenger pause med 2 unger i bilen.

Bagasjeromsplassen imponerer, i Lefaen fikk vi inn 3 kofferter, noen bagger og en STokke Barnevogn i tillegg til 2 voksne og 2 barn i barneseter, det skulle man ikke tro når man ser på bilen.

Ja både bagasjerom og baksete imponerte, jeg har prøvd Leaf både med framover og bakovervendt sete og begge deler fungerte utmerket.

Lurer på hvordan det i praksis er med tre barneseter i en sånn bil, om det er mulig å ha tre bak evt en med pute. Eller om den mest spe voksne blir henvist til baksete hvor hen må sitte som et invalid mellom to barnester og det ene barnet må sitte foran  ::)

chargedup

Det dyreste med bil, er normalt sett verditapet den har de første årene. Sjelden man får 2 år på rad med 50' i verkstedskostnad, men det får man normalt sett i verditap på en ny bil (restverdi på leasing av Golf sier ca 60% av verdien etter 3 år. Golf er den fossilbilen med minst tap ifølge leasingselskaper, så regn med 50-60% restverdi etter 3 år). Det finnes selvfølgelig eksempler på biler som har hatt ekstremt lite verditap etter 3 år, men det er ekstremt sjeldent og ikke noe man kan forvente av en 40kWh Leaf.
Det billigste er nok å beholde bilen du har eller kjøpe en brukt Leaf ettersom det er den du har nevnt. Verdifallet er normalt sett størst i starten, så jo eldre bilen blir før du kjøper, jo mindre verditap. Med elbil skjer det generelt utvikling hele tiden (i3 feks får 50% større batteri ca hvert 3 år), men det er kun i 2019, etter model 3 kom, at alle brukte elbiler (og forsåvidt nybiler som Egolf ol) sank "drastisk" på finn så det skjer bare hvert skuddår ;)

Brukt 40kWh norsksolgt Leaf som har gått 12.000km får du for 250', (feks https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=144441710 ). Da sparer du fort 50' i forhold til nybil på en bil som er 4mnd gammel, som gjør at 1 årets tap allerede er tatt, dersom du skulle selge den om 2 år og 8 mnd og feks få igjen 150'.

Sammenligner man ny fossilbil (evt hybrid) mot ny elbil i samme prisklasse kan man selvfølgelig ta fuel og bomkostnader inn i regnestykket, da vinner elbilen uansett. Er det gammel mot ny, er nok gammel billigst i 90% av tilfellene bortsett fra hvis det skulle ryke dyre ting som luftfjæring, motor eller girkasse eller man kjører 50'km årlig.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Electrix

Vi har også rett over 8 mil til hytta, og det går akkurat med vår 7 år gamle Leaf, men siden ca halvparten er motorvei må vi begrense makshastighet til 90 dersom det er kaldt. Den har en del plass når man blir vandt til å pakke den og vi har brukt den med 3 barn både på helgeturer og ukesferie. Men på lengre turer må disse første Leafene lades litt ofte, så vi har nå en Model 3 i tillegg. Kom nettopp hjem etter 2 uker på ferie med Model 3 og det funket fint med skiboks. Egentlig liker jeg best å kjøpe brukt pga stort verditap de første åra, men det var det eneste realistiske alternativet for oss nå, og da vi kjøpte Leafen var det også det eneste realistiske elbilalternativet.

Trenger du lang rekkevidde er absolutt Model 3 verdt å sjekke ut, begynner vel på 360k. Ellers ville jeg sterkt vurdert en brukt elbil, mange har gått ned en del i pris etter at Model 3 kom på markedet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA