Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beste kjøp El-bil til pendling

Startet av Hannes, søndag 11. august 2019, klokken 23:14

« forrige - neste »

Hannes

Hei,
skjønner at mange har stilt tilsvarende spørsmål før, og ja, jeg har lest mange av innleggene, men nei, jeg klarer ikke helt å overføre det til mitt behov.

Jeg har inntil nylig hatt første generasjons Nissan Leaf som pendlebil mellom Arendal og Kristiansand. En strekke på ca. 6mil motorvei (100km/t). jeg kom frem til jobb, og måtte lade i ca. 4timer for å ha nok futt til å komme hjem. Var ok i begynnelsen, men gikk lei ladinga, og kjørte Teslaen isteden. problemet er også at jeg ikke får ladeplass hvis jeg kommer etter kl8.

Leafen er nå solgt, og ny brukt EL-bil må på plass. vil ikke bruke mer enn jeg må, og ser for meg en eldre modell med god rekkevidde, bra kvalitet og kanskje jeg kan toppe det med flott design. vil helst unngå hardplastbil, og tungsolgte biler.. I3 har vokst på meg, men holder 60ah modellen til mitt behov? er det andre gode elbiler i første generasjon jeg bør vurdere? E-golf kanskje?! hva er reel motorvei-rekkevidde på de to modellene fra bruktmarkedet med 60-80.000km på telleren?
takk skal dere ha for gode svar  :)

Trekkoppbil

#1
Hvor mange kwt bruker du t/r jobb?

Batteri i 30kwt's klassa kan være litt snaut, men det kan også være en vesentlig forbedring.
Leaf 30kwt er på ca 27kwt når det er nytt, sies det, mens nye 24kwt's batterier er på 22kwt. 30kwt kunne tape seg mye før sw-oppgradering kom, så etter 2-3 år, behøvde dem ikke ha større kapasitet enn ett 24kwt som var 2-3 år gammelt, men det kan være vesentlig bedre enn en 7 år gammel Leaf som kanskje er på 16kwt. 30kwt's batteriet har 8 års kapasitsgaranti, og etter de batteriene er bytta ut, kan bilene bli bra.

Det kan være andre biler i 30kwt's klassa som ligger på litt over eller under 30kwt, og det er biler i 40kwt's klassa som ligger litt over eller under 40kwt.

ElectroJuice

Har selv i3 94Ah og er kjempefornøyd med bilen. Pendler Oslo-Sandefjord ca 12,5mil hver vei og på de verste dagene starter jeg på 100% og har ca 10% igjen når jeg er fremme. Så 60Ah modellen vil ikke dekke behovet på 12mil med mye motorvei uten lading annet enn på sommeren.

chargedup

6 + 6 mil på motorvei med 60Ah vil ikke gå alle dager. Dersom man følger trailer på motorvei i 85-95km/t går det lett på sommeren, men ikke alltid på vinteren. Ifølge appen til BMW (og de som velger å dele data anonymt) var lengste kjørelengde noensinne i snitt, uten stopp/lading, på rett over 12 mil. I appen får man altså opp sin egen lengste tur uten lading og gjennomsnittet til lengste tur blant andre brukere.
Jeg klarte på det meste rundt 13-14 mil med kun motorveikjøring og da lå jeg etter trailer (altså lavere enn fartsgrense på 110/100) på halve turen, mens resten lå jeg i fartsgrense på sommeren. Brukte ofte trailere for å begrense farten og for å ikke være en ensom sinke den gang jeg hadde i3. Ved motorveikjøring 100/110 i fartsgrense +10% (ifølge speedometervisning) kan man regne med ca 8-10 mil på sommeren. På vinteren fikk jeg aldri testet rekkevidde med flere turer samme vei så der skal jeg ikke uttale meg bombastisk, men regn med noe kortere rekkevidde dersom bilen/batteriet står varmt og mye kortertere dersom bilen/batteriet står kaldt  ;D

6 mil på motorvei, 8 timers pause utendørs uten lading, deretter 6 mil på motorvei kan man bare glemme på vinteren med 1. gen leaf/egolf/i3/soul. Må nok opp på 2. gen som feks i3 94Ah for å klare det og selv den har nok vanskelig for å klare det på de vinterdagene med saltslaps/snø og minusgrader, stående utendørs i 8 timer, dersom man ikke er tilpasningsdyktig (hastighet / komfort / møter opp før 8 for å få ladeplass / prater med de andre med ladeplass på jobben om å bytte ved lunsj osv).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Hannes

Takk for tilbakemelding. da er det nok modellen over jeg må se på ja. åpner opp for et nytt spørsmål, men det får jeg spørre om i ny tråd 😅.

chargedup

Kan vel enkelt si det slik at en 1 gen Leaf har ca 17-20 mil (fra hva jeg husker) i NEDC og det er ca det samme som 1 gen Egolf og i3. Dersom man synes Leaf'en (gitt at denne ikke hadde mer degradert batteri enn normalen) hadde for kort rekkevidde, har dessverre de to konkurrentene det samme.
Jeg var for øvrig strålende fornøyd som i3 60Ah eier i 3,5 år med null feil. Hadde ikke nye "lang rekkevidde elbiler" kommet over i en "ok" prisklasse (i forhold til feks helt ny i3 i mine øyne), hadde jeg nok selv kjøpt en brukt i3 94Ah som dekker alle mine behov på sommeren.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA