Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kun RWD (99% bekreftet) :-(

Startet av JorgenM, torsdag 11. juli 2019, klokken 19:52

« forrige - neste »

geear

Det er ÉN grunn til at jeg fortsatt har reservasjon, og det er fordi den er veldig tidlig, og jeg på en måte, med tillit BMW har opparbeidet seg over mange år, håper at de drar noe utav hatten, men det blir bare mer og mer skuffende jo mer de kommer med. Fossilkonvertert kompromissdritt. Minner om MB sine "hybrider", der halve bagasjerommet er en batteripakke.

Mr Oizo

Sitat fra: gr på onsdag 18. desember 2019, klokken 18:57
Fossilkonvertert kompromissdritt. Minner om MB sine "hybrider", der halve bagasjerommet er en batteripakke.
Jeg klarer ikke å skjønne det endeløse hatet mot denne bilen. Er alle nye biler nødt til å være med 100 kWh batteri og awd? Flott at vi får litt valgmulighet, dette er vel en av få biler som leveres med RWD nå, Tesla SR+ er en annen, og den koster 400 tusen med et batteri på ca 50-55 kWh i formatet til en kompakt sedan. Det er ingen som hater på den bilen?
Denne bilen bør legge seg prismessig mellom E-Niro og E50. Se på det som en litt mer påkostet bil enn E-Niro og mer kjøreglad med bedre ytelser. Det er vel verdt 100 tusen mer enn din (også fossilkonverterte) E-Niro?

Som sagt av de som designer bilen så er dette altså en bil som bygges i Kina, og markedet er hovedsakelig Kina og vest-Europa. Trenger man 4wd må man kjøpe en annen bil, så enkelt er det. Man må huske at dette er en opsjon som gjør bilen dyrere (anslagsvis 50 tusen NOK), mer komplisert, tyngre og det vil dra ned rekkevidden. Det vil også påvirke styring og kjørefølelse (testet bla. på F10 med og uten x-drive). For min del er dette noe av det som drar meg mot denne bilen, at den er unik i markedet med sine egenskaper.
Man kan vel anta:
-kjøreglad
-hengerfeste og takstativ
-150 kW på CCS, 11 kW på AC
-relativt konkurransedyktig priset (ballpark 500 tusen NOK?)
-god rekkevidde i dagligdags bruk pga middels forbruk og grei batteristørrelse
-helt grei bakseteplass og bagasjerom

Med andre ord, dette blir en bil på det jevne. Mange styrker, og noen svakheter, akkurat som andre biler har det. For ordens skyld har jeg ingen som helst tilknytning til BMW eller andre merker. Ønsker bare å nyansere debatten litt da det fort kan bli litt mye på "den ene siden" her inne.

daktari

Enig, men hva er rett pris for denne litt uvanlige kombo? Samme plass som e50, men bedre rekkevidde. Mangler awd og luftfjæring. E-niro koster 380. 450 gjør kanskje at den vil selge bra allikevel?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

#48
Mr Oizo, Det er på ingen måte noe endeløst hat fra min side, så det er dine ord, men jeg føler meg holdt for narr med denne bilen. De gikk tidlig ut og ropte "hey, vent på oss, vi kommer susende med en knallsterk konkurrent!", og krevde et reservasjonsbeløp på nivå med Tesla og Porsche, og med i3 på CV-en, som virkelig er en fullblods elbil som har vist at de kan, så de hadde troverdigheten i behold. Så tyder det altså på at det i stedet ender opp med et skikkelig halvhjerta produkt sammenlignet med de åpenbare konkurrentene e-tron, i-Pace og Tesla. Det handler altså ikke om specs på papiret, men at de ikke har giddet å legge mer energi i det enn dette, og holdt oss så lenge på vent for en ren fossilkonvertering. Og ja, vi har en e-Niro, som det aldri har vært noen hemmelighet at er et fossilkonvertert kompromiss med FWD, akkurat som KIAs andre elbil, Soul, og det er nok i så fall Niroen en eventuell iX3 vil erstatte, men jeg ventet altså mye mer fra noen som var så langt fremme på elbiler. De bruker anledningen til å for eksempel skryte av at den ikke får noe mindre plass enn fossil X3, når det i stedet burde vært motsatt, den burde hatt MER plass enn en fossil X3. Og kommer den til ikke altfor langt over Niro i pris så er det stor sjanse for at vi kan finne på å kjøpe, for den blir helt sikkert kjekkere å kjøre enn e-Niro, men det er ikke poenget. Jeg tipper startpris på 499 000,- eks. mva.

Jeg tror dessuten at fossilkonverterte biler fulle av kompromisser vil bli raskere utdatert enn biler som er bygget som elbiler fra bunn av, der man har hatt mulighet til å utnytte alle de til dels store fordelene elkonseptet har. Det er store muligheter for å bygge mye mer optimale biler enn i fossilformatet. Fordelen til BMW er at mange nybilkjøpere handler på vane, og ikke bryr seg nok om detaljer.

Dessuten syns jeg du er kjapp til å konkludere med at den får 150 kW lading for eksempel, i mailen jeg fikk stod det av batteripakken var dimensjonert for 150 kW lading. For min del er det noe helt annet enn at de lover at den kan takle 150 kW lading. Det er omtrent som rotet Jaguar står midt oppi med i-Pace.

Klykken

Enig med @gr. Detter er et halvhjertet forsøk.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Trond.m

Hvis bilen prises fra ca 450.000, så tror jeg det er et bra marked. Det er mange som trenger en hyttebil som har god bakkeklaring, men som ikke trenger 4WD. Så kanskje var det dumt å si fra seg min tidlige reservasjon.
Det er så mye jeg liker med BMW at jeg vurderer å svelge en kamel eller to. Men 600K med greit utstyr og vinterhjul vil nok de færreste vurdere å betale for en bakhjulsdrevet SUV.

PionerThink

Enig med siste taler at skal denne selge noe så må den ned på 450.000,- som en greit utstyrt startpris.
Model Y som vi også har reservert ligger jo rundt 500.000,- med 4WD og samme batteripakke ca, men som gr er inne på så har denne mer innvendig plass pga "cab fwd" design som rene elbiler har fordelen av.
Når man ser hvor mange som har sagt fra seg reservasjonen så er jeg også enig i at BMW ikke innfrir når de som minimum burde ha hatt 4WD som opsjon i det minste.
Jeg vil gjerne ha en iX3 da jeg også liker bilene BMW lager, men er redd vi ender opp med en Model Y hvis ikke iX3 mot all formodning blir priset ned mot 450' :-\
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

telcontar

BMW har aldri vært kjent for å selge noe som helst billig. Tipper en kan se denne bli priset som vanlig x3 minus mva.

bobakka

Personlig er det mer interessant å handle en iX3 uten 4WD til 450' enn en fullblods SUV med AWD mm til 600'.
Prisen er helt avgjørende.

Husk også på at ICE priser i Norge er kunstig høye med alle avgiftene, og Elbil prisene er kunstig lave avgiftsfri.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

geear

PHEV er omtrent avgiftsfrie, iallfall de med litt el-rekkevidde, så der er det bare momsen som er forskjellen på el og PHEV. Var vel noe endringer i år, men tidligere var det for eksempel kun 9 000,- i avgifter på Passat GTE.

PionerThink

#55
Er det ikke slik at iX3 skal bygges på Long Wheel Base(LWB) plattformen som vanligvis bygges i Kina? Dette var for å få bedre plass til batteripakka, som igjen gjør at den vil få litt bedre plass innvendig?
Kunne ikke se at det sto noe om dette i det siste nyhetsbrevet, men i tidligere publiseringer var vel dette nevnt!?

P.S. Var en bra artikkel om BMW's siste generasjons EL & Ladbar drivlinje arkitektur på insideEVs nettsider:
https://insideevs.com/news/388794/bmw-5th-generation-drivetrain/
Tyder på at BMW setter vekt- og effektivitets besparelsene høyt på agendaen for å få ned forbruket og øke rekkevidden. Kan bli kjøreglad iX3 selv med bakhjulsdrift :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

geear

Sitat fra: PionerThink på fredag 20. desember 2019, klokken 10:25
Kan bli kjøreglad iX3 selv med bakhjulsdrift :+1:
Bakhjulsdrift ER kjøreglede.  8)

Finnes ikke noe alternativ som gir større kjøreglede. I kombinasjon med elbilens naturlig lave tyngdepunkt, enkle vektfordeling, umiddelbare gassrespons og fine effektkurve, så kan det bli både effektivt og morsomt, selv i en SUV, men det kunne vært enda mer om de hadde gått all in, som med i3.

Hvis de faktisk har gjort som noen mistenker, og plassert motoren foran og har mellomaksling og diff, som egentlig er lite optimalt på en elbil, så kan det ha sin fordel også, kanskje det vil finnes en diffbrems å få kjøpt. Det gir både rå fremkommelighet med RWD, og kjøreglede utav en annen verden. :-)

Trond.m

#57
Ja, det stemmer at det ble hevdet at det var frontmontert motor. Det er vel ikke akkurat noen fordel for framkommeligheten, men det gir kanskje jevnere vektfordeling. Dette må jo være noe som man kan få bekreftet. Nå har vel også EQC mellomaksel og girkasse, men de er dummy uten annen funksjon enn å simulere en GLC i forhold til kollisjonssikkerhet.

JorgenM

gr: skal du ha full kjøreglede så er kanskje ikke en SUV 1.valget uansett?  :D

Men jeg forstår hva du mener :)

Neste gen. iX3 da er jeg nok solgt. Denne står jeg over.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

LFC

Kritikken mot mangel på xdrive er fordi man ikke vil bli ledd av når man står i en bakke og spinner. F.eks hvis det kommer en vanlig X3 forbi så føler man seg som en idiot.
Jeg hadde nok også følt meg litt snytt hvis jeg stod på reservasjonsliste for en X modell og den ikke kommer med xdrive, men å kritisere er jo tullete.
Det er jo bare å velge noe annet.
Det er jo ikke allverdens med ventetid på Tesla, Audi, Polestar, Ford.

Man kan sikkert telle på en hånd hvem som har kjøpt BMW X1 med Sdrive så BMW burde skjønt at xdrive er veien å gå.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA