Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kun RWD (99% bekreftet) :-(

Startet av JorgenM, torsdag 11. juli 2019, klokken 19:52

« forrige - neste »

JorgenM

Beklager å bringe dårlige nyheter, men fra relativt sikre kilder meldes det at iX3 kun vil bli levert som RWD.

Fra bimmerpost.com:

iX3 specs: G08 (long wheel base X3), 75kW battery and RWD (will be denoted in the model name as "sDrive75"), 300hp, produced in China for worldwide sales, including North America, SOP in 2020.

Da er jeg glad jeg valgte i-Pace...
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

JorgenM

Med 1% forbehold at det kun gjelder long wheel base versjon for Kina, men har liten tro på at den vanlige varianten får 4wd heller...
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Trond.m

#2
Er det også bekreftet at den får motor foran og mellomaksel ? Hvis de hadde hatt plass til motor bak ville de nok ikke valgt løsningen med mellomaksel. Føler at BMW Norge har ført kundene bak lyset ved ikke å opplyse om at den ikke får 4WD. Det eneste grunnen til å kjøpe denne må være hvis den blir prisgunstig. Det bør nok få en innstegspris under 500.000 skal den være aktuell.

1317142119

Dårlige nyheter? Det er strålende nyheter! Bilen i seg selv begynner å falle litt bak konkurrentene på nåværende tidspunkt, men dårlig nyhet ville vært om den kun kom med 4x4 eller FWD.

geear

For det norske markedet ville det vært gode nyheter om den kom med AWD og en bonus om det var mulig å bestille RWD for de mer kjøreglde av oss, men salget hadde nok vært svært lavt i forhold til AWD. Skal den kun komme med ett alternativ så burde det vært AWD. RWD vil gi lavere forbruk og lavere pris, men dessverre ikke gunstig i forhold til plassutnyttelse og vekt sett opp mot at dette dessverre er nok en elkonvertert fossilbil. RWD på feks i3 er helt topp, motor plassert bak, ingen tunnel til mellomaksling, hjulene i hjørnene (lite overheng), god vektbalanse.

Alfa Bergen

Sitat fra: TM på torsdag 11. juli 2019, klokken 20:44
Er det også bekreftet at den får motor foran og mellomaksel ? Hvis de hadde hatt plass til motor bak ville de nok ikke valgt løsningen med mellomaksel. Føler at BMW Norge har ført kundene bak lyset ved ikke å opplyse om at den ikke får 4WD. Det eneste grunnen til å kjøpe denne må være hvis den blir prisgunstig. Det bør nok få en innstegspris under 500.000 skal den være aktuell.

Motor bak burde kunne resultere i en diger frunk ala 1. gen Model S. Motor foran og mellomaksel til RWD vil jo være helt håpløst🙄🙄
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

daktari

Jeg kan ikke forstå hvordan de skal få til en aksel i kardangtunnelen når de skal ha en batteripakke under der igjen? Hvordan kan det egentlig bli plass til det, og hvor lavt ned skal batteriene komme bakken?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Støtter deg i den, motoren er mest sannsynlig plassert bak dersom det blir RWD. Det er vel ingen nyere elbiler som har RWD med motoren foran og mellomaksling ala fossilbil? Drivunit/aksling er temmelig kompakt selv med 270-300hk, blir vel omtrent som bakakslingen på Tesla sine D-modeller, og det er fortsatt dyp bagasjeplass tilgjengelig der, dypere enn på fossilbiler flest, som vanligvis har drivstofftank og eksosanlegg i hulrommet under bagasjeromsgulvet.

Blir spennende å se hvordan de plasserer batteripakken og hvordan de utnytter motorrommet. Ingeniørene til BMW har aldri vært idioter (bare de BBQ-fikserte designerne), så de bør klare å løse fossilkonverteringen bedre enn VW gjorde med e-Golf for fem år siden.

JorgenM

Platformen er vel bygd for fossil- hybrid- og eldrift, så det er ikke helt fossilkonvertering vel å merke :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

geear

Mercedes S500 og GLE hybrid er gode eksempler på hvor gode slike multiplattformer KAN være... eller ikke...


turfsurf

Multi-ett-eller annet blir alltid kompromisser.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorgenM

Kanksje, men økonomisk er det nok smart :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Trond.m

Sitat fra: daktari på mandag 15. juli 2019, klokken 23:56
Jeg kan ikke forstå hvordan de skal få til en aksel i kardangtunnelen når de skal ha en batteripakke under der igjen? Hvordan kan det egentlig bli plass til det, og hvor lavt ned skal batteriene komme bakken?
Mercedes EQC har vel også en «fake» mellomaksel og girkasse for å få samme konstruksjonsstivhet som en GLC. Men så subber jo nesten batteriet  i bakken også. 9,7 cm bakkeklaring med maks last.

daktari

Sitat fra: TM på tirsdag 16. juli 2019, klokken 22:22
Sitat fra: daktari på mandag 15. juli 2019, klokken 23:56
Jeg kan ikke forstå hvordan de skal få til en aksel i kardangtunnelen når de skal ha en batteripakke under der igjen? Hvordan kan det egentlig bli plass til det, og hvor lavt ned skal batteriene komme bakken?
Mercedes EQC har vel også en «fake» mellomaksel og girkasse for å få samme konstruksjonsstivhet som en GLC. Men så subber jo nesten batteriet  i bakken også. 9,7 cm bakkeklaring med maks last.
men MB har ikke en roterende aksel inne der.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

telcontar

Email fra BMW:

Verdt å merke seg rød tekst

Rekkevidde gjennom effektivitet fremfor stort batteri.
Nye BMW iX3 får en rekkevidde på over 440 km* (WTLP ) fra et batteri med 74 kWh nettokapasitet. Dermed kan BMW tilby en modell med betydelig elektrisk rekkevidde uten et stort batteri og den vekten det innebærer.

Femte generasjon BMW eDrive

BMW iX3 er utviklet med femte generasjon BMW eDrive-teknologi, som også vil benyttes i de kommende elbilene BMW i4 og BMW iNEXT fra 2021. Den nye generasjonen har forbedret forholdet mellom motoreffekt og systemvekt med rundt 30 prosent. Både batteriet og drivlinje-komponentene er skalerbare, slik at både motoreffekten og energikapasiteten kan tilpasses til en rekke bilmodeller i ulike segmenter. Sammenlignet med tidligere teknologi brukt av BMW, er energitettheten i battericellene som benyttes i batteriet til BMW iX3 økt med rundt 20 prosent.

Bærekraftig og effektiv drivlinje

Den elektriske motoren i BMW iX3 er helt og holdent konstruert uten sjeldne mineraler. Samtidig er andelen kobolt i batteriet redusert med to tredeler sammenlignet med forrige generasjon. Som en viktig del av verdikjeden, kjøper BMW selv råmaterialene kobolt og lithium.

Den elektriske motoren i BMW iX3 yter 210 KW/286 hk* og har et dreiemoment på 400 Nm. Både akselerasjon og krafttilgang i høyere hastigheter vektlegges når egenskapene til BMW iX3 defineres. Kreftene overføres til bakhjulene, noe som ytterligere forsterker drivlinjenes effektivitet og bygger videre på BMWs tradisjonelle oppsett for ren kjøreglede. Som et resultat av den nye, effektive drivlinjen, oppnår BMW iX3 et forbruk på godt under 20 kWh/100 km.

Høyspenningsbatteriet er plassert flatt i bilens gulvkonstruksjon, slik at plassen for både passasjerer og bagasje ikke reduseres når man sammenligner den med den tradisjonelle BMW X3 med forbrenningsmotor. Batteriet er dimensjonert for 150 kW hurtiglading.

«Power of choice»

BMW X3 blir den første modellen til det tyske bilmerket som tilbys med bensin og/eller dieselmotor, som plug-in hybrid og som elbil. Dette er i tråd med BMWs globale strategi om å tilby et bredt utvalg av modellvarianter tilpasset ulike behov omkring i verden. I 2023 vil BMW Group tilby minst 25 ladbare modeller, hvorav minst halvparten er helelektriske. Utviklingen og lanseringen av både plug-in hybrider og helelektriske modeller vil dermed løpe side om side de neste årene.

BMW X3 er også et godt eksempel på BMWs posisjon som et internasjonalt selskap, da modellen produseres både i Spartanburg, USA og i Rosslyn, Sør-Afrika. Nye BMW iX3 vil bli produsert for hele verdenmarkedet ved fabrikken i Shengyang, Kina.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA