Enig i at man ikke kan vurdere helhetsbildet ut fra brukermassen på et forum, men det er ikke "de vanlige" gjengangerene på et forum som har laget halvårsvis med verkstedkø mens det enda bare var noen få tusen biler på veiene. Det var MYE feil på de tidlige bilene, og en god del i fortsettelsen også. Men det er blitt gradvis bedre.
Når det gjelder tidlige biler hadde jeg en hypotese om at det meste ville være utbedret når garanti/reklamasjonsrettigheter utløp, men det har vist seg å ikke holde stikk. På vår 2013-modell fortsetter ting å falle fra hverandre, og neste feil manifesterer seg som regel på vei hjem fra verksted eller i dagene etter at vi er kommet hjem. 6 verkstedbesøk de siste 12 måneder, og 50-60k ut av egen lomme for utbedringer. Her er riktignok størsteparten slitedeler (som er veldig dyre på disse bilene), men også rundt 20k i diverse småplukk. Tror denne bilen er langt oppe på 20-tallet i antall verkstedbesøk så langt.
2015-modellen har vært langt bedre. Noen titusener i slitedeler utenom garanti/reklamasjon. Men det er interessant å se forskjellen på hvordan bilene er satt sammen. 2013-modellen hadde mange dårlige løsninger samenlignet med den nyere, men var bedre montert. 2015`en så ut som den var montert av fulle folk. Man oppdager mye når man demonterer for støydemping. Videre er det også stor forskjell på kvaliteten på lakkeringen; hvor den eldste bilen stort sett har lakktykkelse på 120-130, varierer det fra 70-220 på den nyeste. Tykkest oppå taket, og tynnest langs sidene hvor det trengs mest.