Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reklamasjoner på Tesla?

Startet av Super7, onsdag 10. juli 2019, klokken 23:35

« forrige - neste »

Super7

Er det noen her som har eid Model S i mer enn 12 måneder som aldri har opplevd eller har klaget på noe som ikke har vært som det skal med bilen? Blir litt skremt når jeg leser alle feilene på dette forumet.

GOS

Sitat fra: Super7 på onsdag 10. juli 2019, klokken 23:35
Er det noen her som har eid Model S i mer enn 12 måneder som aldri har opplevd eller har klaget på noe som ikke har vært som det skal med bilen? Blir litt skremt når jeg leser alle feilene på dette forumet.

Jeg har hatt en i nesten 5 år. Har ikke hatt noen grunn til å klage, men det har vært "issues' med den, men aldri skapt problem for meg.

Jeg var ihuga Audi fan (inkludert eier av blant annet 3 nye A6'er i perioden 2001 - 2011, alle S-line dog ingen S6/RS). For meg så ble de fordelene Tesla har fremdeles nok til å velge den fremfor Audi. Men om / når Audi er blitt like god på Elbil/OTA/brukervennlighet/ladenettverk/energieffektivitet s
et  så er jeg sikkert tilbake til Audi
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Klykken

Sitat fra: Super7 på onsdag 10. juli 2019, klokken 23:35
Er det noen her som har eid Model S i mer enn 12 måneder som aldri har opplevd eller har klaget på noe som ikke har vært som det skal med bilen? Blir litt skremt når jeg leser alle feilene på dette forumet.
Det er mange titusener med Tesla i Norge, og hvor mange av eierne er på dette forumet? Vil si ytterst få, og kun de mest ihuga eierne. Og det er fort gjort å klage når man opplever feil, men sjeldent ytre sine meninger når man ikke opplever noe.

Derfor - man kan bli litt paranoid av å henge på slike forum. Og man kan ikke vurdere bilenes kvalitet KUN på det man leser her.

Sitat fra: GOS på torsdag 11. juli 2019, klokken 00:48
Men om / når Audi er blitt like god på Elbil/OTA/brukervennlighet/ladenettverk/energieffektivitet s
et  så er jeg sikkert tilbake til Audi
Det vil si aldri?  ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

hELgenen

Enig at dette forumet og dets innhold ikke gir det hele bildet.

Kikker en på saker fra forbrukerrådet så gir det også en pekepinn på hvilke utfordringer en kan stå overfor.

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/tesla-pa-klagetoppen-i-et-el-bilmarked-med-barnesykdommer/

Antallet saker er jo relativt få i forhold til antall biler,men andelen Tesla i forhold til resten er høy.

Om denne fakta bør skremme eller ikke får bli opp til den enkelte å bedømme. Men sansynligheten for store problemer er uansett liten sett opp mot totalen.

cra

De aller fleste synes bilen i seg selv veier opp for alt de har hatt av små og store problemer. Min første TMS hadde en del småplukk, men ingenting som gjorde at jeg ikke kunne bruke bilen når jeg ønsket. Alt ble fikset når jeg var i nærheten av et SeC (nærmeste SeC var en dagsreise unna på den tiden) og jeg fikk alltid time på kort varsel. Unntaket var takluka som ikke lot seg stenge etter at jeg hadde hatt den i ei uke. Da sendte de sporenstreks en kar fra Trondheim, og det ble fikset på et verksted i nærheten av meg (De lånte verkstedhall i fall det skulle komme regn).

Den nåværende har jeg hatt i to år uten problemer som jeg kan komme på. Nesten litt synd; det er alltid kjekt å komme til SeC i Ålesund og treffe de som jobber der! Upåklagelig service hver gang! :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Muffinman

#5
Enig i at man ikke kan vurdere helhetsbildet ut fra brukermassen på et forum, men det er ikke "de vanlige" gjengangerene på et forum som har laget halvårsvis med verkstedkø mens det enda bare var noen få tusen biler på veiene. Det var MYE feil på de tidlige bilene, og en god del i fortsettelsen også. Men det er blitt gradvis bedre.

Når det gjelder tidlige biler hadde jeg en hypotese om at det meste ville være utbedret når garanti/reklamasjonsrettigheter utløp, men det har vist seg å ikke holde stikk. På vår 2013-modell fortsetter ting å falle fra hverandre, og neste feil manifesterer seg som regel på vei hjem fra verksted eller i dagene etter at vi er kommet hjem. 6 verkstedbesøk de siste 12 måneder, og 50-60k ut av egen lomme for utbedringer. Her er riktignok størsteparten slitedeler (som er veldig dyre på disse bilene), men også rundt 20k i diverse småplukk. Tror denne bilen er langt oppe på 20-tallet i antall verkstedbesøk så langt.

2015-modellen har vært langt bedre. Noen titusener i slitedeler utenom garanti/reklamasjon. Men det er interessant å se forskjellen på hvordan bilene er satt sammen. 2013-modellen hadde mange dårlige løsninger samenlignet med den nyere, men var bedre montert. 2015`en så ut som den var montert av fulle folk. Man oppdager mye når man demonterer for støydemping. Videre er det også stor forskjell på kvaliteten på lakkeringen; hvor den eldste bilen stort sett har lakktykkelse på 120-130, varierer det fra 70-220 på den nyeste. Tykkest oppå taket, og tynnest langs sidene hvor det trengs mest.

1000kwh

Snart 2 år og 50000km uten noen som helst driftsrelatert problem. Har fått justert en pakning rundt vinduet på service..

Nyere X/S/3 har et ganske skuddsikkert drivverk vil jeg påstå.

Utenkelig med noe annet enn Tesla per dags dato. Dette ble bekreftet da vi så en stakkar med Ipace knote med grønn kontakt mens vi ladet på 120kw og tok oss en is i Porsgrunn.

Counterpointer

Som en referanse til forumeffekten så er det en stor andel av de aktive posterne om E-tron som har hatt bilen stående i ukesvis på grunn av softwareproblemer, uten at det betyr noe generelt.
Samme med langtids ladeproblemer.

Og dette fra en erfaren produsent som Audi.

arthur

Det finnes en del tråder her som omhandler reklamasjoner og hva man måtte ha opplevd av "issues" (pent ord for feil og mangler?) med Tesla og når man ser antall innlegg, problemer (eller issues) som mange har opplevd så er det vel ikke akkurat kvaliteten på produktet man kan skryte mest av etter mitt syn. Har en Toyota, en Mitsubishi og en Honda i "stallen" og aldri hatt noen problemer, ei heller "issues" med noen av disse etter henholdsvis 8, 5 og 3 år. Vel et unntak på Mitsubishi hvilket skyltes ubrukelig verksted i Drammen (Motor Forum).Ventetid på service? Nei, lite av det også.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Mint

Har en 2015 P85D som nå nærmer seg 90k uten at eg har booket service på grunn av feil med selve bilen. Eneste som er byttet på garanti er UMC ladekabel.

Øyvind.h

Faren min hadde s70d fra 2015 til 2018.
Eneste feil var en løs plastklips som lagde lyd inni døra.
Den ble fikset på service.

Deretter kjøpte han en X75D. Den har også hatt en enkelt feil. Bytter lås på panser. Ellers ordinær service.

Min 2013 S85 hadde en del småtull. Flere verkstedsbesøk.
S90D fra 2016 var feilfri.
X90d har hatt noe småtteri, men hadde serviceapparatet vært bedre i 2018 hadde det holdt med ordinær service og fiks så langt.
Nå i 2019 er ventetid på service kort og logistikk virker i orden. I hvert fall her i Oslo.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OK

Bortsett fra 12v b. Har gått som ei klokke. Har full tillit til Tesla.
2022 Kia EV6 GT-Line Bestilt
2020 Kia Soul EV Exklusive
2015 Kia Soul EV Exklusive
2015 TMS 85D

oggy007

Aldri hatt noen feil i det hele tatt, og min er 8 mnd nå.
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

Counterpointer

#13
Av alle biler jeg har hatt av diverse merker er det kun tre som ikke har hatt feil, Tesla er en av dem (Model 3), Mitsubishi ASX er den eneste fossilen, mens den siste var Kia Soul.

Alle biler har feil hvis en bare sjekker nøye nok. Sikkert noen som kunne funnet feil på mine tre også, det kommer ann på hvor en legger lista.

Toyota er en av de som har godt rykte, men i samme anekdotiske stil så er noen av de værste mandagsbilene flere bekjente av meg har hatt, en Avensis, Yaris og en Hi-lux.....

Croft

#14
Min erfaring er:
Null feil eller mangler på 18 mnd, ingen bugs i sw heller. Sist jeg snakket med tesla ang. bilen var da jeg hentet den😎😀. Alt i alt veldig fornøyd! ( så langt ihvertfall)  🙄

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA