Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva er det med Tesla?

Startet av Super7, onsdag 10. juli 2019, klokken 19:34

« forrige - neste »

Hodetelefoner

#15
Sitat fra: Super7 på onsdag 10. juli 2019, klokken 19:34
Damen vil ha elbil. Var derfor å prøvekjørte en Modell S Performance 100 Dual motor Lud. Bilen så grei og fin ut. Den gikk ganske bra også. Jeg ble imidlertid overrasket over hvor dårlig service det er hos Tesla. Ventet sikkert i en halvtime uten at noen tok kontakt. De virket ikke så interessert i å prate om bilen heller. Fikk til slutt lov til å prøvekjøre en kort tur siden jeg ikke hadde booket. Bilen var som sagt kjapp, men jeg følte det var som å kjøre en vannseng med alt for store hjul. Fikk ikke helt sportsbil følelsen. Bilen jeg hadde kjørt hadde gått gått 7000 kilometer. Jeg så alt antydninger til slitasje på interiør. Følte også at det var litt knirkelyder fra styringen. Personlig syns jeg dette Tesla styret er ganske opphauset.

Slapp av, du må teste en eldre p85+ eller tidlig P85D. De er ikke så vannseng.
Kan forøvrig fortelle at en model X føles 10x bedre på veien. Enkelte steder kan du kjøre mye fortere med de også.
De nye som kommer nå (justerbare dempere) er nok litt bedre.
Test en model 3 performance istedenfor . Den er Xx Antal ganger bedre :)
(hilsen en P100DL eier som har klaget og ledd av vannseng følelser siden start :D)

Hodetelefoner

#16
La meg legge til at P100DL også har mye dårligere respons enn de tidligere P bilene. Den har ikke det samme draget ifra start heller. P85D og opp skyver mye bedre de første meterene :)

Super7

#17
Det høres litt rart ut at den beste bilen til Tesla skal være den tregeste?

daktari

#18
Jeg synes RS-modellen til Audi, og s-line også, har altfor stivt understell som er direkte ubehagelig i hverdagen. Samme med m-sport. Betong... Hver sin smak og vane. Hvis din kone skal ha bilen får vel hun avgjøre. Kan jo hende hun er møkk lei.

Model S har etter min oppfatning fått den enorme populariten fordi den gjør veldig mye veldig bra, men den er ikke perfeksjonert på alle områder. Brukervennligheten (oppstart, kjøring, skjerm, plass) er der den er best imho.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

#19
Ingen forsvar til selgere som burde levert bedre service, men man en RS6 er man såpass bilinteressert at man gjør research i forkant, og har en idé om både egenskaper og om en bil passer en, før en prøver den. Og iallfall på et nivå hvor ubrukelige selgere ikke har noe å bidra med, verken hos Tesla eller Møller, eller andre. Har enda til gode å få nyttig hjelp av en bilselger utover å få nøkler til prøvekjøring. Kanskje jeg gjør for mye forarbeid, men det mener jeg hører med til bilinteressen.

https://youtu.be/_JB9Ki9YWXU

https://youtu.be/XeO8kG9kGJU (90, som er tregere enn 100)

Hvis du seriøst mener den var treg også sammenlignet med RS6en, så kan den ha stått i demomodus (sw-begrenset tilsvarende en tregere modell) eller i chill mode. Eller hatt veldig lite batteri (under 20%). I tillegg må den settes i Ludi mode og max battery power for å få all effekt.

Super7

#20
Sitat fra: gr på torsdag 11. juli 2019, klokken 09:50
Ingen forsvar til selgere som burde levert bedre service, men man en RS6 er man såpass bilinteressert at man gjør research i forkant, og har en idé om både egenskaper og om en bil passer en, før en prøver den. Og iallfall på et nivå hvor ubrukelige selgere ikke har noe å bidra med, verken hos Tesla eller Møller, eller andre. Har enda til gode å få nyttig hjelp av en bilselger utover å få nøkler til prøvekjøring. Kanskje jeg gjør for mye forarbeid, men det mener jeg hører med til bilinteressen.

https://youtu.be/_JB9Ki9YWXU

https://youtu.be/XeO8kG9kGJU (90, som er tregere enn 100)

Hvis du seriøst mener den var treg også sammenlignet med RS6en, så kan den ha stått i demomodus (sw-begrenset tilsvarende en tregere modell) eller i chill mode. Eller hatt veldig lite batteri (under 20%). I tillegg må den settes i Ludi mode og max battery power for å få all effekt.

Nå er ikke bilen min helt original heller. Det er også minuset med elbil. Man kan liksom ikke gjøre så mye for å tune bilen. Tror min lett kjører fra en P100DL. Kanskje Teslaen får er par meter det første sekundet men etter det er den sjanseløs. Er ikke gøy å måtte vente på å bruke ludi mode. Min tar av med en gang selv om det er best med varm maskin.

Counterpointer

#21
Sitat fra: Super7 på onsdag 10. juli 2019, klokken 19:53
Vi har flere biler, men damen ønsker å bytte ut tur bilen vår (RS6) mot en elbil. Ble fortalt at denne Teslaen var det beste, men personlig liker jeg bedre audi sin elbil selv om den ikke er så kjapp.
Hvis du liker E-tron 55 bedre enn Tesla så bør du absolutt kjøpe den. Men da forsvinner all troverdighet om at dere ønsker en rask og tight bil. E-tron er en båt i forhold til en P100 og den er tregere enn det meste av high end elbiler.

Tror egentlig ikke Tesla er noe for dere, men test en Model 3 preformance som flere har foreslått, og kjør så E-tron etterpå.

Hva er prisen på denne RS6 som du sammenligner med? Er jo en temmelig dyr bil og oppgraderinger som deres tydeligvis har er ikke billig.....

Det finnes en del oppgraderinger til preformance 3 fra Mountain Pass m.fl. Det gjør at den satte ny banerekord på Laguna Seca, raskere enn BMW M4 preformance (som muligens kan sammenlignes med RS6...)

Elbil fundamentalist

#22
Har hatt Tesla i 5 år og «dragrace» 0-100 etc ble jeg lei av forbausende raskt egentlig, men bruker akselerasjon for å tilpasse meg trafikken på en uanstrengt måte, litt slik man kan gjøre med MC og kjappe bensinbiler, bare i «stelth mode». Ingen hylene bråkete motor og ukomfortable røsk fra gearkasse, bare en hurtig tilpassing inn i luken, eller kontante forbikjøringer uten å tyne marginer.

Å komme tilbake til bensinbil føles sikkert bedre i en SR6 enn mange andre fossiler, men blir uansett en nedtur om man er blitt vandt til en Tesla. Er man ikke klar for å parkere fossilbiler på hylla for godt, bør man ikke kjøpe Tesla.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

geear

#23
Du trenger ikke vente på Ludi, men må like fullt gjøre valget, akkurat som å sette en fossilbil i sport. Max battery power bruker 30-45 minutter på å varme opp et kjølig batteri. Forskjellen med og uten er ikke allverdens.

For meg som har veldig kort vei til jobb er elbil en glede. Kjører 400 meter og rett på firefeltsvei, bånn gass, ingen bekymringer for lav oljetemp eller annet leamikk som ikke har fått driftstemp. Riktig nok har både batteri og reduksjonsgir også best av lunk, men bekymrer meg ikke - og vil jeg så kan bilen forvarme batteriet uansett. Hata å kjøre fossilbil og lunke opp bakken på firefelten med 2500rpm.

Ellers, å sammenligne en oppjustert bil mot en standardbil blir ganske fjernt. RS6en koster vel også fort 50% mer.

oggy007

#24
"Tror min lett kjører fra en Tesla" og "vil ikke vente på varm maskin".
Lykke til med motoren i din RS6 om du ikke varmer motoren før du gyver løs, men du har vel råd til X antall Olje, filter og motorbytter siden du kjører en slik bil :P.
Og jeg "tror" ikke du kjører fra en P100DL raven på 1/4 mile, i det hele tatt.

Skjønner egentlig ikke hvorfor du gidder og diskutere om du skal kjøpe en, når du åpenbart ikke har lyst på en?

Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

Tuxedo

#25
Fordi han helt åpenbart er et troll på dette forumet, som heller neppe har den bilen han påstår å ha?

olavxxx

#26
Tror ikke så mye på at han lett kjører fra en S P100D i aks. Selv en billig 3 Performance drar fra vesentlig dyrere biler. Jeg kjørte street legal med 3P med +12C ute, 150.5 km/t og 7.4 på 201 meter.

Klart at det fins raskere fossiler men da snakker vi fort 1.5-2 Mill. Man kan også si at de gjerne er raskere fra 0-262 km/t. Det var en test mellom 3P og C63S AMG. Mercen tok ikke igjen Teslaen før man var oppe i ca 220 km/t. Så i Norge er strengt tatt billige 3P bedre enn det aller meste på veien, siden man i tillegg har utrolig veigrep i svinger, track mode, raskest lading og et forbruk som kan sammenlignes med Ioniq. Totalpakken er det ingen som kan matche, så fremt man da kan leve med plassen. Men det er bedre plass enn man skulle tro, er bra nok for en småbarnsfsmilie.

arthur

#27
Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 11. juli 2019, klokken 13:51
...., men bruker akselerasjon for å tilpasse meg trafikken på en uanstrengt måte, litt slik man kan gjøre .....

Den skjønte jeg ikke. Selv opplever jeg at alle vanlige biler ganske greit kan tilpasse seg den øvrige trafikken forutsatt at man følger litt med.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

#28
RS6 koster vel minst 1,5 mill hvis den skal ha hjul og seter.

Uansett så skal det være gjort "litt" med den RS6en før den "lett" kjører fra SP100D.

Her er SP100D mot Aventador S i 2. gir med rolling start (35mph), fra 5:25:

https://youtu.be/qLvpLGFacjQ

Og her KNUSES en RS6 med 700hk av en Aventador (LP700, altså tregereenn den over) med rolling start:

https://youtu.be/JCt8Vr5AGlI

Fra 0 vet vi at Teslaen tar så godt som hva som helst, men her er det altså til og med i fart. 8)

dundun

#29
Det er jo noe sant i at en Model S er en veldig mye dårligere bil enn konkurrentene internasjonalt (7-serie, S-klasse, A8).

Den har en drivlinje som banker alt, og OTA-oppdateringer som gjør den stadig bedre, men på alle andre områder er det ikke vits å sammenlikne engang. Interiøret er mange hakk under, og den er dårligere på å skjule hvor stor den er.

Hadde fortsatt valgt Teslaen ti av ti ganger.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA