Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Damen vil ha elbil men jeg er skeptisk

Startet av Super7, onsdag 10. juli 2019, klokken 19:23

« forrige - neste »

Super7

Damen vil at vi skal kjøpe elbil men jeg er skeptisk. Jeg ser at elbiler forurenser mer enn vanlige biler. Syns også elbiler virker litt "feminint" uten å tråkke noen på tærene. Jeg liker motorlyd og sint snerring fra eksosen. Er det noen som kan overbevise meg om hvorfor jeg skal kjøpe elbil og ikke beholde bensin bilen?

OhmPaPa

Du må nesten overbevise deg selv.

Jeg har hatt noen gromme bensinbiler før det ble elbil.

Likte også lyden av en grom motor når jeg ga gass. Og purringen fra en stor nok motor som putrer nedover svenskekysten på ferie.

Men så kjøpte kompisen en Tesla Model S og jeg fikk prøve. Den aksen fra første sekund! Og han hadde den med minst motor og batteri! Da begynte underbevistheten min å jobbe. Og etter en stund ble det prøvekjøring hos forhandleren.

Derfor kjøpte jeg en Tesla. Rettnok model X fordi trengte plassen. Jeg syns det er fint at bilen er miljøvennlig. Og at å lade hjemme er mye rimeligere enn å fylle bensin/diesel. Og at det er rabatt i bomstasjoner. Og gratis parkering noen steder. Absolutt bra. Men det var ene og alene den aksen som fikk meg til å kjøpe elbil.

Hvor mye elbiler forurenser skal jeg ikke debattere. Men jeg liker i allefall best å kjøre bak en elbil når jeg ligger i kø i rushen.

Super7


arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

JLie

Sitat fra: Super7 på onsdag 10. juli 2019, klokken 19:23
Damen vil at vi skal kjøpe elbil men jeg er skeptisk. Jeg ser at elbiler forurenser mer enn vanlige biler.

Hvor ser du det? Det meste av forskningen på dette er ganske tydelig på at elbilene forurenser mindre enn bensin/diesel selv når produksjonen av batteriene er tatt med i beregningen. Se feks her:

https://www.google.no/amp/s/www.dinside.no/motor/ny-rapport-slar-hull-pa-elbil-myte/70682456/amp

Eller her:

https://itavisen.no/2017/11/02/ny-studie-selv-elbiler-pa-skitten-strom-slipper-ut-mindre-forurensning-enn-dieselbiler/

Eller her:

https://www.nrk.no/norge/faktisk.no_-feil-at-elbiler-har-sma-miljofordeler-sammenlignet-med-fossilbiler-1.13861202
Tesla Model S 90d - 2016

Måkemannen

Sitat fra: Super7 på onsdag 10. juli 2019, klokken 19:23
Damen vil at vi skal kjøpe elbil men jeg er skeptisk. Jeg ser at elbiler forurenser mer enn vanlige biler. Syns også elbiler virker litt "feminint" uten å tråkke noen på tærene. Jeg liker motorlyd og sint snerring fra eksosen. Er det noen som kan overbevise meg om hvorfor jeg skal kjøpe elbil og ikke beholde bensin bilen?
Hvilken elbil er det dere vurderer?

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


Rosstopher

Sitat fra: Måkemannen på onsdag 10. juli 2019, klokken 20:48
Sitat fra: Super7 på onsdag 10. juli 2019, klokken 19:23
Damen vil at vi skal kjøpe elbil men jeg er skeptisk. Jeg ser at elbiler forurenser mer enn vanlige biler. Syns også elbiler virker litt "feminint" uten å tråkke noen på tærene. Jeg liker motorlyd og sint snerring fra eksosen. Er det noen som kan overbevise meg om hvorfor jeg skal kjøpe elbil og ikke beholde bensin bilen?
Hvilken elbil er det dere vurderer?

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Han har i hvert fall vært og prøvd Tesla Model S i følge denne andre tråden han startet som omhandler det samme: https://elbilforum.no/index.php?topic=47326
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Super7

#7
Jeg vurderer egentlig ikke elbil, det er min bedre halvdel som vil at vi skal følge med på trendene. Jeg er mer opptatt av motor og lyd, hun er mer opptatt av trend og design. Jeg kunne i stedet tenke meg en moderne bensin bil. Jeg har prøvd å møte henne på midten med hybrid. Foreslår Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. Den kan jo kjøre opp til 40 kilometer på strøm. Da kan hun kjøre elektrisk i byen også kan jeg kose meg med motorlyden på landeveien. Hun vil ikke bruke så mye på bil da. Model S eller X performance vil hun helst ha. Hun liker også jaguaren og og Audi sin.

Trekkoppbil

#8
Rådet mitt er enkelt: Prøv de mest aktuelle bilene.

Lyd kan være bra, og lyd finnes i forskjellig utgaver. Skal du ha gromlyd, kan det koste penger. Hvis man kjøper Mustang, så var det ikke 400 000 man måtte betale ekstra, for å få en utgave med gromlyd?

Men lydkløst gir også en særegen kjøreopplevelse:
Man får umidellbar effekt, og man slipper å vente på clutching, og turtall som skal opp og turbotrykk som kommer etterhvert. Man kan aksellerere kjappt og diskre i trafikken, så lenge det ikke blir gvining i dekka. Man flyter raskt, fritt og lydløst i trafikken.

Prøv biler med bra lydanlegg og det rette musikkutvalget for å få rå lydopplevelse.

Jeg er ikke sikker på at du får den rette lydopplevelsen i en hybridbil.

Super7

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 10. juli 2019, klokken 23:24
Rådet mitt er enkelt: Prøv aktuell bil, eller de mest aktuelle bilene.

Lyd kan være bra, og lyd finnes i forskjellig utgaver. Skal du ha gromlyd, kan det koste penger. Hvis man kjøper Mustang, så var det ikke 400 000 man måtte betale ekstra, for å få en utgave med gromlyd?

Men lydkløst gir også en særegen kjøreopplevelse:
Man får umidellbar effekt, og man slipper å vente på clutching, og turtall som skal opp og turbotrykk som kommer etterhvert. Man kan aksellerere kjappt og diskre i trafikken, så lenge det ikke blir gvining i dekka. Man flyter raskt, fritt og lydløst i trafikken.

Det er jo når man må jobbe for å få bilen til å gå bra som er gøy. Alle kan kjøre fort rett fram med en kjapp elbil, men ikke alle kan kjøre fort med en bil som har manuell gir.

OhmPaPa

Sitat fra: Super7 på onsdag 10. juli 2019, klokken 23:30
Det er jo når man må jobbe for å få bilen til å gå bra som er gøy. Alle kan kjøre fort rett fram med en kjapp elbil, men ikke alle kan kjøre fort med en bil som har manuell gir.

Sant nok. Men du kan hevde det samme med en svær V8'er kontra en liten kjapp Fiat 500.

Øyvind.h

#11
Sitat fra: Super7 på onsdag 10. juli 2019, klokken 23:15
Jeg vurderer egentlig ikke elbil, det er min bedre halvdel som vil at vi skal følge med på trendene. Jeg er mer opptatt av motor og lyd, hun er mer opptatt av trend og design. Jeg kunne i stedet tenke meg en moderne bensin bil. Jeg har prøvd å møte henne på midten med hybrid. Foreslår Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. Den kan jo kjøre opp til 40 kilometer på strøm. Da kan hun kjøre elektrisk i byen også kan jeg kose meg med motorlyden på landeveien. Hun vil ikke bruke så mye på bil da. Model S eller X performance vil hun helst ha. Hun liker også jaguaren og og Audi sin.
Panameraen høres ut som den har eksoslekkasje på lavt turtall.
Mulig den våkner litt når man drar den ut, men trodde faktisk det var noe galt med den første jeg hørte i nabolaget.

For øvrig ser jeg poenget med å "kjøre" i den forstand at bil kan være artig på bane når du må time gearskift, passe turtall og leke. Men det er på bane. Og bensinbil blir tregt, rykketeke og sirup sammenlignet med sprek elbil. Momentane lydløse kretfter er rimelig vanedannende  :D
Skjønner godt at en som følger med på teknologi er interessert i elbil. Er man mer satt i sine vaner og preferanser blir det kanskje mindre interessant
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. juli 2019, klokken 23:55
Momentane lydløse kretfter er rimelig vanedannende  :D
Dette. Fossile drivlinjer er utdaterte. Leketøy. Men da tar jeg heller en tur i skogen med fulldemperen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Taben

#13
 Model S eller X performance vil hun helst ha. Hun liker også jaguaren og og Audi sin.
[/quote]


Hei Super7. Hvorfor ikke la kona få velge ut bil selv. Virker som det er du som skal velge bil for henne. Skulle hun angre på bilvalget er det veldig enkelt å bytte til en annen bil. Kompromiss er at dere bestemmer dere for Audi, det er og virker sånn utifra de 2 trådene du har opprettet at Tesla er uaktuell, hvis du skulle velge. Kona kommer helt sikkert til å bli fornøyd med Audi. Audi er en meget fin bil med masse kjøreopplevelse. Audi er sjapp nok den også (du sier du ønsker noe med fart i), i noen tilfeller er det fint at det ikke går altfor raskt. Greit å tilfredstille kona, tviler på at hun ønsker det skal gå altfor fort. Spennende å høre valget ditt/ deres. Jeg tror det blir Audi. 

Og ja, som du sier, du har flere biler......og kona ønsker en til, en elbil.   
Happy wife, happy Life, bil er bil, la nå kona få velge seg en bil hun har lyst på :) :)
Oftest lettere å bytte ut en bil en angrer å ha kjøpt, enn å bytte ut kona :) :)

---------------------------------------------------
Model 3, Februar 2019
Model 3, Mars 2019
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Super7

Du vet damer. De vil ikke ha ansvaret for å velge bil men de har likevel mange meninger om hva de vil og ikke vil ha.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA