Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sette bort bilen

Startet av Wallbox, onsdag 10. juli 2019, klokken 12:38

« forrige - neste »

Wallbox

Da er det snart klart for ferie, og vi skal sette bort bilen (Leaf 2019) for 4 uker.
Når jeg kommer hjem siste arbeidsdag vil batteriet  være 60% - 62%.

Skal jeg da bare sette den i garasjen å lade opp igjen om 4 uker, eller skal den lades til 100% først.?
Nannestad.
2019 Leaf Acenta 40 kwh.
Pendler Nannestad - Oslo

Joltus


Rosstopher

Optimal spenning for lagring får man mellom 70 og 80 %, men 60 % er mye bedre enn 100.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Joltus

60 er hvertfall null skadelig med så kort tid.

Funk Town

Det er aldri optimalt å lade til 100% får man skal sette noe bort, uansett elektronisk utstyr. Er en grunn til at mobiler osv ikke er 100% ladet når kjøper de. Det er bare å parkere bilen uten bekymringer når dere stikker på ferie.

Wallbox

Flott.

Takk for svar.

Da får den en vask, og triller i garasjen etter endt arbeidsdag. :+1:
Nannestad.
2019 Leaf Acenta 40 kwh.
Pendler Nannestad - Oslo

Trekkoppbil

Det viktige er nok å ha en sval garasje, og ved planlegging av bolig bør man gå for garasjekjeller.

Man kan vel ikke regne med at Lithium-celler beholder kapasiteten sin så lenge, dersom man klattlader til 4,2V stadig, og man lar cellene stå fullt opplada i heteperioder. Topplading er vel bare hensiktsmessig rett før man skal på langtur, og en gang i blandt for å balansere cellene.

4,2Volt er standard toppspenning for lithiumceller innen forbrukerelektronikk. Mange har vel erfart hvor mye kapastitet man har igjen på en bærbar pc eller en mobiltelefon etter 2-3 år.
På biler er det et helt annet krav til levetid på batterier. Hvis man taper 10-20% av batterikapasiteten her, så merkes det godt på rekkevidda samtidig som at hurtiglading blir begrensa også. I Norge har vi tradisjon for å kjøre biler til de blir svært gamle.
Eldre Leafer begrenser topplading til 4,1V, og på de eldste Leafene kan bilisten begrense ladinga til 4V når man måtte ønske det. 4,1V skulle gjøre at batteriet lever dobbelt så mange ladesykluser som om man lader til 4,2V. Og stopper man ladinga på 4V, så skulle man få dobbelt så mange ladesykluser som om man lader til 4,1V.

Når Nissan mener at 40kwt batteriet skal holde 90% av kapasiteten sin etter 100 000km, så kan det gjelde samme typen bruk som man har i laboratioret, hvor batteriet lades helt opp og ganske langt ned i hver syklus, så man kjører kanskje 500 sykluser på 100 000km.
Med 40kwt batteri, kan det være mange bilister som ikke behøver å lade opp så ofte.  Kjører du 20 000km/år, så kan det teoretisk være mulig å klare det med 100 oppladinger i året. Dersom du derimot klattlader til 100% 500 ganger i året, så blir slitasjen annerledes.
Det er kombinasjon av høy temp og høy lading som sliter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA