Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dyrere forsikring

Startet av KjellG, onsdag 10. juli 2019, klokken 11:07

« forrige - neste »

arthur

Hvis forsikringsselskapene er så dyre som det hevdes og man selv er slik en dyktig sjåfør så kan man jo vurdere å være selvassurandør eller sette egenandelen så høyt som det over hodet er mulig?
Uansett så bør man jo sjekke pris regelmessig (selv sjekker jeg alle skadeforsikringene hvert år og bytter selskap stadig vekk) og endre/flytte/spre sine forsikringer.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

Sitat fra: Jalla på torsdag 11. juli 2019, klokken 22:44
Sitat fra: Gardin på torsdag 11. juli 2019, klokken 17:04
Jeg ville gjerne sett at forsikringsselskapene gikk ut med en analyse som underbygger hvorfor elbiler har mye flere og dyrere forsikringsskader. Hadde vi vist årsaken kunne kanskje til og med noe blitt gjort for å forbedre situasjonen? Men når forskringsbransjen bare kommer med løse påstander uten faktasjekking, blir det ikke så interresant som nyhetssak.
Etter å ha lest ditt lange innlegg så lurer jeg litt på hvor lenge du har hatt bil. Det er da ingen nyhet at raske biler og biler med stor motor koster mer å forsikre enn enkle og trege biler. Slik har det vært i alle år.

Og selvsagt sitter forsikringsselskapene  på statistikk for dette. Det er jo det de lever av, men ettersom det er flere om samme markedet så er det bare overskriftene som når media. Uansett så reguleres dette av markedet, og slik har det vært lenge.

Tror ikke det stemmer. Folk shopper ikke forsikring så ofte som de burde og mange har samme selskap hele livet...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

ALLE som har ringt rundt og undersøkt priser på forsikringer vet at denne bransjen kjennetegnes ved et ikke velfungerende marked. Har selv opplevd prisforskjeller på over 10k på en pakke av forsikringer  hvor billigste leverandør var 23k. Mao ekstrem prosentvis forskjell. Og jeg vet om flere som har ennå bedre vilkår og pris enn det jeg selv klarte å få. For det første er det viktig å være medlem av rett forbund eller fagforening. For det andre er det viktig å velge selskap som har avtaler med ditt forbund/fagforening. Mao selv om selskapene sitter på samme statistikk mhp risiko om deg så er ikke dette avgjørende,et medlemskap i et eller annet kan bety mer. Bosted kan bety noe,men også her er det veldig sprikende. Alder mhp bilforsikring og fører betyr som regel noe,men event. avtale med forbund/selskap betyr mer.  Og så har du de som prøver å knytte pris opp mot din sosiale profil , på nett - ikke IRL - og vennekrets. Jeg kjenner personer som er ekstremt mye mer uforsiktig og uvøren enn meg selv,som har ennå bedre vilkår enn meg selv som følge av dette. Selv har jeg ingen offentlig sosial profil på nett da jeg verdsetter personvern og skattemoral høyt. De store internasjonale selskapene som f.eks Facebook bryr seg egentlig ikke om personvern  og lokal lovgivning,skatteregler osv,men benyttes likefullt som kilde av enkelte i forsikringsbransjen . Det er Mao mange forskjellige måter selskaper prøver å lage profiler av deg på som i bunn og grunn aldri treffer rett og følgelig vil det alltid være mange som betaler overpris og underpris på forsikringer.  Så det eneste riktige å gjøre er å sette av et par timer hvert år å ringe rundt og bytte selskap. Vil faktisk oppfordre alle å bytte selskap hvert år selv om prisen de oppnår ikke er bedre enn den de allerede  har.  På den måten skjerpes konkurransen selskapene imellom.

Truls Antonsen

Tror det er mange faktorer her:
- F.eks enn Audi e-Tron, fra 650', men på mange måter samme bilen og tilsvarende deler som en Q8 eller Q7, som begge koster over millionen. Iallefall er rep-kostnad på karosseri, lykter osv tilsvarende. Dvs pris må sammenliknes mot disse, og ikke mot en Tiguan, som koster 650'.  Det er dyre biler, selv om prislappen ikle viser det pga norske avgiftslettelser. Og det gjenspeiles jo gjerne i prisen.

- Er sagt at elbiler står lenger på verksted. 1 dag=1000,- i ekstra kostnad. Dette kan ha med dele-tilgang eller kompleksitet i rep å gjøre.

- For noen biler kan det være vanskelig å demontere deler for lakkering etc, pga limt eller montert med andre deler over, som gir ekstra rep-tid.

TA




Sent from my iPhone using Tapatalk

Langbein Rise

Noe som ikke er nevnt er at den gjennomsnittlige elbilkjøperen er yngre og andelen menn høyere enn for fossilbil (i følge tall fra 2017). Begge disse er faktorer som gir fler ulykker.

Gardin

Sitat fra: Jalla på torsdag 11. juli 2019, klokken 22:44
Etter å ha lest ditt lange innlegg så lurer jeg litt på hvor lenge du har hatt bil. Det er da ingen nyhet at raske biler og biler med stor motor koster mer å forsikre enn enkle og trege biler. Slik har det vært i alle år.
Men dette forklarer ikke hvorfor forsikringsselskaper mener at elbilforsikringspremien plutselig bør dobles. Den relativt høye motoreffekten til gjennomsnittselbilen har da vært kjent for forsikringsselskapene hele tiden?

Det må være noe annet som de ikke har forutsett som fører til økt ulykkesrisiko? Kanskje forsikringsagenten har rett i at umiddelbar respons når man trykker på spenningspedalen gir økt ulykkesrisiko? I så fall kunne man vurdert om det bør legges inn en forsinkelse i elbiler mellom når pedalen trykkes inn og når motoren endrer effekt? Men er det virkelig noen saklig grunn til å tro at dette ville hjulpet? Eller kanskje det er helt andre forhold som er årsaken? Kanskje den umiddelbare responsen faktisk er en fordel trafikksikkerhetsmessig?

Jeg vet ikke svaret og skulle gjerne sett gode og veldokumenterte forklaringer på de viktigste årsakene til elbilenes økte ulykkesrisiko. Personlige meninger og udokumentert gjetting har derimot lite verdi.


Det er forøvrig interresant at du mener at et innlegg på 20 linjer er et langt innlegg...

arthur

Sitat fra: hELgenen på fredag 12. juli 2019, klokken 09:09
ALLE som har ringt rundt og undersøkt priser på forsikringer vet at denne bransjen kjennetegnes ved et ikke velfungerende marked. Har selv opplevd prisforskjeller på over 10k på en pakke av forsikringer  hvor billigste leverandør var 23k.

Har du noen oversikt over hvilken margin selskapene har for hvis dette fungerer så dårlig så bør vel det bety at noen selskaper har (urimelig?) stor margin mens andre ikke har det.
Uansett så dreier det seg om (for oss kunder) å sjekke rundt, benytte alle muligheter/rabatter, ikke gå i fellen å tro at å samle alle forsikringer i et selskap er det beste/billigste samt det aller kjedeligste; sammenligne hva som faktisk er dekket og også om man trenger alt dette.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på fredag 12. juli 2019, klokken 18:41

Har du noen oversikt over hvilken margin selskapene har for hvis dette fungerer så dårlig så bør vel det bety at noen selskaper har (urimelig?) stor margin mens andre ikke har det.
Nei har ingen kunnskap om marginer,men når jeg sparte 10k på en pakkeløsning som til og med var vesentlig bedre dekning på enn den jeg hadde fra før OG prisen ble 23k så sier det egentlig seg selv at marginene er gode. Å betale 23k istedenfor 33k på ett år er jo mye. Og jeg vet om andre i som har ennå bedre deal

Egil Fonn

BMW i3 burde være billig å forsikre. Har blitt påkjørt to ganger og plasten på i3 deformeres kraftig under sammenstøt men spretter tilbake i opprinnelig form etter at påkjørende objekt har fjernet seg. Resultat mikroskopiske lakkskader på i3. Bulker og lakkskader på stålbil..
Ellers tenker jeg det kan være greit å ta en samtale med forsikrings selskapet du er kunde i dersom annet selskap kommer med bedre tilbud. Er du en god kunde med 0 eller lite skader over mange år vil selskapet strekke seg litt for å beholde deg som kunde.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Truls Antonsen



«..god lønnsomhet i motorvognforsikring..»




Sent from my iPhone using Tapatalk

arthur

Sitat fra: hELgenen på fredag 12. juli 2019, klokken 19:44
Sitat fra: arthur på fredag 12. juli 2019, klokken 18:41

Har du noen oversikt over hvilken margin selskapene har for hvis dette fungerer så dårlig så bør vel det bety at noen selskaper har (urimelig?) stor margin mens andre ikke har det.
Nei har ingen kunnskap om marginer,men når jeg sparte 10k på en pakkeløsning som til og med var vesentlig bedre dekning på enn den jeg hadde fra før OG prisen ble 23k så sier det egentlig seg selv at marginene er gode. Å betale 23k istedenfor 33k på ett år er jo mye. Og jeg vet om andre i som har ennå bedre deal

Jeg har for så vidt akkurat samme erfaring, og derfor anbefaler jeg også sterkt at folk sjekker alternativene, setter seg inn i betingelsene og shopper rundt siden det er mye å spare selv om det tar litt tid å gjøre jobben, men vel verdt det.

At et selskap har så og så stort overskudd sier jo egentlig lite når man ikke også ser på investert kapital osv Nå gir vel Gjensidige tilbake en betydelig andel av overskuddet til sine kunder samt deler ut betydelige beløp til almennyttige oppgaver/organisasjoner ref. Gjensidigestiftelsen.
At disse selskapene gjør det bra gir også trygghet for kundene samt at de er interessante for sine eiere noe vi vel alle kan bli og/eller allerede er direkte såvel som indirekte. Siste para generelt ment, ikke til deg eksplisitt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 11. juli 2019, klokken 11:35
Helt enig. Nå som det kommer flere elbiler snakker de prisen opp. Klart det blir flere elbiler med skader når det blir flere elbiler.... Som nevnt bytt selskap minst hvert andre tredje år. Ikke sitt med hatten i fanget å bli flådd.

Hva sa jeg:
https://e24.no/naeringsliv/ny-undersoekelse-om-markedet-for-skadeforsikring-urovekkende-lav-priskonkurranse/24659090
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

1000kwh

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 21. juli 2019, klokken 19:12
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 11. juli 2019, klokken 11:35
Helt enig. Nå som det kommer flere elbiler snakker de prisen opp. Klart det blir flere elbiler med skader når det blir flere elbiler.... Som nevnt bytt selskap minst hvert andre tredje år. Ikke sitt med hatten i fanget å bli flådd.

Hva sa jeg:
https://e24.no/naeringsliv/ny-undersoekelse-om-markedet-for-skadeforsikring-urovekkende-lav-priskonkurranse/24659090
Det gjelder svært mye annet også dessverre. Og når alle sammarbeider så er det vabskelig å gjøre noe med det

arthur

At de samarbeider tror jeg nok ikke er tilfelle, men alle følger med på hva alle gjør på samme måte som oljeselskapene gjør det, matvarekjedene gjør det osv Skulle ikke forbause meg om flere her har arbeidsgivere som også kikker sine konkurrenter i kortene for alle er vel ikke offentlig ansatte her?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektrolux

#29
Har alltid forundret meg over hvordan prisen på ansvar og kasko forsikringen ser ut til å følge hverandre.

Den ene dekker 3 part og bør påvirkes minimalt av kjøretøyet en forsikrer. Eller kanskje tvert om? Husker jeg krasjet annenhver måned i snitt med min gamle Volvo 142, og ingenting etter det når jeg kjøpte en liten sportsbil i form av Triumph Spitfire.

Mye av grunnen var nok at jeg følte meg mye tryggere i Volvoen.

Det var faktisk forsikringsagenten som anbefalte meg å bytte bil, så han hadde nok god psykologisk innsikt.

Nå merker jeg at jeg kjører mye roligere i den gigantiske Tesla S, enn jeg gjør i den mer kompakte Smart ED,  mens jeg blir rabialsk i BMW i3. Antakelig grunnet kreftene, størrelsen og tvungen enpedal modus.

I e-Up får jeg 2 modi: D gir rolig og avslappende kjøring, mens enpedal B modus gir meg horn i pannen.

Kanskje forsikringsselskapene bør se etter slike egenskaper når de beregner premiene sine?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA