Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dyrere forsikring

Startet av KjellG, onsdag 10. juli 2019, klokken 11:07

« forrige - neste »

KjellG


Mange argumenterer med at elbil er enklere å vedlikeholde og reparere enn en fossilbil. Mon det: https://www.tek.no/artikler/forsikringsselskap-dobler-forsikringsprisene-pa-elbiler/469559

Det er nærliggende å tro at fremtidens veteran-elbiler vil ha store mangler og knapt være kjørbare.

Motorwatt

En mengde nye og uerfarne elbil-eiere som ikke er vant til fartspotensiale til en elbil er en av grunnene til at premiene øker. Ref. mitt forsikringsselskap.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Carl Anton Stenling

Her må man skille mellom elbilmodellene og brukergruppene. Tviler på at en pensjonist som kjører eUp på Otta har dobbelt så stor risiko som om han kjørte Up.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Svein_H

Dette virker veldig som clickbait.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Carl Anton Stenling

Dette handler vel sannsynligvis om at et lite forsikringsselskap har brent seg på feilprising av enkelte Tesla S/X-kunder.
Blir litt for enkelt å generalisere til alle elbiler.

(For ordens skyld: Jeg er ansatt i et annet forsikringsselskap, men uttaler meg som privatperson her.)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Oddaa

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 10. juli 2019, klokken 19:17
Dette handler vel sannsynligvis om at et lite forsikringsselskap har brent seg på feilprising av enkelte Tesla S/X-kunder.
Blir litt for enkelt å generalisere til alle elbiler.
«Forsikringsselskapene Gjensidige og Fremtind melder om langt flere og dyrere skader på elbiler enn på fossilbiler. Alle de store forsikringsselskapene vurderer fortløpende prisene på bilforsikringene.»


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

1000kwh

Sitat fra: Oddaa på torsdag 11. juli 2019, klokken 10:41
Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 10. juli 2019, klokken 19:17
Dette handler vel sannsynligvis om at et lite forsikringsselskap har brent seg på feilprising av enkelte Tesla S/X-kunder.
Blir litt for enkelt å generalisere til alle elbiler.
«Forsikringsselskapene Gjensidige og Fremtind melder om langt flere og dyrere skader på elbiler enn på fossilbiler. Alle de store forsikringsselskapene vurderer fortløpende prisene på bilforsikringene.»


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ikke bit på disse løgnene fra forsikringsselskapene. Bytt alltid til billigste tilbyder.

Ingeniøren

Helt enig. Nå som det kommer flere elbiler snakker de prisen opp. Klart det blir flere elbiler med skader når det blir flere elbiler.... Som nevnt bytt selskap minst hvert andre tredje år. Ikke sitt med hatten i fanget å bli flådd.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Oddaa

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 11. juli 2019, klokken 11:35
Helt enig. Nå som det kommer flere elbiler snakker de prisen opp. Klart det blir flere elbiler med skader når det blir flere elbiler.... Som nevnt bytt selskap minst hvert andre tredje år. Ikke sitt med hatten i fanget å bli flådd.
Byttet fra Gjensidige til Frende i vinter, det var faktisk en god del å spare på totalpakken. (Men jeg er så langt lite imponert over kundeservicen deres, det har ved to anledninger vist seg å være omtrent umulig å komme i kontakt...)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

JorgenM

Dette gjelder dyre/teknisk avanserte biler generelt, og ikke bare elbiler. Nevnes bl.a. BMW X5 som svært dyr å reparere.

Clickbait de-luxe :)

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

magnetic

Motor har og dekka grunnlaget for prisoppgang fra forsikringsselskapet, som ikke er intresert i EL bil kunder. https://www.motor.no/artikler/dobler-forsikringsprisene-pa-elbiler/

hELgenen

Helt overbevist om at det er ENORME forskjeller her. Tesla drar nok snittet rett til himmels sammen med en del andre "premium" merker. Det er jo her problemet ligger - alle elbiler settes i bås og det skulle ikke forundre meg mye om e-up eiere og andre med liten elbil er med på å sponse dyre saker der premium bilene er involvert.

Egen erfaring tilsier også at en del verksteder tar hinsides avanse på en del biler. Fikk en liten skrape på en skjerm på en i3 (ca 5 cm), ikke bulk, kun skrape. Kontaktet merkeverksted - de undersøkte pris for meg - de ville bytte ut skjermen for sikkerhetsskyld - den kostet under 1000 lappen, men for HELE jobben antydet de 8000 kroner. Dro derfra og innom et lite lakkeringsverksted jeg vet brukes av flere forhandlere i distriktet.. De skulle ha 1500,- for hele jobben - og siden det KUN var en ripe så så jeg ikke noe vits å bytte ut hele skjermen - de gjorde jobben for 1500,- og det ble perfekt......Og skulle de byttet skjermen var det snakk om småpenger i forhold til merkeverksted (som uansett ville sende den videre til sin underleverandør (som jeg antar spiser lunsj på sølvfat))
Nei - folk og forsikringsselskap lar seg lure.........

Gardin

Jeg ville gjerne sett at forsikringsselskapene gikk ut med en analyse som underbygger hvorfor elbiler har mye flere og dyrere forsikringsskader. Hadde vi vist årsaken kunne kanskje til og med noe blitt gjort for å forbedre situasjonen? Men når forskringsbransjen bare kommer med løse påstander uten faktasjekking, blir det ikke så interresant som nyhetssak.
SitatFor mange ferske elbilbrukerne er møtet med langt flere hestekrefter og umiddelbar akselerasjon uvant. Da oppstår det lett flere skader og kollisjoner.
Jeg er ikke overbevist om at dette er en vesentlig del av forklaringen. Min erfaringe er at man blir fort vant til dette. Men dersom det uventede møtet med flere hestekrefter og umiddelbar akselerasjon er så farlig burde det være en smal sak å underbygge dette med statistikk. I såfall ville vi forvente å se veldig mye mere skader for nye elbilsjåfører, og at skadefrekvensen så synker ned mot fossilbilnivået for mer erfarne elbilister. Hvorfor støtter ikke denne forsikringsagenten opp påstanden sin med en slik type statistikk? Er det kanskje bare vill gjetning???

Andre aktuelle forklaringer som for eksempel indirekte konsekvenser av at mange elbiler er sprekere enn hva nordmenn flest er vant til kunne like lett ha blitt dokumentert statistisk. Dette kan for eksempel være at raskere respons gjør det mulig å smette inn i mindre luker i kryss og rundkjøringer, forbikjøring vil være mulig flere steder etc. Slik risikokjøring kan potensielt øke ulykkesstatisitkken. Om dette er tilfelle eller ikke kunne forsikringsselskapene undersøkt.

Det samme gjelder kollektivfeltkjøring. Er en vesentlig del av elbilulykkene forbundet med kollektivfeltkjøring? Oss vanlige kan bare gjette på dette. Forsikringsselskapene kan enkelt finne ut svaret.

Det hadde også vært interresant å vite om elbiler gir like mye flere forsikringssaker både på ansvarsforsikringen og kasko forsikring? Eller kan det hende at mesteparten av forskjellen kan ses for en av dem? Jeg savner også at de spesifiseres hvorvidt det er justert for forskjellig pris, alder, bruksmønstre etc. i sammenligningen. Slike forhold kan jo ha veldig stor betydning.

Så for å oppsummere: Jeg hadde øsnket meg en god og lærerik gjennomgang av årsakssamenhenger, men innser at slike grundige analyser ikke har noen plass i dagens mediebilde. Der er det bare spekulativt overflatisk pjatt som gjelder, og denne saken fra forsikringsbransjen passer perfekt inn i dette bildet :(

Jalla

Sitat fra: Gardin på torsdag 11. juli 2019, klokken 17:04
Jeg ville gjerne sett at forsikringsselskapene gikk ut med en analyse som underbygger hvorfor elbiler har mye flere og dyrere forsikringsskader. Hadde vi vist årsaken kunne kanskje til og med noe blitt gjort for å forbedre situasjonen? Men når forskringsbransjen bare kommer med løse påstander uten faktasjekking, blir det ikke så interresant som nyhetssak.
Etter å ha lest ditt lange innlegg så lurer jeg litt på hvor lenge du har hatt bil. Det er da ingen nyhet at raske biler og biler med stor motor koster mer å forsikre enn enkle og trege biler. Slik har det vært i alle år.

Og selvsagt sitter forsikringsselskapene  på statistikk for dette. Det er jo det de lever av, men ettersom det er flere om samme markedet så er det bare overskriftene som når media. Uansett så reguleres dette av markedet, og slik har det vært lenge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA