Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"Auto lane change" borte?

Startet av sjokomelk, onsdag 10. juli 2019, klokken 08:40

« forrige - neste »

sjokomelk

Er det flere enn meg som har mistet muligheten til å skifte fil automagisk med blinklyshendelen når man bruker Autosteer på vei med flere filer?
Da jeg fikk bilen min sent i 2017, så kunne jeg bare skifte fil automatisk på veier som var klassifisert som motorveier. Og en eller annen gang i løpet av 2018 (med versjon 9?) så kjente bilen igjen andre veier som hadde to felt i samme retning og lot meg bruke samme funksjonen der. Men i en av oppdateringene som har kommet nå i 2019 så har bilen sluttet å vise meg flere filer i instrumentpanelet på disse veiene, og setter jeg på blinklyset står det bare å blinker og veien i instrumentpanelet blir ikke prikkete og bilen skifter ikke fil.
Har jeg klart å tukle til en innstilling? Kan ikke si jeg finner knappen for "Auto lane change" i menyen lenger. Var ikke dette en egen knapp tidligere?

I mitt tilfelle oppdaget jeg dette for noen uker siden da jeg kjørte i min lokale undersjøiske tunnel - T-forbindelsen utenfor Karmøy/Haugesund. Tidligere har jeg kunnet legge meg ut i midtre fil på vei opp tunnelen, mens nå ser bilen bare den høyre fila.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Jeg har mistet muligheten på en lokal vei (på sist kartoppdatering mener jeg), men det fungerer de fleste steder, og alle motorveier. Forskjellen nå er at du må passe på å kun gi den "tre-blinken" på spaken, da skifter den fil og slår av blinklyset selv etterpå, setter du spaken "fast", slik som før, så skifter den ikke fil. Dersom bilen viser flere felt i instrumentpanelet virker feltskifte, viser den kun en fil virker det ikke.

Kim-

Kom med 2019.16 mener jeg (limit versjonen)
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA