Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler og ladestasjoner i Nord-Europa

Startet av Vollis47, onsdag 10. juli 2019, klokken 08:22

« forrige - neste »

Vollis47

Etter et par turer nedover i Sverige, Danmark, Tyskland og delvis Østerrike må jeg si jeg er imponert over antallet ladeplasser som faktisk finnes sett i forhold til antallet elbiler. Men elbiler finnes der. Ikke bare norske Teslaer på Superchargerne. På mange av de andre ladestasjonene er det ikke så mange elbiler å se - ennå. Jeg tror det ikke er lenge før en ser en sterk økning i salg av elbiler. Det kan nok sende sjokk gjennom styrerommene til de bilprodusentene som ikke snart satser ordentlig. Ladeoperatørene har gjort mye for å få opp en brukbar infrastruktur. Europa gjøres klar for skiftet!
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

elektrolux

Enig i det, men så lenge fossil energi koster mye mindre enn fornybar vil det grønne skiftet ta lang tid.

Det unike bomsystemet vi har i Norge kombinert med stor forskjell i avgifter på fossilt drevne og elektrisk drevne kjøretøy er grunnen til at vi har så stor andel elbiler.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rollep

Sitat fra: Vollis47 på onsdag 10. juli 2019, klokken 08:22
Etter et par turer nedover i Sverige, Danmark, Tyskland og delvis Østerrike må jeg si jeg er imponert over antallet ladeplasser som faktisk finnes sett i forhold til antallet elbiler. Men elbiler finnes der. Ikke bare norske Teslaer på Superchargerne. På mange av de andre ladestasjonene er det ikke så mange elbiler å se - ennå. Jeg tror det ikke er lenge før en ser en sterk økning i salg av elbiler. Det kan nok sende sjokk gjennom styrerommene til de bilprodusentene som ikke snart satser ordentlig. Ladeoperatørene har gjort mye for å få opp en brukbar infrastruktur. Europa gjøres klar for skiftet!
Jeg kom nettopp tilbake etter en 3 uker lang kosetur med ICE bilen min. Jeg så definitivt ikke mange elbiler på turen, faktisk like få som når jeg kjørte en lignende tur for 3 år siden. Det var i Nederland jeg så flest, sikkert nærmere 10 stykker totalt, men det er jo også det eneste landet i Europa, unntatt Norge, som har tulleavgifter på vanlige biler (Danmark ser jeg helt bort fra ettersom de alltid har hatt en bilpolitikk som er hinsides all fornuft).

Jeg snakker mye med lokale folk når jeg er ute på tur og kan med sikkerhet si at interessen for elbiler er omtrent helt fraværende etter man har levnet Skandinavia bak seg.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

automat

Hvordan fungerer brukergrensesnitt og betaling på alle disse ladestasjonene?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Roy Aasen

Jepp...de andre kommer etter.
Har jeg selv sett i Tyskland, er ikke lengre så langt mellom elbilene i byene som det har vært.

https://www.elbil24.no/nyheter/norge-slatt-pa-elbilsalg/71388168

Magnus Hansen

Sitat fra: Rollep på onsdag 10. juli 2019, klokken 12:13
Sitat fra: Vollis47 på onsdag 10. juli 2019, klokken 08:22
Etter et par turer nedover i Sverige, Danmark, Tyskland og delvis Østerrike må jeg si jeg er imponert over antallet ladeplasser som faktisk finnes sett i forhold til antallet elbiler. Men elbiler finnes der. Ikke bare norske Teslaer på Superchargerne. På mange av de andre ladestasjonene er det ikke så mange elbiler å se - ennå. Jeg tror det ikke er lenge før en ser en sterk økning i salg av elbiler. Det kan nok sende sjokk gjennom styrerommene til de bilprodusentene som ikke snart satser ordentlig. Ladeoperatørene har gjort mye for å få opp en brukbar infrastruktur. Europa gjøres klar for skiftet!
Jeg kom nettopp tilbake etter en 3 uker lang kosetur med ICE bilen min. Jeg så definitivt ikke mange elbiler på turen, faktisk like få som når jeg kjørte en lignende tur for 3 år siden. Det var i Nederland jeg så flest, sikkert nærmere 10 stykker totalt, men det er jo også det eneste landet i Europa, unntatt Norge, som har tulleavgifter på vanlige biler (Danmark ser jeg helt bort fra ettersom de alltid har hatt en bilpolitikk som er hinsides all fornuft).

Jeg snakker mye med lokale folk når jeg er ute på tur og kan med sikkerhet si at interessen for elbiler er omtrent helt fraværende etter man har levnet Skandinavia bak seg.

Jeg skal jo ikke si du tar feil, tesla Model 3 var faktisk den mest solgte bilmodellen i Nederland i juni. Altså den solgte bedre enn alle fossilbiler. Så at interessen skal være helt fraværende utenfor Skandinavia kan neppe være sant

Rollep

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 11. juli 2019, klokken 21:43
Sitat fra: Rollep på onsdag 10. juli 2019, klokken 12:13
Sitat fra: Vollis47 på onsdag 10. juli 2019, klokken 08:22
Etter et par turer nedover i Sverige, Danmark, Tyskland og delvis Østerrike må jeg si jeg er imponert over antallet ladeplasser som faktisk finnes sett i forhold til antallet elbiler. Men elbiler finnes der. Ikke bare norske Teslaer på Superchargerne. På mange av de andre ladestasjonene er det ikke så mange elbiler å se - ennå. Jeg tror det ikke er lenge før en ser en sterk økning i salg av elbiler. Det kan nok sende sjokk gjennom styrerommene til de bilprodusentene som ikke snart satser ordentlig. Ladeoperatørene har gjort mye for å få opp en brukbar infrastruktur. Europa gjøres klar for skiftet!
Jeg kom nettopp tilbake etter en 3 uker lang kosetur med ICE bilen min. Jeg så definitivt ikke mange elbiler på turen, faktisk like få som når jeg kjørte en lignende tur for 3 år siden. Det var i Nederland jeg så flest, sikkert nærmere 10 stykker totalt, men det er jo også det eneste landet i Europa, unntatt Norge, som har tulleavgifter på vanlige biler (Danmark ser jeg helt bort fra ettersom de alltid har hatt en bilpolitikk som er hinsides all fornuft).

Jeg snakker mye med lokale folk når jeg er ute på tur og kan med sikkerhet si at interessen for elbiler er omtrent helt fraværende etter man har levnet Skandinavia bak seg.

Jeg skal jo ikke si du tar feil, tesla Model 3 var faktisk den mest solgte bilmodellen i Nederland i juni. Altså den solgte bedre enn alle fossilbiler. Så at interessen skal være helt fraværende utenfor Skandinavia kan neppe være sant
Nederland har som sagt i likhet med Norge tulleavgifter på vanlige biler. Hvis det nå ble solgt så jysla mange Model 3 så kan det virke som de holder seg i storbyene for der jeg kjørte og bodde var det svært få og se.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Vollis47

Sitat fra: automat på onsdag 10. juli 2019, klokken 13:46
Hvordan fungerer brukergrensesnitt og betaling på alle disse ladestasjonene?

Et sant virvar av apper for å finne ladestasjonene, har ennå ikke sett en app som dekker alle ladestasjoner. Så en må ha flere apper. Plugsurfing og Plugshare gir tilsammen et godt bilde i noen land. Men ikke overalt.

Og enda verre er det med brikker, kort og betalingsapper.

Hadde vært fint om EasyPark appen kunne vært brukt som supplement hos alle ladeoperatører.

Er jo utrolig at ikke EU har klart å lage et direktiv som standardiserer lading og betaling. De lagde jo standarder for agurker, bananer og masse annet.

Er virkelig glad for at vi fikk oss en Tesla. Utenlandskjøring med Kia Soul var adskillig mer utfordrende. Helt OK, kanskje om en er aleine, men ikke sammen med andre.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Roy Aasen

Når det gjelder å lete ladestasjoner så er vel appen Wattfinder noe av det beste.

Hjelper dog lite på alle idiotiske betalingsløsninger.


Trekkoppbil

Det kan være vanskelige å se på avstand hvilke biler som er elektriske, da elektriske biler i utlandet, kan være tilnærma ensbetydene med hybrider.

De siste åra har de kommet signaler om at det er fra 2020 de europeiske bilfabrikantene kommer skikkelig i gang med produksjon av elektriske biler, da det er håp om at VW ID kommer i slutten av 2020.

Produksjon av helektriske biler i Europa er hittil prega av få modeller produsert i låge volum, og til dels med ukurante drivlinjer, som f.eks i B-elektric og e-tron.

SveinJ

Etter å ha kusket rundt i nord med motorsykkel på sommerferie og vurdert om det samme er mulig med min i3, må jeg si det ville være krevende. I Varanger og Nordkinn, er det nok bare Shuko hos en vennlig innbygger eller skjøteledning på et hotell, som er mulig.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Arha

Sitat fra: automat på onsdag 10. juli 2019, klokken 13:46
Hvordan fungerer brukergrensesnitt og betaling på alle disse ladestasjonene?
Med ladekort fra New Motion, Plugsurfing og Chargemap har man tilgang til det meste som finnes av ladere rundt omkring.  Har man disse liggende i bilen går Europaturen som en drøm  ;)
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA