Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Cooper SE lansert

Startet av JorgenM, tirsdag 09. juli 2019, klokken 16:01

« forrige - neste »

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

torlie

Blir nok neppe en som troner høyt på salgs statistikken, men heller en bil for spesielt interesserte.

Blant småbilene blir det vel den med minst rekkevidde for pengene.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

moonbuggy

#2
Et steg tilbake fra i3, egentlig. Drivenheten er den samme som sitter i i3 med spec. fra i3s.
Batteriet er nytt, med celler fra CATL. Antagelig de samme cellene som skal sitte i ix3. Effekten må være ganske bra. Batteripakken skal bare veie litt over 200 kg. Battericellene fra Samsung SDI er ganske høye 120mm. I biler som i utgangspunktet bare er modifiserte fossilutgaver, så er antagelig denne høyden litt problematisk.
Litt artig måte å presentere rekkevidde. Gul sirkul rundt instrumentklokka.

geear

For en skuffelse. Dette gjør at jeg frykter at iX3 skal havne i samme mølja. Har egentlig gått og håpet at den blir bedre enn indikasjonene har vært.

Er det Carsten Breitfeld som var hele bakgrunnen for BMW sin satsning på i3 og i8, og nå har det gått helt skeis for de?

En bil som denne Minien kunne hvem som helst lansert "på dagen". Ta et fossilkarosseri, fyll tomrom med batteripakke, monter en elmotor i stedet for fossilmotoren, tut og kjør.

Gnist

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 09. juli 2019, klokken 17:00
Batteriet er nytt, med celler fra CATL. Antagelig de samme cellene som skal sitte i ix3. Effekten må være ganske bra. Batteripakken skal bare veie litt over 200 kg. Battericellene fra Samsung SDI er ganske høye 120mm.

Er dette celler som kunne passe for oppgradering av batteriet i i3, eller har de feil fysisk størrelse? Hvis de fysisk passer, hva ville kapasitet og vekt bli i i3 med batterier av denne typen som fyller samme plass som dagens batteri?

moonbuggy

Sitat fra: Gnist på tirsdag 09. juli 2019, klokken 20:17
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 09. juli 2019, klokken 17:00
Batteriet er nytt, med celler fra CATL. Antagelig de samme cellene som skal sitte i ix3. Effekten må være ganske bra. Batteripakken skal bare veie litt over 200 kg. Battericellene fra Samsung SDI er ganske høye 120mm.

Er dette celler som kunne passe for oppgradering av batteriet i i3, eller har de feil fysisk størrelse? Hvis de fysisk passer, hva ville kapasitet og vekt bli i i3 med batterier av denne typen som fyller samme plass som dagens batteri?
CATL har også celler av samme fysiske størrelse som Samsung cellene i i3, angivelig med 160AH kapasitet. Det ville gitt brutto 56.8kwt kapasitet, antagelig med noe vektøkning.
Jeg tror, uten å vite akkurat hvilke celler CATL bruker, at i mini er det snakk om mindre celler VDA PHEV2 lengde:148, bredde 26.5, høyde 9.1...
Muligens 156 stk 55ah (kapasitet brutto 31.7)

Klykken

Hadde trua på BMW før, med i3 og etterfølgere av denne, men dette er bare tragisk.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Mange likte BMWs testbil, Mini E fra 2008, og var skuffet når BMW lanserte i3 og ikke en produksjons modell av elektriske mini. Mini E hadde faktisk bedre rekkevidde enn 1. utgaven av i3. Det er vel først og fremst England som pushet for å produsere en elektrisk mini, og BMW sentralt har ikke akkurat hatt det travelt med å lansere denne.
Mini som modell har sine tilhengere og en E modell finner nok også sine kjøpere, spesielt i USA og England.
Catl ryktes å komme med 70+ah av sine VDA Phev2 celler, så kanskje vi relativt raskt får oppgradert Mini E til pakke med 40+ kwt?

JorgenM

Gjør litt vondt å lese specs på den Mini'en. For 2-3 år siden hadde det vært OK, men for en bil i 2020 blir det litt tragisk. Såvidt jeg har forstått er den ikke såpass MINI i størrelse lengre at det er noen unnskyldning heller. Zoe har jo nesten dobbel rekkevidde.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

geear

Vel, VW gikk for en stund siden ut og sa at elbiler ikke skulle brukes til annet enn bykjøring, og sa omtrent at ingen hadde behov for mer rekkevidde enn e-Golf. Føler dette havner i samme gata..

batterimannen

Kortere rekkevidde enn VW e-up Range/Seat Mii electric/ Skoda CITIGOe iV (265 vs 235). Mindre bagasjerom enn VAG trillingene (250 vs 211). En skikkelig bybil med andre ord, som nok passer å cruise fra Grünerløkka til Huk  ;)
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA