Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk model 3

Startet av Softblue, mandag 08. juli 2019, klokken 21:52

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: Klykken på torsdag 19. september 2019, klokken 14:54
Varmeanleggets funksjon er ikke bare å opprettholde temperatur i bilen. Du sirkulerer luften og får ut bl.a. fukt - som det er mye av på vestlandet. Vil du ha sursokk-lukt i bilen er det helt riktig som du gjør, å la klimaanlegget være avslått. :)


Det sirkuler godt med høy temperatur når kona er med til hytta hver helg, så det ble ingen sure sokker lukt i løpet av vel 4 1/2 år med Model S. Så jeg er ikke bekymret :-)

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

pekle

145 i snitt nå etter 15k. Men det er nok det laveste jeg kommer, tipper det ender opp på 155-160 i mars (første hele år)

indianrunner70

Har totalt forbruk på 138 Wh/km etter 10K. Litt høyere med vinterdekka (144 Wh/km) i Mars/April. Meget godt fornøyd med disse tallene.

infaff

Etter 8000 kjørte, ligger snittet på rundt 150 w/km. Koste meg i Danmark i sommer, og en verdig fart over lenger tid på motorveiene der gav fortsatt godt under 200 w/km. Godt fornøyd med det!

men.

Opplever imidlertid en helt vanvittig drain, som jeg jobber med å få kartlagt og finne årsaken til. Den kan på det verste tappe seg 10-15% bare over natten, uten at sentry mode, dog mode eller klimaanlegg er aktivert. Bruker tibber, men appen skal slik jeg har forstått det ikke snakke med bilen med mindre jeg trykker inn på power-upen er aktivert.

I går gikk den fra 59% til 38% på 37 kjørte kilometer. Dog mode stod på i en halvtime i samme periode. Temperaturen var 10 grader. Skal begynne å skru av Bluetooth på telefonen konstant når jeg er hjemme, skru av skjermen på bilen når den står parkert og ikke sjekke appen unødvendig. 

Spørst om drain tas med i beregningen w/km, og for mitt vedkommende ser det nok ikke like pent ut da.

Toalmar

Sitat fra: infaff på lørdag 12. oktober 2019, klokken 09:45
Etter 8000 kjørte, ligger snittet på rundt 150 w/km. Koste meg i Danmark i sommer, og en verdig fart over lenger tid på motorveiene der gav fortsatt godt under 200 w/km. Godt fornøyd med det!

men.

Opplever imidlertid en helt vanvittig drain, som jeg jobber med å få kartlagt og finne årsaken til. Den kan på det verste tappe seg 10-15% bare over natten, uten at sentry mode, dog mode eller klimaanlegg er aktivert. Bruker tibber, men appen skal slik jeg har forstått det ikke snakke med bilen med mindre jeg trykker inn på power-upen er aktivert.

I går gikk den fra 59% til 38% på 37 kjørte kilometer. Dog mode stod på i en halvtime i samme periode. Temperaturen var 10 grader. Skal begynne å skru av Bluetooth på telefonen konstant når jeg er hjemme, skru av skjermen på bilen når den står parkert og ikke sjekke appen unødvendig. 

Spørst om drain tas med i beregningen w/km, og for mitt vedkommende ser det nok ikke like pent ut da.
Fjern Tibber først. Tror dessverre det er ditt problem. Er selv en Tibber mann på så mye som mulig, men ikke på lading av TM3 dessverre.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

infaff

Sitat fra: Toalmar på lørdag 12. oktober 2019, klokken 10:05
Fjern Tibber først. Tror dessverre det er ditt problem. Er selv en Tibber mann på så mye som mulig, men ikke på lading av TM3 dessverre.

Kjenner flere som bruker Tibber men som ikke har samme problem. Tibber sier selv at de er kjent med problemet og at de jobber med en løsning, men at det som er tjent med smartladingen skal være større enn vampire drain. For meg som fortsatt har en ladehastighet på 18km/t, blir det imidlertid tap da smartlading sjeldent eller aldri aktiveres. Så da prøver jeg å koble fra powerupen i første omgang, så ser vi om det hjelper.

Toalmar

Sitat fra: infaff på lørdag 12. oktober 2019, klokken 14:32
Kjenner flere som bruker Tibber men som ikke har samme problem. Tibber sier selv at de er kjent med problemet og at de jobber med en løsning, men at det som er tjent med smartladingen skal være større enn vampire drain. For meg som fortsatt har en ladehastighet på 18km/t, blir det imidlertid tap da smartlading sjeldent eller aldri aktiveres. Så da prøver jeg å koble fra powerupen i første omgang, så ser vi om det hjelper.
Jeg liker Tibber og skulle ønske jeg kunne brukt dem på bilen også, men ettersom de ikke klarer å løse problemet lader jeg uten å bruke den modulen. Jeg ser jo vanligvis er strømprisen billigst på natten og har derfor stilt inn at ladingen begynner kl 02:00
Det funker helt greit. Sjekker strømprisen ett par ganger ila dagen og f.eks i går så satte jeg på ladingen kl 23:30 da strømprisen da var helt grei. Startingen gjør jeg rett fra appen selvom jeg har valgt tidsinnstilt fra kl 02:00
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

emurof

Sitat fra: infaff på lørdag 12. oktober 2019, klokken 09:45Opplever imidlertid en helt vanvittig drain, som jeg jobber med å få kartlagt og finne årsaken til. Den kan på det verste tappe seg 10-15% bare over natten, uten at sentry mode, dog mode eller klimaanlegg er aktivert.

Jeg kan også tape opp mot 10% over natten, da med Sentry Mode på. Bruker ikke Tibber.

Det virker som det varierer litt.

C_B_

#68
TeslaBjørn gjennomførte en rekkeviddetest i går etter 38k:

            https://youtu.be/7DxQdin5qUw

7 % tap er vel ekstremt mye. Han tror mye av tapet skjedde over natta iforb. med en softwareoppd.

Se f.eks. på klippet fra 1 time 40 min. og 55 sekunder for å høre vurdering.

Han skulle ta dette opp Tesla og jeg er spent på tilbakemeldingen han får.

Han korrigerte beregningen til 6 % i en ny video, men mye allikevel:

https://youtu.be/QTOaDolXJXU



ryback

Jeg har kjørt 3015km med 179Wh/km. 2284km av disse var tur/retur Berlin med stort sett bare motorvei-hastigheter og 187Wh/km.

handyman72

Jeg fikk et forbruk på langt over 400. Fikk tatt bilde på 410, det var mye høyere før bildet ble tatt::)
Da blir det kort mellom ladestoppene :laugh:

Carl Anton Stenling

400 Wh/km tilsvarer forbruket vår LR har rundt 200 km/t. Et slikt forbruk er høyst unormalt ved vanlig bruk.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Cowboystrekk

Sitat fra: handyman72 på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 22:10
Jeg fikk et forbruk på langt over 400. Fikk tatt bilde på 410, det var mye høyere før bildet ble tatt::)
Da blir det kort mellom ladestoppene :laugh:
Hadde du navi til ladestopp og klima på HI? ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

TøddiVedder

Kjørte nettopp 1,2 mil med snitt 147 wh/km. Vinterdekk.

45316

Du har jo hatt en høy snitthastighet, samt at jeg vil tro det har gått mye energi på starten av turen. Kan se på energikurven, vil tro at toppen er i starten. Det er i hvertfall sånn for min del. Men over 400 er jo veldig mye.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA