Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk model 3

Startet av Softblue, mandag 08. juli 2019, klokken 21:52

« forrige - neste »

nosi1202

Er den reelle forskjellen i rekkevidde på LR awd og P 30 km i praksis, eller er det mer ved normal kjøring?
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

pekle

148Wh/km over 10k siden 11 mars. Ca 60% på sommerdekk. 18" med aero både sommer og vinter. Kjører ikke så mye motorvei...

erikf

Hadde vært kult å høre om noen har fått erfaring med forbruksøkning med takboks, evt med bare takstativet på.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

ok67

Har ikkje sett så nøye på forbruket etter eg satte på takstativet, men har ikkje registrert noko vesentleg auke i forbruket.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Reodor

Sitat fra: erikf på torsdag 01. august 2019, klokken 23:32
Hadde vært kult å høre om noen har fått erfaring med forbruksøkning med takboks, evt med bare takstativet på.

Kjørte igjen fra Bergen mot Voss igår, med takstativ, uten boks.
Forbruket siste 50 km før Voss ble 160 wh/km.
Med Thule Motion 900 takboks hadde jeg 190 wh/km.
Med denne boksen endte jeg opp med å legge inn 220 wh/km i «abetterrouteplanner» når jeg kjørte på motorvei i Sverige og Danmark.

Har LR AWD 19".
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

ironduke

5-10 plussgrader ute. 21 inne. Kupert vestlandsterreng. Regnvåt asfalt. 19'' dekk. Normal kjørestil. Både bilen og ABRP bomma med mange prosent på estimatet før turen starta. Distanse 180 km.  197 Wh/km tur og 184 Wh/km retur. Sjekket dekktrykk som lå på 41 PSI. Har gått opp til 45 PSI nå. Kjørt 50 km. i dag og forbruket ble da 185 Wh/km.
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

TøddiVedder


hemi


GOS

Sitat fra: ironduke på torsdag 19. september 2019, klokken 12:45
5-10 plussgrader ute. 21 inne. Kupert vestlandsterreng. Regnvåt asfalt. 19'' dekk. Normal kjørestil. Både bilen og ABRP bomma med mange prosent på estimatet før turen starta. Distanse 180 km.  197 Wh/km tur og 184 Wh/km retur. Sjekket dekktrykk som lå på 41 PSI. Har gått opp til 45 PSI nå. Kjørt 50 km. i dag og forbruket ble da 185 Wh/km.

Fart, føre, med/motvind og temperatur har vedlig mye å si, og utfra mine langturer så virker det som om Aero-kapslene også betyr en del. Syntes forbruket ditt var vel høyt. Hva var snittfarten?

På turer rundt Sørlandet (Stavanger - Oslo) med snittfarten rundt 80 km/t så har jeg typisk hatt forbruk rundt 145 -155 wh/km både i februar/mars med vitnerdekk og utover våren med sommerdekk, faktisk 300 km Tvedstrand - Stavanger i øsende regn som også endte i dette området. (På strekket nord for Larvik opp mot Oslo hvor det blir mye 110-135 km/t så drar det opp snittet)

Nå i august kjørte jeg Stavanger-Oslo over fjellet (via Suleskar), 18 Aeron Michelin Pilot Sport 4, 45 psi, sol med utetemperatur 21-27 grader, innetemperatur innstilt på 23, snitt forbruk på 121 wh / km over 458 km med en snittfart på 68 km/t :-) Det syntes jeg var utrolig bra.







Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

GOS

#54
Sitat fra: hemi på torsdag 19. september 2019, klokken 13:24
210 i snitt, siste 9789km.

Kan ikke regne med deg Hemi, du brenner jo opp all energien på Rudskogen :-)
Går nok noe en del mer energi når en bruker kruttet en har i Performance og 20" felger

Mye motorveg kjøring rundt Oslo drar mye energi.

Snitt på mine ca 11.100 km er 145 wh/km hvorav 7200 km er på sommerdekka og 3900 på vinterdekka. Jeg er nok ikke den som har det for varmt i bilen, men jeg fryser aldri, så det har nok også litt å si. (Vestlandet har jo 10 grader hele året)

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

RuneW

Sitat fra: GOS på torsdag 19. september 2019, klokken 13:46
Jeg er nok ikke den som har det for varmt i bilen, men jeg fryser aldri, så det har nok også litt å si.

Ikke for varmt? Synes jeg leste over her at du har 23 grader i bilen? Jeg hadde daua med så varm bil  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

RBK

179 siden februar, ca. 11.000 km. inkluderer tur til Tyskland i påsken.
Med S100 fra juni 2017 ligger denne på 207, kjørt ca. 36.000 km.
Merker at 3èrn selvfølgelig "drikker" mindre på småturer  ;)
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

GOS

Sitat fra: RuneW på torsdag 19. september 2019, klokken 14:29
Sitat fra: GOS på torsdag 19. september 2019, klokken 13:46
Jeg er nok ikke den som har det for varmt i bilen, men jeg fryser aldri, så det har nok også litt å si.

Ikke for varmt? Synes jeg leste over her at du har 23 grader i bilen? Jeg hadde daua med så varm bil  :laugh:

Tenkte den kom:-)

Det var ett bevisst test-forsøk på å kjøre økonomisk og aksepterte da høy temperatur i kabinen, så om jeg ikke daua så måtte jeg det minste rett i dusjen når jeg kom til leiligheten i Oslo:-).
(Temperaturen i kabinen var i snitt 23 grader (ref TeslaFi) i løpet av de 458 km, i realiteten ikke stilt inn på 23 grader, varmeanlegget og AC var av og på alt etter som. Masse sol-innstråling og høy utetemperatur ga veldig mye varme til kabinen)

Har normalt ikke varmeanlegget på i løpet av mine 5 km til eller fra jobb med mindre det regner og må holde doggen borte. Setter meg inn i bilen med jakke på, og da blir det for varmt om jeg varmer opp bilen til 20 grader, så derfor står den stort sett av her med Vestlandstemperaturer.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Klykken

Varmeanleggets funksjon er ikke bare å opprettholde temperatur i bilen. Du sirkulerer luften og får ut bl.a. fukt - som det er mye av på vestlandet. Vil du ha sursokk-lukt i bilen er det helt riktig som du gjør, å la klimaanlegget være avslått. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

GOS

Min kjørestil / bruk: Tesla Model 3, snitt forbruk 145 wh/km så langt som inneholder en halv vintersesong, kanskje 155-160 wh/km når en har fått en hel vintersesong versus min veteran S85 RWD gjennom 4 1/2 år som hadde snitt på 203 over 65.000 km. S85RWD bruker 25-30% mer enn Model 3 LR AWD
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA