Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk model 3

Startet av Softblue, mandag 08. juli 2019, klokken 21:52

« forrige - neste »

jlan

Har noen testet forbruket for Model 3 med campingvogn? Jeg vurderer å bytte hvis jeg klarer samme rekkevidde som med min X90D med en liten campingvogn (ca 200 km).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electrix

Kjørte 1500 km i sommer med fullastet LR AWD og stor takboks, mesteparten motorvei 110 og endte opp med snittforbruk 180 Wh/km. Fungerte supert, men kommer nok til å prioritere andre hurtigladingtilbydere noen ganger neste gang pga matutvalg. Med 3 barn så tar do og spisestopp såpass tid at biler blir nesten fulladet uansett. På Nebbenes nord for Oslo var bilen fulladet før vi fikk pizzaen...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

gsm2k

Sitat fra: jlan på fredag 19. juli 2019, klokken 11:00
Har noen testet forbruket for Model 3 med campingvogn? Jeg vurderer å bytte hvis jeg klarer samme rekkevidde som med min X90D med en liten campingvogn (ca 200 km).

Kjørte akkurat 925 km over et lass ned fjelloverganger med en T@B 320. Gikk som en kule. Klarer lett over 200km på vestlandsveier, men antaklig ikke på motorvei. Forbruket stiger enormt over 60. Hadde et snittforbruk på mellom 270 og 330 wh/km
2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

TøddiVedder

Bergen-kristiansand langs kysten. Snittet 160 wh/km. Regn hele turen, og 2 ferger. Kunne kjørt uten å lade, men ladet i lyngdal. Hva skjer med køordning der da?... kaos, men det skal jeg ikke komme inn på her...

Kenneth Frantzen

Bø - Møsvatn med rundt 400 kg båt. Ca 850 høgdemeter i pluss.

Autowinder

#35
Eggedal - Bekkestua, to personer og litt bagasje. 25° ute og 20° på A/C
Edit: 19" Hankook, Snitthastighet 69km/t
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

erikf

Uten aerokapslene ender jeg stort sett på 125 pluss minus litt, med en del passasjerer og bagasje.
Dette er bergen-oslo og tilbake, på to forskjellige fjelloverganger.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

GOS

Sitat fra: erikf på mandag 29. juli 2019, klokken 10:38
Uten aerokapslene ender jeg stort sett på 125 pluss minus litt, med en del passasjerer og bagasje.
Dette er bergen-oslo og tilbake, på to forskjellige fjelloverganger.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Hvilken snitthastighet (på kjørestrekkene) har du når du havner såpass lavt?

Jeg har typisk 10 wh/km høyere på turer Stavanger-Oslo-Stavanger rundt Sørlandet, men da er snittfarten typisk 82 km/t. (Har ikke kjørt ruten med høye temperaturer som nok får ned rullemotstanden på Michelin PS4 dekkene)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

las^se

Haugesund-Lillehammer

500km

165Wh/km

5 personer, stor takboks

3 ladestopp, samtlige så ventet vi ikke på lading, da is, do, mat etc var mer tidkrevende.

Digger denne bilen til langtur!
VW e-up! -14

geear

#39
Sitat fra: GOS på mandag 29. juli 2019, klokken 11:40
Jeg har typisk 10 wh/km høyere på turer Stavanger-Oslo-Stavanger rundt Sørlandet, men da er snittfarten typisk 82 km/t. (Har ikke kjørt ruten med høye temperaturer som nok får ned rullemotstanden på Michelin PS4 dekkene)
Stavanger - Oslo innebærer mye mer motorvei enn Bergen - Oslo. 110 gjennom omtrent hele Vestfold, pluss nå flere strekk med 90, 100 og 110 i Telemark/Aust-agder også.

hemi

meTR oslo københavn en langhelg nå, 218 i forbruk, lå sjelden mer enn +15 over fartsgrensen på GPS så litt overasket, 3 stk med bagsje. Kjørte vesentlig saktere enn vi pleier (fast årlig tur). det er mye 110 og 120 på dette strekket.

Måtte lade 3 ganger, startet med 100% i begge ender. lading i danmark er forøvrig wtf dyrt?!

Vi måtte også ofte lade hele 2! ladestasjoner før tesla sin egen utregning, litt skuffet over forbruk selv om det er performance, dekktrykk 41-46 psi avhengig av temp, fra 20-35c avhengig av tidspunktene på turen.

Autopilot er digg uten tvil, men gjør mye rart. Men ja hadde uten tvil tatt det vs ikke tatt det.

GOS

Sitat fra: gr på mandag 29. juli 2019, klokken 15:53
Sitat fra: GOS på mandag 29. juli 2019, klokken 11:40
Jeg har typisk 10 wh/km høyere på turer Stavanger-Oslo-Stavanger rundt Sørlandet, men da er snittfarten typisk 82 km/t. (Har ikke kjørt ruten med høye temperaturer som nok får ned rullemotstanden på Michelin PS4 dekkene)
Stavanger - Oslo innebærer mye mer motorvei enn Bergen - Oslo. 110 gjennom omtrent hele Vestfold, pluss nå flere strekk med 90, 100 og 110 i Telemark/Aust-agder også.


Vet det, derfor jeg spør om snittet på Bergen-Oslo turen. Jeg kjører på AP med typisk + 10 km/t på fartsgrensen.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

erikf

Sitat fra: GOS på mandag 29. juli 2019, klokken 11:40
Sitat fra: erikf på mandag 29. juli 2019, klokken 10:38
Uten aerokapslene ender jeg stort sett på 125 pluss minus litt, med en del passasjerer og bagasje.
Dette er bergen-oslo og tilbake, på to forskjellige fjelloverganger.
Hvilken snitthastighet (på kjørestrekkene) har du når du havner såpass lavt?
...
Litt under 70 i snitt. Mye AP og kjører ikke økonomisk i det hele tatt.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

GOS

Sitat fra: erikf på mandag 29. juli 2019, klokken 22:08

Litt under 70 i snitt. Mye AP og kjører ikke økonomisk i det hele tatt.

Takk. Lurer på om jeg skal velge over Suleskar neste gang for å sjekke forskjellen, men da blir veien så svingete at jeg neppe klarer å holde fingra fra fatet (dvs høyre foten kommer til å gå konstant opp/ned på store deler av turen....og da blir det ikke lavt forbruk)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

teslamsp

Sitat fra: Jærbuen på tirsdag 09. juli 2019, klokken 21:45
Ligger på ca 132 med 18" Aero og AWD, på svingete vestlandsveier. Kan leve godt med det  :+1:

Jeg ligger også rundt der, stort sett hele tiden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA