Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk model 3

Startet av Softblue, mandag 08. juli 2019, klokken 21:52

« forrige - neste »

Erik_H

137 W/km Oslo - Bergen over Hardangervidda. 470km vanlig kjøring (ikke eco), slapp lading og hadde litt over 60km igjen på bilen (EPA viseren) vel framme. Min erfaring er at forbruket nå om sommeren er lavere enn EPA viseren (som alltid viser 497km fulladet) med mindre man kun kjører type 110-120km/t pluss på motorvei. Litt lavere forbruk tilbake til Oslo, faktisk var det ca 10% mer rekkevidde enn EPA. Regenereringen er enorm og man kan påvirke rekkevidden litt på kjørestil uten å kjøre eco. Veldig fornøyd med rekkevidden.

Kongle.

Hamar-Oslo med fullpakket feriebil og familie på fire gav 165W/km. Skal legges til at det var 25-26 grader idag og AC gikk for fult. Bil: LR AWD, 18''felger uten kapsler på.

Noen som har testet hvor mye kapslene har å bety i praksis?
M3 AWD LR Grå 24.06.19


olavxxx

Sitat fra: RuneW på fredag 12. juli 2019, klokken 09:35
Sitat fra: olavxxx på torsdag 11. juli 2019, klokken 23:07
Sitat fra: RuneW på torsdag 11. juli 2019, klokken 12:20
Sitat fra: N0ya på torsdag 11. juli 2019, klokken 12:05
Vi har nå kjørt gjennom mesteparten av Danmark (Hirtshals - Rødby) med godt lastet TM3P (kjernefamilien+bagasje) og har ingen sjangs i verden til å komme under 200 Wt/km - selv om jeg holder fartsgrensen.

Vi har fartsgrenser og så har vi fartsgrenser...

På en TM3P ligger vel forbruket (iflg ABR) langt over 200 Wh/km i 130 km/t så det er vel kanskje ikke så rart?

De som "skryter av" lavt forbruk og "holder fartsgrensen" kjører nok steder med andre fartsgrenser enn 130..  :D
Snitthastighet 70 km/t på vestlandet med fjell (Bergen>sogn) gav meg 143 i Forbruk på 3P. Da kjørte jeg med grei aks, AC på. Utetemp varierte, på det høyeste 18, for det meste rundt 12-16.

Jepp, han skulle ha holdt 70 km/t gjennom Danmark. Det hadde gjort susen  :laugh:
Ja, men må huske at 70 i snitt på vestlandet betyr mye aks/brems. Noen steder kjører man 50, andre steder 80, noen steder flyter trafikk bedre. Men luftmotstand i fart er største energityv

Bastian

Oslo - Göteborg - Oslo

618,9 km - 97 kWh - 156 Wh/km

Varierte mellom 20 og 26 grader ute, sol/noe overskyet med lite/noe vind.
LR RWD, 18" hjul uten aero-kapsel, A/C på.

GOS


Hei

Noen av dere som har vært på langtur i det siste og har lagt merke til hvilket forbruk du må ligge på for å samsvare med gjenstående km på batterimåleren?

I februar og mars så ville en typical km hos meg trekke 150 wh/km, men på mine siste turer så må jeg ligge på 143-145 wh/km for å holde tritt med batterimåleren. Bilen har hele tiden hatt ca 497 km som fulladet.


Jeg har kjørt den flere ganger fra ca 97-99% og ned til 6-7% (noen ganger i ett strekk) og i starten så indikerte dette at jeg hadde ca 74.5 kwh tilgjengelig for bruk over 0%, mens de siste turene kan tyde på 71.5 kwh. Jeg tror ikke batteriet har tapt seg disse 3 kwh, men kanskje bilen har justert seg slik at den bygger opp en liten "reservetank" alla det jeg hadde på Model S'en. (Med S'en kunne jeg forbruke 3.9 kwh under 0 før den stoppet)

Andre som har noen erfaringer å dele?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ladov

Har kjørt Lillestrøm-Hardangervidda-Bergen-Stavanger-Kristiansand med 4 i bilen, fullt bagasjerom og uten aero-kapsler. Ingen kø men relativt mye trafikk så fart og kjørestil er naturlig behersket. Lå på 137-ish frem til Stavanger og 140Wh/km siste etappen til Kristiansand.

Hatt kun ladet på superlader (3 ganger) og på samtlige har jeg fått varsling om at bilen snart er ferdig ladet mens jeg satt og spiste..


Min første ferie med elbil og det funker over all forventning. Man må justere seg ørlite grann ved at man er 'bundet' til den maten som er i nærheten av superladerne men på den annen side har jeg hatt mange stopp og opphold hvor vi har kunnet sikte oss inn på mat/attraksjoner uten å måtte tenke på lading.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

JacobH

Hirtshals - Berlin med 181 Wh/km. Feriepakket bil m 4 pers. 770 km med stort sett motorveikjøring. I Tyskland var det lange etapper med godt tempo, men også lengre strekk med baustelle og kø som trakk forbruket ned.

Bjorkis

Trondheim - Kristiansand 131 wh/km, feriepakket bil og sommertrafikk. Herlig bil :D

eadie

Sitat fra: JacobH på tirsdag 16. juli 2019, klokken 23:10
I Tyskland var det lange etapper med godt tempo, men også lengre strekk med baustelle og kø som trakk forbruket ned.

Kø trekker ikke forbruket ned. Det trekker forbruket opp.



Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

geear

Det kommer helt an på hva man mener med kø. Å kjøre i kø i 40-50-60-70km/t gjør underverker for forbruket, langtids stillestående kø med mange start og stopp derimot, da står man lang tid med klima og forflytter seg liten distanse.

JacobH

I mitt tilfelle var det ofte kø inn mot vegarbeidsområdet (baustelle) og når man kommer dit er det kjøring i hastigheter mellom 60 og 80. Det lengste strekket var 30km langt, så det trekker ned forbruket ganske godt. Til sammenligning lå forbruket gjennom Danmark på rett i overkant av 200 Wh/km i mye jevnere hastigheter, 130 km/t og litt over😊

Premium19

Vi var 2 personer i bilen + bagasje for 3 uker. Stort sett kjørt på motorveier og Autobahn i DK, D, NL på en Europatur på nesten 6000 km. Ingen sparekjøring og vi lå mye i 130 km/t++. AC på stort sett hele tiden. Bilens snittforbruk imponerer stort, på bare 165 Wh/km. Bilen er en TM3 LR AWD med 19".
2019 TM 3 AWD LR

MadAss

Kjørt ganske akkurat 20 000km med en TM3P. Mesteparten er nok kjørt på motorvei til-fra jobb i Oslo, men er en god del småkjøring også. Snittforbruk siden ny på 187Wh/km basert på noe som kan kalles for "svært varierende kjøring" ;) Var på langtur fra Oslo til Mo i Rana i forrige uke og havnet på 162Wh/km totalt for turen opp. Kjørt uten forbruk i fokus. Kommer fint under 150Wh/km hvis ønskelig nå om sommeren. Høydeforskjell fra-til og hastighet er helt avgjørende. Oslo-Nythun (Leira) 155Wh/km. Nythun-Oslo 132Wh/km. Ca 800 høydemeter forskjell.

Roy_Bergen

Bergen - Nesodden forrige uke over Hardangervidda.
2 personer, hund og litt bagasje i bilen.
LR AWD 18" Aero.
Forbruk: 129

Øvelseskjøring ca halve veien, holdt fartsgrensen/trafikkflyten.
Fra Eidfjord og over vidda kjørte jeg selv. Måtte kjøre forbi en rekke bobiler/campingvogner den strekningen.

Bruke 69 kWh totalt på turen, kunne klart oss fint uten ladestopp.
Vi måtte uansett stoppe pga lufting av hund og mennesker, så ladet et par ganger for å unngå å komme frem med "tomt" batteri.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA