Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spansk i3 uten varmepumpe

Startet av saphran, mandag 08. juli 2019, klokken 14:34

« forrige - neste »

saphran

Har fått tilbud om å kjøpe en Charged i3 importert fra Spania. Den er meget pen - har skinnseter, navigasjon, parkeringsassistent, LEDlys og komfortpakke - men altså ikke varmepumpe....

Noen som har erfaring med slike i3-er, er det noen spesielle ulemper (telemetrien virker f.eks antar jeg...ikke dobbeltsjekket) utenom da eventuelt Litt/mye(?) begrenset kjørelengde på vinterstid?

Klykken

Er mulig å kjøpe denne i Norsk versjon også. Med mindre du får BETYDELIG rabatt ville jeg styrt ekstremt langt unna.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Orbit

Den har vel mest sannsynlig ikke setevarme (opsjon 494), og da heller ikke mulighet for å aktivt varme batteriet (de funksjonene kommer i samme pakke). Det betyr i praksis dobling eller mer av hurtigladetid om vinteren (dersom du ikke parkerer i oppvarmet garasje).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

Og hvordan kjøle batteriet i Spansk varme uten varmepumpe...skeptisk!
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

Batterikjøling er uavhengig av varmepumpe. I skjema under er varmepumpen (13) helt ute av loop i kjølemodus. Det er kun radioator (1), kompressor (3), batterikjøling (7) og kupékjøling (10) som er i sløyfen. Batterikjøling kommer fra samme system som leverer AC til kupé, og det har de nok også i Spania ;)

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

moonbuggy

Sitat fra: Orbit på mandag 08. juli 2019, klokken 15:06
Den har vel mest sannsynlig ikke setevarme (opsjon 494), og da heller ikke mulighet for å aktivt varme batteriet (de funksjonene kommer i samme pakke). Det betyr i praksis dobling eller mer av hurtigladetid om vinteren (dersom du ikke parkerer i oppvarmet garasje).
Varmepumpe er litt et salgsargument etter min mening. Sparer endel strøm om kjører litt lengre turer +- 0 grader, men virkningsgraden faller raskt ved lavere temperatur og varmepumpe kobles helt ut ved -10 (bruker mer energi enn den avgir). Varmeelementet på 5kw starter alltid, varmepumpe eller ikke, om kupeen trenger varme. Det kobles gradvis ut ved ønsket temperatur.
Pluggin varme av batteri er viktig, så varme i sete som er koblet mot varmeelemet i batteriet koblet til 220V er etter min mening viktigere enn varmepumpe.
Men, en spansk versjon har sannsynligvis hverken varmepumpe eller element i batteriet...

saphran

Takker for mange svar :-)  Bilen har varme i setene, men betyr det da at den har varme til batteriet (?).

Orbit

Ja, dersom den har opsjon 494 (S494A) har den både sete- og batterivarme. Dersom du har chassisnummer kan du sjekke eksakt utstyr her: http://bimmer.work/

Sjekk samtidig også om den har 4U6/4U7 (AC/DC hurtiglading).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Egil Fonn

Har selv to i3. Den ene er rex modell som ikke har varmepumpe.
Opplever at varme pumpe ikke har så veldig mye å si for rekkevidde. Og som nevnt tidligere i tråden. Er det kaldere enn -10 deaktiveres varmepumpen.
Her er min test fra i vinter.
Test: 94ah rex uten varmepumpe mot 94ah med varmepumpe.
Strekning 60km snitt fart 64km/t ute temp -2- -4c. Inne temp 19c. Begge biler forvarmet og ladet til 100%
Forbruk 94ah Rex uten varmepumpe. Batteri 69,5% Forbruk 16,9 kw/100km
Forbruk 94ah med varmepumpe. Batteri 71% Forbruk 15,7kw/100km
Konklusjon: 7,6% høyere forbruk på rex. Kalkulert total rekkevidde rex 175km  94ah med varmepumpe 188km.
Under disse forhold ville varmepumpe gi 13km økt rekkevidde.
Usikkerhets momenter. 94ah Rex er 120kg tyngre. Rex har 155/70 R19 Contiviking Contact 6 dekk med rulle motstand C. 94ah med varmepumpe har 155/70 R19 Nokian r2 dekk med rulle motstand A. Usikker på hva forskjell i rulle motstand A/C  utgjør i merforbruk.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA