Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterihelse og gode ladevaner for hverdag og ferie

Startet av Linka, mandag 08. juli 2019, klokken 10:23

« forrige - neste »

Linka

Fikk omsider summet meg til å se over brukermanuelen for TM3 en gang til. På side 143 kom jeg over:

SitatFORSIKTIG: Tesla anbefaler på det
sterkeste å la Model 3 være tilkoblet når
den ikke er i bruk. Da holdes batteriet på
optimalt ladenivå.

Tror jeg tolker det som at jeg har ikke-optimale ladevaner i dag, og disse har jeg lest/fått anbefalt et eller annet sted vil jeg tro. Nå lader jeg en gang i uken til 80% om ikke det er noe spesielt. Bruker maks 5-10% til dagen. Har Zaptec Pro ladestasjon tilgjengelig på fast plass.

1. Hva er "Optimalt ladenivå" om man bruker 5-10% hver dag. Ferietid: 0% til kjøring over flere uker?

2. Daglig lading trumfer ukentlig lading?

Hverdagsbruk: Antar at det betyr at selv med lite kjøring bør jeg plugge den i og lade hver dag, fremfor en gang i uken +/-? Hvilken % bør jeg da lade den opp til? Ser alt fra 40-90%...

Ferielading: Bilen forblir ubrukt over mange uker. Har mulighet for å ha bilen plugget i, men har alternativt mulighet for at noen kobler den til underveis i ferien. Ref. brukermanualen så tolker jeg det også som at jeg bør la den være tilkoblet hele tiden? Hva er "Optimalt ladenivå" i et slik tilfelle?

sjokomelk

ABC - Always be charging

Kort fortalt: Sett alltid inn ladekabelen når du parkerer hjemme og la bilen ta seg av resten.

Jeg har valgt å sette bilen min til maks 80% i hverdagen. Da har jeg alltid en god buffer hvis jeg skulle trenge å kjøre i jobbsammenheng.
Når jeg har vært på lengre ferie har jeg satt bilen til maks 60% med ladekabelen koblet til og ikke tenkt mere over det.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

pers1

På Model 3 anbefaler Tesla 90% da Model 3 har andre batterier, 2170. S & X har mindre 1865

https://youtu.be/G5t1YOHQhlc
2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

stefse

Problemet med dette er at TeslaKim ikke egentlig vet hva som er 100%, eller 0% for den saks skyld.
Det refereres til batteryuniversity's grafer i den videoen, men da i % av SOC.  100% i deres chart, er mye sannsynlig den reelle 100%, altså cellespenning på 4,25'ish Volt.
Det er kun ved å lese ut spening på cellenivå man kan danne seg et bilde av hvor mye batteriet egentlig degraderes på grunn av høy SOC.


Jeg selger GPS sporingsutstyr med innebygget nødbatteri, og før ble disse ladet til kvasi 100% på 4,1 Volt. Med siste generasjon batteri, er dette endret til 4,25-4,29Volt(!) og med det ble batterikapasiteten økt 40-50%. Det skal bli interessant å se hvordan dette ser ut etter noen år, men jeg har mistanke om at dette kan gå helt fint med ny generasjon lithiumceller.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA