Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Advarer mot bilteknologien

Startet av Amatøren, søndag 07. juli 2019, klokken 15:12

« forrige - neste »

Amatøren

Sitat fra: DinsideAdvarer mot bilteknologien

- Dette er den nye livsfaren i trafikken

I moderne biler må det meste fra radio til varme og navigasjon styres fra en stor berøringsskjerm. - Livsfarlig, advarer svensk bilekspert.


FARLIGERE ENN TELEFON: - Skjermene blir større og stadig flere funksjoner må styres fra menyer, under-menyer og under-under-menyer. Å bruke berøringsskjermene i moderne biler er like farlig – trolig enda farligere – enn å snakke i mobiltelefonen, mener en av Europas fremste bileksperter.

Av: Rune Korsvoll

Har sagt det selv at for mye skjermbruk kontra fysiske brytere stjeler for mye oppmerksomhet fra trafikken.


  • Jeg ser fordelen med tanke på kostnader på brytere kontra en virtuell knapp på en skjerm.
  • Jeg ser fordelen med tanke på å implementere nye funksjoner.
  • Jeg ser fordelen med tanke på hvor enkelt det er å tilpasse bilen ut fra de forskjellige utstyrsnivåene.


Derimot:

  • Jeg vil ha fysiske brytere til de mest vanlige basisfunksjonene slik som i e-Golf (mangler varmetrådene til frontrute på fysisk knapp).
  • Jeg vil ikke at trafikksikkerhet går på bekostning av fancy duppeditt gimmick.
  • Jeg vil ha skjermene integrert i dashbordet. Ikke stående utenpå så det ser ut som om de var glemt i designfasen og klistret på etterpå, slik som Tesla model 3 og slik det ser ut til at ID.3 får.

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Svein_H

En slik artikkel har jeg ventet lenge på, og er egentlig mest overrasket over at den ikke har kommet tidligere. Vet ikke helt om jeg syns denne tråden hører hjemme her i "Humor og kanari"-rommet, da det er et ganske alvorlig tema. Artikkelen setter også fokus på flere punkter som man vanskelig kan argumentere seg bort fra bare ved hjelp av synsing og personlige preferanser.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Amatøren

Sitat fra: Svein_H på mandag 08. juli 2019, klokken 16:27Vet ikke helt om jeg syns denne tråden hører hjemme her i "Humor og kanari"-rommet, da det er et ganske alvorlig tema.

Er enig, men ettersom det ikke gjelder bare elbiler så droppet jeg "Elbiler i media".

Kanskje Admin kan vurdere og flytte den dit den passer best.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

storeulv

En klassiker i denne sammenhengen er jo den berømmelige "velkomstmeldingen" man får på eGolfen...den gir INGEN merverdi (kun til info) men man MÅ trykke den vekk med "OK"-knapp på skjermen. Av en eller annen grunn er "OK"-knappen på rattet ikke mulig å koble til funksjoner på skjermen.

Så da ligger meldingen der over navigasjon og annen info inntil du trykker den vekk. Genialt...(nei)
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Amatøren

Hvilken velkomstmelding?

Har både 2018 og 2019 modell av e-Golf. VW logo når jeg slår på bilen, men så går den rett til det som jeg var inne på sist, radio, telefon......
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Burger

Kanskje han mente Leaf? Trodde et lite øyeblikk det var flere bilmerker som slet med samme idiotien :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

storeulv

Det kommer en melding opp i hovedkjermen på min VW eGolf (2017 FL eller hva den nå kalles) som MÅ trykkes vekk på skjermen.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Oddaa

Sitat fra: storeulv på fredag 09. august 2019, klokken 10:21
Det kommer en melding opp i hovedkjermen på min VW eGolf (2017 FL eller hva den nå kalles) som MÅ trykkes vekk på skjermen.
Ingen melding på 2017 pre FL heldigvis. Men vi har en RAV-4 der det må trykkes hver eneste gang. Det samme med en CR-V vi hadde tidligere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

storeulv

VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA