Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

long range vs standard range

Startet av Petter Skaar, lørdag 06. juli 2019, klokken 18:53

« forrige - neste »

Petter Skaar

tenker å kjøpe en model x fra tesla sine sider, men stusser på rekkevidden. Jeg vet at jeg sikkert aldri vil få bruk for 505 km kjørelengde da bilen blir brukt for det meste lokalt innenfor byen, men samtidig er det noe som sier at jeg ikke burde kjøpe den "billige" versjonen med kort rekkevidde.

noen som kan hjelpe meg i valget? evt fortelle meg at det er like greit å kjøpe en standard om man ikke har bruk for rekkevidden. klarer ikke overbevise meg selv om at standard range er "bra nok"

Råde

Du ville sikkert ha glede av å lese denne tråden. Mange betraktninger rundt din problemstilling. Morsom er den også

https://elbilforum.no/index.php?topic=38986.0
e-Golf | X75D

Espen Hugaas Andersen

#2
SR har nå omkring 10% bedre rekkevidde enn tidligere 75D, så det hjelper jo litt, og ladehastigheten på SR/75D ble også forbedret betydlig for ikke lenge siden. Nå lader de vel med 120 kW i stedet for 95 kW. Nå gjør SR også 0-100 km/t på 4,8 sekunder, i stedet for 5,0 sekunder som min 2017 100D - det bør ikke skuffe. (Det var 6,2 sekunder for 75D, når jeg valgte 100D.)

Om jeg skulle kjøpt bil i dag hadde jeg vært litt i tvil på om jeg skulle gå for LR. I mitt syn bør man kjøre ganske mye langt for at det vil være verdt det. Om man f.eks elsker å kjøre rundt i Europa eller kjører mye med campingvogn/båthenger så tror jeg LR vil være verdt det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Stig-Arne

Har eid 75 D i ett år nå, som jo er dagens SR utgave.
Angrer overhodet ikke. Selvsagt er det tilfeller jeg skulle ønsket å ha mere rekkevidde. Men til daværende prisforskjell på 160 000 var det overhodet ikke verdt det. Om man klarer seg i hovedsaklig bruk av bilen, men samtidig kan stikke innom en lader på turene som er lange og som er færrest av i løpet av året, så er SR rette bilen mener når jeg

Øyvind.h

Bare vær klar over at 505km ikke er rekkevidden i praksis.
Som illustrasjon går min X90d ca 20-21 mil med tilhenger med litt last når jeg skal til hytta.
I andre enden har jeg kjørt den ca 42-43 mil, men det var best case forhold.
En X SR har mellom 20 og 40 mil rekkevidde avhengig av bruk. På vinter ville jeg regnet ca 25 mil på langtur om det er litt motorvei. Holder det for deg så kjør på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 06. juli 2019, klokken 20:14Bare vær klar over at 505km ikke er rekkevidden i praksis.
Som illustrasjon går min X90d ca 20-21 mil med tilhenger med litt last når jeg skal til hytta.
I andre enden har jeg kjørt den ca 42-43 mil, men det var best case forhold.
En X SR har mellom 20 og 40 mil rekkevidde avhengig av bruk. På vinter ville jeg regnet ca 25 mil på langtur om det er litt motorvei. Holder det for deg så kjør på.
Tror du er litt pessimistisk. 90D har noe sånt som 82 kWh tilgjengelig. SR har noe sånt som 72 kWh. Men SR vil ha noe sånt som 5% lavere forbruk pga lavere vekt, og 10% lavere forbruk pga mer effektiv frontmotor. Så effektivt sett har SR 83 kWh, mot 90D med 82 kWh.

Dette blir så klart en forenkling, men det ville ikke overraske meg om forskjellen på 90D og SR i praksis er ubetydelig i de fleste scenarier. SR vil også lade betydelig raskere, målt i km/t.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Samtidig er jo og prisforskjellen mindre enn den var, så IMO verdt det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

spirrevipp

Når jeg kjøpte min X75D så var prisforskjellen til X100D 160k - nå er den under 80k. For meg ville den ekstra rekkevidden + raskere lading vært verdt det slik prisen er nå, men jeg har noen langturer i løpet av året.

Hvis man er sikker på at det ikke blir langturer så trenger man ikke LR. Hvis rentebetingelser ellers er like og man ikke tøyer strikker ved å kjøpe LR så er det ikke gitt at reellt verditap i kroner blir noe særlig større enn SR. Tenker da at rekkevidde er minst like viktig noen år fram i tid, og at det vil være langt flere X75/SR på markedet enn X100/LR.

2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 06. juli 2019, klokken 20:14
Bare vær klar over at 505km ikke er rekkevidden i praksis.
Som illustrasjon går min X90d ca 20-21 mil med tilhenger med litt last når jeg skal til hytta.

Hva er "litt last"? Jeg kjørte med Tysse 320x180x50cm 2600kg boggihenger med totalvekt på ca. 1 tonn Fredrikstad-Dokka i går og endte på en rekkevidde på ca. 27 mil. Med X75D. Og da var det også 117 høydemeter opp og jeg hadde en del materialer lastet oppå karmene. Snitthastigheten endte på 70km/t.

20-21 mil, da måtte jeg nok enten lagt på momsen på fartsgrensene eller kjørt noe med veldig høy luftmotstand (som f.eks en båt).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TeslaK

Sitat fra: spirrevipp på lørdag 06. juli 2019, klokken 20:50
Når jeg kjøpte min X75D så var prisforskjellen til X100D 160k - nå er den under 80k. For meg ville den ekstra rekkevidden + raskere lading vært verdt det slik prisen er nå, men jeg har noen langturer i løpet av året.

Hvis man er sikker på at det ikke blir langturer så trenger man ikke LR. Hvis rentebetingelser ellers er like og man ikke tøyer strikker ved å kjøpe LR så er det ikke gitt at reellt verditap i kroner blir noe særlig større enn SR. Tenker da at rekkevidde er minst like viktig noen år fram i tid, og at det vil være langt flere X75/SR på markedet enn X100/LR.

SR skal vel støtte 200 kW lading, så for de som er mye på langturer har jo det en del å si.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

spirrevipp

Sitat fra: TeslaK på lørdag 06. juli 2019, klokken 21:19
SR skal vel støtte 200 kW lading, så for de som er mye på langturer har jo det en del å si.

Det kan det jo få etterhvert, men før ladenettverket der man ferdes er oppdatert så hjelper det jo lite.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: spirrevipp på lørdag 06. juli 2019, klokken 21:40Det kan det jo få etterhvert, men før ladenettverket der man ferdes er oppdatert så hjelper det jo lite.
75D/SR lader vel med nærmere 120 kW i dag, og det kan kanskje økes til 145 kW på Supercharger V2.

Når SR og LR lader med like mange kW, så lader SR raskere i km/t, ettersom den er lettere og har noe lavere forbruk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

spirrevipp

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 06. juli 2019, klokken 21:43
75D/SR lader vel med nærmere 120 kW i dag, og det kan kanskje økes til 145 kW på Supercharger V2.

Når SR og LR lader med like mange kW, så lader SR raskere i km/t, ettersom den er lettere og har noe lavere forbruk.

Så langt har jeg fått max 110 kW på min X75D. Kan jo håpe at det økes videre men det må jo skje før det har verdi for meg. At det lades raskere ved lik kW er for meg en kuriositet med lite praktisk verdi, men bytter gjerne min X75D mot en ellers sammenlignbar X100D hvis noen vil "oppgradere".  ;D

Min erfaring er at man på langtur med X75D nedover i Danmark/Tyskland ender opp med litt for mange ladestopp, og at ladestoppene typisk blir litt lengre enn man ønsker. Man får heller ikke utnyttet en litt lengre stopp skikkelig fordi batteriet nærmer seg fullt og lader sakte før man er ferdig med å spise. I tillegg ville lengre rekkevidde gitt mer fleksibilitet til å hoppe over de ladestasjonene som har begredelige fasiliteter, mens man med X75D er tvunget til å stoppe.

Selv om det nå sikkert virker som jeg er veldig negativ til X75D så er jeg fremdeles fornøyd med mitt valg. Med et relativt lite antall langturer så smaker fremdeles X75D bedre enn 160k + 10k(ish) ekstra per år i økte renteutgifter. Men når jeg først er på langtur så hadde det smakt godt med mer rekkevidde.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. juli 2019, klokken 21:16
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 06. juli 2019, klokken 20:14
Bare vær klar over at 505km ikke er rekkevidden i praksis.
Som illustrasjon går min X90d ca 20-21 mil med tilhenger med litt last når jeg skal til hytta.

Hva er "litt last"? Jeg kjørte med Tysse 320x180x50cm 2600kg boggihenger med totalvekt på ca. 1 tonn Fredrikstad-Dokka i går og endte på en rekkevidde på ca. 27 mil. Med X75D. Og da var det også 117 høydemeter opp og jeg hadde en del materialer lastet oppå karmene. Snitthastigheten endte på 70km/t.

20-21 mil, da måtte jeg nok enten lagt på momsen på fartsgrensene eller kjørt noe med veldig høy luftmotstand (som f.eks en båt).
700kg leca på pall, 300kg skigard, 200kg div materialer, en fryser, 100kg mørtel. Stort sett motorvei fra Oslo til Kolomoen. Ligger i ca 95.
Opp ca 700 meter fra hjemmeadresse til hytta på 800m.

21 mil rekkevidde på sommeren med den typen tur. På vinteren er nok rekkevidden under 20 mil på lik tur.

Snart blir det 4 felt helt til moelv og deretter senere helt til Hafjell.

Kan alltids kjøre rv3 eller holde meg under 80 om rekkevidde var viktig, men gidder ikke.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Petter Skaar på lørdag 06. juli 2019, klokken 18:53
noen som kan hjelpe meg i valget? evt fortelle meg at det er like greit å kjøpe en standard om man ikke har bruk for rekkevidden. klarer ikke overbevise meg selv om at standard range er "bra nok"

Hvis du ikke kjører opp mot rekkevidden på SR ofte (daglig/ukentlig), fremstår det som en dårlig investering.
Det samme gjelder hvis du ikke bruker bilen til langturer (ferier) eller trekker tungt.

Prøv deg frem på abetterrouteplanner.com og se hva forskjellen betyr for deg i praksis.

Pengene du legger i LR får du heller ikke tilbake når du skal selge bilen...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA