Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Orginal Leaf kabel ombygging

Startet av teralv, lørdag 06. juli 2019, klokken 12:08

« forrige - neste »

teralv

Har sett at det finnes orginale ladere som er bygget om fra 10 til 16 amp.
F.eks denne som jeg har kjøpt i dag.  https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=150912178

Bare lurte på hvordan man kan bygge om slike, for jeg har en orginal som jeg har brukt maks 5 ganger, den er 10 amp. Kunne heller tenkt meg en 16 amp versjon av denne.

Er det mulig, og finnes det en oppskrift?

Ser i annonsen at det skal kunne gå å modifisere amperen på den, noen som kjenner til dette? Han skriver det er innviklet, og ikke fått noe svar på dette.

Noen som vet??
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

TorC

Det er fullt mulig, men dyrt og krevende. Skal man gjøre det høvelig lovlig kommer elektrikerregningen på mer enn det koster å kjøpe en brukt original 16 A.

Dette var aktuelt den gangen det ikke fantes billige ladekladder på markedet.  Man gjorde et kupp hvis man fikk tak i en brukt en for under 4000,-. Nå får man kjøpt nye for under samme prisen.

Kjøp deg heller en brukt justerbar. De får man for alt fra 1500,- og oppover.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

teralv

Takk for svar. Fikk den jeg linket til for 1000,-  godt kjøp?

Jeg skal svare mer når jeg kommer hjem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

teralv

Har hatt ymse ladere.
To fra ChargeAmp, den første med oransje ledning. Virket ok til jeg tok den med gressklipper. Etter det virka den en stund for så å kun gå i feilmodus.

Så fikk jeg en ChargeAmp Ray etter MYE spetakkel, to av disse ble levert inn pga gikk fra 16 til 6 amp lading pga temp sensor overfølsom. Den tredje på garanti solgte jeg i dag ubrukt. Aldri mer Charge Amps.

Kjøpte og en Siemens mener eg det var, med interval 6-16 som jeg var så dum å selge. Den hadde kladd og var veldig bra, men finner ingen til salgs over 13 amp.

Ser det er kommet noen sorte med interval, som selges billig. Men usikker på kvalitet på disse merkene, så våger ikke.

Ble til at jeg gikk for denne billige orginale som man da kan justere styrke med fra 6-16 apm via en binders.
Får håpe det blir bra.

Har en Salto hjemmeladet som i all hovedsak tar all ladingen vi har behov for.
Samt en orginal, på 10 amp, men forstår det er lite man selv kan gjøre for å bygge den om. Den bruker jeg så og si aldri pga bare 10 amp.


Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

Tormod Beck

Denne leaf laderen kan vell stilles opp 20 A med binders.
Antall oransje blik forteller hvor mye den lader!

teralv

Den er god. Noen som vet om noen Youtube video som viser programmering av en slik?
Forsøkt å lete, men fant ikke noe.

------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

Tormod Beck

Har hatt 2 slike i 5 år, men det er kun 1 som fungerer på Rav'n. Det er den Leaf laderen som er nyere enn 2013,

Sjalabais

Liten distraksjon, men er det en god tråd her inne som lister opp alternative kilder for ladere? Ser at Nissan tar over 7000 kr for en OEM kabel. Vår fungerer og er alt vi trenger, men den dagen den ikke gjør det...vil jeg helst være forberedt. :)
2012 Leaf Tekna

TorC

Hvorfor trenger du en liste over kilder for ladekabler? Det er jo bare å gå på Finn eller søke på nett generelt. Det er jo tusenvis av bedrifter som selger kabler. Alle som har J1772 støpsel skal funke på gammel-leafen.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Sjalabais

Jau, men folk her inne har kanskje peiling på materien og kan skille søppelet fra kvalitetsproduktene?
2012 Leaf Tekna

Trekkoppbil

#10
Her er en framgangsmåte for å programmere antall Ampere: http://evseupgrade.com/evse-programming-g2.pdf
Du kortslutter signalpinnene, og i mens nøkler du inn antall A med pistolen.
Antallet blink i lampene forteller hvor mange A den er innstillt på.
Den tjukke kladden fra 2011 og 2012 husker antallet Ampere som den er programmert for, inntill strømmen er brutt, og deretter går den tilbake til default-verdi som typisk er 16A.

Man må vel sende evse til California for å få den oppgradert:
http://evseupgrade.com

teralv

------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

Lynet

Har en 16A ladekabel til salgs, bare å sende PM. Det er en original Mitsubishi.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA