Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-Tron flerfase på IT?

Startet av KjellG, fredag 05. juli 2019, klokken 23:18

« forrige - neste »

mortdal

E-tron lader med 3-fas på Easee kan jeg bekrefte, men man får kun 7,4 kW. Da er imidlertid lasten litt bedre fordelt enn 1-fas, så er en marginal fordel med 3-fas.

geiro

Hvilken sikringsstørrelse har du da? jeg har 20A på trefas til Ease, usikker på hva jeg da kan forvente?

mortdal

Jeg har 32A, og lastbalanserer med tibber pulse mot hovedsikringen på 40A, slik at den aldri ryker. Funker veldig bra.

3-fas gir bare marginalt bedre hastighet enn 1-fas på e-tron, så forvent ca 4,8 kW tenker jeg på 20A sikring. Så skal man vel egentlig kun trekke maks 80% av sikringskapasiteten jevnt over tid har jeg hørt...

KjellG

Fordelen med V-kobling på IT er at med 32A lading over én linjespenning, får bilen 7,4kW mens den blokkerer for 12,7kW. Med V-kobling får bilen fortsatt 7,4kW, men blokkerer ingenting. 5 kW er tilgjengelig for huset mens bilen lades. Dette er gunstig for dem med litt små hovedsikringer.

elsykkel

Hva ble konklusjonen på IT-nett 3-fase & etron?
Å oppgradere nabolagstrafo til 400V er akkurat utenfor lommeboken...
Hvis jeg satser mot tibber+pulse - får jeg "maks guffe", dvs <7.4KW på 3-fase 16A eller gå 1fas 32A?

Erik Ola Ulvestad

#20
Eg forstår det slik av kommentarane ovanfor at det er "go for launch" med 230V IT 3-fas for eTron. Ved å kople 3-fas 230V IT nett til eTron så vil bilen belaste mellom 2 og 2 fasar. Den 3dje fasen må derfor bli felles for begge desse ladetrinna. Du vil då få omtrent same total effekt som i "enfasekobling" med 32A, men men mindre topp strøm.  Saken med enfasesystem er jo at faseleiarane er delt med dei 2 andre "enfasesystema" i eit 3fas anlegg. Dei er derfor avhengige av kvarandre. Det kjem sjølvsagt an på kor store kursar du har, i eit fellesgarasjeanlegg har ein kanskje 125-250 A tilgjengelig og problemet blir mindre, men i privatbolig vil 32A last i eit enfasesystem også "beslaglegge" det same i dei to andre. Er ikkje kursen då større enn dette, ja så er det ingen overskuddskapasitet. Vel, ikkje 100%,(pga fasevinkel mellom fasane) men i prinsippet nær nok.
Ved å dele lasta på 2 enfasesystem går strømmen ned, og det blir ein  disponibel rest i det 3dje enfasesystemet.
Eg tenker å bruke det slik for 1 stk eTron og 1 stk Leaf for samtidig lading. Ved å gå "all in" med max størrelse på enfasekobling til eTron ville eg ikkje kunne lade ein bil til samtidig på same 3fas anlegg med 230V IT (joda, ved å dele på dei 32A får ein lada samtidig, men med mindre samla effekt...). (eTron er planlagt levert i april, så eg kan desverre ikkje vise til praktisk erfaring før det)

Eg har nok ikkje tenkt å bruke Easee+TibberPulse, men er det nokon som veit om Easee støttar slik "2+1" system for dynamisk lastdeling for 2 bilar?

Nei, huff, her vart det skrivekløe og mange rare begrep, ikkje heilt etter bransjestandard, men eit forsøk på "folkeleg" forklaring.



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

janbanan

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 22. november 2019, klokken 19:27
Eg forstår det slik av kommentarane ovanfor at det er "go for launch" med 230V IT 3-fas for eTron. Ved å kople 3-fas 230V IT nett til eTron så vil bilen belaste mellom 2 og 2 fasar. Den 3dje fasen må derfor bli felles for begge desse ladetrinna. Du vil då få omtrent same total effekt som i "enfasekobling" med 32A, men men mindre topp strøm.  Saken med enfasesystem er jo at faseleiarane er delt med dei 2 andre "enfasesystema" i eit 3fas anlegg. Dei er derfor avhengige av kvarandre. Det kjem sjølvsagt an på kor store kursar du har, i eit fellesgarasjeanlegg har ein kanskje 125-250 A tilgjengelig og problemet blir mindre, men i privatbolig vil 32A last i eit enfasesystem også "beslaglegge" det same i dei to andre. Er ikkje kursen då større enn dette, ja så er det ingen overskuddskapasitet. Vel, ikkje 100%,(pga fasevinkel mellom fasane) men i prinsippet nær nok.
Ved å dele lasta på 2 enfasesystem går strømmen ned, og det blir ein  disponibel rest i det 3dje enfasesystemet.
Eg tenker å bruke det slik for 1 stk eTron og 1 stk Leaf for samtidig lading. Ved å gå "all in" med max størrelse på enfasekobling til eTron ville eg ikkje kunne lade ein bil til samtidig på same 3fas anlegg med 230V IT (joda, ved å dele på dei 32A får ein lada samtidig, men med mindre samla effekt...). (eTron er planlagt levert i april, så eg kan desverre ikkje vise til praktisk erfaring før det)

Eg har nok ikkje tenkt å bruke Easee+TibberPulse, men er det nokon som veit om Easee støttar slik "2+1" system for dynamisk lastdeling for 2 bilar?

Nei, huff, her vart det skrivekløe og mange rare begrep, ikkje heilt etter bransjestandard, men eit forsøk på "folkeleg" forklaring.



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Jeg følger deg ikke helt på all teorien (mangler kunnskap), men du kan lese litt om hvordan easee lastdeler med flere ladebokser, ett sende en forespørsel til produsenten i Stavanger.
https://easee.no/manualer/Brukerguide_v2.07_NO_D.pdf

/Jan
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

hybrid88

Kan etron lade på Tesla wall connector som er satt opp med 3-fase 230V med 32A sikring? Må det gjøres noen endring på boksen? Hvilken effekt vil man få?
Etron 55
E-golf
911 GT3

tromsø

Sitat fra: hybrid88 på fredag 21. februar 2020, klokken 13:09
Kan etron lade på Tesla wall connector som er satt opp med 3-fase 230V med 32A sikring? Må det gjøres noen endring på boksen? Hvilken effekt vil man få?

Har lest i andre tråder at det skal gå bra men man må endre på noen brytere i boksen. Men søk selv i forumet så finner du info.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

daktari

Sitat fra: hybrid88 på fredag 21. februar 2020, klokken 13:09
Kan etron lade på Tesla wall connector som er satt opp med 3-fase 230V med 32A sikring? Må det gjøres noen endring på boksen? Hvilken effekt vil man få?
NEI
Prøvde, medførte konflikt med elektriker. Men 1-fas 230 IT går bra hvis dipswitch står i legacy mode.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

Sier elektriker nei til Åpen delta?
Hva sier Audi om saken?

Leser jo at noen får over 1-fas verdier med å bruke alle 3....men de sier ikke hvilken kobling de har av 230v utstyret sitt
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Sitat fra: Radial på fredag 21. februar 2020, klokken 22:32
Sier elektriker nei til Åpen delta?
Hva sier Audi om saken?

Leser jo at noen får over 1-fas verdier med å bruke alle 3....men de sier ikke hvilken kobling de har av 230v utstyret sitt
Nei, det ble konflikt om betaling, de byttet kabel og koblet til 3-fas, men det funket jo ikke så måtte koble tilbake. Og ville ha 6000,- for jobben uten at jeg fikk noe nytt bortsett fra en ubrukelig kabel. Tips: ha skriftlig kontrakt og satt pris og betingelser, inkl. Mva før start jobb.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

terjem

Heisan. jeg ser mange har god greie på ting her, så jeg håper på litt hjelp. Jeg har fått elektriker til å montere en Easee lader i garasjen (3 fas, 25 ampere 220 volt) til etronen. Men jeg får ikke mer effekt enn 4,5 kw. Det synes jeg var smått. Jeg har ringt Audi i håp om klare svar, men det er ikke så mye hjelp å få. Har noen tips om hva jeg el elektriker bør gjøre? Og gjerne hva jeg kan forvente av effekt? Jeg har forøvrig tibber, og skal montere opp en tibber pulse om ikke så lang tid. Håper på svar.
t

Hårek

Kanskje elektriker har satt ladeboksen til max 20A. Det er flere som mener det er korrekt å sette grense på 80% av sikring. Se tidligere i tråden.
1-fas 230V 20A gir teoretisk 4,6 kW, i praksis noe mindre. Og 3-fas IT gir ikke så mye mer.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

daktari

Sitat fra: terjem på onsdag 04. mars 2020, klokken 14:09
Heisan. jeg ser mange har god greie på ting her, så jeg håper på litt hjelp. Jeg har fått elektriker til å montere en Easee lader i garasjen (3 fas, 25 ampere 220 volt) til etronen. Men jeg får ikke mer effekt enn 4,5 kw. Det synes jeg var smått. Jeg har ringt Audi i håp om klare svar, men det er ikke så mye hjelp å få. Har noen tips om hva jeg el elektriker bør gjøre? Og gjerne hva jeg kan forvente av effekt? Jeg har forøvrig tibber, og skal montere opp en tibber pulse om ikke så lang tid. Håper på svar.
t
Som Hårek skriver.
Så kan du også koble telefonen din til Easee og gjøre et "oppsett" som beskrevet i installasjonsmanualen. Der ser du om Easee er stilt inn på rett strømstyrke og 1- eller 3-fas. For min del, på hytta og hjemme skiller bare 0,4 kW i ladeeffekt på 1- og 3-fas på IT 32A. 7 kW på 3-fas og 6,5 kW hjemme på 1-fas.
Det er verdt å merke seg at e-tron trekker litt mindre strøm enn maks.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA