Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-Tron flerfase på IT?

Startet av KjellG, fredag 05. juli 2019, klokken 23:18

« forrige - neste »

KjellG

Tesla S og eGolf kan lades med to linjespenninger i åpen delta på IT.
Strømmene i linjelederne blir ved full tapping: 16, 16 og 28A => 7,4 kW
Med kraftigere lader, kunne en få 18, 18, 32A => 8,3 kW

Å lade med to linjespenninger i stedet for én, får en en stor fordel ved lading fra hus med små (40A) hovedsikringer. Ladingen blokkerer ikke for en masse effekt som en ikke får tak i når en lader med kun én linjespenning.

Audi har nektet for at eTron kan lades som eGolf. Rykter sier at eTron kan lade i åpen delta, 7,4kW og 8,3 kW, gitt egnet ladeuttak.

Noen som kan bekrefte dette?

Enda bedre om eTron kan lade fullt symmetrisk med 3 linjespenninger=> 11kW på 3*32A på samme måte som model 3.


mortdal

Jeg har koblet opp Easee sin ladeboks på 230V 3-fas IT nett. Jeg får 7.4kW ut fra det. På 1-fas fikk jeg 6.4kW. Jeg har litt spenningstap fra nettet, så er kanskje mulig å hente litt mer også. Easee-appen opplyser ikke trekket på hver fase lengre, så får ikke opp hvordan det er fordelt, men ja, det funker med 3-fas 230V.

Espen000

Sitat fra: mortdal på torsdag 11. juli 2019, klokken 10:38
Jeg har koblet opp Easee sin ladeboks på 230V 3-fas IT nett. Jeg får 7.4kW ut fra det. På 1-fas fikk jeg 6.4kW. Jeg har litt spenningstap fra nettet, så er kanskje mulig å hente litt mer også. Easee-appen opplyser ikke trekket på hver fase lengre, så får ikke opp hvordan det er fordelt, men ja, det funker med 3-fas 230V.

Hvor mange ampere kjører du på 3-fas 230V? Har satt opp easee på 230, 3fas 32A (ikke fått bilen ennå).

daktari

Har dere Tibber Pulse også? Hvordan ser det ut på strømtrekk i den appen?

Jeg har TWC med 1-fas 32A (tror jeg) og da trekkes 32A på L1 og L3 men ikke noe på L2 iflg Tibber-appen. Bilen rapporterer 6,x kW.

Ps: knappen på tesla-laderen stopper lading og løser ut kabel på e-tron, men åpner ikke luken.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

oyvindbj

Sitat fra: daktari på fredag 12. juli 2019, klokken 10:07
Har dere Tibber Pulse også? Hvordan ser det ut på strømtrekk i den appen?

Jeg har TWC med 1-fas 32A (tror jeg) og da trekkes 32A på L1 og L3 men ikke noe på L2 iflg Tibber-appen. Bilen rapporterer 6,x kW.

Ps: knappen på tesla-laderen stopper lading og løser ut kabel på e-tron, men åpner ikke luken.

Dette er svaret jeg fikk fra Hafslund da jeg spurte hvorfor belastning på L2 ikke er tilstede:

Det er IT-nett og en trefase IT-måler. Målemetoden i målere for IT-nett er basert på såkalt 2-systemsmåling eller Aron-kobling, og da måles det kun strøm i to av fasene og ikke i alle tre fasene. Denne målingen er tilstrekkelig for å måle den totale energien.



sjokomelk

Sitat fra: oyvindbj på fredag 12. juli 2019, klokken 10:15
Dette er svaret jeg fikk fra Hafslund da jeg spurte hvorfor belastning på L2 ikke er tilstede:

Det er IT-nett og en trefase IT-måler. Målemetoden i målere for IT-nett er basert på såkalt 2-systemsmåling eller Aron-kobling, og da måles det kun strøm i to av fasene og ikke i alle tre fasene. Denne målingen er tilstrekkelig for å måle den totale energien.
Dette er litt forskjellig fra måler til måler. Jeg har en måler fra Kaifa i et 230V 3-fas TT-anlegg, og her ser jeg strøm i L1, L2 og L3 og spenning mellom L1-L2 og L2-L3. Dvs. HAN-porten rapporterer med 0V på L2
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

daktari

Takk for nyttig info. Da kan jeg ikke bruke Pulse til å se om  ladeboksen trekker bruker enfas eller trefase via Hafslund?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sjokomelk

Hvis Hafslund bruker måler fra Aidon (?) som ikke rapporterer noe som helst på L2, så får du ikke sett det nei. :-[
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

daktari

Aidon ja. Men når den viser utslag ved lading,  like stort, på L1 og L3, tyder det på 1-fas eller 3-fad? Ble usikker på hvordan boksen var koblet basert på dette.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sjokomelk

Er trekket 32A i L1 og L3, eller er det 18-19A i L1 og L3?
Hvis det er 32A i begge, så er det en-fas last på 32A. Er det 18-19A, så er det åpen delta med 18A i L1 og L2 og 32A i L3. Forutsatt at effekten som måleren viser deg øker med ca. 8,5kW og ikke 7,3kW.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

mortdal

Sitat fra: Espen000 på fredag 12. juli 2019, klokken 09:33
Sitat fra: mortdal på torsdag 11. juli 2019, klokken 10:38
Jeg har koblet opp Easee sin ladeboks på 230V 3-fas IT nett. Jeg får 7.4kW ut fra det. På 1-fas fikk jeg 6.4kW. Jeg har litt spenningstap fra nettet, så er kanskje mulig å hente litt mer også. Easee-appen opplyser ikke trekket på hver fase lengre, så får ikke opp hvordan det er fordelt, men ja, det funker med 3-fas 230V.

Hvor mange ampere kjører du på 3-fas 230V? Har satt opp easee på 230, 3fas 32A (ikke fått bilen ennå).

Den er koblet opp på en 32A kurs. Men e-tron trekker skjevt mellom fasene, og easee har tilpasset software til å justere ned hastigheten for å unngå for stor skjevlast/varmgang e.l. Får ikke opp ampere per fase i appen lengre, så det står bare 29A i easee-appen, og bilen rapporterer 7.4kW lading..

olavxxx

#11
Sitat fra: daktari på fredag 12. juli 2019, klokken 10:07
Har dere Tibber Pulse også? Hvordan ser det ut på strømtrekk i den appen?

Jeg har TWC med 1-fas 32A (tror jeg) og da trekkes 32A på L1 og L3 men ikke noe på L2 iflg Tibber-appen. Bilen rapporterer 6,x kW.

Ps: knappen på tesla-laderen stopper lading og løser ut kabel på e-tron, men åpner ikke luken.
To ting med 230V 3 fas:
1) eTron støtter det ikke
2) TWC støtter det ikke skikkelig i dag, men ryktes å komme med oppdatering. Men TWC oppdateres bare når du lader en Tesla på den.

Klart at TWC og eTron lader på laderen, men det er ikke ekte 3 fas på 230V. Tar man en Tesla Model 3 på TWC får den 8.6 kW på 32A 230V.

Tar man Model 3 på eease sin ladeboks får den 11 kW på 230V 3 fas.

Så du taper ikke noe ladehastighet på å bruke TWC med eTron, men Model 3 eiere med 230V 3 fas vil lade raskere på Eease.

geear

Foreløpig er det vel kun den bilen på markedet som støtter ekte 3-fas IT, så det er jo kun relevant om man skal ha en slik. For både e-Golf, S, X og alle biler som kun støtter 1-fas, så betyr det ikke noe om man har TWC, Easee eller andre bokser. Forøvrig så støtter også Ecolite full 3-fas 230V slik som Easee. Er det bekreftet at e-tron støtter "kvasi 3-fas" slik som e-Golf 300km?

KjellG

Det er indikasjoner på at e-Tron, i alle fall enkelte modeller, har en lademulighet på 3-fase IT, trolig som nyere eGolf:
Ca 7,4 kW med 16,16 og 28A,
eller 8,4 kW med 18,18 og 32A

Erik Ola Ulvestad

Er det endelig avklart no at e-tron kan bruke open delta / V-kobling på 230V IT, eller er det fortsatt tvil?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA