Skrevet av Emne: e-Tron flerfase på IT?  (Lest 2707 ganger)

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1176
    • Vis profil
e-Tron flerfase på IT?
« på: fredag 05. juli 2019, klokken 23:18 »
Tesla S og eGolf kan lades med to linjespenninger i åpen delta på IT.
Strømmene i linjelederne blir ved full tapping: 16, 16 og 28A => 7,4 kW
Med kraftigere lader, kunne en få 18, 18, 32A => 8,3 kW

Å lade med to linjespenninger i stedet for én, får en en stor fordel ved lading fra hus med små (40A) hovedsikringer. Ladingen blokkerer ikke for en masse effekt som en ikke får tak i når en lader med kun én linjespenning.

Audi har nektet for at eTron kan lades som eGolf. Rykter sier at eTron kan lade i åpen delta, 7,4kW og 8,3 kW, gitt egnet ladeuttak.

Noen som kan bekrefte dette?

Enda bedre om eTron kan lade fullt symmetrisk med 3 linjespenninger=> 11kW på 3*32A på samme måte som model 3.


mortdal

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 24
    • Vis profil
Sv: e-Tron flerfase på IT?
« Svar #1 på: torsdag 11. juli 2019, klokken 10:38 »
Jeg har koblet opp Easee sin ladeboks på 230V 3-fas IT nett. Jeg får 7.4kW ut fra det. På 1-fas fikk jeg 6.4kW. Jeg har litt spenningstap fra nettet, så er kanskje mulig å hente litt mer også. Easee-appen opplyser ikke trekket på hver fase lengre, så får ikke opp hvordan det er fordelt, men ja, det funker med 3-fas 230V.

Espen000

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Sv: e-Tron flerfase på IT?
« Svar #2 på: fredag 12. juli 2019, klokken 09:33 »
Jeg har koblet opp Easee sin ladeboks på 230V 3-fas IT nett. Jeg får 7.4kW ut fra det. På 1-fas fikk jeg 6.4kW. Jeg har litt spenningstap fra nettet, så er kanskje mulig å hente litt mer også. Easee-appen opplyser ikke trekket på hver fase lengre, så får ikke opp hvordan det er fordelt, men ja, det funker med 3-fas 230V.

Hvor mange ampere kjører du på 3-fas 230V? Har satt opp easee på 230, 3fas 32A (ikke fått bilen ennå).

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2713
    • Vis profil
Sv: e-Tron flerfase på IT?
« Svar #3 på: fredag 12. juli 2019, klokken 10:07 »
Har dere Tibber Pulse også? Hvordan ser det ut på strømtrekk i den appen?

Jeg har TWC med 1-fas 32A (tror jeg) og da trekkes 32A på L1 og L3 men ikke noe på L2 iflg Tibber-appen. Bilen rapporterer 6,x kW.

Ps: knappen på tesla-laderen stopper lading og løser ut kabel på e-tron, men åpner ikke luken.

oyvindbj

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 11
    • Vis profil
Sv: e-Tron flerfase på IT?
« Svar #4 på: fredag 12. juli 2019, klokken 10:15 »
Har dere Tibber Pulse også? Hvordan ser det ut på strømtrekk i den appen?

Jeg har TWC med 1-fas 32A (tror jeg) og da trekkes 32A på L1 og L3 men ikke noe på L2 iflg Tibber-appen. Bilen rapporterer 6,x kW.

Ps: knappen på tesla-laderen stopper lading og løser ut kabel på e-tron, men åpner ikke luken.

Dette er svaret jeg fikk fra Hafslund da jeg spurte hvorfor belastning på L2 ikke er tilstede:

Det er IT-nett og en trefase IT-måler. Målemetoden i målere for IT-nett er basert på såkalt 2-systemsmåling eller Aron-kobling, og da måles det kun strøm i to av fasene og ikke i alle tre fasene. Denne målingen er tilstrekkelig for å måle den totale energien.



sjokomelk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1074
    • Vis profil
Sv: e-Tron flerfase på IT?
« Svar #5 på: fredag 12. juli 2019, klokken 13:04 »
Dette er svaret jeg fikk fra Hafslund da jeg spurte hvorfor belastning på L2 ikke er tilstede:

Det er IT-nett og en trefase IT-måler. Målemetoden i målere for IT-nett er basert på såkalt 2-systemsmåling eller Aron-kobling, og da måles det kun strøm i to av fasene og ikke i alle tre fasene. Denne målingen er tilstrekkelig for å måle den totale energien.
Dette er litt forskjellig fra måler til måler. Jeg har en måler fra Kaifa i et 230V 3-fas TT-anlegg, og her ser jeg strøm i L1, L2 og L3 og spenning mellom L1-L2 og L2-L3. Dvs. HAN-porten rapporterer med 0V på L2
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2713
    • Vis profil
Sv: e-Tron flerfase på IT?
« Svar #6 på: fredag 12. juli 2019, klokken 14:36 »
Takk for nyttig info. Da kan jeg ikke bruke Pulse til å se om  ladeboksen trekker bruker enfas eller trefase via Hafslund?

sjokomelk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1074
    • Vis profil
Sv: e-Tron flerfase på IT?
« Svar #7 på: fredag 12. juli 2019, klokken 15:11 »
Hvis Hafslund bruker måler fra Aidon (?) som ikke rapporterer noe som helst på L2, så får du ikke sett det nei. :-[
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2713
    • Vis profil
Sv: e-Tron flerfase på IT?
« Svar #8 på: fredag 12. juli 2019, klokken 15:32 »
Aidon ja. Men når den viser utslag ved lading,  like stort, på L1 og L3, tyder det på 1-fas eller 3-fad? Ble usikker på hvordan boksen var koblet basert på dette.

sjokomelk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1074
    • Vis profil
Sv: e-Tron flerfase på IT?
« Svar #9 på: fredag 12. juli 2019, klokken 17:26 »
Er trekket 32A i L1 og L3, eller er det 18-19A i L1 og L3?
Hvis det er 32A i begge, så er det en-fas last på 32A. Er det 18-19A, så er det åpen delta med 18A i L1 og L2 og 32A i L3. Forutsatt at effekten som måleren viser deg øker med ca. 8,5kW og ikke 7,3kW.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

mortdal

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 24
    • Vis profil
Sv: e-Tron flerfase på IT?
« Svar #10 på: mandag 15. juli 2019, klokken 16:29 »
Jeg har koblet opp Easee sin ladeboks på 230V 3-fas IT nett. Jeg får 7.4kW ut fra det. På 1-fas fikk jeg 6.4kW. Jeg har litt spenningstap fra nettet, så er kanskje mulig å hente litt mer også. Easee-appen opplyser ikke trekket på hver fase lengre, så får ikke opp hvordan det er fordelt, men ja, det funker med 3-fas 230V.

Hvor mange ampere kjører du på 3-fas 230V? Har satt opp easee på 230, 3fas 32A (ikke fått bilen ennå).

Den er koblet opp på en 32A kurs. Men e-tron trekker skjevt mellom fasene, og easee har tilpasset software til å justere ned hastigheten for å unngå for stor skjevlast/varmgang e.l. Får ikke opp ampere per fase i appen lengre, så det står bare 29A i easee-appen, og bilen rapporterer 7.4kW lading..

olavxxx

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1637
    • Vis profil
Sv: e-Tron flerfase på IT?
« Svar #11 på: onsdag 17. juli 2019, klokken 08:21 »
Har dere Tibber Pulse også? Hvordan ser det ut på strømtrekk i den appen?

Jeg har TWC med 1-fas 32A (tror jeg) og da trekkes 32A på L1 og L3 men ikke noe på L2 iflg Tibber-appen. Bilen rapporterer 6,x kW.

Ps: knappen på tesla-laderen stopper lading og løser ut kabel på e-tron, men åpner ikke luken.
To ting med 230V 3 fas:
1) eTron støtter det ikke
2) TWC støtter det ikke skikkelig i dag, men ryktes å komme med oppdatering. Men TWC oppdateres bare når du lader en Tesla på den.

Klart at TWC og eTron lader på laderen, men det er ikke ekte 3 fas på 230V. Tar man en Tesla Model 3 på TWC får den 8.6 kW på 32A 230V.

Tar man Model 3 på eease sin ladeboks får den 11 kW på 230V 3 fas.

Så du taper ikke noe ladehastighet på å bruke TWC med eTron, men Model 3 eiere med 230V 3 fas vil lade raskere på Eease.
« Siste redigering: onsdag 17. juli 2019, klokken 08:24 av olavxxx »

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6409
    • Vis profil
Sv: e-Tron flerfase på IT?
« Svar #12 på: onsdag 17. juli 2019, klokken 09:37 »
Foreløpig er det vel kun den bilen på markedet som støtter ekte 3-fas IT, så det er jo kun relevant om man skal ha en slik. For både e-Golf, S, X og alle biler som kun støtter 1-fas, så betyr det ikke noe om man har TWC, Easee eller andre bokser. Forøvrig så støtter også Ecolite full 3-fas 230V slik som Easee. Er det bekreftet at e-tron støtter "kvasi 3-fas" slik som e-Golf 300km?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1176
    • Vis profil
Sv: e-Tron flerfase på IT?
« Svar #13 på: onsdag 17. juli 2019, klokken 17:57 »
Det er indikasjoner på at e-Tron, i alle fall enkelte modeller, har en lademulighet på 3-fase IT, trolig som nyere eGolf:
Ca 7,4 kW med 16,16 og 28A,
eller 8,4 kW med 18,18 og 32A

Erik Ola Ulvestad

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 202
    • Vis profil
Sv: e-Tron flerfase på IT?
« Svar #14 på: tirsdag 12. november 2019, klokken 22:42 »
Er det endelig avklart no at e-tron kan bruke open delta / V-kobling på 230V IT, eller er det fortsatt tvil?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk