Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjontrøbbel i Engerdal

Startet av automat, fredag 05. juli 2019, klokken 08:56

« forrige - neste »

automat

Å bytte ut busskuret med et overbygg som passer litt bedre med omgivelsene ville kanskje sukret pillen litt?

https://www.nrk.no/ho/sinne-mot-ladestasjoner-i-engerdal-1.14613663


Kritikken går på at ladestasjonen er det første man ser når man kommer til bygda istedet for kirka. Samt at kommunen kan ha brutt kirkeloven med plasseringen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rosstopher

Sitat fra: automat på fredag 05. juli 2019, klokken 08:56
Å bytte ut busskuret med et overbygg som passer litt bedre med omgivelsene ville kanskje sukret pillen litt?

Du er nok inne på noe der. Det vil bli flere ladestasjoner, og noen av de vil selvfølgelig komme nært særegen bebyggelse. Det hadde ikke vært noe i veien for å ha et skur kledd med treverk. Måtte bare ha sørget for at ladestasjonen er godt skiltet dersom den ikke skal se ut som en ladestasjon.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Espen Hugaas Andersen

#2
Tror inntrykket hadde blitt dempet en god del av å fjerne skiltene på taket, og kanskje fjerne en del av folien. Veggene er jo i utgangspunktet gjennomsiktige. Trenger kanskje heller ikke grønnmalte stolper, de kunne være grå eller noe.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Her er ladestasjonene til Fortum på Rysstad i Setesdal. Til sammenligning.

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 05. juli 2019, klokken 09:10
Tror inntrykket hadde blitt dempet en god del av å fjerne skiltene på taket, og kanskje fjerne en del av folien. Veggene er jo i utgangspunktet gjennomsiktige. Trenger kanskje heller ikke grønnmalte stolper, de kunne være grå eller noe.

Tror nok folien godt kan sitte. Bare kle hele skuret utvendig med hvit trepanel der det nå er glassvegger/stålstolper, og fjern/flytt/endre takskiltene så tror jeg nok det blir mer spiselig for de fleste. Fra kirken/gravlunden vil det da bare se ut som en hvilken som helst bod/skur som passer inn i lokaliteten. At man får øye på noe grønt innvendig når man ser andre veien tror jeg de bør tåle, om det blir "gjemt" inne i en bod/ett skur.
Model S 85D

fredag

Jeg tenker Fortum burde tilpasse seg det lokale miljøet og byggetradisjonene og bytte ut ladestasjonenen med noen som er laget i pusset marmor eller granitt, med inngraverte instruksjoner, og kanskje litt blomsterpynt foran?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Lars C. Krogenæs

Mot slutten for ladestasjonen:

Biskopen står på sitt
– Vi står fast på at denne ladestasjonen bør fjernes. Den framstår skjemmende for kirkebygget. Det sier seniorrådgiver hos biskopen i Hamar, Jon Arne Johansen Harby.

https://www.nrk.no/innlandet/regjeringen-stotter-biskopens-nei-til-ladestasjon-ved-engerdal-kirke.-1.15481706
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Ingeniøren

#9
Ideen er god - lade mens man rusler på kirkegården eller er i kirken - det er slike steder vi skal ha ladestasjoner, men det teller vist ikke.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

"... lad oss ikke inn i fristelsen..."
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Lars C. Krogenæs

#11
Fader vår er fornyet, så nå står det: 


Vår Far i himmelen!
Lad navnet ditt helliges.
Lad riket ditt komme.
Lad viljen din skje på jorden slik som i himmelen.
Gi oss i dag vårt daglige brød,
og tilgi oss vår skyld,
slik også vi tilgir våre skyldnere.
Og lad oss ikke komme i fristelse,
men frels oss fra det onde.
For riket er ditt og makten og æren i evighet.
Amen

https://kirken.no/nb-NO/kristen-tro/kristen-tro/bonn/

Her burde det helt klart være åpning for å la ladestasjonen stå. Og som en fyr sa:

Lad i små barna komme til meg!
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

cra

At diverse tekniske bygg er skjemmende for omgivelsene er ikke noe nytt. Desverre er det slik at å tilpasse et slikt bygg (det være seg ladestasjon, renseanlegg eller andre ting) koster penger, og det er man ofte ikke villig til å bruke på slikt. I de fleste byer legger man ikke merke til sikt fordi det er så mye annet visuell forsøpling (alt fra stygge betongbygninger til busskur og annet), men på steder som dette stikker det seg ut.

Som andre har foreslått kan et skal av treverk e.l. samt flytting av skiltene sikkert gjøre mye. Bare synd at slikt gjerne tas opp etter at ting er ferdig satt opp og det vil koste enda mer å bøte på det.

Ellers er jeg av den oppfatning at så lenge regelverket er fulgt så har ikke biskoppen eller andre mye å fare med, uansett hvor mye de synes det skjemmer klubbhuset deres.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

pekle

Sitat fra: cra på tirsdag 11. mai 2021, klokken 14:19
Ellers er jeg av den oppfatning at så lenge regelverket er fulgt så har ikke biskoppen eller andre mye å fare med, uansett hvor mye de synes det skjemmer klubbhuset deres.
Nå var vel mye av problemet her at regelverket ikke ble fulgt? Det er kommunens grunn, men etter kirkeloven som gjaldt på byggetidspunktet måtte de fått kirkens godkjennelse først. I tillegg har ikke kommunen påklaget på reglementert måte, så departementet har avgjort at biskopens avgjørelse er gyldig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA