Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Trille i N?  (Lest 576 ganger)

Sjalabais

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 100
    • Vis profil
Trille i N?
« på: Fredag 05. Juli 2019, klokken 08:26 »
Med vanlige automatkasser er det ofte ikke anbefalt å trille i N, da oljekjølingen forsvinner når man kobler ut girene. Hvordan er det med Leafen? Er det greit å trille ned en bakke med motoren koblet fra?
2012 Leaf Tekna

Rosstopher

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 572
    • Vis profil
Sv: Trille i N?
« Svar #1 på: Fredag 05. Juli 2019, klokken 08:41 »
Det er mange som anbefaler nettopp det, for å slippe å regenerere. På elbiler er det vel ikke noen fysisk frakobling når man setter den i N? Men hvis man klarer å holde gasspedalen slik at man hverken bruker strøm eller regenererer vil vel det ha nøyaktig samme effekt(?)
2016 Tesla Model S 90D

Sjalabais

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 100
    • Vis profil
Sv: Trille i N?
« Svar #2 på: Fredag 05. Juli 2019, klokken 09:37 »
Ja, jeg tror du har rett i alt du sier her, men jeg vet ikke. :) Det er noen bakker her som hadde vært egna til trilling, og jeg får nesten krampe i foten av og til pga. at "elbilfoten" bør holdes så stødig hele tiden.
2012 Leaf Tekna

PionerThink

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 562
    • Vis profil
Sv: Trille i N?
« Svar #3 på: Fredag 05. Juli 2019, klokken 11:42 »
Bruk cruise control så holder bilen hastigheten selv! Funker i hvertfall fint på vår i3 i bakker som er lange og slake ;)
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

Rosstopher

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 572
    • Vis profil
Sv: Trille i N?
« Svar #4 på: Fredag 05. Juli 2019, klokken 12:35 »
Bruk cruise control så holder bilen hastigheten selv! Funker i hvertfall fint på vår i3 i bakker som er lange og slake ;)

Problemet med å bruke cruise control er at da vil bilen regenerere med en gang farten blir høyere og gasse på med en gang farten blir lavere. Det er akkurat det man prøver å unngå ved å trille/seile.
2016 Tesla Model S 90D

PionerThink

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 562
    • Vis profil
Sv: Trille i N?
« Svar #5 på: Fredag 05. Juli 2019, klokken 14:10 »
Er jo ikke noe problem med at den regenererer så lenge hastigheten opprettholdes? Blir jo feil å la den rulle hvis den bryter fartsgrensa? (i hvertfall for mye :police:)
Cruise control gjør jo jobben med å balansere gasspedalen som Sjalabais er inne på fører til krampe hvis man gjør det selv ::)
Det jeg gjør når jeg nærmer meg bunnen og ser den regenererer mindre er at jeg legger den over i N som gjør at den utnytter rulleenergien max så langt det lar seg gjøre. (når bilen settes i N avsluttes cruise control default :))
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

Rosstopher

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 572
    • Vis profil
Sv: Trille i N?
« Svar #6 på: Fredag 05. Juli 2019, klokken 14:20 »
Er jo ikke noe problem med at den regenererer så lenge hastigheten opprettholdes? Blir jo feil å la den rulle hvis den bryter fartsgrensa? (i hvertfall for mye :police:)
Cruise control gjør jo jobben med å balansere gasspedalen som Sjalabais er inne på fører til krampe hvis man gjør det selv ::)
Det jeg gjør når jeg nærmer meg bunnen og ser den regenererer mindre er at jeg legger den over i N som gjør at den utnytter rulleenergien max så langt det lar seg gjøre. (når bilen settes i N avsluttes cruise control default :))

Ja, kjører man ned en lang og bratt bakke, der man hadde kommet langt over fartsgrensa om man bare hadde trillet, så er jo det en bra taktikk. Skal man derimot ned en bakke hvor farten bare hadde økt litt om man trillet, er jo trilling mye mer effektivt enn å regenerere for så å gasse på igjen gjentatte ganger og miste mye energi.
2016 Tesla Model S 90D

automat

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1666
    • Vis profil
Sv: Trille i N?
« Svar #7 på: Fredag 05. Juli 2019, klokken 18:29 »
Tester og utregninger gjort av folk her på elbilforum viser at å holde jevn hastighet er mer effektivt enn å seile, gitt samme snitthastighet. Husk at luftmotstand øker med kvadratet av hastigheten.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6007
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Trille i N?
« Svar #8 på: Fredag 05. Juli 2019, klokken 19:38 »
Tester og utregninger gjort av folk her på elbilforum viser at å holde jevn hastighet er mer effektivt enn å seile, gitt samme snitthastighet.
I hovedsak riktig, men i en veldig slak bakke eller akkurat i bunnen av en bakke vil tapet grunnet luftmotstanden være mindre enn tapet i regen. I praksis litt vanskelig å treffe på.

De fleste som argumenterer for at seiling er effektivt oppnår det ved att snitthastigheten senkes.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

tomrh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5512
    • Vis profil
Sv: Trille i N?
« Svar #9 på: Fredag 05. Juli 2019, klokken 20:30 »
Nettopp! Det kan dokumenteres at tapene er (prosentvis) høyest ved små pådrag og lav regenerering, og frirulling unngår disse tapene. Er akkurat dét Leafbox søker å utnytte, ved å gjøre det lettere for elbilfoten å treffe nullpunktet der det bare triller, slik at man slipper å veksle til N.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sjalabais

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 100
    • Vis profil
Sv: Trille i N?
« Svar #10 på: Lørdag 06. Juli 2019, klokken 23:21 »
Interessant, så det dere sier er at folk har jobbet med å finne denne sweetspotten? Leser det også slik at flere har brukt N til trilling uten problemer?
2012 Leaf Tekna

leafnor

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2405
  • Høst av teori i praksis.
    • Vis profil
    • Nordsol
Sv: Trille i N?
« Svar #11 på: ſøndag 07. Juli 2019, klokken 00:07 »
Glem trilling for annet enn om det er "nød" og rekkeviddeangsten har tatt deg. Kan da mest vikre som plasebo. Kjørt Leaf nå i 4 år, over 80.000 km. Prøvde mye i starten for å lære bilen, og trilling var et tiltak. Konklusjon: Om man lykkes med å tjene noe, så er det ikke det som avgjør om en kommer stressfritt frem til neste ladestopp. Min beslutning: Sett bilen i D, kjør økonomisk, hold jevn fart, gjerne med CC. Da har man minst stress og kommer frem dit man har tenkt. 
Leaf 2012/Aug 160.000 km