Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Trille i N?

Startet av Sjalabais, fredag 05. juli 2019, klokken 08:26

« forrige - neste »

Sjalabais

Med vanlige automatkasser er det ofte ikke anbefalt å trille i N, da oljekjølingen forsvinner når man kobler ut girene. Hvordan er det med Leafen? Er det greit å trille ned en bakke med motoren koblet fra?
2012 Leaf Tekna

Rosstopher

Det er mange som anbefaler nettopp det, for å slippe å regenerere. På elbiler er det vel ikke noen fysisk frakobling når man setter den i N? Men hvis man klarer å holde gasspedalen slik at man hverken bruker strøm eller regenererer vil vel det ha nøyaktig samme effekt(?)
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Sjalabais

Ja, jeg tror du har rett i alt du sier her, men jeg vet ikke. :) Det er noen bakker her som hadde vært egna til trilling, og jeg får nesten krampe i foten av og til pga. at "elbilfoten" bør holdes så stødig hele tiden.
2012 Leaf Tekna

PionerThink

Bruk cruise control så holder bilen hastigheten selv! Funker i hvertfall fint på vår i3 i bakker som er lange og slake ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Rosstopher

Sitat fra: PionerThink på fredag 05. juli 2019, klokken 11:42
Bruk cruise control så holder bilen hastigheten selv! Funker i hvertfall fint på vår i3 i bakker som er lange og slake ;)

Problemet med å bruke cruise control er at da vil bilen regenerere med en gang farten blir høyere og gasse på med en gang farten blir lavere. Det er akkurat det man prøver å unngå ved å trille/seile.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

PionerThink

Er jo ikke noe problem med at den regenererer så lenge hastigheten opprettholdes? Blir jo feil å la den rulle hvis den bryter fartsgrensa? (i hvertfall for mye :police:)
Cruise control gjør jo jobben med å balansere gasspedalen som Sjalabais er inne på fører til krampe hvis man gjør det selv ::)
Det jeg gjør når jeg nærmer meg bunnen og ser den regenererer mindre er at jeg legger den over i N som gjør at den utnytter rulleenergien max så langt det lar seg gjøre. (når bilen settes i N avsluttes cruise control default :))
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Rosstopher

Sitat fra: PionerThink på fredag 05. juli 2019, klokken 14:10
Er jo ikke noe problem med at den regenererer så lenge hastigheten opprettholdes? Blir jo feil å la den rulle hvis den bryter fartsgrensa? (i hvertfall for mye :police:)
Cruise control gjør jo jobben med å balansere gasspedalen som Sjalabais er inne på fører til krampe hvis man gjør det selv ::)
Det jeg gjør når jeg nærmer meg bunnen og ser den regenererer mindre er at jeg legger den over i N som gjør at den utnytter rulleenergien max så langt det lar seg gjøre. (når bilen settes i N avsluttes cruise control default :))

Ja, kjører man ned en lang og bratt bakke, der man hadde kommet langt over fartsgrensa om man bare hadde trillet, så er jo det en bra taktikk. Skal man derimot ned en bakke hvor farten bare hadde økt litt om man trillet, er jo trilling mye mer effektivt enn å regenerere for så å gasse på igjen gjentatte ganger og miste mye energi.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

automat

Tester og utregninger gjort av folk her på elbilforum viser at å holde jevn hastighet er mer effektivt enn å seile, gitt samme snitthastighet. Husk at luftmotstand øker med kvadratet av hastigheten.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på fredag 05. juli 2019, klokken 18:29
Tester og utregninger gjort av folk her på elbilforum viser at å holde jevn hastighet er mer effektivt enn å seile, gitt samme snitthastighet.
I hovedsak riktig, men i en veldig slak bakke eller akkurat i bunnen av en bakke vil tapet grunnet luftmotstanden være mindre enn tapet i regen. I praksis litt vanskelig å treffe på.

De fleste som argumenterer for at seiling er effektivt oppnår det ved att snitthastigheten senkes.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tomrh

Nettopp! Det kan dokumenteres at tapene er (prosentvis) høyest ved små pådrag og lav regenerering, og frirulling unngår disse tapene. Er akkurat dét Leafbox søker å utnytte, ved å gjøre det lettere for elbilfoten å treffe nullpunktet der det bare triller, slik at man slipper å veksle til N.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Sjalabais

Interessant, så det dere sier er at folk har jobbet med å finne denne sweetspotten? Leser det også slik at flere har brukt N til trilling uten problemer?
2012 Leaf Tekna

leafnor

Glem trilling for annet enn om det er "nød" og rekkeviddeangsten har tatt deg. Kan da mest vikre som plasebo. Kjørt Leaf nå i 4 år, over 80.000 km. Prøvde mye i starten for å lære bilen, og trilling var et tiltak. Konklusjon: Om man lykkes med å tjene noe, så er det ikke det som avgjør om en kommer stressfritt frem til neste ladestopp. Min beslutning: Sett bilen i D, kjør økonomisk, hold jevn fart, gjerne med CC. Da har man minst stress og kommer frem dit man har tenkt. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA