Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny verdensrekord i antall km kjørt i en elbil på 24 timer?

Startet av Jejl, fredag 05. juli 2019, klokken 00:22

« forrige - neste »

Jejl

Klarer Bjørn å slå den gamle rekorden på 2644 km på 24 timer?
Han ligger foreløpig godt an til å klare over 2750 km i Model 3en han låner for anledningen.
https://www.youtube.com/watch?v=CjcAxn5hfBE

gak

Enheter. Bruk det. Ellers er det uforståelig selv om overskriften er treffende.
Polo 2.5

Jejl


knute

MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

RuneW

Sitat fra: knute på fredag 05. juli 2019, klokken 22:16
Fasit ble 2781 kilometer.

Ikke dårlig, men det hadde nok blitt enda litt bedre om de hadde vært heldigere med været.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Tesla91

Det er jo ingen heksekunst å tangere/slå denne rekorden. Et par timer planlegging på dataen for optimal rute, et par bekjente med egne biler som stiller opp mens man holder på og ellers lite å ta seg til i hverdagen  ;)

automat

Sitat fra: Tesla91 på lørdag 06. juli 2019, klokken 14:47
Det er jo ingen heksekunst å tangere/slå denne rekorden. Et par timer planlegging på dataen for optimal rute, et par bekjente med egne biler som stiller opp mens man holder på og ellers lite å ta seg til i hverdagen  ;)

Selvsagt lett å sitte hjemme på dataen og planlegge. Noe annet blir det å faktisk bruke tid og penger på å reise ned og gjennomføre. Teslabjørn hadde så vidt jeg forstod en befaringstur i forkant også.

Annen trafikk er det forøvrig vanskelig å planlegge for.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Lynkjapp

Litt synd at forutsetningen for å lykkes var å bruke Ionity isteden for Teslas superladere. Det gjør det litt vanskeligere for Tesla å bruke denne rekorden som gratis publisitet. Har Elon tweetet om den i det hele tatt?

HalvorV

Tesla Model Y Perfomance

Tesla91

Sitat fra: automat på lørdag 06. juli 2019, klokken 23:37
Sitat fra: Tesla91 på lørdag 06. juli 2019, klokken 14:47
Det er jo ingen heksekunst å tangere/slå denne rekorden. Et par timer planlegging på dataen for optimal rute, et par bekjente med egne biler som stiller opp mens man holder på og ellers lite å ta seg til i hverdagen  ;)

Selvsagt lett å sitte hjemme på dataen og planlegge. Noe annet blir det å faktisk bruke tid og penger på å reise ned og gjennomføre. Teslabjørn hadde så vidt jeg forstod en befaringstur i forkant også.

Annen trafikk er det forøvrig vanskelig å planlegge for.


Jeg kjørte ca 2100 km på 24 timer i en model SP100D i fjor sommer, på Tesla ladere fra Pula i Kroatia til Gøteborg (der hev jeg inn håndkle og tok meg 5 timer på hotell før jeg kjørte videre til Bergen). Dette uten å planlegge på forhånd men eneste mål for øye var å komme meg fortest mulig hjem til familien som heller ville fly hjem da de var jævla lei av å sitte i bil etter turen ned....

Så derfor tror jeg at dette er flisespikkeri å få til. M3 går lengre, Ionity laderne lader raskere og han kjører fram og tilbake på samme strekket som er nøye vurdert før det ble valgt.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RuneW

Sitat fra: Tesla91 på søndag 07. juli 2019, klokken 09:29
Sitat fra: automat på lørdag 06. juli 2019, klokken 23:37
Sitat fra: Tesla91 på lørdag 06. juli 2019, klokken 14:47
Det er jo ingen heksekunst å tangere/slå denne rekorden. Et par timer planlegging på dataen for optimal rute, et par bekjente med egne biler som stiller opp mens man holder på og ellers lite å ta seg til i hverdagen  ;)

Selvsagt lett å sitte hjemme på dataen og planlegge. Noe annet blir det å faktisk bruke tid og penger på å reise ned og gjennomføre. Teslabjørn hadde så vidt jeg forstod en befaringstur i forkant også.

Annen trafikk er det forøvrig vanskelig å planlegge for.


Jeg kjørte ca 2100 km på 24 timer i en model SP100D i fjor sommer, på Tesla ladere fra Pula i Kroatia til Gøteborg (der hev jeg inn håndkle og tok meg 5 timer på hotell før jeg kjørte videre til Bergen). Dette uten å planlegge på forhånd men eneste mål for øye var å komme meg fortest mulig hjem til familien som heller ville fly hjem da de var jævla lei av å sitte i bil etter turen ned....

Så derfor tror jeg at dette er flisespikkeri å få til. M3 går lengre, Ionity laderne lader raskere og han kjører fram og tilbake på samme strekket som er nøye vurdert før det ble valgt.

Du hadde nok klart det dobbelte.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

automat

@Tesa91: Din tur hadde altså et snitt på 87,5km/t, og det er vel omtrent det som er praktisk oppnåelig på langtur i dagens situasjon. Og at det er krevende å øke snitthastigheten særlig mye utover dette.

Men dette var et rekordforsøk, og der må man selvfølgelig planlegge og optimalisere. Så kan man selvfølgelig si at et rekordforsøk er unødvendig, men dette skaper jo mye mer oppmerksomhet og og omtale enn din tur. Oppmerksomhet som trengs for å overbevise om at elbil også duger på langtur.Så det hjelper ikke at din tur strengt tatt er et bedre eksempel på hva som er praktisk mulig. (Selv om det neppe er å anbefale å gjennomføre turen alene.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Tesla91

RuneW: minst, minst det dobbelte.

Automat: jeg kunne nok kjørt mer optimalt og lengre. Men ja, fra midten av Danmark og helt til Gøteborg var det nok helt uforsvarlig å kjøre da øynene ville igjen...

Uansett, poenget var at det er ikke noe problem å klare dette selv. Men ser ikke vitsen med et slikt forsøk, da er det mer spennende å se hvor mange bamsemums man klarer på 1 minutt.

geear

Herre jemini...  ::)

Bjørn gjør dette for publisitet og fordi han skal vise hva som er mulig med elbil. For haters. Den gamle rekorden var på 260-ish mil, på superchargere, såvidt jeg har forstått. Nå var det interessant med ny test på raskere ladere. Dessverre fikk de en del dårlig vær.

Og ja, Elon retweeta Cleantechnica sin artikkel om det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA