Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Klakkelyd i forstilling

Startet av Chris.and, torsdag 04. juli 2019, klokken 17:42

« forrige - neste »

Chris.and

Hei,
Etter et helvetes eierskap av en Tesla 100D med så mye feil og mangler at det ble komisk, gikk vi over til en BMW i3 som jeg håpet ville ha BMW kvalitet. Informerte bilselgeren om alle feilene vi hadde hatt med Tesla, blant annet en forstilling som klakket som om bilen var 10 år gammel med løse bærekuler. Da vi prøvde demobilen, merket jeg en klakking i forstillingen, kommenterte det til selgeren, men antok at dette var noe løst i "frunken". Da vi fikk vår bil (helt ny, levert i Mars), så hadde denne samme "klakkingen" i forstillingen.

Ser det har vært noen diskusjoner om tilsvarende, men har alle bilene denne? Er forferdelig irriterende på en ellers stille bil. BMW mener at "det er sånn det skal være". Jeg mener at en bil ikke skal ha en slik klakkelyd i forstillingen. Vurderer å ta en NAF test og krangle på det, men er så lei av å krangle med bil som ikke funger (Tesla´en var inne ca 2 måneder og hadde 6 verkstedbesøk på ett års eierskap).

Alt i alt fornøyd med i3´en, selvom det merkes at det kommer fra et selskap som er vant til å lage fossil biler, og ikke et IT selskap som lager bil. På software, interface m.m, så var Tesla langt bedre. Som bil og på kvalitet, er i3 langt foran Tesla.


Ingeniøren

Hadde klakke lyd i min på ene siden foran fra starten men det ga seg etter et halvt år, mulig fordi jeg sprayet silokone spray på gummiforingen i opphenget foran nede og fortsatte med det hver gang jeg skiftet hjul. Siden det har den vert tyst i 4 år  :+1:

Vet dog der er folk som har fått fikset det på verksted. Mulig de brukte silikone spray de og og det er ikke bygge silikon vi snakker om....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ove

Ingen klakkelyd på min, men den er ikke mer enn 4mnd. gammel enda.
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

quandt1960

Har en 10mnd gammel i3 94Ah med 7000km. Jeg kjenner BMW sine understell ganske godt og i3 har standard oppsett som feks 3-serien, du burde få en mekaniker til å gå over understellet kjapt for ordens skyld men dette er trolig endedemperen og foringer som jobber (en gummikloss) samt at foringene er stivere dersom det er litt kaldere ute, da overføres noe slag inn i traversen og det kan oppleves som svak klunkdunk. Den såkalte kasterforingen er vanligvis en hydroforinger med en væske i seg som blir stivere jo kaldere det er. Jeg tror i3 har det også som andre BMWr har. Det kan hjelpe med egnet smøring for gummi på endedemperen. Dette er spesielt fremtredende med 20tommere. i3 har et veldig stivt oppsett og karosseriet er svært stivt da det er karbonfiber slik at ujevne underlag i svært liten grad blir tatt opp av karosseriet. Så jeg vil si at om ikke lyden er veldig høy og bilen ikke føles tight på styringen så er dette normalt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA