Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Inntrykk etter prøvekjøring av EQC

Startet av mathis, torsdag 04. juli 2019, klokken 16:26

« forrige - neste »

Egil Fonn

Sitat fra: TM på torsdag 15. oktober 2020, klokken 09:37
Tviler på at batterivarme påvirkes av sport modus, men det finner jeg nok ut i løpet av helgen.
Er det dokumentert at batterivarme slås på hvis man navigerer til en ladestasjon ? Hvor lang tid før ankomst settes den på og hvor stor effekt trekker den ? Deter kanskje styrt av temperatur ?
Går ut fra at man kan slå den av ved å stoppe navigasjonen eller endre til en annen destinasjon.

Man får ikke sportslige ytelser ut av et kaldt batteri, så regner med den varmer batteriet om det er kaldt nokk? Får testet mer av dette når kulden setter inn.
Har ikke funnet dokumentasjon på dette, men dette er min erfaring:  Batterivarming aktiveres ved navigering til hurtiglader. Den starter varming avhengig av temperatur slik at batteri er temperert ved ankomst lader. Høyeste effekt jeg har registrert til batterivarming er 7,5kw/t. 
Det som er en ulempe ved bruk av navigasjon er at bilen kan finne på og anbefale en ladestopp på turen om den finner ut at den har 10% eller mindre soc ved ankomst mål. Da vil den varme batteriet til en ladestopp som ikke er planlagt av fører. For å hindre dette har jeg deaktivert mål i navigasjon.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#151
Takk, det var nyttig. Så den eneste måten å slå av batterivarme på er å slette destinasjon i Navigasjonen hvis jeg forstod deg rett. 7,5 kW effekt tappet av batteriet gir jo merkbar reduksjon i rekkevidde. Kan jo fort bli et par mil hvis varmen står på i 40 minutter. Det var nok dette som gjorde at jeg nesten kjørte tom da jeg testet en EQC på langtur. Jeg trodde jeg hadde god margin til destinasjonen (10 % +) men jeg kom fram med solid rekkeviddeangst og 3 %. Nå forstår jeg hvorfor jeg feilberegnet 👍

Egil Fonn

Det jeg har funnet ut til nå ja. Det er nok mange som har kjørt med aktivert batterivarme uten at de har planlagt ladestopp. Eneste indikator som forteller at batterivarming er aktiv er økt forbruk på energimåleren. Den måler total forbruk, men med litt erfaring gir denne en grei indikasjon når batterivarming er aktivert.
Mistenker også at bilen uansett varmer batteriet med moderat effekt i kulde de først milene. Om den bruker varmepumpen til dette er mulig. Men ser at forbruk utenom framdrift typisk er 3kw/t de første milene. senere reduseres dette til under 1kw/t (gjelder ved ca 0 grader utetemp og 19 i kupe. Kupe forvarmet før kjøring.) Kan også tenkes at årsak til redusert forbruket til kupevarme etter noen mils kjøring henger sammen med at bilen da begynner å bruke restvarme fra batteri og drivlinje.
Blir spennende og forske mer på dette når kulden setter inn :)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#153
Takk for hjelpen. Blir gjerne med på forskningen.

Håper å hente min i dag, men er usikker. De har visst ikke 20 tom vinterhjul bak på lager 😥

Contango

Kan vi ikke alle, på tvers av bilmerker, syte og klage til forhandlerne våre over at vi ikke har noen indikasjon på om batterivarmeren er på og hva den forbruker. Og vi er ikke i nærheten heller av å tillates kontroll over funksjonen (bortsett fra i vår S P). Håpløst.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Trond.m

Nå kan vel produsentene med en viss rett hevde at vi heller ikke kan vite når tilleggsvarme i radiatoren i dieselbiler slår inn, og hvorfor forbruket kan bli 5-10 liter/mil de første minuttene etter en kaldstart. De vil nok mene at batterivarme er til for å beskytte batteriet, og at det ikke er noe man skal kunne slå av. Grunnent til at vi er så opptatt av dette er nok fordi rekkevidden ennå er litt for lav, og den dagen elbilene har 1000 km rekkevidde vil nok smile av vår diskusjon  ;)

Contango

Jeg tenker vel så mye på at vi må vite batterivarmen når vi skal lade. Vi strever alle med å forstå når bilene ikke leverer oppgitt ladehastighet hva det kommer av. Og så skjønner jeg ikke nedsiden i å gi oss mer kontroll og oversikt. Hvis jeg forstod hvilke scenarier de var redd for, så kunne diskusjonen om løsninger vært mer konstruktiv.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Trond.m

#157
Ja, batterivarme-indikator på lik linje med olje / vanntemperatur burde være obligatorisk uten å koble på eksternt diagnoseverktøy.

Men nå er vi utenfor «Inntrykk etter prøvekjøring» med god margin. Tar på meg skylden for det 😏.

Så har noen inntrykk etter prøvekjøring, så er de høyst velkomne.

Kitchendog

Regner med at man kan sette en blåtann dings i OBD2 kontakten og få frem mye informasjon med riktig app på telefonen. Det er ihvertfall noe jeg kommer til å teste ut etterhvert. Vet ihvertfall at det er mulig på Leaf og Tesla, så det burde fungere på EQC også.

castortroy

Har bestilt en EQC som nr 2 bil her i familien. Har også en E tron fra før. Synes EQC er utrolig pen å se på, spesielt utsiden. Dette er kanskje den peneste SUVen til salgs for tiden. Innsiden er en liten nedtur, minner mer om en Kia/Toyota. Liker ikke plankeskjerm og luftedysene i midten ser ut som en VHS spiller.

Selve bilen er litt i minste laget for personer rundt 190 cm, taket føles lavt og jeg stanger når jeg bøyer hodet fremover. Vil tro mindre personer synes den er mer en god nok mht plassen. Bilen er utrolig lettkjørt, nesten som en Tesla Model 3, den er også veldig sprek fra stillestående og er morsom å kjøre. På gode veier er den nesten lydløs, men mangel på adaptive fjæringer og luft, gjør at den er litt hard på medium gode veier, og interiøret rister litt på dårlige veier.

Men bilen er et godt kjøp, det er en fin mercedes med "alt" utstyr til ca 700 000 kroner. Liker at den er praktisk og hengerfeste er elektrisk innfellbart, noe andre biler mangler.

jevel

Veldig interessant å se hvordan smaken kan være så forskjellig. :)

Jeg synes utseendet på utsiden er litt sånn midt på treet. Inni, derimot, synes jeg den er veldig pen, spesielt med lyse skinnseter som jeg valgte. (Selv om de ikke forblir lyse spesielt lenge uten litt flikking...)

I tillegg merker jeg ikke spesielt mye til plassproblemene du beskriver, til tross for mine 200 cm på strømpelesten. Det er ikke en Model X på noen som helst måte, men å si at jeg sitter trangt / skaller i ting, det har jeg ikke opplevelsen av.

Når det er sagt: Det siste poenget ditt er viktig. Du får veldig mye for pengene med en EQC om du ser på utstyr, komfort og ytelse per grunnpris. Det var det som bikket i EQC sin retning her i forhold til E-Tron.

castortroy

Vi skulle nesten observert hverandre når vi sitter i bilene  :D Har din soltak forresten, det stjeler også noe plass i taket.

Jeg synes mercedes alltid har overgått bmw/audi interiør frem til midten av 2000 tallet. Mercedes skulle kvitte seg med gubbe stempelet og forlot den fine stilen jeg satte så pris på. Jeg var redd for de lyse setene i EQC, men den er jo mye flottere en de sorte som jeg bestilte, EQC med lyse seter minner meg mer om mercedes sin klassiske interiørstil.

Øyvind.h

#162
Jeg er 186cm ca og har godt med plass. Men setet har jeg senket helt i bakkant og er øverst i forkant, med lårstøtte forlenget helt ut. Bedre støtte enn i X'en, men kunne fortsatt hatt noen cm tll med lårstøtte om jeg skal pirke.

Interiøret synes jeg holder høy klasse. Pen finish, fine sydde amg dørtrekk/seter i skinn, fint integrert Burmester anlegg og lekker interiørbelysning. Rett og slett ganske lekkert. Om enn noe i den mer klassiske gata og ikke særlig futuristisk.
Skulle ønske skjermene hadde samme størrelse som GLE. Men støydempingen er best blant alle elbiler. Sikkert enda bedre i S-klasse, men må si det er en nytelse å kjøre langt i EQC.
Hadde en ny Kia veldig kort tid i februar. For å si det forsiktig - det er ikke sammenlignbart på noen som helst måte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jevel

Sitat fra: castortroy på mandag 02. november 2020, klokken 17:16
Vi skulle nesten observert hverandre når vi sitter i bilene  :D Har din soltak forresten, det stjeler også noe plass i taket.

Ja, har soltak, ja.

Men bruker samme løsning som @Øyvind.h, her. Helt nederste innstilling bak, løft i front. Setet nesten helt tilbake. Enig i at skjermene er litt i minste laget, men det er et stort steg fram fra den bisarro skjermen GLC kom med tidligere.

Trond.m

Synes også at interiøret framstår som høy kvalitet. Savner ikke større skjermer og AMG setene gir god støtte uten å være for harde.
Setter også pris på at infotainment systemet kan betjenes uten touch. På e-tron var det umulig å unngå fingeravtrykk på skjermene.
Har bare hatt bilen et par uker, men totalinntrykket er bedre enn i noen andre biler jeg har eid...og det er ikke få  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA