Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Inntrykk etter prøvekjøring av EQC

Startet av mathis, torsdag 04. juli 2019, klokken 16:26

« forrige - neste »

turfsurf

Kan ikke huske det var sånn når vi prøvekjørte. Må ha vært feil på bilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Den har noen flaps foran bakdekkene også. Vil tro de tar nedi før du smeller batteri/bakaksel  nedi.

Jeg har kjørt litt for fort over noen høye lange dumper der jeg bor (i type 40-45km/t i 40-sone) hvor baken får kraftig trykk ned. Baken synker da lengre ned og er mykere enn eksempelvis Model X'en jeg hadde før. Men X'en var bittelitt stivere og tok dumper mye hardere enn Eqc'en.
Eqc'en tar ikke nedi i den farten, men en merker komfortoppsettet.

Men usikker på hva som hadde skjedd om jeg hadde forsøkt meg på 40km/t over dumpene i 30-sone som gjerne er kortere og brattere. Da kan det godt være jeg hadde slått nedi.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. oktober 2020, klokken 21:58
Kan ikke huske det var sånn når vi prøvekjørte. Må ha vært feil på bilen.
Er det ikke luftfjæring bak da ? Da er det vel ikke usannsynlig at det var noe feil med det. Uansett..henter en ny 21 modell i morgen, så da får jeg testet det. Kjører lite i fartsdumper, men er spent på komforten på sliten asfalt langs Fv40 Kongsberg - Geilo.

Øyvind.h

Luft bak ja. Har hatt 350-400kg last i bagasjerommet. Det senket bilen med ca 1cm.
Men flapsene foran forhjulene ble jeg kjapt lei. Før jeg reduserte dem kunne jeg ikke kjøre like fort over dumper som med X'en. Etter reduksjon holder jeg samme hastighet som før.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

Høres ut som noe feil med bilen. Skal mye til at demperne bunner. De er noe myk comfort modus. I sport modus blir demperne litt stivere.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

M@rtin

Sitat fra: edakcots på onsdag 14. oktober 2020, klokken 20:44
Jeg bånnet dempere flere ganger på en test ved Konnerud hvor veiene ikke akkurat er tipp top og hvor fartsdempere må ha vært på tilbud for det er overalt. I 40 sone med fartsdempere er det 0 sjans for å bånne, altså nå laveste punkt med noen bil som er ny i dagens marked, med mindre man kjører grisefort.
Vi hadde 35 km/t og det smalt skikkelig i bilen og var direkte ubehagelig.

Hei, bor også på Konnerud og testet en EQC fra BOS. Smalt på samme måte hos meg ved en fartsdemper på veien ned Konnerudgata. Lå antageligvis bittelitt over fartsgrensen. Både kona og jeg skvatt skikkelig. Kan være samme bil vi fikk låne og at det er noe galt med den.

Martin
2024 Polestar 2 LRDM PP, †2021 Mercedes EQC, †2019 Tesla M3LR, †2017 Tesla MS75, †2016 Mercedes B250e, †2016 VW E-Up, †2015 Mitsubishi Miev

Trond.m

Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 14. oktober 2020, klokken 22:40
Høres ut som noe feil med bilen. Skal mye til at demperne bunner. De er noe myk comfort modus. I sport modus blir demperne litt stivere.
Hvordan er forbruket i sportmodus ? Påvirker det motorytelse og styring også ?

Egil Fonn

#142
Ja, den blir også kvikkere og mer responsiv på wattpedal og styring. Merker ikke økt forbruk om kjørestilen ikke endres. Er usikker om den varmer batteriet litt mer om det er kaldt i sportmodus. I såfall kan det bli høyere vinterforbruk i sportmodus.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Tviler på at batterivarme påvirkes av sport modus, men det finner jeg nok ut i løpet av helgen.
Er det dokumentert at batterivarme slås på hvis man navigerer til en ladestasjon ? Hvor lang tid før ankomst settes den på og hvor stor effekt trekker den ? Deter kanskje styrt av temperatur ?
Går ut fra at man kan slå den av ved å stoppe navigasjonen eller endre til en annen destinasjon.

RJK

Hvorfor vil man gjøre det?


Å forbruke litt mere før man kommer til laderen med tilstrekkelig kapasitet, gjør at du får ladet raskere og muligens og noen fler kWh . Det lille ekstraforbruket tar du igjen i spart tid ved lading.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

#145
Det vel åpenbart. Kanskje man skal lade ved en ladestasjon med redusert fart. Kanskje man setter inn ladestasjon som destinasjon for å sjekke avstanden, men regner med at man klarer å komme fram uten lading. Å bruke batteriet til oppvarming vil alltid redusere rekkevidden. Tid er ikke alltid viktig, og hvorfor sløse med energi og penger ?

Uansett var poenget å lære hvordan det fungerer før jeg drar på langtur med EQC i dag. Som vanlig bidrar du ikke med relevant informasjon, @RJK.

edakcots

Sitat fra: M@rtin på torsdag 15. oktober 2020, klokken 06:32
Sitat fra: edakcots på onsdag 14. oktober 2020, klokken 20:44
Jeg bånnet dempere flere ganger på en test ved Konnerud hvor veiene ikke akkurat er tipp top og hvor fartsdempere må ha vært på tilbud for det er overalt. I 40 sone med fartsdempere er det 0 sjans for å bånne, altså nå laveste punkt med noen bil som er ny i dagens marked, med mindre man kjører grisefort.
Vi hadde 35 km/t og det smalt skikkelig i bilen og var direkte ubehagelig.

Hei, bor også på Konnerud og testet en EQC fra BOS. Smalt på samme måte hos meg ved en fartsdemper på veien ned Konnerudgata. Lå antageligvis bittelitt over fartsgrensen. Både kona og jeg skvatt skikkelig. Kan være samme bil vi fikk låne og at det er noe galt med den.

Martin

Eureka!
Flott at jeg fant en person til med samme opplevelse (da er det ikke meg det er no galt med 😅 )
Jeg drar innom en annen forhandler i morgen, så skal vi se om det er noen forskjell...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

RJK

Sitat fra: TM på torsdag 15. oktober 2020, klokken 11:05
Det vel åpenbart. Kanskje man skal lade ved en ladestasjon med redusert fart. Kanskje man setter inn ladestasjon som destinasjon for å sjekke avstanden, men regner med at man klarer å komme fram uten lading. Å bruke batteriet til oppvarming vil alltid redusere rekkevidden. Tid er ikke alltid viktig, og hvorfor sløse med energi og penger ?

Uansett var poenget å lære hvordan det fungerer før jeg drar på langtur med EQC i dag. Som vanlig bidrar du ikke med relevant informasjon, @RJK.


Jeg spurte et ærlig spørsmål om hvorfor du ikke ønsker at batteriet skal forvarmes når du velger en lader som destinasjon, og jeg tok for meg det du tjener ved å la bilen styre dette selv.


Og du velger med å måtte svare med å gå på person? Hva med å forholde deg til det som har med saken å gjøre, og kutte ut det tullet?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

Man sparer mye på ikke å varme opp et batteri på 500 kilo.

RJK

#149
Man sparer totalt forbrukt strøm, om man ikke kjører langt nok til at batteriet går seg selv varm i løpet av kjøreturen, og/eller det ikke rekker å kjøle seg helt ned før neste tur. Litt av spørsmålet er om det ekstra forbruket kommer fra strøm tilført bilen under forvarmingen, eller det tas fra batteriet, og da reduserer resterende kapasitet.

Pga termodynamikken, så har et kaldt batteri færre kWh tilgjengelig som et tilsvarende batteri som er varmt, selv om det er tilført like mye energi ved lik temperatur, samtidig som forbruket relativt er det samme, gitt at bilen ikke trenger avgi varme til f.eks. kupé. Men bilen vil uansett varme et kaldt batteri, og da vil faktisk batterikapasitet økes.

Det er derfor du forbruker mindre av et varmt batteri enn et kaldt batteri når man kjører korte avstander, men det jevner seg ut når man kjører langt nok. Men det er surt nok å tape de milene man å bruke på å varme batteriet av egen strøm, fremfor strøm hentet fr veggen, og derved har mest mulig tilgjengelig fra starten av.

Btw, Trenger du ikke lade eller ikke ønsker å lade bilen ved ladestasjon, så setter du destinasjon til et punkt i nærheten, som den ikke kjenner igjen som selve ladestedet. Da skal ikke bilen forvarme seg som en forberedelse til lading, for biler som har støtte for slik ladetilpasning. Merforbruket er egentlig så lite å bry seg om, at det er mindre vits å spare de få kWh'ene om man faktisk skal lade.

Har man tenkt å lade, så vil det uansett være en fordel at batteriet er ved ideell temperatur for slikt av de grunnene jeg ga i forrige innlegg, med mindre man uansett skal saktelade over lang tid. Da er normalt batteriet varmt nok til at det har liten effekt å forvarme det mere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA