Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Inntrykk etter prøvekjøring av EQC

Startet av mathis, torsdag 04. juli 2019, klokken 16:26

« forrige - neste »

Stigb

Kia E-Soul Kan selvfølgelig forvarmes uten å være tilkoblet strøm, det kan selvfølgelig alle nyere mercedes elbiler og hybrider :)

Butare

Sitat fra: LA3UX på lørdag 28. desember 2019, klokken 10:48
Et spørsmål til dere som har fått bilen eller prøvd den i vinter: Kan man via Mercedes-app eller direkte via skjermen legge inn en start-tid for klima-anlegget, slik at det starter med å avvise vinduene før kjøreturen starter? (Også når bilen står på P-plassen ved skiløypa og ikke er tilkoplet strøm).

Ja, man kan det.

jevel

Sitat fra: TM på torsdag 04. juli 2019, klokken 17:57
Sitat fra: mathis på torsdag 04. juli 2019, klokken 16:26
Kan faktisk tenke meg til at de som er 1.70+ kan føle ekstra på dette, men det skal de få uttale seg om selv. :)
170+ ?? Nesten alle som kjøper denne bilen er da over 170 !

Selv er jeg så lav som 176, og tenkte ikke over at det kan være problemer for høye personer. Om man 190+ må man kanskje sjekke det.

Jeg er runde 200 selv og har null problemer i EQC. MX, derimot...

mathis

Får vi noen inntrykk fra deg @øyvind.h nå som du har prøvekjørt EQC i helgen? Ja, forstår det slik at du har en på lån nå? :)
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Øyvind.h

#109
Sitat fra: mathis på søndag 26. januar 2020, klokken 14:14
Får vi noen inntrykk fra deg @øyvind.h nå som du har prøvekjørt EQC i helgen? Ja, forstår det slik at du har en på lån nå? :)

Ja tenkte å poste en runde her etter helgens lån. Det blir som vanlig en lang post. Sist jeg hadde den på lån hadde jeg tenkt til å teste ganske mye, men rakk lite pga. diverse greier som dukket opp på hjemmebane.

Det som stod på agendaen for test nå i helgen var barneseter, kjøring med full bil, selvkjøring, litt infotainment, fartsdumper, en veldig krapp kneik ned til en i familien hvor hans S70D med coil tok nedi, forskjellige kjøremoduser, litt forbruk +++.

Demobilen har gått ca 20.000km. Ser og kjennes fortsatt splitter ny. På en 400V ladeboks fikk jeg 7,5kW. Med andre ord støtte for trefas med begrenset effekt. Bilen oppgir brutto effekt i displayet.

Resultatet av helgens test er at noe er bra, noe nytt er oppdaget og noe er ikke fullt så bra. Det er en del knapper i denne bilen.... I løpet av helgen rakk jeg et par litt lengre turer på landevei og motorvei, et par turer med barna og en tur med 5 pers (3 voksne og 2 barn i barnesete/på puff). Det ble også en del småkjøring i nabolaget, til butikk mm.

I baksetet var det akkurat plass til å ha barnesete på venstreside, puff i midten og en voksen på høyre side. Det fungerer altså å dra tre voksne og to barn på langtur uten at det er veldig trangt. Benplassen er så som så, men knærne har grei avstand til seterygg. Takhøyden er god både foran og bak. Ungene, som ble veldig lei seg når jeg sa vi skulle bytte ut X`en satt i det minste pris på bakruter som går helt ned og kul interiørbelysning. Men manglende integrert spotify var en nedtur. Og manglende elektriske falkevingedører blir et savn både for ungene og meg. Samt manuelle fremdører når jeg er vant til at dørene er automatiske og elektriske. Noe helt banalt jeg har i dag er en fremdør som kan åpnes og settes i nøyaktig den posisjonen jeg vil, uten at den smeller helt opp eller igjen fordi bakken er for bratt. Men slik er omtrent alle biler bortsett fra Model X. Veies opp av en finere lyd når døra stenges, for de som er opptatt av sånt :)

Over den bratte kneika til en i familien gikk det fint. Der tok hans gamle S70D nedi, men det var relativt god klaring. Kanskje med 5 voksne og takboks kan det i teorien bli for snaut, men kjører aldri dit med den typen oppakning. I så fall er det bare å ta kneika litt mer skrått slik jeg normalt ville kjørt ned innkjørselen. Kjørte over mange forskjellige fartsdumper, ned fra fortau etc og slo aldri nedi. Kort oppsummert er bakkeklaringen god nok for min bruk av bilen. Til hytta er det aldri noe problem da veien brøytes. Men det er et minus at den kun har luft bak for nivåregulering. Den har høyde som en vanlig personbil. Ikke bilen for de med skikkelig kjerrevei til hytta.

Forbruket er det litt vanskelig å si noe om da det er høyt i starten på kortere turer og veldig vær/føreavhengig. Etter ganske aktiv testing med mye småkjøring og motorvei sa guessometer 350km ved fulladet batteri. Med cruise på 120-130 virker det som om forbruket lå i 260-300Wh/km intervallet, men fikk bare en 6 mils langtur på motorvei. Må nesten støtte meg på kontrollerte tester den Bjørn og andre har kjørt. Det ble nylig lagt ut erfaring fra en eier som lå med cruise på 128 fra Oslo-Kolomoen (sikkert fra og med 100-sonen) og deretter fulgte trafikken til Fageråsen i Trysil. Han kom frem med rett under 30% restkapasitet, så det virker som rekkevidden er 28-30 mil på motorvei, vinter og stigning. 35-45 på sommeren avhengig av hastighet. Litt bedre enn min X90D. Ganske likt som eksempelvis E-Tron og IPace. Ser tester gir litt varierende resultat, men trioen går noenlunde likt. Selv når det til vinteren er 4 felt helt til Moelv og om noen år 4-felt helt til Hafjell er jeg trygg på å komme frem med god restkapasitet.

Hurtiglading fikk jeg ikke testet. Kjørte innom Shell på Mortensrud for å teste, men alle laderne jeg så var merket med 42/50kW? Ingen skikkelige hurtigladere. Ville også sjekke 230V trefas, men fant ingen i Oslo med det og rakk ikke turen til Knut (takk for tilbudet!) for å teste hos han. Jeg har riktignok ikke tilgang til 230V trefas selv, men en del i FB gruppen lurer på dette. En eier på FB har rapportert at han får 7,4kW på en 20A 230A trefas kurs, så det virker som om bilen støtter 230V trefas også uten at det er skikkelig verifisert.

Positivt:
Det er en veldig stillegående bil med vekt på komfort. Setet gir støtte helt ut til kneet. Massasjen er ikke så veldig kraftig, men helt OK. Kjørefølelsen er kompakt og god. Understellet er vesentlig mer komfortoppsatt enn i X`en, selv i Sport modus. Bilen tar unna ujevnheter, huller og ruglete vei mesterlig. Dette er Mercedes rå på! Gir du på hardt i svinger merker du at den sender mye krefter forover. Hadde nok foretrukket en større vekt av kreftene bakover, men det har ikke så mye å si i praksis.

Bilen er omtrent like elbil/enpedals å kjøre som Model X. Med paddene bak rattet er det kjapt og enkelt å styre regenerering fra coasting til veldig kraftig regen. Veldig bra! Denne bilen føles ikke som en fossil å kjøre, noe som er viktig for meg. Den tillater også mer regenerering når det er kaldt enn X`en virker det som, og nivået endrer seg ikke uforutsigbart. Du kan regenerer alt annet enn nødbrems. Skulle jeg trekke for noe måtte det være at bremselysene kommer på litt vel raskt/tidlig. Mye lettere å unngå dette med X`en så det ikke ser ut som man hopper fra gass til brems. Men alt i alt akkurat den pedalfølelsen og respons som en forventer av en elbil.

Ettersom det er en lånebil hadde jeg ikke tilgang til app, men en kan starte kort forvarming/kjøling fra nøkkelen ved å trykke lås opp. Forvarming går 5 minutter tror jeg. Nok til lunk i kupe, seter og ratt og fjerne rim, men ikke nok til å smelte skikkelig snø/is.  Setevarmen starter på fullt, men trapper ned til trinn 2, 1 og deretter av over en viss tid. Smart.

På langtur beregner bilen ladestasjoner, viser status for disse (inkludert tilgjengelighet for de som er med i infosamarbeidet, effekt, leverandør, start/sluttprosent, ladetid osv). Det ligger til venstre på navigasjonsskjermen akkurat som i Tesla, men du må trykke på informasjonen for å få detaljer istedenfor å scrolle. Navien er ikke like enkel som i Tesla med fullstendig ladekart og grafikk over pågang etc, men det funket helt greit. Utfordringen på langtur ligger jo vel så mye på stasjonen med forskjellige brikker, få stolper osv. Du skal kunne starte hurtigladeren fra bilen, men det fikk jeg ikke testet. Det krever sikkert en Mercedes ladebrikke og regisrering hos de forskjellige ladeaktørene.

Bilens ytelser er brukbare. Jeg opplevde den som hakket raskere enn X`en. Ikke helt der jeg skulle ønske den var, men sprekere enn flere av konkurrentene.

Nøytralt:
Bilen støtter OTA oppdatering. Menyvalg i infotainment for å søke etter siste oppdatering samt aktivere/deaktivere trådløs oppdatering. Setter denne på nøytralt da jeg ikke har forventning om at Mercedes pusher særlig med oppdateringer. Alt er litt tradisjonelt tysk.

Med riktig kabel fikk jeg testet Android Auto i helgen. Er sånn passe middels fornøyd kjenner jeg. Joda, du får waze, Google maps eller en form for spotify opp. I sistnevnte kan du ikke søke etter sanger, men du kan bla i ditt eget bibliotek så det fungerer helt greit. Men jeg ble ikke særlig imponert av løsningen. Den utnytter ikke hele skjermen, den er ikke veldig bra integrert og jeg merker at det integrerte opplegget nok blir brukt i 9 av 10 tilfeller. De eneste gangene jeg gidder bruke dette er nok på langtur når jeg uansett kunne tenke meg å lade telefonen og sjekke forskjellige ruteforslag, varsler på rute etc i waze. De som argumenterer sterkt for carplay/AA vet ikke hvor bra integrerte tjenester kan være i en bil. Dette er bare nice to have etter mitt syn og ingen erstatning for skikkelig integrerte løsninger.

Ryggekamera og 360 view. Dette er middels. Audi har en kulere løsning her. Litt lite bilde til å gi skikkelig verdi. Pluss for alltid rent ryggekamera under deksel, men minus for at det ikke kan aktiveres under kjøring for eksempelvis å sjekke tilhengerlast. Sidekameraene og støtfanger-kamera tror jeg ble litt møkkete. Testet ikke om de kan spyles med spylevæske.

Negativt:
Jeg synes ikke autopiloten kjørte så stødig som jeg skulle ønske. Den var tidvis litt svømmende i feltet slik som jeg også opplevde i E-Tron. Det var en innstilling hvor jeg kunne justere sensitiviteten til feltplassering, men føler ikke at den ga særlig utslag. Mulig det skyldes at innstillingen ikke ble endret, for sist jeg testet skilte grafikken tydelig på hvilken sensitivitet jeg valgte. Stort sett god nok for mitt bruk, men ikke helt på høyde med det jeg har i dag. Den maser oftere om at jeg skal holde i rattet, og den var litt strengere på hvilke forhold den kan aktiveres på virker det som. Filskift går mykere enn med AP1 og er bra nok. Oppleves ganske likt som AP2+. Akselerasjon/brems på motorvei går også veldig mykt og behagelig sånn som AP2+, så alt var ikke negativt. Men det som er litt synd er at jeg ikke tror de kommer til å forbedre den OTA slik Tesla gjør. Dvs en får det en får og ferdig med den saken. Den er bra på noe og dårlig på noe annet, men jeg ville tatt med den pakken selv om kvaliteten er middels.

På rattet styres noen funksjoner med touch-knapper hvor du kan sveipe opp/ned eller sidelengs. Det fungerer middels. Ikke fordi knappene responderer dårlig, men på grunn av skjermstørrelse og mengden info kan det tidvis bli litt rotete. Eksempelvis om du hører på radio og vil bytte kanal så får du ikke gjort det fra rattet om du står feil sted på begge skjermer. Knappene da styrer andre funksjoner. Det er litt uryddig. Lurer på hva kona kommer til å si om akkurat dette. Bilen jeg kjører i dag har mye mer ryddig og oversiktlig grensesnitt, som også er mer funksjonsrikt. MBUX fungerer helt brukbart fra en tysk produsent og har fine skarpe farger, fin animasjon og brukbar menystruktur. De har også enkelte nice-to-have funksjoner med automatiske lyd og fargeshow som visstnok skal gjøre sjåføren mer avslappet eller noe sånt. Men tyskerne ligger et stykke bak på brukergrensesnitt. Touchknappen til høyre styrer MBUX og den til venstre styrer speedo-skjermen. Den venstre kan bla i midten på speedo-dash i valgt funksjon (du kan bytte mellom flere funksjoner i midten) og bytte visning på høyre siden av speedo-skjermen mellom forbruk, kartvisning mm.  Så kan du selvfølgelig bla både frem og tilbake på MBUX fra rattet, ut og inn av funksjoner etc. Men dette er lettere å bruke for litt tech-interesserte enn de som bare skal «kjøre bil».

Annet:
Ved bytte av profil på skjermen får en varsel om at dette kan påvirke seter mm, så det virker som om seteinnstillinger også skal kunne styres derfra i tillegg til døra. Men jeg fikk i min korte test ikke dette til å fungere. Med kun en nøkkel fikk jeg ikke sjekket om profil kunne mappes mot nøkkel, men foreløpig tror jeg ikke det fungerer. Profil styrer derimot en haug ander innstillinger, så det kommer nok vi til å bruke når vi bytter sjåfør.

I går kveld hadde jeg besøk av to vennepar som kjører hhv S og X. En av dem har testet både E-Tron og EQC og sitter med samme opplevelse som meg. God, solid, komfortabel. Han har også vurdert E-Tron, men som meg falt han ned på at EQC matcher hans preferanser best av de to. Han kommer uansett til å vente på Model Y på grunn av forventning om mer sportslig oppsett og tilgang til supercharger-nettverket.

I programvaremenyen fant jeg dashcam-valget. Det er visstnok koblet mot augmented reality opsjonen. på FB er det nå lagt ut skriv fra mercedes med info om deler og pris for dashcam, så det ser ut til å kunne integreres på verksted. Den kan ikke aktiveres i bilen, men muligens med programmering eller på verksted?

Jeg fant også valget carplay(kablet), noe som sammen med tilbud om trådløs tilkobling i andre Merc`er skulle tilsi at trådløs kanskje kan låses opp.

Utstyrsvalg:
Stigtrinnet har jeg nevnt før at er i veien. Hver gang jeg skulle ut av bilen følte jeg at jeg måtte ta en kjempeklyv for å unngå å gnisse borti den. Selv når jeg tok et langt steg kom jeg borti den, og den samlet seg en god del møkk opppå trinnet. Trinnet er unødvendig på grunn av bilens høyde og gir en for bred terskel.

Ungene brukte den riktignok, men jeg må gjenta at den bør droppes. Den pynte kromlisten en får der uten stigtrinn gir uansett mye av det samme visuelle inntrykket.

Massasjen er som nevnt litt svak, så kanskje ingen krise å droppe den. Augmented reality syntes jeg var litt unødvendig. Ikke helt avklart om det kameraet og sw trengs ift dashcam, men om det ikke trengs synes jeg ikke det er så viktig.

Konklusjon:
Oppsummert er jeg litt todelt. Det går mot bytte. Det er en god bil som er god på en del min nåværende bil ikke er god på. Spørsmålet blir om jeg er tilfreds over tid med det jeg ikke synes den leverer på. Plassbehovet vårt har falt en del i det siste, så det skal nok holde greit. Blir fint med mulighet for takstativ også, og rammeløse dører er ikke alltid ideelt på vinteren i bilen jeg har nå.
Jeg er ikke veldig entusiastisk ift kjøp, men det endrer seg sikkert når jeg ser min egen mørkegrå bil med AMG pakke ute foran forhandler. Demobilen har noen kjipe stygge blå seter. Mercedes leverer noen tøffe tofargede seter også, men det ble litt for ambisiøst for kona :)
Det blir greit å gå for en litt rimeligere bil også. Model X er en veldig dyr bil, og selv om den er knallbra føler jeg ikke helt for å betale en mill for en ny nå. Den er ikke 300.000,- bedre enn Mercedesen, som endte på 730 overlesset med utstyr.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. januar 2020, klokken 18:41
Hurtiglading fikk jeg ikke testet. Kjørte innom Shell på Mortensrud for å teste, men alle laderne jeg så var merket med 42/50kW? Ingen skikkelige hurtigladere.


Du var 11 minutter unna 150 kW

boppus

Takk, @øyvind.h. Kommer til å justere utstyrspakka noe basert på det du skriver. Hiver nok ut Android Auto, blant annet.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Øyvind.h

Sitat fra: knut.aulie på mandag 27. januar 2020, klokken 20:09
Du var 11 minutter unna 150 kW
Kjørte forbi den også på en annen tur da jeg bor relativt nære den, men på den turen hadde jeg ikke tid til en avstikker. Med så mange ladere på Mortensrud var jeg egentlig ganske sikker på at de hadde lynlader, og akkurat da passet det å teste. Uansett virker ladehastigheten ganske veldokumentert nå. Er batteriet kaldt kan man oppleve ned i 70-80kW effekt. På langtur med varmt batteri topper den på 110kW. Å kjøre 10 minutter bort til en lynlader er vel egentilg oppskrift på treg ladehastighet uansett :)

Sitat fra: boppus på tirsdag 28. januar 2020, klokken 06:51
Takk, @øyvind.h. Kommer til å justere utstyrspakka noe basert på det du skriver. Hiver nok ut Android Auto, blant annet.
Bare hyggelig. Android auto opplegget imponerte i hvert fall ikke meg. Opprinnelig trodde jeg det var full speiling av skjerm og visning av appene slik de er, men det er jo bare noe skikkelig skrapa greier som vises. Men mtp bilens totalpris er det bare småpenger, så jeg er usikker på om jeg fjerner det selv.
Jeg har en alternativ konfig inne som ender på 711. Der har jeg fjernet multifunksjonstelefoni (ekstern antenne) og AMG pakken. Da fikk jeg sommerhjul jeg liker, selv om fronten ikke er like kul.

Tipper det blir møte med selgeren for full gjennomgang i mars før konfig låses. Opsjonslista er uendelig lang så jeg er sikker på at jeg har med ting jeg egentlig ikke trenger eller har lyst på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Er det ikke dumt å fjerne Android auto hvis den ikke koster mye, kan være greit å ha når bilen selges. Jeg syntes Waze var litt både greit og morsomt i en tidligere bil som hadde AA.

jevel

Stor takk til @øyvind.h, ja. Her var det mange svar på ting som jeg både lurte på og som jeg ikke visste at jeg lurte på.

La også merke til at CarPlay som jeg bruker ikke egner seg spesielt godt i dette oppsettet. Det blir smått og litt knotete å manøvrere. Allikevel synes jeg at prisen er såpass lav på dette tillegget at det bare vil være dumt å utelate det. Waze i seg selv er gull verdt når man er ute på tur, for ikke å snakke om ABRP som jeg liker veldig godt for å planlegge lengre turer på strøm.

Jeg merket at det kommer til å ta tid å venne seg til de to små tpuchflatene på rattet, men tror at man over tid kommer til å bruke dem mest for å betjene infotainment, da de er så lett tilgjengelige. Mitt største problem er at jeg bruker Apple-baserte løsninger som har såkalt "natural scrolling" noe dette systemet ikke hadde. Jeg bladde konstant feil veg i forhold til hva jeg prøvde å gjøre. Det kommer til å ta tid å få inn i muskelminnet.

Ellers så bekrefter du vel det som gjorde at jeg bestilte; det er en meget stillegående, behagelig bil oppsatt for å ta deg fra A til B uten videre dikkedarer.

Som jeg sa det til en kompis etter å ha kjørte Model X et par dager og så EQC; Model X er en skikkelig bra elbil, EQC er en skikkelig bra bil som går på el.

mathis

x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

mathis

Sitat fra: jevel på onsdag 29. januar 2020, klokken 22:44
Som jeg sa det til en kompis etter å ha kjørte Model X et par dager og så EQC; Model X er en skikkelig bra elbil, EQC er en skikkelig bra bil som går på el.

- Wow... you drive electric?
- What do you mean? I drive a Mercedes.

Det sier vel alt fra reklamen til Mercedes ;).
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

jevel

Jau. Kjørt en god del GLC, og EQC er bare en jævlig god GLC i bunn og grunn.

Det passer meg utmerket nå, selv om at jeg fikk en veldig god følelse av å se at førerdøra åpnet seg når jeg kom opp til parkeringen om morgenen, for bare å sette meg inn, ta på sele, trampe på brems og sette bilen i D. Du føler at du lever i fremtiden da.

Hadde de bare hatt seter for en som er 2 meter, lys i nærheten av E-Tron / EQC, adaptiv cruise man kan stole på osv. osv. Ungene ble rimelig mugne når vi leverte tilbake X må sies. Kjørte 6-seteren og de hadde allerede lagt planer for hvem som skulle sitte hvor etc. :D

Electric cars in Norway

Sitat fra: mathis på onsdag 29. januar 2020, klokken 22:50
Sitat fra: jevel på onsdag 29. januar 2020, klokken 22:44
Som jeg sa det til en kompis etter å ha kjørte Model X et par dager og så EQC; Model X er en skikkelig bra elbil, EQC er en skikkelig bra bil som går på el.

- Wow... you drive electric?
- What do you mean? I drive a Mercedes.

Det sier vel alt fra reklamen til Mercedes ;).

Fet video og Weeknd. Faktisk den beste elbil TV video jeg har sett på lang tid. Har også kjørt bilen noen ganger selv og ja det er en veldig veldig :+1: god bil også.

Til og med ungdommen hører jeg liker denne TV reklamen. Tøft :+1:


Her er`n nok gang. Skru opp lyden på max ;D 8)


https://youtu.be/FRDIZgPajdQ


mathis

Enig, men nå er ikke jeg helt nøytral heller når jeg sier jeg liker denne bedre enn eTron sin reklame som hadde premiere under Superbowl.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA