Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Inntrykk etter prøvekjøring av EQC

Startet av mathis, torsdag 04. juli 2019, klokken 16:26

« forrige - neste »

Butare

Ser flere kommenterer nytteverdien på HUD. Selv har jeg hatt HUD på et par biler tidligere. For min del synes jeg at HUD gjorde at jeg ble mye mer oppmerksom på hastighetene. Spesielt ved lavere hastigheter. Jeg er fornøyd med at jeg får HUD tilbake.

Øyvind.h

Sitat fra: OlaM på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 18:32
Dere som har prøvd den på kveldstid, hva syns dere om sikt fra førerplass? Tenker på ivaretatt nattsyn, dimming, reflekser i skjerm og pianolakk, o.l.
Sikten er god. Frontruten er ganske vertical og kort ift hva jeg er vant med, men ikke merket noe negativt ift A-stolpe, refleksjoner eller lignende. Lysstyrken på HUD var lett å justere.
En ting jeg merket meg negativt (men som egentlig skyldes noe positivt) er sterke gjenskinn fra reflekser fra skilter og lignende. Dvs. eksempelvis refleks fra gule/svarte skilter som står i skarpe svinger. Det var ganske kraftig gjenskinn fra disse og andre ting som gir refleks langs veien. Det skyldes naturlig nok kraftige frontlys, men det opplevdes tidvis som en større ulempe enn jeg er vant til.


Sitat fra: Butare på onsdag 23. oktober 2019, klokken 08:13
Ser flere kommenterer nytteverdien på HUD. Selv har jeg hatt HUD på et par biler tidligere. For min del synes jeg at HUD gjorde at jeg ble mye mer oppmerksom på hastighetene. Spesielt ved lavere hastigheter. Jeg er fornøyd med at jeg får HUD tilbake.
HUD hjalp litt, men ikke så mye som jeg forventet. Jeg klarte heller ikke finne av/på noe naturlig sted i menyer, så det endte med at jeg sa "Hey mercedes, turn on head up display" for å få funksjonen aktivert. Det jeg merket raskt var at Teslas plassering av store lesbare tall helt øverst på skjermen bak rattet er nesten vel så bra som HUD. I biler med mindre speedometer/mindre lesbare tall plassert andre steder på skjermen får du ikke like tydelig info om hastighet. Med andre ord – behovet for HUD i EQC er større enn i bilen jeg kjører i dag. Derimot var det to andre ting jeg merket meg som ulempe. Det ene var at bilen er så komfortabel at det er vanskeligere å holde oversikt over hastigheten du kjører i. Jeg kjørte ofte fortere enn jeg trodde. Ikke akkurat en ulempe egentlig, men det gjorde at jeg måtte følge mer med på hastighet enn jeg er vant til. Det andre var at EQC ikke har presist speedometer, noe jeg har hatt siden 2013. Jeg merket at når jeg fulgte spesielt med på hastighet ift skilting, mistanke om sivil bil mm måtte jeg begynne å tenke på misvisning igjen. Det er egentlig helt idiotisk å måtte begynne å finregne på hvilken hastighet man egentlig holder, men vet mange biler er slik. Det er vel bare en vanesak å komme inn i den tralten igjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mathis

@Øyvind.h Hvor mye feilmargin er det på farten? Må innrømme at jeg antok at EQC var mer eller mindre helt nøyaktig. Du beskriver for øvrig et tilsvarende problem som jeg også oppdaget. En blir veldig lett fartsblind. Mener å huske jeg hadde litt det samme problemet i Tesla X. Dog, dette løste jeg med å bruke mye cruisecontrol både under kjøring av EQC og TeslaX.

Ellers synes jeg at EQC viser ekstremt mye informasjon på skjermen. Kanskje litt for mye? I slik tilfelle kommer HUD godt med. Eneste jeg må gjøre er å prøve tone den litt ned. Under min prøvekjøring var den alt for skarp.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Øyvind.h

Sitat fra: mathis på onsdag 23. oktober 2019, klokken 12:00
@Øyvind.h Hvor mye feilmargin er det på farten? Må innrømme at jeg antok at EQC var mer eller mindre helt nøyaktig. Du beskriver for øvrig et tilsvarende problem som jeg også oppdaget. En blir veldig lett fartsblind. Mener å huske jeg hadde litt det samme problemet i Tesla X. Dog, dette løste jeg med å bruke mye cruisecontrol både under kjøring av EQC og TeslaX.
Ikke helt sikker i farten, men sjekk Bjørns rekkeviddetest av EQC. Mener kanskje den står på 94 i 90-sonen. Jeg har noe av samme utfordringen i Model X også, men jeg tror grunnen til at "problemet" virket større i EQC er fordi jeg ikke er vant med bilen, den er mer støydempet og hastighetsvisningen i speedometer (og til dels hud) er mindre enn jeg er vant med.

Sitat fra: mathis på onsdag 23. oktober 2019, klokken 12:00
Ellers synes jeg at EQC viser ekstremt mye informasjon på skjermen. Kanskje litt for mye? I slik tilfelle kommer HUD godt med. Eneste jeg må gjøre er å prøve tone den litt ned. Under min prøvekjøring var den alt for skarp.
Skjermene kunne godt vært litt større i EQC. I GLE er hver av skjermene et par tommer større. Det følte jeg var litt bedre, men GUI var helt likt. Både i E-Tron og EQC opplever jeg litt mer info overload og dårligere brukervennlighet enn i GUI hos Tesla. Noe er nok vane, og noe skyldes at Tesla (minus en bedriten snarvei-meny nå fra V9) er veldig god på brukervennlighet fordi de har en helt annen tilnærming til skjermer og brukergrensesnitt enn tyskerne.
Hadde jeg fått et par dager med trådskisser er jeg sikker på at jeg kunne laget noe vesentlig mer brukervennlig klart for innledende brukertesting. Men alt du bruker over tid setter seg jo litt i fingrene. Konklusjonen etter test er at jeg fint kan leve med det Mercedes leverer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mathis

Ja det med brukervennlighet/GUI har vi begge vært innpå tidligere. Enn så lenge er det ingen som kan utfordre Musk & Co på den biten. Dog, det fikk meg ikke til å skrinlegge EQC selv om det er utrolig at de kan gjøre ting så komplisert i 2019. Regner med at etter noen dager så sitter det i fingrene. Er faktisk overrasket over hvor lite endring det kom når 5 oktober fristen landet. Jeg hadde sett for meg et høyere frafall. Bra for Mercedes, verre for meg som står i kø på 2000-tallet.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

PionerThink

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 23:05
Da fikk jeg prøvekjørt EQC i ca ti mil. Blandet kjøring med småveier og motorvei i øsende regnvær. Forbruket endte på 32,4kWh/100km uten at det er en indikasjon på noe som helst. Veldig komfortabel bil, klart stillere enn X, og vesentlig mere komfortabelt demperoppsett. Mye mindre båtfølelse enn i etron, men orket ikke å kjøre den i noe annet enn sport innstilling. Infotainment var ok, men typisk tysk med dype menyer. Savnet Spotify fra Tesla. Hadde nok brukt CarPlay mye med denne.

Det jeg ikke likte var "AP" funksjonaliteten til bilen, den var helt begredelig, koblet ut styringen i hytt og pine. Ikke til å stole på for å styre bilen. Akselerasjonen opplevdes og ganske lik vår X100 i hastighet under 100km/t, men på motorvei opplevdes den veldig treg. Bånn pinne fra 100km/t kjentes den tregere enn i3en. Mulig det er pga at bilen er så komfortabel?

Fant ikke noen måte å sette regen i D-- som standard, og heller ikke sportsmodus.

Hud var ikke spesielt plagsom etter justering, men ser ikke helt nytteverdien i det.

Alt i alt en flott bil, men føltes litt utdatert m.t.p software.
Mye enig med turfsurf her, men i.o.m at jeg bare hadde I-Pace som referanse og sammenlignet disse på svingete veier, så fikk jeg litt mer båtfølelse av EQC. Nå skal det sies at EQC var på vinterhjul, så det gjorde nok sitt til at fruen utbrøt i en sving da det kvein litt; Jeg hadde aldri kjørt så fort i disse svingene 8)
Sjekket derfor vekta på de to bilene, og 2495kg(EQC) mot 2130kg(I-Pace) hadde nok også litt og si ???
Kjørte også mest i sportmodus, men den var langtfra like stiv som vår X3 med M-sport understell, så jeg må si I-Pace var min favoritt mens fruen helte mer mot EQC og det komfortable oppsettet den hadde ;)
Var også litt skuffet over takhøyden "bak meg selv", samt benplass til ungdommene, og det skrånende taket gjorde også at bagasjerommet hadde beskjeden lastehøyde :( (mulig det er litt høyere gulv også enn i X3'en, så følelsen av lav åpning ble forsterket?) I følge spec'ene skal EQC ha 500 liter mot X3 550 liter, så veldig mye skal det ikke skille selv om det føltes litt annerledes!?
Alt i alt en fin bil som jeg fint kunne levd med i det daglige, men det var ikke noen stor svingsluker akkurat :D
Blir nok å vente litt til Model Y "Final Release" for å se hvordan den blir, samt se de andre som kommer neste året da det er spennende tider på elbilfronten :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

daktari

Sitat fra: PionerThink på fredag 25. oktober 2019, klokken 10:09
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 23:05
Da fikk jeg prøvekjørt EQC i ca ti mil. Blandet kjøring med småveier og motorvei i øsende regnvær. Forbruket endte på 32,4kWh/100km uten at det er en indikasjon på noe som helst. Veldig komfortabel bil, klart stillere enn X, og vesentlig mere komfortabelt demperoppsett. Mye mindre båtfølelse enn i etron, men orket ikke å kjøre den i noe annet enn sport innstilling. Infotainment var ok, men typisk tysk med dype menyer. Savnet Spotify fra Tesla. Hadde nok brukt CarPlay mye med denne.

Det jeg ikke likte var "AP" funksjonaliteten til bilen, den var helt begredelig, koblet ut styringen i hytt og pine. Ikke til å stole på for å styre bilen. Akselerasjonen opplevdes og ganske lik vår X100 i hastighet under 100km/t, men på motorvei opplevdes den veldig treg. Bånn pinne fra 100km/t kjentes den tregere enn i3en. Mulig det er pga at bilen er så komfortabel?

Fant ikke noen måte å sette regen i D-- som standard, og heller ikke sportsmodus.

Hud var ikke spesielt plagsom etter justering, men ser ikke helt nytteverdien i det.

Alt i alt en flott bil, men føltes litt utdatert m.t.p software.
Mye enig med turfsurf her, men i.o.m at jeg bare hadde I-Pace som referanse og sammenlignet disse på svingete veier, så fikk jeg litt mer båtfølelse av EQC. Nå skal det sies at EQC var på vinterhjul, så det gjorde nok sitt til at fruen utbrøt i en sving da det kvein litt; Jeg hadde aldri kjørt så fort i disse svingene 8)
Sjekket derfor vekta på de to bilene, og 2495kg(EQC) mot 2130kg(I-Pace) hadde nok også litt og si ???
Kjørte også mest i sportmodus, men den var langtfra like stiv som vår X3 med M-sport understell, så jeg må si I-Pace var min favoritt mens fruen helte mer mot EQC og det komfortable oppsettet den hadde ;)
Var også litt skuffet over takhøyden "bak meg selv", samt benplass til ungdommene, og det skrånende taket gjorde også at bagasjerommet hadde beskjeden lastehøyde :( (mulig det er litt høyere gulv også enn i X3'en, så følelsen av lav åpning ble forsterket?) I følge spec'ene skal EQC ha 500 liter mot X3 550 liter, så veldig mye skal det ikke skille selv om det føltes litt annerledes!?
Alt i alt en fin bil som jeg fint kunne levd med i det daglige, men det var ikke noen stor svingsluker akkurat :D
Blir nok å vente litt til Model Y "Final Release" for å se hvordan den blir, samt se de andre som kommer neste året da det er spennende tider på elbilfronten :+1:
Ekstrem forskjell på vinterdekk og sommerdekk når det gjelder "inspirert kjøring". Men I-pacen er nok klasseledende på sportslige kjøreegenskaper sammen med Model 3 i "elbilklassen uavhengig av pris og layout" enn så lenge.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Egil Fonn

Ekstrem forskjell på sommer /vinter dekk ja. La om til Nokian r3 245/50 R20¨på I-Pacen nå. Ble mye båtfølesle av de hjulene i forhold til sommerhjul Goodyear Eagle F1 245/50 R20
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Tor Erik Sønvisen

Stod parkert med lånt EQC mens jeg var på jobb. Ila vel 7,5 time i -10 grader forsvant 3% av tilgjengelig kapasitet (17%-14%). Jeg hadde ikke skrudd på forvarming av noe slag. Bilen var meget god å kjøre, men dette var det eneste som virkelig gjorde meg i tvil ang bestilling av bilen. Vet ikke om andre har opplevd tilsvarende?

daktari

Det kan ha med fall i temperaturen på batteriet. Da faller også spenningen litt (tror jeg).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Tipper dette kan være dårlig kalibrert BMS. At EQC har vampire drain langt større enn Tesla har jeg vondt for å tro. Bør nok måles over et par dager i hvert fall.

Trond.m

#101
Synes jeg registrerer det samme på de fleste elbiler. Stopper man underveis så batteriet kjøles ned, så er ofte ladenivået et par % lavere når man starter opp igjen. Hvordan beregnes egentlig SOC og forbruk på elbiler ? Jeg går ut fra at forbruket regnes eksakt med et amperemeter, og ikke basert på endring i cellespenning. Hvis SOC beregnes som funksjon av cellespenning og den varierer med batteritemperatur, så vil jo SOC også kunne øke når bilen parkeres. Har hatt mange elbiler, men når det gjelder batterier og kjemi så er jeg fortsatt grønn  ;)

Dette er vel heller ikke noe fabrikantene vil fortelle kundene. Heldigvis er kapasiteten på bilbatterier mer pålitelig enn batteristatus på en mobiltelefon. Der kan jo plutselig kapasiteten falle dramatisk hvis telefonen er ut i kaldt vær.

Men dette er kanskje OT, men er det beskrevet hvordan SOC beregnes for EQC ?

LA3UX

Et spørsmål til dere som har fått bilen eller prøvd den i vinter: Kan man via Mercedes-app eller direkte via skjermen legge inn en start-tid for klima-anlegget, slik at det starter med å avvise vinduene før kjøreturen starter? (Også når bilen står på P-plassen ved skiløypa og ikke er tilkoplet strøm).

4Matic Fanatic

Sitat fra: LA3UX på lørdag 28. desember 2019, klokken 10:48
Et spørsmål til dere som har fått bilen eller prøvd den i vinter: Kan man via Mercedes-app eller direkte via skjermen legge inn en start-tid for klima-anlegget, slik at det starter med å avvise vinduene før kjøreturen starter? (Også når bilen står på P-plassen ved skiløypa og ikke er tilkoplet strøm).
Jeg har ikke EQC men kan ikke tenke meg at ikke dette er støttet, det er basic funksjonalitet på en elbil i dag.

Trond.m

Ja, jeg regner også med det. Men Kia e-Niro og e-soul kan utrolig nok ikke forvarme uten å være tilkoblet strøm. Dette på tross av at batteriet er 64 kwh !!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA