Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Inntrykk etter prøvekjøring av EQC

Startet av mathis, torsdag 04. juli 2019, klokken 16:26

« forrige - neste »

DagfinnN

#60
Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 27. september 2019, klokken 20:44
Sitat fra: DagfinnN på fredag 27. september 2019, klokken 20:26
..Du er avskrevet som en tullebukk og sørger for at interessen av EQC daler som en stein om fansen har dette nivået.
Dersom interessen for bilen forsvinner fordi en kommende eier tilfeldigvis ikke er en stor fan av Tesla sier det vel noe om flere enn ham... ;)
Ja - lar meg provoser av slike idiotuttalelser. Som de fleste vet er jo Tesla det bilmerket som er snakket mest ned av de fleste. Når en som ikke like Tesla putter inn slik løgn, ja så går det utover inntrykket av bilen også, ikke bare denne tullebukken.
Jeg har aldri noen sinne snakket ned et annet bilmerke. Det er bare tullebukker som en ikke trenger å bry seg om som gjør det.
Jeg har ikke mer å si om den saken og svarer ikke uansett provokasjon.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Trond.m

#61
Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 27. september 2019, klokken 20:49
Jeg leste i et tidlig intervju om EQC at den skulle komme med mulighet for syntetisk 'motorlyd' inne i bilen, lignende med I-Pace og Taycan - er det noen som har funnet/testet dette?
Syntetisk motorlyd inne i bilen tror jeg ikke den har. Men den har som standard en kode som jeg mener er AVAS lydmodul / fotgjengerbeskyttelse:

Akustisk kjøretøyindikasjon B53.

mathis

@DagfinnN Du står fritt for å mene hva du vil om det jeg skriver. Det er allikevel interessant å se at du går på person kontra sak. Deg om det og det får du selv stå for.

Til dere andre som mener jeg kommer med fordommer. Min erfaring med både en Tesla S, samt en Tesla X var at de knirket. Det kan være tilfeldigheter, eller ikke. Jeg har ingenting å tjene på å dikte slike historier. Selv har jeg kjørt på bilferie fra Oslo til rundt halve england med texla x. Og den ga meg ikke noe premium-opplevelse. Bl.a. fordi den lagde mye lyder. Dette var en av de første X'modellene som kom til Norge. Kanskje det har noe med saken å gjøre. Ikke vet jeg. Dog forandrer det ikke slik jeg opplevde det. Samtidig, klarer en å lese det jeg faktisk skriver så trekker jeg vel frem flere positive ting enn negativt om Tesla. For det er ikke til å stikke under en stol at det finnes flere gode sider ved det bilmerke. Hvor ingen kan slå de. 

Og det må da virkelig være lov å sammenligne ulike biler når en skriver om opplevelser fra kjøring uten at man blir stemplet som en idiot?

x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Øyvind.h

Synes du hadde en fin og innholdsrik post! Setter pris på beskrivelse av forskjellige delstrektninger og hva du syntes bilen leverte bra på.
Når det gjelder knirk har jeg ikke hatt noe av det i mine S eller X bortsett fra X i gangfart utenfor huset om bilen står i bratt bakke og kjøres over en kneik. Altså hard karosseribelastning. Men det er naturlig mtp konstruksjonen med gigantiske bakdører og kupeens størrelse som gir mer fleks i karosseriet enn mindre biler og konvensjonelle dører. Det er også en av de første Model X levert i Europa, men tror det er likt på alle i tilsvarende bruk. Min forventing vil være at EQC er knirkefri under lik belastning pga mindre størrelse/kupé og tysk krav til tung dump lyd/lyddemping.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: mathis på fredag 27. september 2019, klokken 18:04

HUD var en litt blandet følelse. Det er veldig tydelig på ruten, og informasjonen som vises er gull. Spørsmålet blir om det kan være litt forstyrrende til tider?

Alt i alt. En vanvittig herlig bil. Den kommer til å gi meg en masse kjøreglede.
Har merket flere som har kritisert HUD til EQC. Noe spesielt med den i.f.h.t. andre biler med HUD? Veldig lite kritikk av det fra etron eiere f.eks.


Ellers var det lett å se at dette var en test fra en kommende eier som gleder seg til ny bil, så leste testen med kraftig filter
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mathis

Sitat fra: turfsurf på lørdag 28. september 2019, klokken 09:05
Har merket flere som har kritisert HUD til EQC. Noe spesielt med den i.f.h.t. andre biler med HUD? Veldig lite kritikk av det fra etron eiere f.eks.
Ellers var det lett å se at dette var en test fra en kommende eier som gleder seg til ny bil, så leste testen med kraftig filter

Og jeg legger heller ikke skjul på at jeg er en kommende eier som gleder meg ;). Det er også viktig å notere seg at jeg aldri har sittet bak rattet på en Mercedes. EQC er første Mercedes jeg kjører og den første premiumbilen av de eldre bilmerkene jeg har vært bak rattet. På avdukningen var det jo ikke vanskelig å se at Mercedes har en egen menighet slik som enkelte andre bilmerker. Bl.a. stod det en fyr der med tatovering av både Mercedes stjernen og AMG skrift nedover armen. Er ikke helt der, enda....

HUD er også første gang jeg ser i aksjon på en hvilke som helst bil. Bilselger hjalp meg å justere den mtp posisjon på rute, og mistenker også at en kan justere styrken uten at vi gjorde det. Da ville jeg nok ha tonet den litt ned. Om dette ikke er mulig så tipper jeg også det er en tilvenningsak. Men det gjaldt på flere ting. HUD og begge skjermer viser mye informasjon en kan eller skal ta stilling til og det ble mye når alt er nytt. Ut av hukommelsen min viser f.eks HUD retningsvalg/veiledning ihht GPS kordinater, fartsgrense, avstands-innstilling mtp adaptiv cruisecontrol og hvorvidt cruisecontrol er aktiv eller ikke. Mulig jeg glemmer noe her. :)
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

mathis

En annen ting jeg kom på når jeg var på en liten handletur i dag. Hvordan er det med cruisecontrol i andre biler fra Mercedes? EQC leser fartsgrensen på skiltene. Og tilpasser farten ut fra det. Dette kunne oppleves litt ubehagelig. Når jeg kom fra 100-sone over til 70-sone blir det plutselig det som kan oppleves som en litt brutal bremsing. Er dette tilsvarende for andre biler med den type cruisecontrol?
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Butare

Jeg tror man kan velge selv hvilken informasjon man skal ha på HUD. Mulig jeg tar feil, men synes huske jeg leste et sted at man kan begrense informasjonen en har der. Bare hastighet kan jo være noe for enkelte.

Counterpointer

Sitat fra: mathis på lørdag 28. september 2019, klokken 11:17
Sitat fra: turfsurf på lørdag 28. september 2019, klokken 09:05
Har merket flere som har kritisert HUD til EQC. Noe spesielt med den i.f.h.t. andre biler med HUD?

Bilselger hjalp meg å justere den mtp posisjon på rute, og mistenker også at en kan justere styrken uten at vi gjorde det.
@turfsurf

posisjonen på EQC er litt mer i veien for meg enn den er på både I-Pace og E-tron. Men la mest merke til dette i mørket. Nå er det høst og både Audi og Jaguar Jar jeg bare kjørt på sommer.

@mathis

Du kan justere lysstyrke på HUD, jeg satte den helt ned uten at det gjorde stor forskjell. Men på maks er den veldig skarp (stor forskjell), dette er sikkert for sterk sol og lyse forhold.

mathis

@knut.aulie Takk! Da tror jeg HUD kan oppleves på en litt bedre måte når en toner ned styrken. Bare litt svakere vil være til stor hjelp. :)
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Torpedo Ted

#70
Min erfaring etter 30min prøvekjøring i EQC:
Jeg hadde for 3 år siden Tesla Model S, så det er det som blir sammenligningsgrunnlaget.

De eneste tingene jeg bemerket meg at Mercedes var bedre på enn Tesla er:

  • Stilig dørdesign mot front, med litt mer premium feel (metall)
  • Kul belysning
  • AR Navigasjon kamera
  • Sete har justering under lår (og massasje, men den var ikke særlig imponerende)
  • Lyktene er nok vesentlig bedre (uten å ha testet)
  • Veldig lavt støynivå

Ting min 4 år gamle Tesla var bedre på:

  • Så mange punkter at det ikke er vits i å begynne å liste opp...

Andre kommentarer:

  • HUD var utrolig forstyrrende. Har bare prøvd HUD én gang før, og da var det bare en uskyldig liten greie i selve frontruten, mens her var det jo en voldsom greie som virket som fløt på veien mange meter foran bilen. Veldig tøft, men helt ubrukelig syntes jeg. Dette kunne vært praktisk om det gikk an å skru den av og at det kun kom på dersom jeg kjørte over fartsgrensen, ved endring av fartsgrense, og ved sving i navigasjon (og så gikk av igjen)
  • Softwaren for bremsing med regenerering virket lite optimal. Enten altfor brå, eller altfor lite. Vet ikke hva Tesla har gjort her, men der føles det i alle fall mye mer naturlig.
  • Voldsom gjenskinn av speakergrillen(?) foran på dash
  • stigtrinnet/innstegslisten virket veldig unødvendig og gjorde det vanskelig å gå inn/ut
  • Ingen lagringsplass under panser var jeg jo klar over, men ble overasket over hvor lite bagasjerommet var. Det var veldig høyt så løftet opp "luken" med antagelse om at det var mer plass under, men der var jo ingen brukendes plass!
  • Gulvet i baksetet var ikke flatt, så benplassen bak er dårlig, spesielt for midtre passasjer selvfølgelig.
  • Jeg leser jo stadig om hvor lite premium Tesla er, men bortsett fra nevnte dørdetaljer så var jeg egentlig lite imponert. Disse premiumdetaljene gikk liksom ikke igjen noe særlig videre enn i sidene og bak(!) dashdisplayene. Hele midtkonsollen var jo bare simpel vanlig plast i pianolakk (støv- og fingermerkemagnet). Taket var også helt vanlig stoff, ikke alcantara som på Teslaen jeg hadde - er det mulig å få?

Konklusjon:
Prisen er god, men dette fremstår dessverre som et ganske halvhjertet forsøk på å lage en elbil, i stedet for å starte fra scratch. (ref dårlig plass både til bagasje og folk i forhold til ytre mål).
Jeg har veldig vanskelig for å se at noen under 50 år, som ikke har noe forhold til bilmerker (eks opptatt av status), ville valgt denne bilen foran f.eks. Tesla.
Jeg tror dog at dette vil være et godt valg for å konvertere fossil-folket som allerede er trofast til de tyske merkene. EQC fremstår som et veldig mye bedre valg enn Audi E-tron, spesielt prismessig.

Øyvind.h

#71
Får låne en EQC over natta i starten av neste uke. Da blir det rapport fra en 36 år gammel Tesla-eier som aldri har eid Mercedes før :) Må si jeg er veldig spent på kjørefølelsen i denne. Håper virkelig ikke det ender med avbestilling av nok en tysker.

Innstegslisten/stigtrinn er jeg helt enig i. Den hadde jeg først tatt med i bestillingen da jeg syntes den så kul ut, men etter å ha testet inn/utstigning med stigtrinn ble det fjernet. Bilen er for lav til at det er brukbart. Da sitter du igjen med en ekstremt bred terskel og møkkete buksebein gjennom hele eierskapet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. oktober 2019, klokken 20:14
Får låne en EQC over natta i starten av neste uke. Da blir det rapport fra en 36 år gammel Tesla-eier som aldri har eid Mercedes før :) Må si jeg er veldig spent på kjørefølelsen i denne. Håper virkelig ikke det ender med avbestilling av nok en tysker
Det ser vi fram til  :+1:

daktari

Når dere sier "innstegslisten" mener dere kanskje stigtrinnet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Jepp. Litt upresist av meg. Har redigert nå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA