Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Inntrykk etter prøvekjøring av EQC

Startet av mathis, torsdag 04. juli 2019, klokken 16:26

« forrige - neste »

Counterpointer


mathis

x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Mao

Da ble det omsider prøvekjøring i kjølige Trondheim i ettermidddag. Regn og våte veier, blanding av bykjøring, landevei og litt motorvei ga et forbruk på 25,9 wh/km uten noe som helst forsøk på økonomikjøring.

EQC er innrettet for komfort - imponerende lite vindstøy, lite dekkstøy og hjulopphenget svelger ujevnheter meget bra. Bilen er sprek, men er som forventet ingen sportsbil i svingene. EQC føles oversiktlig og lett manøvrerbar i bytrafikken, samtidig som den er dønn stabil i høy fart. Her var det mye å like  :)

Så da er spørsmålet om valget faller på EQC eller e-tron 50, som blir en god del billigere med noenlunde samme utstyr.

MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

mathis

Sikkert ikke bare jeg som har blitt oppringt av selger for avtale om mer prøvekjøring? Dere får dele inntrykkene her etter kjøreruren :). Min kjøretur blir 27.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

mathis

Ikke prøvekjøring, men lansering av EQC i Norge. Jeg tok turen til Andresen Ski. Der fikk jeg en positiv overraskelse. De skulle avduke 2! En «vanlig» og en AMG! Det viste seg at en av kundene tidlig på listen har fått sin AMG-stylet og lånt den til Andresen. En liten funfact er at den er lakkert med en helt ny lakk, Graphite Grey Metallic. Lansert nå med de nye modellene. Den var lekker!
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Egil Fonn

Samme som jeg har satt opp i min konfigurator, bortsett fra at jeg valgte 20¨amg felger. Denne har 21¨amg.
Hadde en liten prøvetur i sommer (svar # 14 i denne tråd) Men satser på en skikkelig prøving nå. Har lavt kø nummer som jeg må bestemme om jeg benytter før det annulleres 5 oktober.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

mathis

Skal ut å kjøre i et par timer i dag. Da med den «vanlige» demobilen til Andresen i Ski. Blir moro. Sist jeg kjørte den fikk jeg bare 15 min bak rattet.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Trond.m

AMG i Graphite Grey ser utrolig mye flottere ut enn 1886 modellen i sølv.
Har en som står i Bremerhaven og venter på å komme til Norge  ;)

Counterpointer

Hadde EQC i et døgn og fikk testet mye mer gjennomgående. (1886 utgave)

Noen ting fremstår som bedre etter litt tilvenning. Andre ting blir dårligere.

Rygge/360 kamera er veldig bra, selv om skjermen er litt liten i forhold til noen konkurenter. Med en såpass rund bil er det greit å kunne korrigere med kamera.

Navigasjonen med AR/kamera er et fremskritt, det likte jeg veldig godt.

Setene i alcantara er faste men veldig gode. Liker også at setejustering er på døra slik at en kan rekke passasjersetet også. Massasje var dårlig sett i forhold til Audi f.eks, jeg ville ikke betalt ekstra for dette.

Av ting jeg oppdaget av negativ karakter er at dashbordet er veldig høyt og selv med setet høyt føles det litt i veien.

HUD endte jeg opp med å skru av, etter mye justering. Blir litt forstyrrende faktisk. Dette var veldig overraskende da dette er noe jeg trodde jeg savnet i min bil..... Mulig en må ha lengre tilvenning. Men fikk den aldri i passe høyde og enten blir den for blass eller for skarp og ofte i veien.

Ser ut fra forbruk som en kan kjøre 35-40 mil som er omtrent som forventet. Helt greit for en stor tung bil.

Stigtrinn ville jeg droppet. Det gjør innstigningen mye vanskeligere.

Matrix lyset var bra.

Ladeluke på høyre bakskjerm er dealbreaker for min del
På grunn av dette går bilen ikke inn i garasjen min

Bilen går helt greit, men er ikke akkurat fast og kontant. Det er en tilvenning å måtte bruke rattpadler til regen hver gang en skal kjøre, men en har hvertfall mulighet for enpedalkjøring (og seiling)

Klikkpadden ble jeg ikke helt venn med og må strekke meg for mye til å kunne bruke touchskjermen. Stemmestyring fikk ikke jeg mye nytte av. Brukerinterfacet er krevende å venne seg til men ikke så kronglete som Jaguar.

mathis

Da har jeg lagt bak meg ca 100 km med EQC. Nøyaktig 98km om vi skal flisespikke. Hadde avtale med Andresen Ski om å få låne den i to timer.

Dette ga så klart et mye bedre grunnlag enn sist når jeg fikk låne den i 15 min tidligere i sommer. Det er mange inntrykk. Og for ordens skyld kan jeg presisere at EQC er den første Mercedes jeg sitter bak rattet. Noe som kan «farge» litt min opplevelse.

Jeg begynte med å kjøre mot hjemtraktene. Dette er smale, landlige veier med høye fartsdumper på enkelte parti. Bilen sitter jo veldig godt på veien, og jeg oppdaget i det bilen var i fart at dette er en premium bil. Stille, komfortabel og presis. Manøvrering på svingete vei var en lek, og når jeg kom til de høye fartsdumpene var ikke dette noe problem. Ja, for dere som har vært bekymret for bakkeklareringen. Det var rett og slett som at jeg og bilen bare fløt avgårde på veien.

Etter å ha kjørt i hjemtraktene så ville jeg ut på motorvei. Jeg la meg ut på E18, og satt kurs mot Askim. Satt den i sportsmodus og brente til når vi kom til 100-sonen. Bilen er svært responsiv, nesten litt leken. Her må man være obs på farten ellers er det mange førerkort som kan doneres tilbake til den norske stat. Den er rett og slett en rakett. Så får skeptikere si hva de vil. Vi kan så klart finne raskere biler på markedet, men 0-100km på 5,1 sek merkes. Noe jeg likte veldig godt er kjøre-assistenten som nærmest hjelper deg på veien. For enkelte vil dette kanskje være en tilvenningssak, men for meg funket det veldig bra på motorveien. Autopiloten er ikke som siste generasjon Tesla, men den fungerer helt fint. Og den fungerer svært bra sammen med adaptive cruise control. Noen ganger valgte jeg å overstyre, men i det jeg slapp rattet tok bilen over igjen. Ikke som andre biler som da har brutt assistansen.

Når jeg hadde kjørt meg ferdig på fart hadde jeg bestemt meg for å teste mer landevei. Eller knappe svinger og litt trangere veier. Er vel her man får testet bilen og ens kjøreegenskaper skikkelig? Da bestemte jeg meg for å ta turen ned til Hvidsten. Kjørte via Ås sentrum, satt bilen i komfor og cruiset avsted. «Hey Mercedes, turn on massage!». Det hele ble en litt absurd kjøretur der Sepultura dundret løs på anlegget (radio rock) mens jeg fikk ryggmassasje og fløt avgårde på svingete veier. Dette var rett og slett magisk. Skikkelig kjøreglede. De som mener elbil ikke gir noe kjøreglede har ikke kjørt en elbil laget av de som kan lage bil. Tesla hadde vært et knirke-orkester på samme kjørerute. EQC derimot, en fryd.

Når jeg ankom Hvidtsten hoppet jeg ut for å ta noen raske bilder. Kan nevne at det bøttet ned med regn under hele kjøreturen uten at det satt en demper på turen. Etter en aldri så liten fotoshoot var det på an igjen. Nå var kursen satt mot Ski igjen. Da jeg er godt kjent på veiene rundt her unngikk jeg det meste av helgetrafikken. Valgte da E6 ned til tusenfryd for så å kjøre mot Ski. Igjen fikk jeg testet musklene på bilen. At den veier mer enn 2 tonn merkes ikke.

På hele turen brukte jeg GPS, men fiklet svært lite med den. Her kan en nok finne masse funksjoner som jeg ikke fikk testet. Ut fra det jeg så virker den utmerket. Langs hele ruten dukket det opp ulike ladestasjoner. Jeg testet også «Hey Mercedes», men her sleit jeg litt siden jeg ikke har satt meg skikkelig inn i de ulike kommandoer. Det å øke eller dempe temperaturen i bilen var en smal sak. Samme når jeg prøvde ut massasjen. Dog, i det jeg ville sette destinasjon med voice command så var det en glemmesak. Her må Mercedes fikse slik at den forstår seg på det internasjonale språket bergensk.. ;)

Når det gjelder pad og bruk av skjerm så synes jeg dette fungerte utmerket. Lett å navigere på padden og evt ved berøring av skjerm. Men her har nok Tesla er forsprang når vi snakker brukervennlighet. Det blir litt ekstra trykk, men regner med det går fort å venne seg til. For min del var jo dette helt nytt.

HUD var en litt blandet følelse. Det er veldig tydelig på ruten, og informasjonen som vises er gull. Spørsmålet blir om det kan være litt forstyrrende til tider? Sikkert en vanesak. Og jeg vet man kan justere en del her uten at jeg gadd å bruke tid på det nå. Fintuning gjør jeg på min egen bil.

Alt i alt. En vanvittig herlig bil. Den kommer til å gi meg en masse kjøreglede. Nå blir ventetiden et helvete!!
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Counterpointer

Sitat fra: mathis på fredag 27. september 2019, klokken 18:04
Tesla hadde vært et knirke-orkester på samme kjørerute.
Du mister veldig mye troverdighet med slike uttalelser. EQC knirker ikke og det er jo en splitter ny bil så det skulle bare mangle. Men å tro at det knirker i Tesla er temmelig fjernt. Jeg har kjørt mange og selv min kollega sin 2016 Model S, som har gått 100 k km, er totalt fri for knirk.
Har også kjørt Mercedes som knirker for den saks skyld.

EQC er en fin bil så jeg skjønner du er begeistret, men dropp å spille på fordommer.

DagfinnN

Sitat fra: mathis på fredag 27. september 2019, klokken 18:04
Tesla hadde vært et knirke-orkester på samme kjørerute.
Jeg leste med iver helt til denne setninga. Så skjønner jeg at intet av det du skriver kan man tro på.
Du er avskrevet som en tullebukk og sørger for at interessen av EQC daler som en stein om fansen har dette nivået.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

4Matic Fanatic

Sitat fra: DagfinnN på fredag 27. september 2019, klokken 20:26
..Du er avskrevet som en tullebukk og sørger for at interessen av EQC daler som en stein om fansen har dette nivået.
Dersom interessen for bilen forsvinner fordi en kommende eier tilfeldigvis ikke er en stor fan av Tesla sier det vel noe om flere enn ham... ;)

Trond.m

Sitat fra: DagfinnN på fredag 27. september 2019, klokken 20:26
Sitat fra: mathis på fredag 27. september 2019, klokken 18:04
Tesla hadde vært et knirke-orkester på samme kjørerute.
Jeg leste med iver helt til denne setninga. Så skjønner jeg at intet av det du skriver kan man tro på.
Du er avskrevet som en tullebukk og sørger for at interessen av EQC daler som en stein om fansen har dette nivået.
Enig i at uttalelsen om Tesla er unødvendig og sannsynligvis feil. Men kommentaren fra DagfinnN er enda dummere sett med mine øyne.  Må man diskutere på dette lavnivået ?

4Matic Fanatic

Jeg leste i et tidlig intervju om EQC at den skulle komme med mulighet for syntetisk 'motorlyd' inne i bilen, lignende med I-Pace og Taycan - er det noen som har funnet/testet dette?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA