Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Inntrykk etter prøvekjøring av EQC

Startet av mathis, torsdag 04. juli 2019, klokken 16:26

« forrige - neste »

Trond.m

Jeg kjørte i-Pace og EQC samme rute rett etter hverandre, ca 25 km blandet kjøring. Da fikk jeg et forbruk på 18,7 på EQC og 21.6 med i-Pace. Riktignok hadde i-Pace 21 tom hjul, så korrigert for det så vil jeg anta at forbruket er nokså likt.  Forskjell i forbruk burde ikke være avgjørende for valg av bil. Begge bilene er også komfortable, men personlig likte jeg førermiljøet og setene best i EQC. Dessuten blir den en del rimeligere, så hvis man kan klare seg med redusert bakkeklaring så burde den være et attraktivt alternativ.

Øyvind.h

Har du sjekket hvordan du lander prismessig på din IPace vs lik EQC Egil?
Jeg kikket litt på IPace konfig, men ble ikke helt tilfreds med resultatet.
Testet en glc med luft og massasje. Da var jeg sikker på mitt utsyrsvalg :)

Sitat fra: RickI på tirsdag 16. juli 2019, klokken 18:31
Max lading cca 110, så blir det en stund om man trenger lade fult på en skikkelig lang tur.
Jeg har kikket på flere ladevideoer. EQC blir i praksis ganske lik Model X, noe som er helt kurant.
Spenningen ligger mer i hvor mange stasjoner med CCS som kommer. Synes det går litt trått og smått for tiden mtp at CCS skal dekke absolutt alle biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 21. juli 2019, klokken 18:27
Testet en glc med luft og massasje. Da var jeg sikker på mitt utsyrsvalg :)
Er litt usikker på hva du mener med dette. At luftfjæring ikke har så stor betydning for komforten, og at du derfor er fornøyd med å ha bestilt EQC  ?

Øyvind.h

Sitat fra: TM på søndag 21. juli 2019, klokken 19:35
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 21. juli 2019, klokken 18:27
Testet en glc med luft og massasje. Da var jeg sikker på mitt utsyrsvalg :)
Er litt usikker på hva du mener med dette. At luftfjæring ikke har så stor betydning for komforten, og at du derfor er fornøyd med å ha bestilt EQC  ?
Med luft mente jeg ventilerte seter :) Dvs jeg prøvesatt i ventilerte seter og syntes de var veldig gode. Har også fått mange tilbakemeldinger ift massasjeseter og hvor viktig det er.
Når min bil var inne på 60k service hadde jeg lånebil uten ventilerte seter. Det var overraskende stor forskjell ift komfort.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mathis

Jeg har ventilering i setet på min nåværende bil og er blitt helt avhengig av det. Er utrolig behagelig selv på korte turer. Om jeg husker riktig så måtte man gå for enten massasje eller kaldluft i setet om det stod mellom de to som ekstra utstyr?
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Øyvind.h

Nope. Jeg har bestilt masserende ventilerte seter.
Manglende ventilerte seter er en av grunnene til at det ikke er aktuelt å gå for ny Model X pt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mathis

Da må jeg undersøke litt nærmere, mulig jeg også må gå for begge deler. :)
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

geear

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 21. juli 2019, klokken 18:27
Sitat fra: RickI på tirsdag 16. juli 2019, klokken 18:31
Max lading cca 110, så blir det en stund om man trenger lade fult på en skikkelig lang tur.
Jeg har kikket på flere ladevideoer. EQC blir i praksis ganske lik Model X, noe som er helt kurant.
Spenningen ligger mer i hvor mange stasjoner med CCS som kommer. Synes det går litt trått og smått for tiden mtp at CCS skal dekke absolutt alle biler.
I testen til Carwow for et par måneder siden, så fikk de bare ca. 75kW i snitt opp til 69% hos Ionity, men kan ha vært kjølig batteri). Etter acc-kjøring på motorveien (i Norge) hadde de 30kWh/100km i forbruk. Syns det var skuffende kombo, men vanskelig å vite omstendighetene.

Øyvind.h

#23
De fleste videoene fra testene i Norge bruker de samme promosnuttene knyttet til lading. Lite eget materiale der. Det var kaldt de dagene og test av hurtiglader virket ustrukturert. Var vel såvidt de slapp unna vinterdekk og det regnet en del. Ingen problemer med å pushe min Mod X opp i 300Wh/km på motorvei under slike forhold :)

Her er dokumentasjonen fra Fastned.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Han ladet selv, fordi han fikk en demobil som stod på lading på gardermoen, men bare hadde 100-noe kilometer på gjettometeret. Han viste både fra appen og fra skjermen på Ionity.

Øyvind.h

Sitat fra: gr på søndag 21. juli 2019, klokken 23:35
Han ladet selv, fordi han fikk en demobil som stod på lading på gardermoen, men bare hadde 100-noe kilometer på gjettometeret. Han viste både fra appen og fra skjermen på Ionity.
Ja vet at mange (om ikke alle) testet ionity. Men se på klippene så ser du at mange bruker de samme snuttene fra app og skjerm i bil. Du kjenner igjen kW :)
Har sett nesten alle engelskspråklige tester fra Norge. Inkl Carwow.

Se på Fastneds logg fra en sesjon. Der har du fasit for normal effekt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 21. juli 2019, klokken 21:31
Manglende ventilerte seter er en av grunnene til at det ikke er aktuelt å gå for ny Model X pt.
Bare å bestille P det, så får du ventilerte seter
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. juli 2019, klokken 08:54
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 21. juli 2019, klokken 21:31
Manglende ventilerte seter er en av grunnene til at det ikke er aktuelt å gå for ny Model X pt.
Bare å bestille P det, så får du ventilerte seter
Jøss. Tilbys det fortsatt, men kun bundet med performance? Jaja. Hjelper ikke så mye da jeg ikke gidder betale 1,1 mill for ventilerte seter :)
En ting er sikkert - jeg skal ikke ha bil uten ventilerte seter så lenge de er i skinn. Det var en ny verden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 22. juli 2019, klokken 07:06
Ja vet at mange (om ikke alle) testet ionity. Men se på klippene så ser du at mange bruker de samme snuttene fra app og skjerm i bil. Du kjenner igjen kW :)
Har sett nesten alle engelskspråklige tester fra Norge. Inkl Carwow.

Se på Fastneds logg fra en sesjon. Der har du fasit for normal effekt.
Jaja, men han sitter jo der med kaffekoppen i bakgrunnen, se 5:23.

https://www.youtube.com/watch?v=JYUEDCT4oQM (får ikke til å linke til et gitt tidspunkt lenger..)

Litt før dette viser det at han starter lading med Ionity sin app.

https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360009674054-Charging-with-a-Mercedes-Benz-EQC

Ser ut som han kunne fått 10-15kW til om alt var greit. Kurven ser veldig lik ut som X75D.

mathis

Denne tråden skal vel helst handle om hvordan DU opplevde prøvekjøring med EQC. Ikke hva en eller annen skribent sier om kjørelengde eller hva det kan se ut av kjørelengde på en youtube-video. :P  :police:
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA