Skrevet av Emne: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC  (Lest 8676 ganger)

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5172
    • Vis profil
Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
« Svar #15 på: søndag 21. juli 2019, klokken 18:25 »
Jeg kjørte i-Pace og EQC samme rute rett etter hverandre, ca 25 km blandet kjøring. Da fikk jeg et forbruk på 18,7 på EQC og 21.6 med i-Pace. Riktignok hadde i-Pace 21 tom hjul, så korrigert for det så vil jeg anta at forbruket er nokså likt.  Forskjell i forbruk burde ikke være avgjørende for valg av bil. Begge bilene er også komfortable, men personlig likte jeg førermiljøet og setene best i EQC. Dessuten blir den en del rimeligere, så hvis man kan klare seg med redusert bakkeklaring så burde den være et attraktivt alternativ.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11187
    • Vis profil
Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
« Svar #16 på: søndag 21. juli 2019, klokken 18:27 »
Har du sjekket hvordan du lander prismessig på din IPace vs lik EQC Egil?
Jeg kikket litt på IPace konfig, men ble ikke helt tilfreds med resultatet.
Testet en glc med luft og massasje. Da var jeg sikker på mitt utsyrsvalg :)

Max lading cca 110, så blir det en stund om man trenger lade fult på en skikkelig lang tur.
Jeg har kikket på flere ladevideoer. EQC blir i praksis ganske lik Model X, noe som er helt kurant.
Spenningen ligger mer i hvor mange stasjoner med CCS som kommer. Synes det går litt trått og smått for tiden mtp at CCS skal dekke absolutt alle biler.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5172
    • Vis profil
Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
« Svar #17 på: søndag 21. juli 2019, klokken 19:35 »
Testet en glc med luft og massasje. Da var jeg sikker på mitt utsyrsvalg :)
Er litt usikker på hva du mener med dette. At luftfjæring ikke har så stor betydning for komforten, og at du derfor er fornøyd med å ha bestilt EQC  ?

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11187
    • Vis profil
Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
« Svar #18 på: søndag 21. juli 2019, klokken 20:11 »
Testet en glc med luft og massasje. Da var jeg sikker på mitt utsyrsvalg :)
Er litt usikker på hva du mener med dette. At luftfjæring ikke har så stor betydning for komforten, og at du derfor er fornøyd med å ha bestilt EQC  ?
Med luft mente jeg ventilerte seter :) Dvs jeg prøvesatt i ventilerte seter og syntes de var veldig gode. Har også fått mange tilbakemeldinger ift massasjeseter og hvor viktig det er.
Når min bil var inne på 60k service hadde jeg lånebil uten ventilerte seter. Det var overraskende stor forskjell ift komfort.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

mathis

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 75
    • Vis profil
Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
« Svar #19 på: søndag 21. juli 2019, klokken 21:26 »
Jeg har ventilering i setet på min nåværende bil og er blitt helt avhengig av det. Er utrolig behagelig selv på korte turer. Om jeg husker riktig så måtte man gå for enten massasje eller kaldluft i setet om det stod mellom de to som ekstra utstyr?

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11187
    • Vis profil
Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
« Svar #20 på: søndag 21. juli 2019, klokken 21:31 »
Nope. Jeg har bestilt masserende ventilerte seter.
Manglende ventilerte seter er en av grunnene til at det ikke er aktuelt å gå for ny Model X pt.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

mathis

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 75
    • Vis profil
Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
« Svar #21 på: søndag 21. juli 2019, klokken 22:11 »
Da må jeg undersøke litt nærmere, mulig jeg også må gå for begge deler. :)

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6412
    • Vis profil
Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
« Svar #22 på: søndag 21. juli 2019, klokken 22:25 »
Max lading cca 110, så blir det en stund om man trenger lade fult på en skikkelig lang tur.
Jeg har kikket på flere ladevideoer. EQC blir i praksis ganske lik Model X, noe som er helt kurant.
Spenningen ligger mer i hvor mange stasjoner med CCS som kommer. Synes det går litt trått og smått for tiden mtp at CCS skal dekke absolutt alle biler.
I testen til Carwow for et par måneder siden, så fikk de bare ca. 75kW i snitt opp til 69% hos Ionity, men kan ha vært kjølig batteri). Etter acc-kjøring på motorveien (i Norge) hadde de 30kWh/100km i forbruk. Syns det var skuffende kombo, men vanskelig å vite omstendighetene.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11187
    • Vis profil
Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
« Svar #23 på: søndag 21. juli 2019, klokken 22:58 »
De fleste videoene fra testene i Norge bruker de samme promosnuttene knyttet til lading. Lite eget materiale der. Det var kaldt de dagene og test av hurtiglader virket ustrukturert. Var vel såvidt de slapp unna vinterdekk og det regnet en del. Ingen problemer med å pushe min Mod X opp i 300Wh/km på motorvei under slike forhold :)

Her er dokumentasjonen fra Fastned.
« Siste redigering: søndag 21. juli 2019, klokken 23:00 av Øyvind.h »
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6412
    • Vis profil
Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
« Svar #24 på: søndag 21. juli 2019, klokken 23:35 »
Han ladet selv, fordi han fikk en demobil som stod på lading på gardermoen, men bare hadde 100-noe kilometer på gjettometeret. Han viste både fra appen og fra skjermen på Ionity.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11187
    • Vis profil
Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
« Svar #25 på: mandag 22. juli 2019, klokken 07:06 »
Han ladet selv, fordi han fikk en demobil som stod på lading på gardermoen, men bare hadde 100-noe kilometer på gjettometeret. Han viste både fra appen og fra skjermen på Ionity.
Ja vet at mange (om ikke alle) testet ionity. Men se på klippene så ser du at mange bruker de samme snuttene fra app og skjerm i bil. Du kjenner igjen kW :)
Har sett nesten alle engelskspråklige tester fra Norge. Inkl Carwow.

Se på Fastneds logg fra en sesjon. Der har du fasit for normal effekt.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5290
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
« Svar #26 på: mandag 22. juli 2019, klokken 08:54 »
Manglende ventilerte seter er en av grunnene til at det ikke er aktuelt å gå for ny Model X pt.
Bare å bestille P det, så får du ventilerte seter
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11187
    • Vis profil
Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
« Svar #27 på: mandag 22. juli 2019, klokken 10:22 »
Manglende ventilerte seter er en av grunnene til at det ikke er aktuelt å gå for ny Model X pt.
Bare å bestille P det, så får du ventilerte seter
Jøss. Tilbys det fortsatt, men kun bundet med performance? Jaja. Hjelper ikke så mye da jeg ikke gidder betale 1,1 mill for ventilerte seter :)
En ting er sikkert - jeg skal ikke ha bil uten ventilerte seter så lenge de er i skinn. Det var en ny verden.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6412
    • Vis profil
Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
« Svar #28 på: mandag 22. juli 2019, klokken 12:50 »
Ja vet at mange (om ikke alle) testet ionity. Men se på klippene så ser du at mange bruker de samme snuttene fra app og skjerm i bil. Du kjenner igjen kW :)
Har sett nesten alle engelskspråklige tester fra Norge. Inkl Carwow.

Se på Fastneds logg fra en sesjon. Der har du fasit for normal effekt.
Jaja, men han sitter jo der med kaffekoppen i bakgrunnen, se 5:23.

https://www.youtube.com/watch?v=JYUEDCT4oQM (får ikke til å linke til et gitt tidspunkt lenger..)

Litt før dette viser det at han starter lading med Ionity sin app.

https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360009674054-Charging-with-a-Mercedes-Benz-EQC

Ser ut som han kunne fått 10-15kW til om alt var greit. Kurven ser veldig lik ut som X75D.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

mathis

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 75
    • Vis profil
Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
« Svar #29 på: mandag 22. juli 2019, klokken 18:35 »
Denne tråden skal vel helst handle om hvordan DU opplevde prøvekjøring med EQC. Ikke hva en eller annen skribent sier om kjørelengde eller hva det kan se ut av kjørelengde på en youtube-video. :P  :police: