Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Inntrykk etter prøvekjøring av EQC

Startet av mathis, torsdag 04. juli 2019, klokken 16:26

« forrige - neste »

mathis

Tenkte det kunne være greit å lage en egen tråd for de som har prøvekjørt EQC. Skulle en tilsvarende eksistere er det bare for moderator å lukke. :)

Som jeg også skrev på facebook Mercedes-Benz EQC Norway;
Da var første testkjøring unnagjort. For min del var dette en meget positiv opplevelse. Nå beveger jeg meg opp i et sjikte, så sånn sett får jeg kanskje en bedre opplevelse enn de som alt har lagt i premium-klassen tidligere.

Nivået på komfor var merkbart, og bilen er som det har vært kommentert tidligere meget stille. Headup displayet fungerte veldig bra, og navigasjonssystemet var absolutt på høyde. Noen har kommentert at de fryktet det kunne være for lite brukervennlig og at man måtte bruke kjente adresser. Her testet jeg å slå inn både generelle stedsnavn samt spesifikke adresser. Alt fungerte og den ga meg en rekke alternativ. Bl.a det jeg var ute etter. I denne omgang fokuserte jeg mest på kjøreopplevelse og navigasjon. Er et hav med funksjoner i bilen, men med restriktiv tid på 20 min ville jeg ikke bruke tid på mer. Det får bli i agust. De som skal prøvekjøre de neste dagene har noe å se frem til.

Om det er en ting jeg må føle mer på så er det at bilen føles veldig kompakt når det kommer til sikt. At en sitter tettere i bilen enn det jeg gjør i dag med min 3 år gamle hyundai tucson. Og dette selv om EQC er en bittelitt større bil. Kan faktisk tenke meg til at de som er 1.70+ kan føle ekstra på dette, men det skal de få uttale seg om selv. :)
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Trond.m

Sitat fra: mathis på torsdag 04. juli 2019, klokken 16:26
Kan faktisk tenke meg til at de som er 1.70+ kan føle ekstra på dette, men det skal de få uttale seg om selv. :)
170+ ?? Nesten alle som kjøper denne bilen er da over 170 !

Selv er jeg så lav som 176, og tenkte ikke over at det kan være problemer for høye personer. Om man 190+ må man kanskje sjekke det.

Øyvind.h

Jeg er 186cm og kunne fint sitte bak meg selv. God plass. Ikke i nærheten av  plassen jeg har i nåværende bil, men plassen er omtrent som forventet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mathis

Okei! Kanskje 1.70 var å ta i. Om dere ikke opplever det som trangt så er det ikke noe problem.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

OhmPaPa

Tucson er jo en brukbart stor bil. Har du sittet i andre biler fra Mercedes som du kan sammenligne med? A-klasse eller C-klasse?

mathis

Nei, dette var første gang jeg satt i en Mercedes av denne typen. De andre har vært i baksetet på en taxi :)
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

4Matic Fanatic

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 04. juli 2019, klokken 19:23
..Har du sittet i andre biler fra Mercedes som du kan sammenligne med? A-klasse eller C-klasse?
A-klasse er en småbil, EQC er en middels (i Norge) stor bil, samme kategori som GLC/Q5/X3/I-Pace, mao større enn GLA, mindre enn GLE, mye mindre enn GLS.. ;)

OhmPaPa

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 05. juli 2019, klokken 08:17
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 04. juli 2019, klokken 19:23
..Har du sittet i andre biler fra Mercedes som du kan sammenligne med? A-klasse eller C-klasse?
A-klasse er en småbil, EQC er en middels (i Norge) stor bil, samme kategori som GLC/Q5/X3/I-Pace, mao større enn GLA, mindre enn GLE, mye mindre enn GLS.. ;)

Det vet jeg  :) - er tidligere MB-eier. Mine 178 sitter fint i disse bilene så derfor er det en interessant sammenligning.

Trond.m

Håper det er mulig å betjene infortainmentsystemet helt uten å berøre skjermen. Den har vel en slags touchpad og den er vel enklere å rengjøre enn den gigantiske skjermen. Jeg hater fingeravtrykk på skjerm. Testet det ikke i løpet av den korte tiden jeg hadde bilen, for kjøreegenskaper og komfort er tross alt det viktigste for meg. Tør ikke tenke på hvordan skjermen vil se ut hvis man bruker touch etter et måltid fra drive inn på Mc Donald  :)

turfsurf

Sitat fra: TM på mandag 15. juli 2019, klokken 07:46
Tør ikke tenke på hvordan skjermen vil se ut hvis man bruker touch etter et måltid fra drive inn på Mc Donald  :)
Alltid våtservietter pluss mikrofiberklut i bilen. Og det enkleste er jo å la McDonalds være i fred...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Og hvordan er motstandsdyktigheten mot riper i skjermen da. Er den som en Ipad er det ikke noe problem, men det er den vel kanskje ikke. Og dessuten er den jo så stor at jeg tipper den er litt vanskelig å tørke av uten å få sjenerende striper.

Counterpointer

Sitat fra: TM på mandag 15. juli 2019, klokken 13:15
Og hvordan er motstandsdyktigheten mot riper i skjermen da. Er den som en Ipad er det ikke noe problem, men det er den vel kanskje ikke. Og dessuten er den jo så stor at jeg tipper den er litt vanskelig å tørke av uten å få sjenerende striper.
Jeg er allergisk mot fettmerker og støv på skjermer. På min 15 tommer skjerm i bilen blir det pusset flere ganger hver dag siden februar, den er helt strøken. Kan ikke tenke EQC er noe dårligere, men pusses må de.

Microfiber er genialt (Tesla sender med til sin bil) det burde Mercedes også.

mathis

Sitat fra: TM på mandag 15. juli 2019, klokken 07:46
Håper det er mulig å betjene infortainmentsystemet helt uten å berøre skjermen. Den har vel en slags touchpad og den er vel enklere å rengjøre enn den gigantiske skjermen.

Du kan gjøre betjene systemet på flere måter. Enten via touchpad i midtkonsoll, på rattet eller stemmestyrt - Hey Mercedes. :) Så berøring av skjermene skal kunne begrenses noe.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

RickI

#13
 :+1: midtkonsollen er veldig lett å enkel å betjene, veldig sensitiv, er som en drøm å styre - bare med en lett berøring - for noen kan det være irriterende at det er så sensitiv :))). Men, etter en kort stund så blir det fettmagnet også.
Bilen var fantastisk å kjøre, sitter fast på veien, vel skrudd sammen, tysk kvalitet. For noen kan det være alt for mye knapper. Head up display er veldig kjekk.
Synd at har ikke frunk, litt mindre bagasjeplass enm jeg har forventet og ikke har ikke mulighet for 7 seter.
Max lading cca 110, så blir det en stund om man trenger lade fult på en skikkelig lang tur.

Egil Fonn

Fikk endelig prøvd Mercedes Eqc. Forhånds reserverte bilen høsten 2017, men på grunn av manglende luftfjæring  og kun 14 cm bakkeklaring ble den ikke så aktuell for meg lenger, endte opp med å kjøpe Jaguar I-Pace. Men prøving av Eqc har jeg likevel sett fram til.
Fikk et godt første inntrykk av bilen. Den er meget stillegående og komfortabel. Stillere enn I-Pace. Kunne heller ikke høre noe lyd fra DUér. Den var litt mindre innvendig enn jeg hadde forestilt meg.
Sammenlignet med Jaguar I-Pace er den trangere innvendig. Den er rask nok, nesten samme som I-Pace. Den føltes komfortabel på fin kjøring men har ikke like sportslige kjøre egenskaper som I-Pace. Respons tid i menyene på eqc er kvikkere enn I-Pace.
På ujevne grusveier kjentes Jaguarens luftfjæring mer komfortabel.

Tok også en sammenlignings test på forbruk: Begge bilene er utstyrt med 20 toms hjul.
Tur 1: Førde sentrum-Langeland og retur. Ute temp. 18-20gr.C. Høyde 3-350-3 moh. 50-80 soner. Litt frisk kjøring med akselerasjoner mellom svingene opp fjellet. Strekning 22km tur retur. Forbruk: Eqc 22,5kwh/100km. I-Pace 20,2kwh/100km
Tur 2: Førde-Moskog -retur. Høyde 3-60-3moh. 50-80 soner. Pen kjøring med en hard akselerasjon (forbikjøring på begge biler.) Strekning 26km tur/retur. Forbruk: Eqc 17,8kwh/100km.  I-Pace 17,2kwh/100km.
Litt overrasket over at Jaguaren hadde lavest forbruk. Spesielt på finkjørings turen. Eqc drives med kun front motor ved fin kjøring for å spare energi, mens I-Pace har konstant drift på begge motorer. Nå er eqc ca 350kg tyngre enn I-Pace. Dette utgjør en forskjell, spesielt i testen opp fjellet og ned igjen. På grunn av noe bykjøring med røde lys endte snitt farten på kun ca 50km/t på alle turene.
Regner med Eqc vil ha lavere forbruk i høyere hastigheter enn I-Pace?  Lurer også på om Eqc viser forbruk fra stikk kontakt slik B-Electric gjorde?
Jeg trivdes godt i Eqcén, skulle gjerne hatt mer tid for å bli bedre  kjent med bilen.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA