Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Inntrykk etter prøvekjøring av EQC

Startet av mathis, torsdag 04. juli 2019, klokken 16:26

« forrige - neste »

mathis

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. oktober 2019, klokken 20:14
Får låne en EQC over natta i starten av neste uke. Da blir det rapport fra en 36 år gammel Tesla-eier som aldri har eid Mercedes før :) Må si jeg er veldig spent på kjørefølelsen i denne. Håper virkelig ikke det ender med avbestilling av nok en tysker.

Det blir artig å høre hvilke inntrykk du sitter igjen med etter denne prøvekjøringen. Du får ikke prøvekjørt bilen før 5 oktober? Hvordan forholder du deg da til listen de snakker om skal låses ved nevnt dato?
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Øyvind.h

Sitat fra: mathis på torsdag 03. oktober 2019, klokken 17:21
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. oktober 2019, klokken 20:14
Får låne en EQC over natta i starten av neste uke. Da blir det rapport fra en 36 år gammel Tesla-eier som aldri har eid Mercedes før :) Må si jeg er veldig spent på kjørefølelsen i denne. Håper virkelig ikke det ender med avbestilling av nok en tysker.

Det blir artig å høre hvilke inntrykk du sitter igjen med etter denne prøvekjøringen. Du får ikke prøvekjørt bilen før 5 oktober? Hvordan forholder du deg da til listen de snakker om skal låses ved nevnt dato?
Har signert allerede, men fikk selger med på forbehold om at prøvekjøring faller i smak.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

Benyttet mitt kø nr å bestilte EQC i går 4 okt. Etter lang prøvetur forrige helg ble jeg godt fornøyd med bilen. Den innfridde på de fleste punkt, og jeg likte den bedre og bedre etterhvert som km rullet.
Det beste: Meget stille og komfortabel. Slukte Nord Norske svingete ujevne landeveier på en elegant måte, selv i høy fart.. Meget gode lys. Meget bra lydkvalitet i anlegget. Høy trivsel bak rattet og følelse av godt sammenskrudd bil. Gode seter med mange justerings muligheter. Greit og responsivt informasjons system. 1800kg henger vekt. (ikke testet) Høy sikkerhet, som heldigvis heller ikke ble testet.

Følgende likte jeg ikke: HUD gir for kraftig visning i kjørebane. (Ble deaktivert) Lav bakkeklaring og mangel på mulighet for å heve denne. Acc var vel forsiktig og senket hastighet i meste laget før svinger, rundkjøringer og farts grenser. (mulig dette kan justeres)
Tunell for aksling i gulvet mellom bakseter.. Langt panser men mangler frunk.

I-Pace var med på samme turen og fikk dermed sammen lignet forbruk mellom bilene. Tur Harstad 5moh- Bjørnfjell 500moh-Bjerkvik 5moh 150km Temp 10-12 grader tørre veier. Snitt fart 77km/t Begge biler med 20¨sommer hjul. Forbruk Eqc 20,6kw/100km I-Pace 21kw/100km. I forhold til tilgjengelig batteri kapasitet ville I-Pace rekkevidde blitt 84,7/0,210 =403,3km. Eqc rekkevidde 80/0.206=388,3km under disse forhold.

Er godt fornøyd med I-Pace men oppgradering fra 750-1800kg hengervekt gjør at jeg kan selge min diesel suv.
Det jeg er mest skeptisk til med Eqc er den lave bakke klaringen. Håper dette ikke blir for plagsomt.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Høres ut til å være et fornuftig valg  ;).
Snakket med noen andre middag som også bestilte. De hadde fått informasjon om at det var varslet en prisstigning for de som ikke står på liste og bestiller før 5.10. Er det andre som har fått den beskjeden, eller er det bare noen selgere som satser på at det får noen ned fra gjerdet ?

mathis

Sitat fra: TM på lørdag 05. oktober 2019, klokken 13:42
Høres ut til å være et fornuftig valg  ;).
Snakket med noen andre middag som også bestilte. De hadde fått informasjon om at det var varslet en prisstigning for de som ikke står på liste og bestiller før 5.10. Er det andre som har fått den beskjeden, eller er det bare noen selgere som satser på at det får noen ned fra gjerdet ?

I sommer når jeg signerte mener jeg å huske at selger snakket om at det skulle komme en prisøkning på bilen. Mulig det var dette han refererte til, men ta det med en klype salt. Mulig jeg husker feil.

Dog mistenker jeg at denne prisøkningen uteblir. Vil jo ikke akkurat være taktisk av Mercedes med en prisøkning ser en på tilbakemelding de har høstet fra markedet og pressen. Pris er jo det som har vært en faktor for at de har vunnet en del sammenligninger med de andre aktørene.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Trond.m

Vel, tilbakemeldingene er vel at Mercedes er billigst, og det er vel uansett snakk om en beskjeden prisøkning. Med en euro / NOK som har festet seg på 10 kr, så kan det være nødvendig med en liten justering.

Øyvind.h

#81
Advarer på forhånd mot veldig lang post da jeg går grundig til verks når jeg tester. Dels fordi jeg egentlig er veldig fornøyd med bilen jeg har i dag/ikke MÅ bytte og dels fordi det tar litt tid å omstille seg ift å se kvalitetene i bilen man tester. Jeg oppsummerer også for egen del for å forsvare bytte eller beholde nåværende bil eller merke.

Først og fremst – dette er en god bil! Gjennomført solid og god. Ingen stor wow-faktor, men allikevel bra. Til sammenligning fikk jeg heller ikke wow-følelse når jeg fikk se og sitte i Model S første gang i slutten av 2012/starten av 2013. En hyggelig selger lot meg låne bilen fra mandag ettermiddag til tirsdag morgen. Det var viktig for meg å få mer enn 30-60 minutter bak rattet, og selv om jeg bare fikk kjørt den 2-3 timer totalt ble det også en times tid med trykking i menyer for å få satt meg litt inn i bilen.

Positivt:

Interiør/kupe:
Solid og god kupe. Oppleves luksuriøs, spesielt i mørket. Sitter godt. Lett å finne seg til rette. God lårstøtte, god massasje (litt svak), sidevanger som kan blåses opp+++. Stemningslysene er fine og løfter opplevelsen av kupeen. Kupeen oppleves mer kompakt enn den faktisk er, noe som sikkert er årsaken til at noen mener den er knøttliten og mye mindre enn konkurrentene, mens andre opplever den som helt grei. Jeg er ca 186cm og kunne fint sitte bak meg selv, men syretesten for oss var om kona kunne sitte i midten mellom et forovervendt barnesete og en barnepuff. Konklusjonen ble at det går greit. Det hadde jeg ikke trodd da jeg tenkte at baksetet var mindre enn i E-Tron. Men i E-Tron testet jeg to forovervendte og det kunne man bare glemme å sitte imellom, så resultatet blir likt for begge biler selv om E-Tron muligens er noen cm bredere uten at jeg har målt. Det er ikke mulig i noen av dem å sitte mellom to forovervendte slik vi kan i dag i Model X, men helt greit å sitte mellom en puff og ett forovervendt.

Lys:
Meget gode lys. Nærlysene er perfekte dekker meget bra. Fjernlysene er veldig gode. På Gamle mossevei fikk jeg se matrix-lysene jobbe og maskere ut biler. Det var artig å se feltene maskere så nøyaktig og raskt, men jeg skulle ønske de fungerte i lavere hastighet. Tror matrix ikke skrudde seg på før kanskje 60km/t, jeg skulle gjerne hatt det ned i 30-40km/t.

Stemmestyring:
Stemmestyringen fungerer meget bra. Hey mercedes gjorde det den skulle i 9 av 10 tilfeller selv om jeg ikke har lært kommandoene. Gjettet og traff hver gang på de 5-6 tingene jeg testet og merker hvem som snakker ift å sette på massasje og kupetemp for rett person/side av bilen. På kvelden skulle jeg teste den litt aktivt på Gamle mossevei og det slo meg at HUD ikke var på. Jeg lette en stund i menyer uten å finne det før det slo meg at jeg jo bare kan si Hey Mercedes – turn on Head up, og vipps – I`m turning on head up display.
Jeg har aldri vært borti en så bra stemmestyring i bil noen gang.

Støynivå:
Stille, men kanskje ikke så stille som forventet i lav/middels hastighet. Bilen rullet på 20» sommerhjul, noe jeg vet støyer en del når det er kaldt ute. Bilen er stillere enn min Model X, selv om forskjellen ikke er særlig stor i lav/middels fart. Forskjellen mellom denne og E-Tron må være helt marginal i favør ene eller andre veien. En fordel (eller ulempe :) ) er at man blir litt fartsblind da støybildet er ganske jevnt uavhengig av hastighet. Denne bilen kan du fint kjøre lange strekk i 120+ og sikkert 150+ også uten å oppleve særlig med støy. Tidvis kjørte jeg fortere enn jeg trodde fordi farten ikke merkes, men det er sikkert også litt tilvenningssak. Sent på kvelden kjørte jeg rett inn i en politikontroll og jeg vet jeg holdt for høy hastighet, men heldigvis var det bare dokumentkontroll.

Annet positivt:
El tilhengerfeste.
Fotsensor som åpner luken.
Regnsensoren fungerte perfekt. Dvs jeg merket ikke noe til den og den visket når den skulle.
Bakluken kan åpnes og lukkes fra førerplass. I farten glemte jeg å sjekke om den kan lukkes med nøkkelen.
Bakkeklaring - testet bilen over en skarp innkjørsel og kikket og tok noen bilder. Dette er definitivt ikke en veldig lav bil. Den er avrundet foran og bak mtp bratte innkjørsler og bakkeklaringen virker absolutt godkjent. Den faller sikkert igjennom der X`en må heves til high/very high, men i all normal bruk virker høyden bra nok.

Nøytralt:

Pedalrespons:
Gasspedalen var responsiv, og med D- -fikk jeg tilnærmet enpedals kjøring, noe som var hovedårsaken til at E-tron utgikk. Ikke 100% enpedals, men den regenerer kraftig ved behov uten å måtte hoppe over til bremsen og regenereringsmodus byttes raskt med padlene bak rattet. Så vidt jeg fant var det ikke mulig å sette bilen fast i D- - så man må trykke på padlene hver tur.
Årsaken til at pedalrespons havner på nøytral var en litt dårlig mapping av pedal mot regenerering på motorvei samt liten ujevnhet ved antatt overgang mellom regen og friksjonsbrems. Ingenting man ikke lærer seg på nytt i ny bil, men allikevel ikke på høyde med Model X. Samtidig kan jo EQC lett seile om man vil økokjøre på langtur, så det blir litt give and take.

Autopilot:
Litt vinglete i feltet, men helt fin på aks/brems. Gjorde en godkjent jobb. Jeg følte ikke samme trygghet som i Teslaen. Årsaken er at Teslaen virker mer tydelig på at den har kontroll og den kjører litt mer stødig. På den annen side godtar Mercedesen at du tar kontrollen, og så overtar den igjen automatisk når du slipper opp. Samlet sett ikke like god løsning som AP1, men bra nok.

Infotainment:
Gode og enkle basismenyer som er lette å navigere i med pad, knapper eller touch på rattet. Det er mulig å lage egne snarveier til funksjoner, kanaler innstillinger etc. Disse kommer en til ved å sveipe ned på hovedskjermen. Jeg savnet en litt bedre struktur på mer avanserte valg og det var en del valgmuligheter jeg savnet. Kjipe kart. Helt innzoomet på kartet fikk jeg ikke satelittbilder, usikker på hvorfor, men kartløsningen er vel omtrent som forventet i dette segmentet.
Samlet sett er infotainment et langt steg ned ift hva jeg har i dag, og Carplay/Android Auto krever kabel. Håper sistnevnte kan låses opp på en eller annen måte og gjøres trådløs! Mtp at jeg har Android og kona iPhone blir ikke dette ideelt. Det som skuffet litt var kanskje basisvalgene i bruk under kjøring, eksempelvis om jeg hørte på en radiokanal og ville bytte til en annen så virker ikke ting like intuitivt og enkelt som i Teslaen. Eller noe så enkelt som å bla i telefonkontakter rett fra rattet. Her merket jeg at Teslas oppsett for å kunne styre det aller meste rett fra rattet er veldig bra. Løsningen når jeg skulle ringe ble igjen Hey Mercedes – show my contact list.

360 view:
Fungerer fint. Men fordi skjermen ikke er så stor blir det ikke så god oversikt som jeg skulle ønske. E-Tron har også liten skjerm, men der føler jeg 360 kommer mer til sin rett.

HUD:
Den har tre innstillinger – innhold, plassering og lysstyrke. Det er nok en vanesak å bruke den da jeg opplevde at jeg ikke utnyttet den særlig i praksis, men den fungerte helt fint. Mulig E-Tron også har en funksjon for å flytte opplevd avstand for fører samt fokus? Det hadde kanskje vært nyttig for å bedre opplevelsen.

Annet nøytralt:
Takluken var ikke spesielt stor. Helt grei, men langt unna panoramatak i eksempelvis Model S. Kommer til å savne den fine frontruta i Model X som gir en helt annen natur/turopplevelse når man kjører. Eneste ulempen med den er eventuell lav sol i kombinasjon manglende solbriller. Det kan være slitsomt i X`en.

Negativt:

Stigtrinn:
Heldigvis valgbart, men hver eneste gang jeg gikk ut av bilen kom buksebenet bort i stigtrinnet. Det ser veldig tøft ut, men det ville blitt en stor irritasjon å betale ekstra for noe som er så stor ulempe i praksis. Fint når man skal oppi skiboksen, og sønnen min brukte det intuitivt utenfor barnehagen i dag morges istedenfor å tråkke på terskelen, men for voksne er min erfaring at de er en stor ulempe.

Ryggekamera:
Skrale saker. Lite bilde som er mye dårligere og mindre anvendelig enn bilen jeg har nå. I Teslaen er det mer enn 100% erstatning for bakspeil da den gir så stort, klart og bredt bilde under alle lysforhold. EQC`en (og E-Tron) er milveis bak. Men det fungerer jo på sett og vis selv om det ikke føles like trygt.

Lading:
Mangler støtte for 400V trefas. Hjemme går det fint da 7,4kW er det jeg har lagt opp der uansett, men litt kjedelig på hytta hvor jeg la opp 400V16A trefas og kun får 3,7kW. Spent på hvilken kabel elektriker fikk igjennom i går da tilførsel til stikk skulle byttes og de ville forsøke å dra igjennom 10 kvadrat for 32A.
I bilen kan en kun sette faste nivå for lading, lav middels og maks eller noe sånt. Skulle gjerne hatt muighet for å sette ampere trinnvis.
Kabelen sitter fast inntil man låser opp, så det er ikke en friksjonsfri etthåndsprosess som jeg har i dag. Ladeluken i seg selv er stor og lett å betjene. Når jeg skulle dra i dag så jeg det lå litt vann nederst i luken så jeg er spent på hvordan den er på vinteren sammenlignet med den kompakte elektriske luken jeg har i dag.
Plasseringen av ladeluken var skuffende, selv om jeg visste om det på forhånd. Høyre bak er det aller mest klønete stedet å ha den for min del ift at jeg helst rygger inn og jeg nå må gå rundt bilen for å plugge i. Foran døra der Jag og E-Tron har den er faktisk hakket mindre klønete, selv om jeg soleklart helst ville hatt den bak på førersiden.

Spotify:
Dette blir et stort savn og står derfor som eget punkt. Fullintegrert løsning som jeg har i dag brukes flittig av både voksne og barn. Lastet ned Android auto, men stod at jeg måtte koble til med USB. Håper det kan låses opp slik som det gjøres på E-Tron nå.

Elektriske dører:
Merker at jeg vil savne mulighet for å fjernstyre alle dører og ha dører som lukker seg automatisk. Å førerdøra igjen manuelt gjør daglig bruk mindre friksjonsfritt, selv om døren lager en fin dump lyd når den lukkes i motsetning til Teslas harde smell. Tesla er overlegen på friksjonsfri daglig bruk av elbil.

Annet generelt:
Tesla UMC fungerte fint. Bare å plugge i. Bruker blått adapter og lader med 32A. 
Startknapp var et steg tilbake ift enkelhet, men den sitter lett tilgjengelig og bilen er lynkjapt klar. Dvs den er raskere klar enn Tesla er pt.
Bilen låser ikke seg selv når jeg går. Mulig det kan endres i meny, men det fant jeg ikke i farten. Dvs. du må enten trykke på håndtaket eller på nøkkel for at den skal låse seg.
Litt duvete på fartsdumper i «høy» hastighet. Mindre sportslig enn X`en. Mulig det jeg merker her er forskjellen mellom luft og coil, men merket ikke stor forskjell på frem- og bakdemper og bak er det jo luft. Kanskje en konsekvens av det komfortable oppsettet.

Hurtiglading fikk jeg ikke testet da bilen hadde en del strøm og jeg passet på å saktelade når jeg kunne da jeg hadde lovet å levere den nær fulladet i dag morges, men ladekurven er ganske lik eksempelvis X75/90D og fungerer fint for meg.

Forbruk fikk jeg heller ikke tid til å teste, men ser at rekkevidden holder fint. For å få noe ut av det måtte jeg kjørt både X`en og denne samme strekning og benchmarke, men hadde ikke tid og så egentlig ikke noe poeng i det heller. Jeg er lagt forbi det stadiet hvor jeg sitter og pirkekrangler her på forumet på vindretning, hjulstørrelse, utetemperatur, vekt på fører, antall kofferter i bagasjerommet, sw versjon, takstativ, skvettlapper og annet. I testene ser det ut til at EQC går likt eller noe lenger enn E55. Forbruksmessig legger den seg mellom X og E-Tron. Med 80kWh netto fungerer det fint for meg. Bjørns faste rekkeviddetest er et helt kurant utgangspunkt for vurdering av forbruk, selv om den ikke er millimeterpresisjon. Den testen fortalte meg det jeg trenger å vite.

Ubesvarte spørsmål jeg håper folk her på forumet kan bidra med:
Kan nøkkel linkes til profil slik at man slipper å trykke på profil på døra?
På E-tron – noen som vet om den låser seg automatisk når man går fra bilen?
Hvordan bytter man sang fra rattet? Jeg fant ikke en «neste spor» knapp når jeg brukte spotify på mobilen?

Konkurrenter:
EQC opplever jeg egentlig ikke som en konkurrent til Model X. Det er to ganske forskjellige biler. EQC, E-Tron og Ipace er vesentlig mindre og mer like (obs – har ikke testet Ipace).
EQC er en bra bil. Model X er en bra elbil. Litt enkelt oppsummert.

Konklusjon:
Tja og ha – jeg er fortsatt i tenkeboksen. Jeg heller nok mot kjøp denne gangen i større grad enn jeg gjorde med E-Tron. Kona var også mer positiv til EQC. Samtidig fikk jeg lyst til å teste E-Tron en gang til for se hvordan den står seg. E-Tron er god på en del EQC ikke leverer på, men samtidig opplever jeg E55 som for dyr og E50 faller igjennom på rekkevidde. Det er mulig jeg ville likt E-Tron bedre i en ny test nå etter at jeg kjørte EQC, men prismessig blir det fort et par hundre K på toppen av EQC for å få en E55 med det utstyret jeg helst vil ha. Det har jeg ikke lyst til å bruke på bil nå, selv om jeg synes eksteriøret på E-Tron er hakket finere enn EQC selv med AMG pakken. Og pedalopplevelsen på E-Tron mtp regenerering er det ikke gjort noe med, noe jeg husker godt fra testen av den.

Jeg kommer nok også til å revidere utstyrslisten for EQC. Kutter antakelig agumented reality og gesture control om det lar seg gjøre. Head-up merker jeg at ikke var så viktig som jeg trodde. Men må se hvordan ting er pakket sammen på nytt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

Takk for lang og interessant post. Akkurat slike tester liker jeg hvor man snakker nøytralt om bilen, sammenligner med andre biler man kjenner, men ikke blir fanboy i noen retninger.
Takk for innsatsen. Kjempeinteressant  å lese.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Trond.m

Alt i alt føler jeg at dette var en veldig positiv omtale. Det er ofte slik at det som er annerledes enn man er vant til oppfattes som litt negativt. Og når en med Model X er så positiv, så tror jeg de fleste blir veldig fornøyd med denne bilen. Dessuten er den til og med rimeligere enn alternativet på markedet, og det er litt uvanlig for å være mercedes.

mathis

Bra skrevet @Øyvind.h  :+1:

Det er flere punkter jeg ser vi sitter med litt den samme oppfatning av bilen. Som Infotainment. Jeg stiller meg faktisk litt undrende til hvordan en kan produsere biler i dag uten å nærmest kopiere fra de/den beste. Nå var det ikke slik at jeg hadde store problemer, men det er absolutt et forbedringspotensiale. Og det håper jeg at de har rom for å utvikle videre med å rulle ut oppdateringer slik som enkelte andre gjør.

UX (IT) er et eget omfattende fagfelt, og her har kanskje de eldre bilprodusentene ikke sett samme behovet? En ting er jo at en har en mindre flate å jobbe på, men brukervennligheten skal en kunne treffe på selv med de skjermene vi finner i EQC. Jeg knotet f.eks en del med å få slått av stemmen på GPS'en. Mest fordi jeg var alt i fart og ville holde blikket på veien. Dette er et område jeg synes spesielt en produsent er milevis foran de andre på markedet. Altså UX. :)

Spotify: Prøvde du å koble mobilen din opp mot bil? Dette tok jeg ikke meg tid til i det hele tatt, og er spent på hvordan det vil fungere. For min del er tilgang på musikktjenester meget viktig og det bør være enkelt å navigere mellom strømmetjenester og radio.

x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Øyvind.h

#85
Takk for hyggelige tilbakemeldinger :)

Angående brukervennlighet - argh, don`t get me started. Gi meg menytreet og to arbeidsdager til å lage trådskisser så skal jeg presentere noe som er vesentlig mer brukervennlig og oversiktlig enn det Mercedes har kommet med. Naturligvis uten animasjoner mm på så kort tid, men med bedre basic brukervennlighet. Das beste oder nichts my ass :) Nå er jeg riktignok rimelig oppgitt over Teslas funksjonsplassering i den lille ekspanderende menyen på hoveskjermen (hva slags brødhue-ide var det...), men jeg ble igjen minnet på hvor stort forsprang Tesla har på denne fronten.

Jeg prøvesatt i en GLE på vei ut døra for å se om større skjermer hjalp noe (hver av skjermene i den er vel et par tommer større). Det var samme opplevelse i den, bare litt større bilde.

Store skjermer a la det du finner i Tesla er nok foreløpig litt for fremoverlent for Mercedes. Nettopp den knotingen i fart fordi funksjonene ikke ligger de åpenbare plassene var min opplevelse også. Hey mercedes ble redningen flere ganger. Det eneste tankekorset jeg ser er hvor mange funksjoner en kan/bør ha tilgang til mens man kjører. Det er ikke nødvendigvis feil å begrense antallet, men det behøver ikke være slik.

Samtidig - Hey Mercedes - turn on massage - er priceless. Hverdagsluksus og teknologi i skjønn forening. Vurderte å ta den bort av kostnadsmessige grunner, men tror jeg beholder den bare fordi det er prikken over i`en.


Sitat fra: mathis på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 16:56
Spotify: Prøvde du å koble mobilen din opp mot bil? Dette tok jeg ikke meg tid til i det hele tatt, og er spent på hvordan det vil fungere. For min del er tilgang på musikktjenester meget viktig og det bør være enkelt å navigere mellom strømmetjenester og radio.
Jeg testet tilkobling med blåtann samt bruk av bilen som hotspot. For å hente opp Spotify på skjermen må du bruke Android Auto/Carplay med USB.
Derimot så jeg noe interessant som jeg ikke fikk fulgt opp - det stod i manualen at Tidal skulle være tilgjengelig. Nå husker jeg ikke i farten hvor jeg leste det, og jeg fant ikke Tidal i appstore i bilen (der lå det kun to apper). Men kanskje med litt flaks blir det i hvert fall en streamingklient tilgjengelig (som jeg pt ikke abonnerer på, men som jeg vil sterkt vurdere om den kommer integrert.
Edit: google løste dette såfremt det gjelder Norge:
https://tidal.com/mercedes-me
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mathis

#86
Ikveld møtte jeg en EQC i motgående felt. Det var mørkt. Jeg ble litt satt ut av lyset. Tenker på lyset som går langs panseret. I begynnelsen forstod jeg ikke hva som kom i mot meg fordi det ikke så ut som en bil.. men så slo det meg at det var en EQC på vei!  :D  :laugh: :laugh:

@Øyvind.h Men hva er den «mobil-tjenesten» du kan kjøpe i tillegg da? Er det kun trådløs lading, eller noe mer? Har hatt inntrykk av at det er noe mer
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

turfsurf

Da fikk jeg prøvekjørt EQC i ca ti mil. Blandet kjøring med småveier og motorvei i øsende regnvær. Forbruket endte på 32,4kWh/100km uten at det er en indikasjon på noe som helst. Veldig komfortabel bil, klart stillere enn X, og vesentlig mere komfortabelt demperoppsett. Mye mindre båtfølelse enn i etron, men orket ikke å kjøre den i noe annet enn sport innstilling. Infotainment var ok, men typisk tysk med dype menyer. Savnet Spotify fra Tesla. Hadde nok brukt CarPlay mye med denne.

Det jeg ikke likte var "AP" funksjonaliteten til bilen, den var helt begredelig, koblet ut styringen i hytt og pine. Ikke til å stole på for å styre bilen. Akselerasjonen opplevdes og ganske lik vår X100 i hastighet under 100km/t, men på motorvei opplevdes den veldig treg. Bånn pinne fra 100km/t kjentes den tregere enn i3en. Mulig det er pga at bilen er så komfortabel?

Fant ikke noen måte å sette regen i D-- som standard, og heller ikke sportsmodus.

Hud var ikke spesielt plagsom etter justering, men ser ikke helt nytteverdien i det.

Alt i alt en flott bil, men føltes litt utdatert m.t.p software.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Dere som har prøvd den på kveldstid, hva syns dere om sikt fra førerplass? Tenker på ivaretatt nattsyn, dimming, reflekser i skjerm og pianolakk, o.l.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: OlaM på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 18:32
Dere som har prøvd den på kveldstid, hva syns dere om sikt fra førerplass? Tenker på ivaretatt nattsyn, dimming, reflekser i skjerm og pianolakk, o.l.
Ikke noe særlig problemer med nattsyn, men kjørte uten hud, så ikke nytteverdien i den. Den var ved ett par anledninger veldig treig til å få på fjernlysene dog, selv på bekmørk vei.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA