Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Inntrykk etter prøvekjøring av EQC

Startet av mathis, torsdag 04. juli 2019, klokken 16:26

« forrige - neste »

Kires

Fikk lånt en EQC fra fredag til lørdag denne helgen. Kjørte ikke veldig mye med fikk tatt noen turer.

Positivt:
- Veldig komfortabel og stille
- Høy kvalitetsfølelse, bedre enn etron og iPace
- Sprek
- Hel elektrisk hengerfeste med skikkelig vekt.

Negativt:
- Overraskende lite bagasjerom, hadde det vært mulig å senke gulvet litt hadde det hjulpet veldig. Her vi ser negative med å være bygget på GLC.
- Ikke frunk er stort minus, må da ha kabler under gulvet så må ut med hundebur for å få ut.
- Litt usikker på vinterrekkevidde basert på tester gjort på vinter opp mot iPace og eTron 55.

Mye bil for pengene, forskjellen på denne med litt pruting og krangling er ikke veldig stor i forhold til Mustang og fullspekket Enyaq.

Vurderes fortsatt, men største mulige dealbrekern er bagasjeplass. Hadde ikke trodd det skulle være mindre enn iPace. Savner plassen i eTron men synes 55 blir voldsomt dyr, men EQC er veldig mye mindre i bagasjen.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Toalmar

Sitat fra: Kires på søndag 29. november 2020, klokken 09:16
Fikk lånt en EQC fra fredag til lørdag denne helgen. Kjørte ikke veldig mye med fikk tatt noen turer.

Positivt:
- Veldig komfortabel og stille
- Høy kvalitetsfølelse, bedre enn etron og iPace
- Sprek
- Hel elektrisk hengerfeste med skikkelig vekt.

Negativt:
- Overraskende lite bagasjerom, hadde det vært mulig å senke gulvet litt hadde det hjulpet veldig. Her vi ser negative med å være bygget på GLC.
- Ikke frunk er stort minus, må da ha kabler under gulvet så må ut med hundebur for å få ut.
- Litt usikker på vinterrekkevidde basert på tester gjort på vinter opp mot iPace og eTron 55.

Mye bil for pengene, forskjellen på denne med litt pruting og krangling er ikke veldig stor i forhold til Mustang og fullspekket Enyaq.

Vurderes fortsatt, men største mulige dealbrekern er bagasjeplass. Hadde ikke trodd det skulle være mindre enn iPace. Savner plassen i eTron men synes 55 blir voldsomt dyr, men EQC er veldig mye mindre i bagasjen.
Har man behov for hundebur er faktisk manglende frunk ett problem når man skal lagre ladekabler man skal bruke av og til.
Jeg har vurdert å ta ut den originale platen i bagasjerommet og lage en selv, som jeg hengsler i kjøreretningen på siden av hundeburet. Da kan jeg enkelt åpne den selv med bagasjeromsmatte og hundebur i. Har faktisk vurdert å få tak i en original fra ett bilopphuggeri.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Peter123

#167
Har kjørt ca 9000 km siden slutten av juli og har tilgode å bruke medbrakt ladekabel på langtur. I det daglige bruker vi fastmontert hjemmelader. Har heller ikke savnet "frunk". Som førstegangs elbil sjåfør tenker jeg "lad når du kan ikke når du må" 😊.

Trond.m

Enig. Panseret åpner jeg bare for å fylle spylervæske. Det har tydeligvis BMW forstått, siden de har utvendig påfylling på iX   ;)

4Matic Fanatic

Sitat fra: Trond.m på mandag 30. november 2020, klokken 09:23
Enig. Panseret åpner jeg bare for å fylle spylervæske. Det har tydeligvis BMW forstått, siden de har utvendig påfylling på iX 
Hvor mye BMW har forstått kan man jommen lure på, når de tar ut en forbrenningsmotor og gear og erstatter hele greia med litt kraftelektronikk og et plastdeksel og dermed er det fullt under panseret.  ::)

Når det er sagt burde ikke fravær av en knøttliten frunk som den i I-Pace være noen dealbreaker, man har det sjelden så fullt at det ikke er plass til en liten kabelkveile inne i bilen eller bak.

Vaduz

Frunk bruker jeg mye for å holde matvarer kjølig eller unngå lukt i bilen. Brukes også dersom vi skal på tur hele familien da man får en stor bag i MS i alle fall!

Øyvind.h

#171
Ladekabel-tilgang har jeg ikke savnet. Jag kabel både hjemme og på hytta. Er jeg andre steder tømmes bagasjerommet uansett. Flyttet derimot noen stropper til nettingrommet på venstre side etter at jeg trengte et par med fullt bagasjerom :)

Frunken i Model X var veldig fin å ha. 180 liter. Fikk greit 5 handleposer nedi den. Gull og praktisk. De små frunkene en får på andre biler er gjerne så små at det bryr meg lite å mangle dem.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Maxwell_400

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 30. november 2020, klokken 18:40
Ladekabel-tilgang har jeg ikke savnet. Jag kabel både hjemme og på hytta. Er jeg andre steder tømmes bagasjerommet uansett. Flyttet derimot noen stropper til nettingrommet på venstre side etter at jeg trengte et par med fullt bagasjerom :)

Frunken i Model X var veldig fin å ha. 180 liter. Fikk greit 5 handleposer nedi den. Gull og praktisk. De små frunkene en får på andre biler er gjerne så små at det bryr meg lite å mangle dem.
Tja, synes frunken er grei å ha, her er brannslukningsapparat, varseltrekant, verktøy, førstehjelp, gaffatape, wd40, hyssing, slepetau, hansker, ladekabel, 220volts adapter.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

4Matic Fanatic


Øyvind.h

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 30. november 2020, klokken 19:04
Tja, synes frunken er grei å ha, her er brannslukningsapparat, varseltrekant, verktøy, førstehjelp, gaffatape, wd40, hyssing, slepetau, hansker, ladekabel, 220volts adapter.
Selv en bitteliten frunk kan sikkert fint fylle opp med masse småting som kan være kjekt å ha til en regnværsdag. Istedenfor å fokusere på ting som kan være greit en skuddårsdag fokuserer jeg heller på hva jeg faktisk verdsetter ofte gjennom året. Matvareposer foran som holder seg kalde fra fra september-april er ett eksempel. 
Og 180 liter er en solid ekstra bagasjekapasitet som var praktisk når alle barna bodde hjemme.

I alle biler jeg har hatt ligger det haugevis av ting og tang som aldri kommer til anvendelse. Har eksempelvis et 220v adapter under gulvet bak nå, ubrukt siden 2008. Og lett tilgjengelig på venstre side i bagasjen har jeg latmannsarm til bolter, vaskehanske, glasswipes, fullt sett med muttere, adapter til tilhenger ++++.
"Regnværsdags-utstyr" i bilen som faktisk er kommet til anvendelse ofte er den medfølgende kompressoren. Brukt til badeleker på sommeren, tilhengerhjul og sykkel. Null stress å finne frem, og kobles uansett til 12V i bagasjen :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Maxwell_400

#175
Hmmm, det eneste jeg ikke har brukt er brannslukkingsapparat og varseltrekant. (og nei, slepetauet er brukt for å slepe en fossil bil med forhjuls trekk). Kjekt å kunne gjøre det uten å lesse av bagasjerommet.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Øyvind.h

#176
Hver sin lyst. Hadde ikke byttet bil for litt enklere tilgang til slepetau :D
Men kanskje ikke så dumt å feste slepetauet i lommen på høyre side i bagasjen slik at det er lett tilgjengelig i vinter uten å røre bagasje. Hender jeg er hyggelig og sleper folk med 2wd opp hytteveien.

Evt bare legge det under førersetet frem til våren. Enda enklere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kires

#177
Må bare tilføye en liten detalj etter å ha lånt den til hytta. Utrolig deilig å kunne rygge inn til en bekmørk hytte med rent ryggekamera og bra ryggelys.
Det gikk IKKE med etron, satt med hjerte i halsen og håpte jeg ikke kjørt ut av veien. :o
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Trond.m

#178
Ja, jeg har registrert mer som er bedre enn e-tron:

Hengerfeste
App styring
Støy (slipper ulyder fra girkassen i 50-60 km/t)
AMG Seter sammenliknet med e-tron Sport Alcantara (subjektivt)
Rekkevidde (i forhold til e-tron 50)
Ryggekamera (skjult bak deksel)
Forbruk (mine målinger indikerer ca 10 % lavere forbruk i snitt)

Men det må også sies at det er en mindre bil, og bagasjerommet er litt grunt.
Det er også mye som er bedre på e-tron, men totalinntrykket mitt er at EQC er en fantastisk bil for de som klarer seg med plassen og ikke trenger SUV med høy bakkeklaring.


Øyvind.h

Har flere punkter jeg kunne lagt til listen, men tenker jeg har oppsummert det så mange ganger før at det utgår denne gangen.

Komforten/stillheten er klasseledende og blir et savn om jeg bytter til Model Y neste år.

Og - rent og klart ryggekamera hele året under alle forhold har vært ganske praktisk. Ikke rengjort siden mai og bildet er fortsatt rent og klart. Greit nok - skjermen er veldig liten sammenlignet med hva jeg hadde i forrige bil, men det er delvis en tilvenningssak.

Gleder meg til lek i snøen i helgen! Håper jeg får til en tur alene i bilen oppover kjerreveiene med hårnålssvinger!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA