Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Utvidet, begrenset bruktbilgaranti

Startet av citizen_kane, torsdag 04. juli 2019, klokken 11:17

« forrige - neste »

citizen_kane

Hei. Jeg er fersk eier av en brukt Model S 2013-modell. Jeg kjøpte bilen hos Tesla, og har hatt den i omlag en måneds tid. Den har kjørt 80000ish.

Den var i dag på EU-kontroll hvor jeg fikk mangler på to bremseskiver og tre bremserør. Den utvidede, begrensede bruktbilgarantien sier:

Denne begrensede garantien dekker nødvendige reparasjoner eller utskiftinger for å utbedre defekter i materialer eller arbeid på deler produsert eller levert av Tesla (med unntak av batteri og drivenhet), som inntreffer etter normal bruk.

Kan jeg forvente å få reparert de nevnte manglene under garantien? Hva menes med "drivenhet"?

Thomas Parsli

Tesla har solgt deg en bil med feil/mangler -dette er ikke noe som dukker opp i løpet av en måned...

Ta kontakt med ditt lokale Service Center og reklamer på bilen.
Etter forbrukerkjøpsloven er dette noe de må rette, om garantien er bedre er jo det fint -men ikke avgjørende.

Dette er noe Tesla skulle utbedret før de solgte deg bilen!
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Rosstopher

Sitat fra: citizen_kane på torsdag 04. juli 2019, klokken 11:17
Hei. Jeg er fersk eier av en brukt Model S 2013-modell. Jeg kjøpte bilen hos Tesla, og har hatt den i omlag en måneds tid. Den har kjørt 80000ish.

Den var i dag på EU-kontroll hvor jeg fikk mangler på to bremseskiver og tre bremserør. Den utvidede, begrensede bruktbilgarantien sier:

Denne begrensede garantien dekker nødvendige reparasjoner eller utskiftinger for å utbedre defekter i materialer eller arbeid på deler produsert eller levert av Tesla (med unntak av batteri og drivenhet), som inntreffer etter normal bruk.

Kan jeg forvente å få reparert de nevnte manglene under garantien? Hva menes med "drivenhet"?

Drivenhet er motoren. Bremsedeler er stort sett ikke noe som dekkes av garanti, da det betegnes som slitedeler. Om bilen var sånn når du kjøpte den (og det var den jo), så kan du reklamere.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Amoss

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 04. juli 2019, klokken 11:38
Drivenhet er motoren.

Hmm... Trodde drivenheten besto av både motor, inverter og "girkasse"/differensial?
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

#4
Sitat fra: Amoss på torsdag 04. juli 2019, klokken 12:45Hmm... Trodde drivenheten besto av både motor, inverter og "girkasse"/differensial?
Det gjør den.

Grunnen til at den ikke er dekket av bruktbilgarantien er at den er dekket av egen 8 års garanti, vil jeg tro. Det normale på nye S/X er 5 år/100k km på bilen og 8 år/ubegrenset km på batteri/drivenhet. Litt usikker på hvordan det er gjort på bruktbilene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rosstopher

Sitat fra: Amoss på torsdag 04. juli 2019, klokken 12:45
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 04. juli 2019, klokken 11:38
Drivenhet er motoren.

Hmm... Trodde drivenheten besto av både motor, inverter og "girkasse"/differensial?

Selvfølgelig. Utifra innlegget til citizen_kane tenkte jeg det holdt å kalle den "motor".
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

citizen_kane

Takk for svar, folkens! Som det antydes er mine kunnskaper om bil temmelig begrensede.

Jeg har bestilt servicetime gjennom appen (smidig!) hvor jeg beskriver problemene og at jeg forventer å få det dekket gjennom garantien. Dersom de er uenige i det må jeg med andre ord reklamere, hvis jeg forstår dere riktig. Noen som kjenner til om det finnes en reklamasjonsfrist?

Mine erfaringer med Tesla support er så langt temmelig negative. Jeg mangler fortsatt Type 2 ladekabel og har til gode å få et vettugt svar på når og hvordan jeg kan forvente å få en. Jeg håper derfor EUkontroll-saken løser seg uten for mye interaksjon med service-sentrene.

Espen Hugaas Andersen

#7
Har du blitt lovet Type 2 kabel? Dette var ikke standard i 2013.

Ellers har du 5 års reklamasjonsrett på bruktbilkjøp fra forhandler. Og mangler bør reklameres på ASAP. Men normal slitasje vil ikke dekkes av reklamasjon. Bilen må ha vært i dårligere stand enn du kunne forvente på kjøpsdato, for å si det slik.

Om det er snakk om rust kan faktisk mye skje på en måned, om bilen kjøres lite med høy regen, og lagres et fuktig sted. Spesielt om man lagrer bilen rett ved saltvann, slik at det står salttåke der bilen er parkert. Men fullt mulig dette dekkes av garantien.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

citizen_kane

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 04. juli 2019, klokken 20:13
Har du blitt lovet Type 2 kabel? Dette var ikke standard i 2013.

Ellers har du 5 års reklamasjonsrett på bruktbilkjøp fra forhandler. Og mangler bør reklameres på ASAP. Men normal slitasje vil ikke dekkes av reklamasjon. Bilen må ha vært i dårligere stand enn du kunne forvente på kjøpsdato, for å si det slik.

Om det er snakk om rust kan faktisk mye skje på en måned, om bilen kjøres lite med høy regen, og lagres et fuktig sted. Spesielt om man lagrer bilen rett ved saltvann, slik at det står salttåke der bilen er parkert. Men fullt mulig dette dekkes av garantien.

Takk for tips. Kanskje jeg skal reklamere nå, og ikke vente til service-timen i enden av juli. Hvordan går man frem for å reklamere slik?

arthur

Dette er ingen garantisak, men en reklamasjonsssak. I mine øyne en nokså åpenbar sak i din favør. Ta kontakt med selger UMIDDELBART og fremsett en reklamasjon SKRIFTLIG. Får du ikke noe skriftlig fra dem så send dem en mail og referer til hva som ble sagt og/eller avtalt muntlig.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

citizen_kane

Liten oppdatering her: forsøker å få det reparert med dekning i garantien og har opprettet dialog. Det virker som mindre stress for alle parter sammenliknet med reklamasjon.

To be continued...

Rosstopher

Sitat fra: citizen_kane på lørdag 06. juli 2019, klokken 08:46
Liten oppdatering her: forsøker å få det reparert med dekning i garantien og har opprettet dialog. Det virker som mindre stress for alle parter sammenliknet med reklamasjon.

To be continued...

Digg å få fikset det med så lite stress som mulig, men dersom dette tar tid bør du være klar over at det er en tidsfrist for å reklamere. Jeg mener denne er 2 måneder fra du oppdaget feilen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Muffinman

Minst to måneder. Fkjl §27, første ledd.

citizen_kane

#13
Da er denne saken avsluttet. Kort oppsummering, som fortjener historisk presens:

  • Kjøper brukt Model S av Tesla, henter den medio juni
  • Samme dag får jeg beskjed fra myndighetene om at bilen må på EU-kontroll innen september
  • EU-kontrollen avdekker rust på bremseskiver og bremserør. Da vi har kjørt bilen i underkant av 1000 km på dette tidspunktet føler jeg det er belegg for å be om vederlagsfri reparasjon gjennom garantien
  • Bestiller service-time i appen, får time til slutten av juli
  • Etter bittelitt frem og tilbake med Tesla blir det raskt klart at de ser for seg å reparere uten å belaste meg, med forbehold om at uventede ting kan bli avdekket
  • Service-timen nærmer seg og jeg får et dokument over hva de har tenkt til å gjøre. Den inneholder utbedring av alle manglene fra EU-kontrollen, 4G-oppgradering jeg har bedt om samt flere andre forhold jeg ikke har meldt inn. Disse er kategorisert under "bekymring", og inneholder blant annet skifte av airbag og diverse andre ting jeg ikke vet hva er
  • Leverer bilen til timen en onsdag, får beskjed om at den "sannsynligvis" blir ferdig før helgen. Dropper leiebil da jeg ikke kjører så mye i hverdagen
  • Sjekker status fredag, bilen blir ikke ferdig til helgen
  • Sjekker status tirsdag neste uke, bilen blir kanskje ferdig samme kveld, vet mer i morgen
  • Sjekker status torsdag, bilen blir ikke ferdig til helgen. Får oppgitt at de venter på deler
  • Sjekker status tirsdag, bil lovet ferdig dagen etter
  • Får levert bilen personlig på jobben, to uker etter den var levert inn
  • Får faktura, blir ikke belastet for noe av jobben med unntak av 4G-oppgraderingen jeg selv har bedt om
  • Tar bilen til EU-etterkontroll, alt godkjent. Verkstedet bemerker at det er flere andre ting som er skriftet og forbedret
Selv om disse skadene strengt tatt skulle vært utbedret før jeg kjøpte bilen, og selv om reparasjonen tok vesentlig lenger tid enn estimert, sitter jeg igjen som en fornøyd kunde. Tesla har hele veien vært imøtekommende og positive, og det er et stort pluss hos meg at de utbedrer flere forhold jeg ikke har bedt om.

Motorwatt

De fleste merkevare-forhandlere sjekker bruktbilene grundig før de averteres for salg, og utbedrer feil før levering til kunde. Med Tesla er det da tydeligvis litt anderledes...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA